Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

LeafSwe

Sitat fra: haheide på søndag 11. september 2016, klokken 17:36
Hei

Jeg har en ELM327 dongle og Leafspy Pro.
Sjekket "service menu"   og DTC - fant denne:
P31B8 0008 EV/HEV CAN ERROR EVC-287

Noen som vet hva det er ? eller hvor jeg kan finne det ut?
Mvh
Håvard

Det nissan gör är att radera felkoden och se om den kommer tillbaka. Troligtvis kommer den inte tillbaka, du kan radera felkoden själv med leafspy pro.

https://ownersmanuals2.com/nissan/leaf-2014-repair-manual-ev-control-system-section-evc-42954/page-308
3P+
3SR+

haheide

2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12
Ahr: 78,097
SOH: 98% (varierer mellom 96%-99%)
GID: 356 (99.7%)
U: 396,42V
Hx: 93,22%
Odo: 2175km
Remain kwh: 27.6
QC: 4
L1/L2: 31
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

leafnor

For ett år siden: 75785 km AHr 58,69 SOH 89% Hx 78.08% GIDS 242 21 QC. 2397 L1/L2 SOC 92.6%
I dag tidlig:      102991 km Ahr 55,30 SOH 84% Hx 69,61% GIDS 232 90 QC. 3172 L1/L2 SOC 94,1%

Mistet 3,39 Ahr. Nytt batteri tror jeg har maks 66,3 eller der omkring. 3,39 er 5,1% av det, og stemmer med SOH som er ned 5% fra 89.
Men den lader nå til høyere SOC, alltid over 94%. Energimengden er falt 10 GIDS av maks 281, 3,6%.
Bilen er passert 4 år, og reell energimengde redusert med 49 GIDS (281-232). Det er 17,4%.
Fjerderot av det gir et årlig tap på 4,1%.
Skulle det vare slik de neste 6 år til bilen er 10 år, er det 66% igjen av batteriet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Yeyeye

Overasket over at du har registrert tap alt på rett over 2000km, vår har 10000km uten registrert tap. Håpet de nyeste batteriene var enda bedre en de gamle.
Sitat fra: haheide på lørdag 17. september 2016, klokken 10:47
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12
Ahr: 78,097
SOH: 98% (varierer mellom 96%-99%)
GID: 356 (99.7%)
U: 396,42V
Hx: 93,22%
Odo: 2175km
Remain kwh: 27.6
QC: 4
L1/L2: 31
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

LeafSwe

Vår gamla 2014 Leaf med 6000mil visade 67AHr vintertid och 62Ahr sommartid innan vi sålde den.
Vår nya 2016 Leaf 24kwh med 400mil visar runt 60AHr nu på sommaren.
Men räckvidden är längre på den nya.
Känns inte som man kan lita på siffrorna...
3P+
3SR+

tomrh

Kanskje BMS finner på å justere opp øvre og/eller ned nedre cellespenningsgrense slik at det frigjøres mer tilgjengelig kapasitet? Vi opplevde nylig at vår i-MiEV justerte ned nedre cellespenningsgrense ved ca. 120.000 kjørte km. Plutselig ble det flere Ah tilgjengelig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

haheide

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 17. september 2016, klokken 18:09
Overasket over at du har registrert tap alt på rett over 2000km, vår har 10000km uten registrert tap. Håpet de nyeste batteriene var enda bedre en de gamle.
Sitat fra: haheide på lørdag 17. september 2016, klokken 10:47
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12
Ahr: 78,097
SOH: 98% (varierer mellom 96%-99%)
GID: 356 (99.7%)
U: 396,42V
Hx: 93,22%
Odo: 2175km
Remain kwh: 27.6
QC: 4
L1/L2: 31

Hva burde den være på 100 SOH? Hvor lenge?

Håvard



Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Yeyeye

Sitat fra: haheide på søndag 18. september 2016, klokken 23:33
Sitat fra: Yeyeye på lørdag 17. september 2016, klokken 18:09
Overasket over at du har registrert tap alt på rett over 2000km, vår har 10000km uten registrert tap. Håpet de nyeste batteriene var enda bedre en de gamle.
Sitat fra: haheide på lørdag 17. september 2016, klokken 10:47
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12
Ahr: 78,097
SOH: 98% (varierer mellom 96%-99%)
GID: 356 (99.7%)
U: 396,42V
Hx: 93,22%
Odo: 2175km
Remain kwh: 27.6
QC: 4
L1/L2: 31

Hva burde den være på 100 SOH? Hvor lenge?

Håvard



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja jeg hadde forventet en SOH på 100% lengre en min har gått(10500km) Erfaringen med gen2 batteriet er jo bra, så da forventer jeg i allefall at gen3 batteriet som heller ikke har mulighet til 80%lading mere er minst like bra. Fasiten får vi etterhvert vi får erfaring, men ditt batteri skremte meg litt.
Hvordan lademønster har du som oftest?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Men når jeg tenker meg om har du jo like mye kWh tilgjengelig som vi ofte har. Jeg har riktignok hatt over 28kWh noen ganger, men ofte ser vi tall som til deg her 27,(noe)kWh, når bilen taes i bruk etter lading.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

haheide

Sitat fra: Yeyeye på mandag 19. september 2016, klokken 23:29
Sitat fra: haheide på søndag 18. september 2016, klokken 23:33
Sitat fra: Yeyeye på lørdag 17. september 2016, klokken 18:09
Overasket over at du har registrert tap alt på rett over 2000km, vår har 10000km uten registrert tap. Håpet de nyeste batteriene var enda bedre en de gamle.
Sitat fra: haheide på lørdag 17. september 2016, klokken 10:47
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12
Ahr: 78,097
SOH: 98% (varierer mellom 96%-99%)
GID: 356 (99.7%)
U: 396,42V
Hx: 93,22%
Odo: 2175km
Remain kwh: 27.6
QC: 4
L1/L2: 31

Hva burde den være på 100 SOH? Hvor lenge?

Håvard



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan lademønster har du som oftest?

Har 1-2 kladdlading i uka, hurtiglading bare hvis ute på tur ettpar ganger i måneden.
Sjelden ladet fullt opp og heller ikke helt ut.
H


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 01. september 2016, klokken 07:26
Sett det samme, og da motsatt. Flere GIDS etter en stopp, kanskje 1-2.
Det er nok ikke mindre eller mere energi på batteriet, men systemet (BMS?) regnet om på hva som er der når alt er i ro. (Spenningen går jo som en jo-jo i utforbakke under kjøring, så sikkert ikke helt greit å regne på energimengde)
Jeg ser at antall GIDs konsekvent synker når bilen har stått. Om morgenen, etter å ha fulladet med timer og evt litt forvarming, er det 233 GIDs. Venter jeg en halvtime er den nede på 231-232. Etter flere timer nede på 229. Da kan jeg lade opp til 234 GIDs og på den måten dytte mer inn på batteriet. Samme skjer etter en kjøretur, på lavere GIDs.

Det styres vel av BMS, men da kalkulerer den muligens kapasitet ut fra batteritemperatur?
Dessuten merkelig at det er motsatt hos deg, Leafnor?  ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Yeyeye


[/quote]

Har 1-2 kladdlading i uka, hurtiglading bare hvis ute på tur ettpar ganger i måneden.
Sjelden ladet fullt opp og heller ikke helt ut.
H


Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]
Vi har mye flere 100% ladinger og også dype utladinger en deg da skjønner jeg, mulig BMSen din ikke har godt nok grunnlag til å kalkulere 100% skikkelig. Bare synsing og jeg vet slettes ikke. Til vanlig tipper jeg vi har ca 3 100% ladinger i uka, og da kjører vi den kanskje bare ned til en 40-50% før lading igjen. Men vi har hytte som ligger 150km unna på litt kupert og svingete vei, der sitter vi typisk igjen med 20% på tur utover og ca 10% på tur hjem igjen, dog har vi også vært ned på tilnærmet null% og low battery warning noen ganger også, så vi bruker kanskje oftere bortimot maks av batterikapasiteten. Kapasiteten i kWh hos deg ser jo unektelig lik vår ut, så rart at du har sett tall ned mot 96% på SOH, det rimer ikke helt. Vi har aldri på våre snart 9mnd sett annet en 100% der, ser dog at Hx tallet har sunket ne fra 100 til 93%, men det er jo også likt som hos deg.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

haheide

Skal prøve flere 100% ladinger og rapportere tilbake ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

haheide

#208
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12




2016AhrSOH(%)GID(%)U(V)Hx(%)Odo(Km)KwhQC(#)L1/L2(#)Tmp(c)Lading
17/978,09798356(99,7)396,2293,22217527,643110a
21/977,5897353(98,9)395,2592,69246227,454617,210a(etter forv.)
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Sweet Leaf

Spørsmål fra en sylfersk Leafeier:
Når dere sier at man har mistet en bar på batteriet, hvordan ser man det?
Vises det på måleren i dashbordet, må man inn i kjørecomputeren, eller Leafspy?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA