Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: kaiat på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:09
...
Det skal være 5 års garanti på batteriet på de europeiske Leafene også. Dog, er det ikke 8 eller 9 gjenværende streker du må komme ned på før Nissan tar affære?
...

Ja, må ha mistet den 9. prikken slik at man kun har 8 igjen. Da har man mindre enn 66,25% gjenværende kapasitet. (15% på første, 6,25% per prikk etter det)  Ordlyden er at de garanterer 9 prikker av 12.

Sitat fra: Stenskj på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:08
Jeg har lest av for første gang for noen dager siden:

2013 gen 2 Norsk Leaf

30.000 km
AHr = 54.95
SoH 84%
Hx 81.01%

Ja, jeg har mistet den første baren og synes det var litt tidlig å miste den etter kun 30k km. Nissan mente det er som forventet på en 2013 modell. Den har gått i Italia i to år før jeg kjøpte den.

Noen kommentarer? Garantien slår vel ikke inn før det forsvunnet 4 barer før 5 år/100k km

Ja, 4 barer og du kan ikke forvente at det skjer i løpet av neste år.
Det kan være varme og at bilen har gått litt lite noen år og dermed stått mye på 100%, begge minker kapasiteten på batteriet.
Du kan forsøke å ta en langtur med hutiglading å se om batterihelsen fobedres. Min hoppet 2% opp på en 15mils tur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

N-L

SOH 88% mot 96% for 6 måneder siden da jeg kjøpte bilen. Km stand fro 6 måneder siden var 9 500 og jeg har kjørt cirka 10 000.
8% SOH tap på 6mnd/10 000 km. Jeg er ikke imponert  :o
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

Powerflux

Sitat fra: N-L på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:00
SOH 88% mot 96% for 6 måneder siden da jeg kjøpte bilen. Km stand fro 6 måneder siden var 9 500 og jeg har kjørt cirka 10 000.
8% SOH tap på 6mnd/10 000 km. Jeg er ikke imponert  :o
Den var sikkert kjørt hardt og med en del hurtigladinger de siste dagene før salg slik at verdiene skulle fremstå svært bra!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

N-L

Sitat fra: Powerflux på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:46
Sitat fra: N-L på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:00
SOH 88% mot 96% for 6 måneder siden da jeg kjøpte bilen. Km stand fro 6 måneder siden var 9 500 og jeg har kjørt cirka 10 000.
8% SOH tap på 6mnd/10 000 km. Jeg er ikke imponert  :o
Den var sikkert kjørt hardt og med en del hurtigladinger de siste dagene før salg slik at verdiene skulle fremstå svært bra!
Kan godt hende at det stemmer, men SOH holdte seg ganske bra i ca. 5 måneder (se bilde fra 30.03.17 der det hadde 95% SOH) og det med bare en eller to hurtigladinger i perioden, for så å begynne å gå brått nedover.
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

bob-bob

Sitat fra: Dnn . på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:22
Jeg er veldig fornøyd. Kjøpte denne 2013 acenta september ifjor på 45k km. Nå kjørt 58k km og enda 100% SOH :D

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sikker på at denne har korrekt software ( i bilen ) ?  100 % høres rart ut...

Dnn .

Sitat fra: bob-bob på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Dnn . på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:22
Jeg er veldig fornøyd. Kjøpte denne 2013 acenta september ifjor på 45k km. Nå kjørt 58k km og enda 100% SOH :D

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sikker på at denne har korrekt software ( i bilen ) ?  100 % høres rart ut...
Tørr ikke påståelig men vil tro det. Jeg kjøpte. Fikk ikke leafspy før ca 1mnd etter jeg handlet men tror jeg kjøpte bilen uten at den noensinne hadde vært hurtigladet. Qc sto på 11 første gangen jeg leste av og det kan stemme veldig bra med det jeg hadde hurtigladet for.

Hvis noen i Lørenskog området har lyst å lese av for å dobbel sjekke er jeg mer enn villig.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Stenskj

Sitat fra: sylwester på torsdag 11. mai 2017, klokken 00:07
Sitat fra: kaiat på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:09
...
Det skal være 5 års garanti på batteriet på de europeiske Leafene også. Dog, er det ikke 8 eller 9 gjenværende streker du må komme ned på før Nissan tar affære?
...

Ja, må ha mistet den 9. prikken slik at man kun har 8 igjen. Da har man mindre enn 66,25% gjenværende kapasitet. (15% på første, 6,25% per prikk etter det)  Ordlyden er at de garanterer 9 prikker av 12.

Sitat fra: Stenskj på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:08
Jeg har lest av for første gang for noen dager siden:

2013 gen 2 Norsk Leaf

30.000 km
AHr = 54.95
SoH 84%
Hx 81.01%

Ja, jeg har mistet den første baren og synes det var litt tidlig å miste den etter kun 30k km. Nissan mente det er som forventet på en 2013 modell. Den har gått i Italia i to år før jeg kjøpte den.

Noen kommentarer? Garantien slår vel ikke inn før det forsvunnet 4 barer før 5 år/100k km

Ja, 4 barer og du kan ikke forvente at det skjer i løpet av neste år.
Det kan være varme og at bilen har gått litt lite noen år og dermed stått mye på 100%, begge minker kapasiteten på batteriet.
Du kan forsøke å ta en langtur med hutiglading å se om batterihelsen fobedres. Min hoppet 2% opp på en 15mils tur.

Takk for tips. Det utgjør jo ikke så stor forskjell i praksis, men ser bedre ut om man ikke har mistet noen barer. Men kapasiteten er mer enn god nok for meg fremdeles. Blir nok ikke til å mishandle batteriet for å prøve å miste mange nok barer, om det i det hele tatt er mulig å mishandle det så mye...

Myrvang

Har hatt 100% SOH helt frem til nå, men plutselig droppet den ned til 95. Aner ikke hvorfor, lader til 80% hele tiden, men ladet til 100% her om dagen fordi jeg skulle på tur, men ble ikke noe av. Men skal vel ikke ta skade av å stå 2 dager med fullt batteri?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Burger

Myrvang: Det virker som om det er en del faktorer som påvirker hvordan BMS-en (Batteri Management System) tolker batteriene. Det jeg vet om iallefall

  • BMS rapporterer mer kapasitet ved kulde, f.eks vinter
  • Ved å hurtiglade litt så rapporterer BMS mer kapasitet
Ved å lade fullt opp så klarer nok BMS-en å få ett bedre bilde av batteriet.

Tror mange henger seg alt for mye opp i hva BMS-en rapporterer til Leafspy, det er en pekepinn, ikke fasit.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

tomrh

SoH på 84 nå, gruer meg litt til å starte bilen i morgen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Myrvang

Sitat fra: Myrvang på torsdag 11. mai 2017, klokken 23:59
Har hatt 100% SOH helt frem til nå, men plutselig droppet den ned til 95. Aner ikke hvorfor, lader til 80% hele tiden, men ladet til 100% her om dagen fordi jeg skulle på tur, men ble ikke noe av. Men skal vel ikke ta skade av å stå 2 dager med fullt batteri?


I dag gikk den ned til 94%... hmm...

Hva skjer? 2015 Tekna 24 kw, 19200 km. Da jeg kjøpte den i juli 16 hadde den gått 961 km, mulig den har stått lagret ett år med 100% SOC og tatt skade av det? Men det ville vel vært synlig tidligere?

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Olee

Hva skjer? Vinteren er over  :police:
Lenge siden du har hurtigladet? Min var på 97% SOH i mars. Har ikke fulgt med i det siste, kun kjøring til jobb osv med lading til 80%. Sjekket her om dagen og da var SOH nede i 89%  ;D

Burger

Myrvang: jeg gir deg ett svar lengre over. Det begynner å bli sommer og BMS rapporterer mer korrekt enn det den gjør om vinteren når det er kaldt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

jsa061

Bruker man bilen lite og lader sjelden får man grusome tall..


Go-carter

Hentet ut brukt 2015 US-leaf i dag, gått rett over 20.000km. SOH på 95 %. Spent på utvikling fremover :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA