Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på tirsdag 30. mai 2017, klokken 20:03
Sitat fra: leafnor på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:25
Kanskje Hx står for HealthX eller noe i den dur.
Etter P3227 datt Hx ned. Hos jkirkebo som knapt nok kjører Leaf, verken han eller kona, har den blitt stående der, for det er jo ikke mye annet tap å snakke om fra ladesykluser.

Det virker for meg som om oppdateringen hadde til hensikt å redusere tilgjengelig kapasitet bare for å øke batterilevetiden. Og de måtte samtidig kompensere i SOH, for batteriet ble jo ikke dårligere, og SOH kunne justeres muligens fordi den bare er utledet av andre parametre, mens Hx kanskje er en basisparameter som BMS styrer etter? (Teorien faller imidlertid fort om lifern mister baren sin nå.)

Jeg har vært inne på det før, jeg heller mot at batteriene i gen1 og gen2 i praksis er like gode i vårt klima. Men Nissan fikk panikk når gen1-batteriene ble svekket i USA-varmen og økte rett og slett ubrukt buffer på en kamuflert måte. Vi gen1-eiere tror at batteriene våre er dårligere enn de er fordi nedjusteringen også medførte at GIDs er lavere og at batterihelsebarene forsvinner tidligere.

Om man hadde montert et gen1-batteri inn i gen2-Leaf, mon tro om Hx da hadde økt? Ville en tapt kapasitetsbar kommet tilbake?

Nja, den blir jo kjørt, men stort sett småturer samt en og annen tur til Oslo. Går ca. 6000km i året. Begge liker best å kjøre TMX så den er førstevalget ;)

Ellers tror jeg teorien din er riktig. De nedjusterte antageligvis SOH på min til 85% og siden den egentlig er mye høyere blir den stående pal der i lang tid. Når 1.bar forsvinner er dermed umulig å vite, kan hende min holder i 5 år til før det. Den er jo stort sett ladet til 80% i det daglige og har fått lite hurtiglading etter de to første årene (kanskje 3-5 ganger i året etter det).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Begge mine siste ladinger i tabellen var til 100% altså at bilen stoppet ladingen. Men den siste ved lavere SOC når batteriet var varmere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trond.Strom

på min er rot(Hx) lik SOH med SOH på 84% og rot(0,7071)=0,8409

Bilen er kjørt 59415km og er en oktober/november 2011 bil.

Ahr=55,73 SOH= 84% Hx=70,71 2538 L1/L2 og 1Qc

Mistet 1 bar nå i våres. lader stort sett til 80% og har 19mV spenningsforskjell ved 59,9% SOC




lifern

Jeg har alltid ladet til 100 % hver natt.
Pluss mye lading mellom 70 og 100.
Blir nok ladet til 100 flere ganger i døgnet.
SVART EUROLEAF 2013

Myrvang

Hadde 100%SOH helt til i våres da den droppet ned til 96%, så dalte den videre, 1% i uka eller mer, og er nå på 90% Usikker på hvor den ender, men synes det gikk fort nedover. Har hørt at det kan skyldes varmere vær, men at den går ned 10% synes jeg er rart. Bilen er bruktimport fra Tyskland, hadde gått 961 km da jeg hentet den i juli 16, så kan ha stått en stund på lager med fullt eller tomt batteri.

Kjøpte bilen av forhandler i Bergen, så om batteriet fortsetter å falle i dette tempoet blir det vel nytt batteri snart?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Leif Leaf

#425
I dag er det 4 år siden jeg fikk bilen (Leaf 2013). Siden da har jeg toppladet hvert kvartal to dager etter hverandre og lest av LeafSpy den andre dagen. Det går sakte men sikkert nedover, men overraskende lite tap er min konklusjon.

Å oppgi kWh er vel meningsløst ettersom det tallet er styrt av hvilket tall du har i appens setting under "Wh/Gid". Jeg bruker for øvrig 80 Wh/Gid, men 77 er trolig et riktigere tall.

Uansett, antall Gids ved 100% lading vs. antall Gids ved ny bil/batteri (281) gir et fint tall på batteriets degenerering over tid.

1.6.17:
Ladet til 100%
20,8 kWh
260 Gids
AHr 60,0
Hx 91,85

Gjenværende: 260/281*100 = 92,53%

7,5% tap på 4 år er bedre enn forventet. Jeg har kjørt 65002 km og ladet 2566 ganger, dvs. kjører i snitt kun 25 km pr. lading. Jeg "kladdlader" mye noe dette tallet bekrefter. Jeg lader sjelden til 100% (antar at kun 20% av ladingene går til 100%). Har aldri hurtigladet.


Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Go-carter

Ikke lett å bli klok på dette. Ble som sagt fersk Leaf-eier for tre uker siden, hentet ut bil med SOH på 95. Dalte ganske raskt til 94 og ble der, men i går gikk den opp på 95 igjen  :o Ingen hurtiglading etc. involvert, lader til 100% hver dag.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

Dere som poster tall, kunne dere oppgi Hx også? Jeg m.fl. begynner å tro at dette kanskje er et viktigere tall enn SOH.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Go-carter

Sitat fra: tomrh på torsdag 01. juni 2017, klokken 09:12
Dere som poster tall, kunne dere oppgi Hx også? Jeg m.fl. begynner å tro at dette kanskje er et viktigere tall enn SOH.

Gikk ned for å sjekke, og nå blir jeg enda mer forvirret. Nå er plutselig SOH på 96, og HX på 92. HX har pleid å ligge på 89-90. Nå er vel og merke SOC 43%, men det skal vel ikke ha noe å si?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

#429
(Hx = 0,927)^2 = 0,96
Samme kvadratrot-sammenheng mellom SOH og Hx som på 1. gen Leaf med P3227, men stemmer ikke med lifern sin euroleaf. Er dette egentlig en 1. gen Leaf?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

haheide

#430
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12  Ladet 100% eller nært:














yearAhrSOH(%)GID(%)U(V)Hx(%)Odo(Km)KwhQC(#)L1/L2(#)mVLading
2016091778,09798356(99,7)396,2293,22217527,643110a
2016092177,5897353(98,9)395,2592,69246227,454610a(etter forv.)
2016121675,7195354(99,2)394,590,76456927,4815525
2017030377,3397353(98,9)394,5192,35815527,41023410
2017031177,6697352(98,6)393,1492,7858027,3112417
2017032377,3897354(99,2)395,3292,39908427,41125213
2017043077,2997350(98)394,3592,3936527,11126013
2017050676,8596351(98,3)395,291,82973427,2112688
2017051276,8596351(98,3)395,391,811001027,21227113
2017052176,9496352(98,6)394,4791,911067327,3122831722kw type2
2017052677,0496353(98,6)393,8492,021085127,312287113.3kw 10a
2017053177,7297355(99,4)395,4892,751131027,512287143.3kw 10a

Kommet opp til 97 igjen. Synker gjennom vinter og stiger til sommeren? Temperatur?
Er det andre parametre jeg burde ha med her ?
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Go-carter

#431
Sitat fra: tomrh på torsdag 01. juni 2017, klokken 12:09
(Hx = 0,927)^2 = 0,96
Samme kvadratrot-sammenheng mellom SOH og Hx som på 1. gen Leaf med P3227, men stemmer ikke med lifern sin euroleaf. Er dette egentlig en 1. gen Leaf?

Nei, dette er 2. gen. 2015 S fra USA (registrert november 2014).

Ser at du opplever det samme som meg haheide. Snodig  :o
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jsa061

Her er min fra i dag. Har ladet til 80 % siste året og har kjørt ca 10 000 km på den tiden.
Lite bruk og lading til 80% er i alle fall ikke bra for "rapportert helse"

Skal prøve å kjøre noen 100% ladninger og se om det bedrer seg.

Bilen er fra 2014-06

55,81 AHr, SOH 85, Hx=82,89, 42 467km, 174 QCs, 1124 L1/L2

lifern

SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Sitat fra: jsa061 på fredag 02. juni 2017, klokken 09:12
SOH 85, Hx=82,89
Du har sånne rare tall som lifern.
Kvadratrot av Hx er 0,91, så om det er den som styrer batterihelse så er SOH i realiteten på 91.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA