Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg vet at mangt og meget er skrevet om både kapasitetstap og Leafspy generelt her på forumet. I mange ulike tråder.

Men med dette ønsker jeg å lage en tråd som er dedikert til å legge ut avlesninger fra Leafspy. Selvsagt er det lov å spørre og kommentere resultatene, men tanken er at vi skal holde oss til temaet batterikapasitet, kapasitetstap og lignende.

Legg gjerne inn dine resultater etter følgende "mal":

Acenta 2015 modell. 2550km
Dato avlest: 15.09.15
Ladet til 100%
Antall GID: 260 (92,5%)
SOC: 97,0%
20,2kWt tilgjengelig
SOH: 91%
Hx: 92,50%
Kapasitet: 59,97Ah

Hvis jeg har forstått riktig, så er det kanskje særlig antall GID tilgjengelig etter 100% opplading som forteller det mest korrekte bildet av tilgjengelig kapasitet. Denne skulle teoretisk sett vært 281.

Med tanke på at bilen bare er to måneder gammel og kjørt ca 2500km, så syns jeg tallene fra bilen min er noe lave...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

#1
Tekna 2013
Leafspy versjon: 35.59
Kmstand avlest: 10338
Dato avlest: 13/5-15
Ladet til: 100% 97,2% i følge Leafspy
GID: 277 (default 77,5)
Tilgjengelig: 21,5 kwh
SOH: 97%
HX: 97,91%
AHr: 63,81
QC: 8
L1/L2: 486
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#2
Tekna 2013 (forstsatt)
Leafspy versjon 36.68
Kmstand avlest: 14018
Dato avlest: 8/8-15
Ladet til: 100% tipper jeg.. 97,1% ifølge Leafspy
GID: 254 (90,4%)
Tilgjengelig: 19,7
SOH: 89%
HX: 88,82%
AHr: 58,53
QC: 11
L1/L2: 604
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Fortsatt Tekna 2013 ;)
Leafspy versjon: 37.77
Kmstand avlest: 15241
Dato: 8/9-15
Ladet til: Kanskje 100%.. 97,1% ifølge Leafspy

SOH: 89%
HX: 88,52
AHr: 58,4
QC: 11
L1/L2: 618


Var ikke meningen å "bombe" tråden..
At jeg har tapt ca 5 AHr og en hel drøss av andre verdier på 4mnd og 5.000km finner jeg lite sannsynlig.
Her er nok både siste oppdatering av bilen, samt nye versjoner av Leafspy årsaken.

Lader stort sett til 80%, meget sjelden QC og kjører stort sett pent ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

muse

11 november 2014

Leaf SL US import 2012
GIDS 260 - 92,5%
kWh remain 20.8
SOC 95,7
AHr 60,97
SOH 92%
Hx 84,40
Odo 19572 km

11 september 2015

Leaf SL US import 2012
GIDS 260 - 92,5%
kWh remain 20.8
SOC 95,9
AHr 60,74
SOH 92%
Hx 83,61
Odo 37492 km

Egentlig rart at verdiene er så like etter 18000 km.
Tallene har vært veldig jevne og har en periode vært innom 93% SOH.




BEVeRage

Leafbatteriet verkar tycka om snabbladdningar och långkörning.

Acenta 2015 modell. ca 6000km
Ladet til 100%

Före snabbladdningarna:
Antall GID: 263
SOC: 96,8%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 93%
Hx: 93,54%
Kapacitet: 58,92Ah

Efter 4 snabbladdningar på 2 dagar:
Antall GID: 283
SOC: 96,8%
21,9kWt tilgjengelig
SOH: 100%
Hx: 101,09%
Kapasitet: 63,85Ah

Några veckor senare utan några snabbladdningar:
Antall GID: 263
SOC: 96,4%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 94%
Hx: 94,08%
Kapacitet: 58,96Ah

LeafSwe

#6
Sitat fra: BEVeRage på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:34
Leafbatteriet verkar tycka om snabbladdningar och långkörning.

Acenta 2015 modell. ca 6000km
Ladet til 100%

Före snabbladdningarna:
Antall GID: 263
SOC: 96,8%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 93%
Hx: 93,54%
Kapacitet: 58,92Ah

Efter 4 snabbladdningar på 2 dagar:
Antall GID: 283
SOC: 96,8%
21,9kWt tilgjengelig
SOH: 100%
Hx: 101,09%
Kapasitet: 63,85Ah

Några veckor senare utan några snabbladdningar:
Antall GID: 263
SOC: 96,4%
20,4kWt tilgjengelig
SOH: 94%
Hx: 94,08%
Kapacitet: 58,96Ah

Jag har liknande variationer på min Leaf 2014. SOH steg nyligen från 93% till 100% efter någon veckas hård körning.

Tycker dock inte räckvidden förbättrats. Så det är kanske falska höga värden efter hård körning och eller snabbladdning. Och 20,4kwh tillgänglig stämmer mycket bättre på min Leaf jämfört med ~22kwh tillgänglig som den visar vid SOH 100%
3P+
3SR+

ThomasEL

Mye tyder nok på at forbedringen som skjer etter hurtiglading og har kjøring, hovedsaklig skyldes at computeren "leser" batterihelsa litt annerledes etter røff behandling. Litt vanskelig å si om det er de høyeste eller laveste verdiene som stemmer.

Ellers har jeg nesten et inntrykk av at de fleste Leaf som triller nye ut fra forhandler allerede har kapasitetstap på drøye 5%. Enten det, eller så faller kapasiteten fort til 90-95% etter få kilometers kjøring.. Derimot virker det som om videre fall tar betydelig lenger tid.

Bra hvis folk fortsetter å poste :-)
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

BEVeRage


Øyvind.h

Fikk endelig koblet opp dongelen og koblet til en Android telefon (ser appen nå finns til iPhone, men til nærmere 200,-. Er den verd pengene?)

AH 57.77
SOH 88
30.751 miles
Bil fra mars 2012.
Vet ikke hvor man leser av GIDs.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BEVeRage

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:40
(ser appen nå finns til iPhone, men til nærmere 200,-. Er den verd pengene?)

Ja, speciellt när du kör längre resor med laddstopp på vägen.
Men LeafSpy Pro för IOS skiljer sig inte från LeafSpy Pro för Android.
För IOS behöver du dessutom en dongel med WiFi istället för Bluetooth.

leafnor

2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%
Leaf 2012/Aug 160.000 km

mo73ro

Acenta 2015 modell. 5316 km
Dato avlest: 19.09.15
Ladet til 100%
Antall GID: 265 (94,3%)
SOC: 97,1%
20,5 kWt tilgjengelig
SOH: 93%
Hx: 94,12%
Kapasitet: 61,16Ah
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Powerflux

2013, 1. gen
56724 km
AHr 60,69
SOH 92%
Hx 83,66%
GIDS 252
77 QC. 2047 L1/L2

Bilen fikk P3227 software update på første service, ca 26000 km og da stupte alle verdiene monumentalt.
Min personlige mistanke går mot at buffer i topp og bunn ble øket og tilgjengelige antall kWh. ble redusert.

Rekkeviddemessig merker jeg ingen reduksjon, om det skyldes at jeg har lært å kjøre mer økonomisk eller om det skyldes at den faktiske energimenge i batteriet nå er større enn det LS rapporterer vites ikke!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

ThomasEL

Etter noen dager med rolig kjøring og 80% lading sank verdiene... Ah nede i 58,9 og ladet kun til 255 GIDS.

Når har jeg kjørt hardt, med kraftige gasspådrag og mye regenerering, samt ladet til 100% to netter på rad.  Fikk nå mine beste verdier:

20,2 kWt
261 GIDS
61,6Ah
95,2% Hx
91% SOH
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA