Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

tomrh

0,1V forskjell mellom 93% og 80% skulle tilsi en dobling av sykluser. Men må dele 2 på 0,93 / 0,8 pga en 80% syklus er kortere enn en 93% syklus, dvs ~1,7 eller 70% lengre kjørelengde med 80% lading selv etter den nevnte oppdateringen. Så jo, med tallene foran meg må jeg være enig i at 80% lading generelt er lurt. Men iflg tabell 3 er det lurt om sommeren da 100% lading om vinteren har lite å si (jfr forskjell på 0 grader og 25 grader).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:01
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%

111,938 km
AHr 55.43
SOH 84%
Hx 70.03%
GIDS 231
93 QC. 3519 L1/L2
SOC 93.0%

Gjennom vinter som de to foregående vintre jeg har fått med meg med bilen, så har verdiene så og si ikke rørt seg. Men maks SOC har gått ned og ned.Tenker da at innen jeg ser høsten i år, har SOH falt til 82%.
Fulladet havner den nå mellom 227-231 GIDS. Da jeg kjøpte den i mai 2015 ladet den til maks 16 flere. Regnet på Ahr har batteriet tapt seg 6% under den tiden. På rapporterte GIDS 6,5%. Siden "ny" regnet mot 281 som maks GIDS, 18%.
Vi har nesten kjørt 50.000km med den på de snart tre år vi har eid den.

Etterkalkyle: Mål mot en Tucson 4x4 bensin som skulle vært alternativet til all småkjøring og bompasseringer med kjøring av barn til kveldsaktiviteter, så har virkemidlene omkring EL-bil spart oss for rundt regnet 70.000 i bensin, 36.000 i bompasseringer. Det er 106.000.
Bilen betalte jeg inkl hjemmeladeboks 125.000,- for.
Innen høsten er jeg i null på bilen målt mot Tucson, og regnet 2kWt/10km og 1kr/kWt, så har jeg brukt 10.000,-
Skattesystem som virkemiddel virker.
Kan og legge til at jeg har lært en del nye ting (saker som gjelder LEAF og elbilen), uten at det har noe verdi ::) i og for seg.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#287
Denne oppdateringen det er snakk om gjelder vel egentlig ikke bare gen 1??
De fleste gen 2 fikk en omtalt oppdatering, hvor SOH sank.
Det kan være en noe annen oppdatering, men nok mye av det samme.
Usikker på hva som egentlig skjedde med rekkevidde og ladehastighet.

Var temmelig ny med Leafspy da min fikk oppdateringen, så har ingen konkrete tall fra min.
Men på ca 1 år sank SOH fra 97-100% til rett over 90%
Ahr fra ca 64 til ca 60..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

SVART EUROLEAF 2013

Olee

Sitat fra: Olee på søndag 31. juli 2016, klokken 20:03
46,400km
AHr 63,01
SOH 96%
Hx 97,26%
152 QC 1228 L1/L2

En del langturer i det siste med 6-7 ladestopp har fått SOH opp fra 91 til 96% :)
64,000km
AHr 63,70
SOH 97%
Hx 97,76
222 QC 1778 L1/L2

Buddy på landet

Lurer på å kjøpe en 13 modell G1 med disse batteridataene, ser de greie ut?

70,000km
AHr 59,41
SOH 90%
373,74V
Hx 79,88%
23 QC 1902 L1/L2
16mV

lifern

Min har gått dobbelt så langt med omtrent samme verdier.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

#292
Alder ser ut til å ha mer å si enn kjørelengde. Faktisk virker det som en med høy kmstand har bedre batteri enn en med svært lav kmstand.
Så er det også forskjeller på batteri til G1 og G2, så ikke uventet at liferns G2 har bedre batteri enn en G1.

Velvel, til Buddy på landet
Tallene ser da fine ut, kanskje bortsett fra Hx som muligens er noe lav (indre motstand i batteriet).
Men, den er vel omtrent på høyde med hva leafnor og tomrh sine biler har, hvis ikke de hadde enda lavere..
Ahr og SOH ser bra ut.
Siden det er oppgitt i miles er det kanskje også USA-Leaf, og da er det vel meget bra tall.
Eller har du bare ikke justert i Leafspy?
Hmm, JN1 var kanskje Japan-produsert det, så det er "norsk" Leaf..

Altså, ingenting som roper "run Forest, ruuun" som jeg ser av de tallene  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#293
Ser ut som om 1 - 2 korte hurtigladinger i uka ved lav SoC også holder batteriet i form? Avsluttet fjorårets sommer med SoH på 85 og full lading til 231 gids, begynner årets vårsesong med 86, noe bedre Ah og Hx, full lading til 235 gids.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Er noe forskning som kan endre synet på hurtiglading: http://www.pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html
Leser det slik at det er varmen fra hurtigladinga som skader, mens selve hurtigladinga faktisk kan være sunt for batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@tomrh
Ser slik ut ja.
Jeg kjørte kun meget pent for en tid tilbake og hadde lavere tall enn forventet.
Alle tall steg jevnt og trutt for hver gang jeg gav full gass og/eller full regen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Cornelius70

#296
Jeg har og følelsen av at noen enkelte hurtigladninger innimellom er med på å holde batteriet friskt.


Min '13 gen. 2 usa Leaf kjøpte jeg i fjor høst, og etter ca. 1000 km tok jeg første snapshot av LeafSpy; da var SOH=91% med 30 QC. (Ingen av meg.)


Jeg har hatt 2-3 langturer etter det, med tilhørende QC's, og enkelte korte QC; ellers lader jeg til 80%, og noen ganger til 100% når jeg vet jeg skal over 100km. Siste snapshot er nylig, men ca 1 mnd. siden siste QC.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Lynet

#297
Her er mine resultater over tid.
Jeg skjønner ikke hvorfor den droppet i 2015 da den ikke har vært hos Nissan siden tidlig 2014. Droppen i 2013 kom etter softwareoppgradering tidlig 2013.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

blackleaf1

#298
Hei,

Kan noe forklare meg om dette er OK ?? ??? ???
Atle
Lindås

Arha

Ifølge Leaf spy er batteriet fremdeles som nytt (SOH=100%) etter 36000 km, så dette må være bra.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA