Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Aleco

#120
Noen som skjønner seg mer på dette enn jeg gjør? :P Sliter veldig med å finne idealtall på nettet. Hva bør være høyt? Hva bør være lavt?

Fullada 2015-modell

Km: 50 638
SOC: 97,1%
GIDs: 284 (101,1%)
Remain: 22
SOH: 100%
HX: 101,03%
AHr: 65,95
QC: 162
L1/L2: 1438

leafnor

#121
Sitat fra: Aleco på mandag 21. mars 2016, klokken 11:34
Noen som skjønner seg mer på dette enn jeg gjør? :P Sliter veldig med å finne idealtall på nettet. Hva bør være høyt? Hva bør være lavt?

Fullada 2015-modell

Km: 50 638
SOC: 97,1%
GIDs: 284 (101,1%)
Remain: 22
SOH: 100%
HX: 101,03%
AHr: 65,95
QC: 162
L1/L2: 1438
Du har et perfekt friskt batteri, kan neppe bli bedre.
SOH, state of Health er tallet som er greiest å forholde seg til. 100 er maks , og det er og hva du har.
AHr er amperetimer batteriet systemet mener det kan lade maks i batteriet.
GIDS er en enhet på energimengden, og et nytt batteri lader til 281. Du har 3 mer, og 101,1%. Bedre kan det nok ikke bli. (En 2014 LEaf jeg har tilgang til lader også til 284)
SOC er state og charge, og det er aldri 100%. Ikke så mye å se på dette tallet med tanke på batteriet.
QC er antall hurtigladinger, og L1/L2 er antall sakteladinger.
HX er mer uklart, noe med indre motstand. Ut av erfaring med hurtiglading på to Leaf, min private 2012 med HX på 78% og jobbens 2014 med 104%, så virker det som at under like forhold (SOC og temperatur på batteri), så lader den med høyest HX raskere. Ganske så matematisk likt med 104/78 ganger raskere på 2014 modellen enn min 2012.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafster

Etter rundt et halvt år med 85% SOH har jeg "endelig" mistet en bar. SOH viser nå 84%.

Har lenge merket redusert rekkevidde.

Edit: 2011, desember modell

Aleco

Takk for svar, Leafnor! Da skjønner jeg hva jeg skal følge med på :)

leafnor

#124
Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:01
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%

Kjøpte bilen 2 mai 2015, så i dag er det gått ett år med Leaf i bilparken. Overmåtelig fornøyd, den kostet meg 125.000, og da fulgte det med stasjonærlader til verdi 7500.

Første avlesning for snart ett år siden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21587.msg364466.html#msg364466

km: 67798 km
SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13

I september -15 var den nede på
76684 km
AHr 58,36
SOH 88%

Nærmere vinteren økte verdiene, og tror det kommer av hardere kjøring (Økt forbruk) i og med kaldere og snø. SOH økte, og verdiene holdt seg på samme helt til nå hvor batteritemperaturen nå på det jevne er over 10 grader. Forøvrig hva LeafSwe erfaret: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.msg404834.html#msg404834

I dag tidlig fulladet kom den til 245 GIDS, forøvrig det samme som den har gjort hele tiden siden jeg fikk meg LeafSpy. 

Dagens verdier:
91290 km
AHr 58,46
SOH 89%
Hx 77.49%
GIDS 245
39 QC.

Edit: Varmere, og batteri åpenbart ut av vinterdvalen med tanke på parametre. Vært jevnt over 15 grader på batteri og snilt forbruk:
km 91352 (Kjørt 62km siden forrige avlesning)
AHr 58,29
SOH 88%
Hx 76.97%l

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Rundet 75000 km I dag og LF spytter ut følgende verdier!

AHr 60,39
SOH 92%
Hx 82,45%
85 QC. 2825 L1/L2

Skal grisekjøre den litt og ta et par 3 hurtigladinger etter hverandre for å se om jeg ikke kan booste disse verdiene litt ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

#126
Etter vinterdvale faller verdiene fortsatt, SOH ned på 87%:

91.614 km
AHr 57.69
SOH 87%
Hx 75.48%
39 QC  2952 L1/L2

I dag tidlig fortsatt synkende verdier:

91.677 km
Spenning 392,26 Volt
AHr 57.50
SOH 87%
Hx 75.16%
39 QC 2955 L1/L2

Den ladet i natt til 241 GIDS. Da var SOC 94%. I vinter pleid å ligge ligge rundt 92%.
Selv om parametre i batteriet synker, lader det så og si like mye i batteriet fordi den kommer lengre opp på SOC synes det som.
For ett år tilbake rett etter bilen anskaffet pleide den å lade 5-6 Gids mer. Lå gjerne på 246-247.
6 Gids færre er 2,4%, så når SOH falt 2%-poeng så stemmer nok det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 05. mai 2016, klokken 17:12
Etter vinterdvale faller verdiene fortsatt, SOH ned på 87%:

91.614 km
AHr 57.69
SOH 87%
Hx 75.48%
39 QC  2952 L1/L2

I dag tidlig fortsatt synkende verdier:

91.677 km
Spenning 392,26 Volt
AHr 57.50
SOH 87%
Hx 75.16%
39 QC 2955 L1/L2

Den ladet i natt til 241 GIDS. Da var SOC 94%. I vinter pleid å ligge ligge rundt 92%.
Selv om parametre i batteriet synker, lader det så og si like mye i batteriet fordi den kommer lengre opp på SOC synes det som.
For ett år tilbake rett etter bilen anskaffet pleide den å lade 5-6 Gids mer. Lå gjerne på 246-247.
6 Gids færre er 2,4%, så når SOH falt 2%-poeng så stemmer nok det.
:-[ Det går bare en veg, i dag SOH 86, Ahr 57,04 og Hx 73,86. Fortsetter det i samme tempo er jeg uten en bar innen høsten.
Forøvrig, satte forbruksrekord jakobsli dalgård retur, 27 km og forbruk på kun 0,85 kWt/mil.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Merker en lignende trend. På bare 2 uker har det falt fra 92% til 90%. Dette til tross for batteritemp stort sett ove 20C og en og annen QC  :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

DennisTV

2013 modell (2.gen), km 17184.
AHr 64,05
SOH 97%
Hx 98,23%
20 QC. 540 L1/L2

ThomasEL

Merker i likhet med flere av dere at verdiene daler betraktelig nå gjennom våren og ut i sommervarmen.

Hadde en topp etter langtur med flere hurtigladinger i vinter, nå er verdiene i "fritt fall".

Men som tidligere har jeg det underlige fenomenet at ikke SOH endrer seg. Kun Hx og estimert totalkapasitet i Ahr... Men jeg vet at hvis jeg avinstallerer Leaf Spy og installerer det på nytt, så vil SOH vise tilnærmet lik Hx. Slik var det i vinter da verdiene steg også.

Avlest i dag:
SOH: 100%
Ahr: 58,35
Hx: 88,33%
odo: 12865km

Som dere ser passer ikke SOH med de andre verdiene. Enten er det en "bug" i Leaf Spy Pro for IOS, eller så er det lagt inn en forsinkelse.. Altså at verdiene for Hx og Ahr må være endret over tid før SOH følger etter...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 26. mai 2016, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på torsdag 05. mai 2016, klokken 17:12
Etter vinterdvale faller verdiene fortsatt, SOH ned på 87%:

91.614 km
AHr 57.69
SOH 87%
Hx 75.48%
39 QC  2952 L1/L2

I dag tidlig fortsatt synkende verdier:

91.677 km
Spenning 392,26 Volt
AHr 57.50
SOH 87%
Hx 75.16%
39 QC 2955 L1/L2

Den ladet i natt til 241 GIDS. Da var SOC 94%. I vinter pleid å ligge ligge rundt 92%.
Selv om parametre i batteriet synker, lader det så og si like mye i batteriet fordi den kommer lengre opp på SOC synes det som.
For ett år tilbake rett etter bilen anskaffet pleide den å lade 5-6 Gids mer. Lå gjerne på 246-247.
6 Gids færre er 2,4%, så når SOH falt 2%-poeng så stemmer nok det.
:-[ Det går bare en veg, i dag SOH 86, Ahr 57,04 og Hx 73,86. Fortsetter det i samme tempo er jeg uten en bar innen høsten.
Første dag med ferie, og LEAF svarer med SOH 85, Ahr 56,17 og Hx 71,84%
Da er det kun kort tid til første strek forsvinner. Nå i sommer ligger forbruk på 1,3 kWt/mil, så batteriet presses ikke. Lite hurtigladinger også som kan holde verdiene opp.
Innen høsten er nok kun 11 streker tilbake.
96400 km så langt, 45 QC og 3062 L1/L2. Kun 2 hurtigladinger da jeg kjøpte den mai forrige år, så jeg har påført den 43 av de 45.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Se mine innlegg #2, 3 og 4 sånn ca.
Som jeg der skrev har visst den berømte oppdateringen OG Leafspy-versjon mye å si for verdiene.

Leste av min i går, ikke fulladet, men Ahr, soh og hx er sgs likt uansett.
Norsk Leaf 2013 2.gen
27.000km
Batteritemp 18 C.
Ahr 57,36
SOH 87%
HX 86,26%
Antall gids har jeg ikke peiling på da jeg sjelden har mulighet for å lade fullt.
QC 21
L1/L2 976

Ifølge andres tall er jo da min (bortsett fra hx) nesten på høyde med 11/12-modeller med vesentlig høyere km, og sånn sett muligens i ferd med å miste min første strek.
Det kan da ikke stemme...!?
Gått som demobil i et område der Leaf ikke er stor-selgeren, så den kan ha stått mye full/tom hos forhandler sitt første 1,5 leveår.
Men likevel, mister jeg første strek på en NORSK Leaf på 40'km og etter 3 år er vel det historisk tidlig?

Leafspy versjon 38.80 og oppdateringen fra Nissan.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på mandag 11. juli 2016, klokken 13:42
Se mine innlegg #2, 3 og 4 sånn ca.
Som jeg der skrev har visst den berømte oppdateringen OG Leafspy-versjon mye å si for verdiene.

Leste av min i går, ikke fulladet, men Ahr, soh og hx er sgs likt uansett.
Norsk Leaf 2013 2.gen
27.000km
Batteritemp 18 C.
Ahr 57,36
SOH 87%
HX 86,26%
Antall gids har jeg ikke peiling på da jeg sjelden har mulighet for å lade fullt.
QC 21
L1/L2 976

Ifølge andres tall er jo da min (bortsett fra hx) nesten på høyde med 11/12-modeller med vesentlig høyere km, og sånn sett muligens i ferd med å miste min første strek.
Det kan da ikke stemme...!?
Gått som demobil i et område der Leaf ikke er stor-selgeren, så den kan ha stått mye full/tom hos forhandler sitt første 1,5 leveår.
Men likevel, mister jeg første strek på en NORSK Leaf på 40'km og etter 3 år er vel det historisk tidlig?

Leafspy versjon 38.80 og oppdateringen fra Nissan.
Til samnenligning så er min en 2013, 1 gen. Som nå har gått 79000 km.

Batteritemp 18.5 C.
Ahr 59,41
SOH 91%
HX 79,34%
QC 91
L1/L2 3005
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på mandag 11. juli 2016, klokken 13:42
Ifølge andres tall er jo da min (bortsett fra hx) nesten på høyde med 11/12-modeller med vesentlig høyere km, og sånn sett muligens i ferd med å miste min første strek.
Det kan da ikke stemme...!?
Gått som demobil i et område der Leaf ikke er stor-selgeren, så den kan ha stått mye full/tom hos forhandler sitt første 1,5 leveår.
Men likevel, mister jeg første strek på en NORSK Leaf på 40'km og etter 3 år er vel det historisk tidlig?

Høres tidlig ut ja. Vår Leaf har også gått rundt 40.000km men den fyller 5 år i oktober og har fortsatt alle streker i behold. Dog lades den svært sjelden til 100% og hurtiglades kanskje 2-3 ganger pr. år nå (men ble hurtigladet mye de to første årene, før vi fikk Teslaen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA