Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: LeafSwe på mandag 03. oktober 2016, klokken 10:10
Leaf 2016 24kwh 500mil
SOH på 90%, og HX på 90% på en 2016-modell høres lite sannsynlig ut.
Det hender Leaf Spy viser data fra forrige bil den var para mot.
Hvis jeg prøver å dekode vin, får jeg fram en Almera fra 2014, så det er ikke enkelt å finne opplysninger om europeiske biler: http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U607d60f

leafnor

#226
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:32
Sitat fra: LeafSwe på mandag 03. oktober 2016, klokken 10:10
Leaf 2016 24kwh 500mil
SOH på 90%, og HX på 90% på en 2016-modell høres lite sannsynlig ut.
Det hender Leaf Spy viser data fra forrige bil den var para mot.
Hvis jeg prøver å dekode vin, får jeg fram en Almera fra 2014, så det er ikke enkelt å finne opplysninger om europeiske biler: http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U607d60f
Tenker det er mulig jeg.
"Vår" jobbleaf med få QC og kort km hadde SOH 95
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.msg422451.html#msg422451
Den kom seg på verdier etter noen hurtiglading, da ble SOH 100 og HX ble på over 100%!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

LeafSwe

#227
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:32
Sitat fra: LeafSwe på mandag 03. oktober 2016, klokken 10:10
Leaf 2016 24kwh 500mil
SOH på 90%, og HX på 90% på en 2016-modell høres lite sannsynlig ut.
Det hender Leaf Spy viser data fra forrige bil den var para mot.
Hvis jeg prøver å dekode vin, får jeg fram en Almera fra 2014, så det er ikke enkelt å finne opplysninger om europeiske biler: http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U607d60f

Hello!

I've tested several times with different values(declining), and it's not stuck at another car.
The only explanation i have is that my wife drives the car very gentle and only charge with 8A cabel, almost never near low battery warning.
I think if we drive the car hard for a while and maybe some qc the AHr and Hx will go up many percent.
Although the car has better range(more kwh available) than our previous 2014 with 60000km and 67AHr that i drowe hard.
The last win number is coded by leafspy, see settings "obscure VIN"

So i don't think leafspy is very good at determing battery status, or our Leaf 2014 had a super battery with no degradation after 60000km and more than 2years.
The japanleaf battery did not change so much up and down regarding to how you used the battery.
3P+
3SR+

ThomasEL

Jamfør det over:

Jeg har iallfall nok en gang fått konstatert at seneste tids bruk er svært avgjørende for verdiene man får ut...
For noen uker siden viste min 2015-modell en SOH på ca 87%. Dette er jo mildt sagt svært lavt! Dette var etter en periode med bare 80% lading og lite kjøring.

Nå etter noen 100% ladinger og et par hurtigladinger er den oppe på 97%.
- Jeg antar "sannheten" ligger et sted i mellom...?

Likevel: Over tid får man nok et pekepinn på batteriets utvikling. Men det forutsetter nok at man leser av etter nogenlunde lik type bruk av bilen siste ukene hver gang.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Det er i bunn og grunn bare tall fra algoritmer i BMS eller noe der omkring. Batteriet er hele veien som det er på godt og vondt. Se på tallene over tid for å følge trend tenker jeg de kan brukes til, og gjør jeg det på det jeg finner på min følger batteriet presis den utvikling det er forklart opp og ned fra diverse simuleringer og beregninger verden rundt for slike batterier.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ThomasEL

Enig i det Leafnor sier.

Men har noen gjort seg noen seriøse erfaringer med hvorvidt batteriet FAKTISK tar til seg mindre lading i de perioder SOH/HX er lav kontra når man har høy SOH?? Det er jo ingen tvil om at bilen får færre GIDS de gangene vi lader og SOH er lav. Tildels betydelig færre GIDS... Men tar batteriet reelt til seg mindre strøm? Altså at BMS kutter ladinga "før tiden"? Eller er det bare avleste verdier (antall GIDS og dermed kWt) som blir mindre..?

At batteriene på sikt, når de reelt sett er svekket, tar til seg mindre strøm, er vel rimelig opplagt. Men nå snakker jeg om den perioden hvor batteriet fortsatt (sannsynligvis) er rimelig sprekt, men verdiene som BMS presenterer via Leafspy hopper som en jojo basert på bruken.

Altså helt konkret:
Hvis jeg etter lang tid med 80% lading plutselig en dag trenger lang rekkevidde og lader til 100%, får jeg da inn reelt sett mindre strøm enn om jeg hadde startet "oppvarmingen" med noen 100% ladinger dagene i forkant..??
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Jeg har gjort en del enkle studier på det. Og konklusjonen er at batteriet på maks alltid har maks energi.
Det lader til 4,1V på cellene. Dog har jeg opplevd at lading har stoppet på likeover 90% SOC, for så neste lading på 95% SOC. Tror det da har vært noe med balansering av celler, for sett at spenning har vært på 4,06-4,07 som snitt når dette har skjedd. Altså at en eller et fåtall celler nådd spenning godt over 4,1V, og så har det blitt stans. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på mandag 16. november 2015, klokken 00:24
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. november 2015, klokken 15:48

Acenta 2014 modell. 5027 km
Dato avlest: 14.11.15
Ladet til 95%
Antall GID: 253 (90%)
SOC: 91,7%
20,2 kWt tilgjengelig
SOH: 95%
Hx: 96,01%
Kapasitet: 62,35Ah
5 Qc og 176 L1/L2

Bilen er en "firmabil" til bruk for ærender av alle slag for alle ansatte i en bedrift.
Lades kun med 10A og hender den blir stående med høy SOC i perioder.
Nå skal på en lengre tur i til Oslo med mange hurtigladinger. Da tenker jeg tallene blir høyere.
Får sammenligne forbruk med tanke på både varme og drift med min private Gen.1 på langturen.
Kom meg til Oslo. Strømsluker denne relativt nye bilen. Ble litt tettere med ladestopp enn planen var.
Data ble nå etter 9 hurtigladinger.

SOH: 100
Hx: 100,89
Kapasitet: 65,87 Ah

Update:
Etter 1113 km og 18 hurtigladinger på 2 døgn, ble data:
SOH: 100
Hx: 106,64
Kapasitet: 67,36 Ah
Fikk lest av verdier på denne firmabilen på jobb. Omlag 9 mnd siden den sist ble hurtigladet. (Tur til Åndalsnes)
Den er snart 3 år. Kjørt kun 9214km.

Ladet til 99%
Antall GID: 258
SOC: 96,1%
SOH: 92%
Hx: 92,34%
Kapasitet: 60,26Ah
34 Qc og 296 L1/L2

Vært på en service i sitt liv, og det var nylig. Fikk kommentar på at den stått mye på fullt batteri, ikke overraskende det så lite den brukes.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Småfly

Batteriet blir bare bedre og bedre...fortsetter utviklingen vil jeg etterhvert ha en bil med ganske årleit rekkevidde etterhvert ;)
Tror man skal ta målingene fra leafspy helt med ro, tyder ihvertfall på at kapasiteten ikke har gått noe merkeverdig ned på 40.000km ihvertfall. SOH har økt med 5% på rundt 5.000km :)

DBR

#234
Noen som kan lese dette for meg? Er en 2013 2gen som har gått 44500km.
Ser ut som batteriet er bra men ser ut som noen av cellene er dårlige?

Dette er lest av mens bilen er akkurat ferdig full-ladet.


leafnor

Cellespenningen er zoomet så mye at det synes som noen er dårlig. Differanse på 18mV er lite, se på data som eksempel på post forran din. Der er det 19mV diff, så ditt er normalt.
Noe som ikke er helt "normalt" er de gode verdiene. Sjelden å se en med så gode tall.
Uansett, batteriet  får du slå deg til ro med at er i grei stand.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

DBR

Woho! Gode nyheter :) 16QC betyr at den har bare hurtigladet 16ganger? Isåfall er det ingenting da jeg har hurtigladet 14ganger på den halvannen måneden jeg har hatt bilen ;p

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


leafnor

Sitat fra: DBR på fredag 04. november 2016, klokken 17:56
Woho! Gode nyheter :) 16QC betyr at den har bare hurtigladet 16ganger? Isåfall er det ingenting da jeg har hurtigladet 14ganger på den halvannen måneden jeg har hatt bilen ;p

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
[/quote
Ja, 16 hurtigladinger. Og om du vet at 14 er gjort av deg, var det bare 2 da du skaffet bilen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Fulgte med på LeafSpy mens jeg hurtigladet i går kveld, samtidig som Veefil-laderen viser antall kWh den hadde levert. LeafSpy viste 25% lavere antall mottatt kWh. Når laderen f.eks. påstod å ha levert 4 kWh viste LeafSpy å ha mottatt 3 kWh, forskjellen var 25% helt til jeg skrudde på varmen. Er det virkelig 25% tap fra hurtiglader til batteri?

Nå har jo batteriet mitt en større indre motstand enn et nytt da (SoH=86,Hx=72,8), samt at det var kaldt ute (-10) men batteritemp lå likevel på ca. +8 grader og steg etterhvert til ca 12.

Når jeg skrudde på varmen ved 3 streker gikk ladehastigheten litt ned: Fra å ha telt opp i skritt på 9-10 Wh, telte LeafSpy opp videre i steg på 8 Wh. Det betyr at varmen koster litt ekstra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Hvilken SOC og effekt hadde du tomrh?
Synes også 25% hørtes mye ut!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA