Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Gliderman

Passert 73.000 km nå og fremdeles virker batteriet ok, ihvertfall i vintertemperatur.
AHr = 63,69
396,11V
SOH= 97%
HX = 97,75%
QCs. 243
L1/L2 3550
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Anders Jensen

Hei dere som snakker Leaf flytende!!

Jeg har kjøpt min første el-bil i dag(jada, henger litt etter resten av verden), og gikk for en Leaf, for de har jeg hørt mye fint om...

Men er nok litt på dypt vann allerede kjennes det som,
Sjekket bilen med LeafSpy nå i kveld og får følgende resultater:

AHr: 54,09
SOH: 82%
374,32V
Hx : 66,55

2013 mod SL, akkurat passert 58.000 km....

Er det skikkelig ille??

nr1rayner

Grattis  ;)
Man er da fortsatt pioneer som elbileier i dag, selv i Norge er det mange som fortsatt mener at de aldri kommer til å kjøpe/kjøre elbil..

Du har ikke akkurat gode tall, men skikkelig ille er det da ikke.
USA-biler har nok normalt dårligere tall enn de norske, tåler ikke varmen så godt.
Dine tall er sånn ca på høyde med de norske -11/-12 modellene.

SOH 82% betyr at du har mistet en batteristrek, eller kommer til å gjøre det ganske snart.
Ingen krise, batteriet burde holde i mange år.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Anders Jensen

Takk for motiverende svar  :)
prøver meg på et oppfølgingsspørsmål; (se vedlagte bilde)

Har de "røde" stolpene noen mening, og den ene blå virker vesentlig lavere enn de andre, hva betyr dette i praksis?


magnemann

#259
Du har 13mV forskjell mellom cellen med laveste spenning og cellen med høyeste spenning. Ideelt sett burde det vært 0mV men i praksis er det mer. På min Leaf varierer det mellom 13mV og 19mV (2015 mod, SOH=100%)

13mV er altså en 'bra' verdi tror jeg.
Jeg har også hørt rykter om at LeafSpy vil gi en advarsel hvis verdier er for høy. (Dvs at en celle er dårlig.)

Utdrag fra PDF-manualen til LeafSpy:

Cell Voltage Loss Inspection added to screen 1. Run automatically anytime the Leaf is ON (not ACC mode), in Park and
the minimum cell pair voltage is below 3.713 volts (i.e. below low battery warning level).
This "Cell Voltage Loss Inspection" test is based on Nissan's originally published algorithm (2011 April Service Manual,
section EVB-67). The results of the inspection replace the battery temperature sensor status line just below the x axis on
screen 1. Any weak cells are listed as "Weak Cells: xx yy zz" in red with x y z being the weak cell numbers. If the test
finds no weak cells the message "All Cells OK" will be displayed in green.
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

Rasmus.B

Hei Anders Jensen.
Har du mistet en strek eller har du alle 12?
Min 2012 viser SOH på 86% med 12 streker intakt. Gått 107 000 Km. Regner vel med at jeg mister en strek i løpet av året.
Nå er det jo ikke strekene som forsvinner, men prikkene på utsiden av strekene.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Olee

Sitat fra: magnemann på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:05
Du har 13mV forskjell mellom cellen med laveste spenning og cellen med høyeste spenning. Ideelt sett burde det vært 0mV men i praksis er det mer. På min Leaf varierer det mellom 13mV og 19mV (2015 mod, SOH=100%)

13mV er altså en 'bra' verdi tror jeg.
Jeg har også hørt rykter om at LeafSpy vil gi en advarsel hvis verdier er for høy. (Dvs at en celle er dårlig.)
Dette vil variere ekstremt alt etter hvilken SOC du har, og hvor lenge BMSen har fått balansere cellene. Dette ser du fort hvis du kjører batteriet langt ned, har opplevd en differanse på over 100mV. Jevner seg derimot fort ut etter noen minutter på hurtigladeren..

magnemann

Sitat fra: Olee på tirsdag 07. mars 2017, klokken 16:38
Sitat fra: magnemann på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:05
Du har 13mV forskjell mellom cellen med laveste spenning og cellen med høyeste spenning. Ideelt sett burde det vært 0mV men i praksis er det mer. På min Leaf varierer det mellom 13mV og 19mV (2015 mod, SOH=100%)

13mV er altså en 'bra' verdi tror jeg.
Jeg har også hørt rykter om at LeafSpy vil gi en advarsel hvis verdier er for høy. (Dvs at en celle er dårlig.)
Dette vil variere ekstremt alt etter hvilken SOC du har, og hvor lenge BMSen har fått balansere cellene. Dette ser du fort hvis du kjører batteriet langt ned, har opplevd en differanse på over 100mV. Jevner seg derimot fort ut etter noen minutter på hurtigladeren..

Takk for info!
Mer info her om hva som er kriteriet for at en celle regnes som dårlig: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=17676&start=10
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

nr1rayner

De røde strekene er visst celler som balanseres, altså ingen stor rød varsellampe som sier "dette var et dumt kjøp"  8)
Starter du opp når bilen er fulladet er det mange røde celler. Sist gang jeg sjekket med fullt batteri hadde jeg 4 blå, resten røde  ;)

Under pådrag/regen har man gjerne stor forskjell i spenning på cellene. Har under pådrag sett at f.eks. de første 30 cellene dropper i spenning mens de resterende holder seg høyt
Så sjekker man status rett etter hardt pådrag kan det vel være større forskjell.
Forskjellen er vel også mindre på fullt batteri, sist gang jeg sjekket hadde jeg 6mV forskjell, men ca 10 på 80% og 15 på ca 30%.
Så, kan vel si at dine 13mV er helt innafor.

En indikasjon er vel også hvor mange % SOC Leafspy viser på fulladet batteri.
På min har det ganske lenge vært 97,1-97,2%, ditt tall skal være noe lavere om jeg har forstått det riktig.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#264
Egentlig ingenting å frykte med den blå som ligger lavere. Men, hvis den samme cellen stadig ligger lavere enn de andre kan det være en indikasjon på en svak celle.
Har hatt min Leaf i 2 år nå, cellenr 32 skilte seg den gang ut, og har gjort det noen ganger i ettertid.Men andre ganger, og vel i det siste, har den vært spot on.

Leafspy har varsel om dårlige celler. Jeg har en skjermdump der den sier at ca 10 av mine celler er dårlige. 2 min etterpå sa den vel at alle var i orden.
Årsaken til så mange "dårlige" celler var mest sannsynlig lav batterispenning, og mulig at batteribruken før avlesing var "feil", hadde på forhånd kjørt ca 100 km hvorav de siste ca 20 var stort sett i motbakke.
Så, popper det opp noen "weak cell" i Leafspy, ikke kjør korteste vei til verksted i frykt om å måtte betale minst 200.000 for nytt batteri!!
Weak cell-funksjonen er sikkert helt grei den, for de som forstår seg på den og virkelig har lest seg opp på kriteriene og "testmetoden".

Det er noen celler som er mer utsatt, de som ligger i enden av en "link". Tror celle 32 var en av disse.
Vil tro 1 og 96 også er i enden, så har man noen i midten i "enden".
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

#265
Da begynner det å nærme seg ett år siden jeg kjøpte min forstegenerasjon 2012-modell. EN måned etter kjøpt fikk jeg dongle og hadde dette som output:

2016-05-28
SOC: 92%
SOH: 94%
Hx: 93,5%
AHr: 62,12
ODO: 69552
QC: 29
L2: 3997
Min/max diff: 21mV

Idag kunne jeg lese ut:
2017-03-10
SOC: 24%
SOH: 93%
Hx:  91,01%
AHr: 61,38
ODO: 74513 (kjørt 4961km)
QC: 38
L2: 4234
Min/max diff: 23mV

Det skal sies at jeg antar at avg er litt avhengig av SOC. SOH har vært nede i 91%, men hoppet opp til 93% etter helga jeg dro Oslo-Halden.

Jeg har bilen på timer 80% 00:00-00:00, mens jeg ved behov timerlader til 100%. Det skjer kanskje 1 dag i uka.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Det der må være bevis på at 80% lading hjelper. Svært gode tall til en 2012 å være.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

@leafnor / sylwester

Enig, det der er jo bedre tall enn jeg har (-13 2.gen ca 36'km).

Men det er vel også et bevis på at 100% lading innimellom hjelper?
Har sikkert skrevet det før i denne tråden, så får i tilfelle gjenta det:
Mistenker at mine tilsynelatende dårlige tall skyldes at den så sjelden lader til 100%.
Vel, det er jo faktisk sjelden at den lader til noen som helst fast %.
Har i det siste ladet endel til 100%, og da stiger både Ahr og SOH jevnt og trutt.

Nå husker jeg ikke i farta om det er vinter- eller sommertallene som normalt er de høyeste?
Mine har i hvert fall steget jevnt og trutt utover vinteren med endel 100% ladinger.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Vinterkulda og noen hurtigladinger gir iallefall "best" tall hos meg.

sylwester

Ja, som sagt hoppet den fra 91% til 93% etter hurtigladninger den dagen, derav 2 fra VLBW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA