Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ThomasEL

Syns du får oppsiktsvekkende gode tall, Glidermann... Hvordan har du ladet i forkant av avlesningen?

Selv får jeg ganske gode avlesninger like etter noen hurtigladinger eller noen 100% ladinger etter hverandre.. Og særlig hvis jeg kjører litt "hardt" med hyppig veksling mellom gasspådrag og regenerering..

Etter noen dager eller et par uker med "normal" kjøring og lading til 80% faller tallene igjen... Dog har SOH stabilisert seg ei god stund på 96% nå... I starten (da jeg fikk Leafspy ca 2 måneder etter bilen var ny) lå denne på 91%
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gliderman

Hei
Lader alltid til 100% med vekselvis 32A og 16A, to ganger pr dag minst 3 ganger i uka. Ellers er det 32A til 100% de resterende dagene. Bruker alltid timer så bilen er nyladet når jeg skal kjøre. Har observert at både SOH og Ahr klatrer sakte oppover igjen etter at verdiene falt endel i sommer. Mulig temperaturen har en påvirkning. Leser av hver gang jeg kjører bilen.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

AppleKnocker

#49
Leafspy 0.37.77
MY2015 Leaf - levert oktober 2014
15 000 km
AHr 62,47
SOH 95%
Hx 96,14%
GIDS 272
62 QC. 562 L1/L2

Lader annehver gang til 80% eller 100%, men bilen står aldri med over 100%
Hvis antall QC stemmer, er bilen omtrent bare hurtigladet før jeg kjøpte den på 1700km.

Den første målingen jeg tok med LeafSpy viste
AHr 64,425
SOH 98%
Hx 98,72%


Etter en stund falt verdiene fra SOH 98 til 95, videre til 93, for så å stige til 95 igjen.

Jeg må innrømme at det gjør at jeg ikke fester all verdens lit til at LeafSpy gir helt nøyaktige resultater.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ThomasEL

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:05


Jeg må innrømme at det gjør at jeg ikke fester all verdens lit til at LeafSpy gir helt nøyaktige resultater.
[/quote]

Verdiene må nok mer forstås som en pekepinn enn som absolutter, ja...
Ellers syns jeg svært mye tyder på at LeafSpy viser høyere resultater hvis man kjører bilen mye og lader ofte til 100%. Og gjerne ispedd noen hurtigladinger med jevne mellomrom. De som kjører lite og stort sett lader til 80% syns jeg gjennomgående får dårligere resultater..
   - Dette skyldes neppe at batteriene blir dårligere av å lade til 80%, men heller at bilens software ikke helt klarer å beregne den totale kapasiteten like godt i de tilfellene...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Powerflux

Lurer på om det kan være en idè å kjøre batteriet nesten helt ned og så lade superslow på 6A opp til 100% slik at cellene rekker å balanseres skikkelig?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

LeafSwe

3P+
3SR+

Einar_S

#54
@ Powerflux: Ja.

Bortsett fra at langsom lading ikke er noe poeng. Ladestyringens nøyaktighet er tilnærmet lik fra null til maksimal strømstyrke / spenning. Det kan muligens argumenteres med at ekstremt langsom lading vil gi mindre nøyaktig resultat.

En slik laderegulator måler strøm på vei ut av batteriet når du kjører, og inn i det når du lader. En gang i blant trenger den å kjøre batteriet så tomt at den kan "se" [måle] den knekken i spenningen som viser at det er nesten tomt. Om du deretter lader til 100% full vil den lade til den ser tilsvarende signatur som sier den at nå er det fullt. Slik kan den gjenopprette yttertilstandene. Men det hele er rent måleteknisk. Batteriets kapasitet og tilstand er den samme som før denne syklusen, men måleren din er "nykalibrert".

Tenk deg at du har en 200l tønne med vann. Tønna kan også trutne med tiden og bli mindre. Du kan ikke se vannet i den, men måler antall liter du tapper ut, og likeledes måler du det du fyller på. Etter hvert vil du miste nøyaktighet mht. kapasitet og hvor mye det er i tønna. Men tøm den helt, og fyll den opp igjen, så har du samme nøyaktighet på volummålingen som du hadde når tønna var ny. Og du har fått et mål på hvor mye den trutnet.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

AppleKnocker

I denne tråden kan man lese om at reinstallering av programvare, versjoner av LeafSpy og tilfeldige variasjoner opp og ned tilsammen gir motstridende/unøyaktige resultater. Hva er oppfatning av hvor stor usikkerhetsmargin man må legge til grunn ved bruk av LeafSpy? 5-10%?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Vår steg til 56% Ar og 85% SOH i sommer, men nå når det er kaldere er vi som i fjor nede på 54% tallet og da 83% SOH. Vi har mistet en BAR tidlig i fjor
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Recursos

En uke siden:
Nordic 2015 modell. 624km
Dato avlest: 25.10.15
Ladet til 100%
Antall GID: ukjent. avlest før jeg kjøpte meg Leafspy pro
SOC: 95,0%

SOH: 99%
Hx: 99.590%
Kapasitet: 65.09Ah
2015 - Leaf Nordic 6,6kW

Gliderman

Svensketur med 10 hurtigladinger på 3  dager og en del km siden sist.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Når vi kommer  til jul, er vel batteriet som nytt igjen.  ;D
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA