LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

lifern

Jeg har aldri tatt hensyn til lading og lader når jeg kan, enten jeg har 80 eller 30 %.
Første bar holdt seg til over 150000 km.
Andre til 188000 km.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

tomrh

@lifern, jeg tror du mistet første bar noe senere pga at du mangler en programvareoppdatering de fleste har. Husker du hadde SOH på 83 og fremdeles 12 barer, skulle ha mistet en i god tid før det. Mens tap av 2. bar virker mer «riktig».
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:47
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. april 2018, klokken 20:43
Nå begynner det å bli varmere i være her også, så tok ut LeafSpy verdirer i dag.

Spenning: 392V
GIDS: 218
SOC: 90,1%
SOH:83
Hx 67,64
Ahr 54,51
QC 133   4299 L1/L2
134.665 km

Ser den sjelden lader over 220 GIDS på maks. Og SOC er gjerne av og til under 90% når ferdigladet.
Erfaring er den at når det blir varmere ut over våren, synker SOH men den lader til høyere SOC etter hvert.
Ut fra observasjoner tror jeg SOH sånn rundt midtsommer er 83 x 90/94 = 79.
I dag SOH 81, og Hx som virker å følge kvadratroten av SOH er 66,06.
Kommer Hx under 65,5 vil jeg nok se SOH på 80 ganske snart.
Batteriet holder mellom 13-16 grader.
Jo da, SOH på 80 kom i går. Det er ikke lenge til SOH på 79 dukker opp heller tror jeg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ser ut som om mitt batteri er der ditt er Leafnor, hadde SOH på 82 og Hx over 67 i april, nå 81 og 65. Har kjørt 15.000 km lengre enn deg, men spiller vel liten rolle - er jo omtrent klimastyrt dette og vi har samme årsmodell. Prøver å holde batteriet kjølig for å dempe fallet, vanskelig med 25 grader ute...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på onsdag 09. mai 2018, klokken 23:32
Ser ut som om mitt batteri er der ditt er Leafnor, hadde SOH på 82 og Hx over 67 i april, nå 81 og 65. Har kjørt 15.000 km lengre enn deg, men spiller vel liten rolle - er jo omtrent klimastyrt dette og vi har samme årsmodell. Prøver å holde batteriet kjølig for å dempe fallet, vanskelig med 25 grader ute...
Ja. Klima har "mest" å si på ellers lik bruk. Har "kokt" batteriet noen ganger på lange turer. Dvs vært opp mot 50 grader og over. Det degraderer sikkert som det å mørne viltkjøtt, der en teller graddager.
Dine 15.000 har nok ikke så mye å si nei.
Forøvrig vil bruksmønter på vår Leaf endres nå i og med militærtjeneste på hun som ble kjørt og etter hvert kjørte selv på fotballtrening 3 mil 4-5 ganger i uken. Det blir 6000km/år mindre fremover på det.
Ser nå at fulladet viser GOM under 110 km. Tror ikke vi skal kjøre noen flere Oslo turer med den mer, men beholde den som by-bil. Selv med SOH på 50 klarer den seg til nærmiljø, og til og med tur til "slektstreff" på Stjørdal. Dog må den en dag byttes.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Blir bruksendring her også, Leafen blir konebil fra høsten og får 10.000 km/år kortere kjørelengde. Forventer 10 barer og SOH=78 frem til da, tør ikke en vinter til med pendling, arvtaker blir en ny env200 og mieven selges.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Kjerra er allerede degradert til konebil og altmulig bil
Innenfor storOslo. Det kommer den til å funke greit til i flere år til :+1:
Den er også forholdsvis lett å skru på kanskje med unntak av ladeelektronikk og varmesystem.
I og med at det nå er folk som får til konvertering til 30 kWh pakke så bør det være mulig å få den bedre enn ny om noen år, til en fornuftig pris?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Porsgrunn

Ikke min bil men en bil jeg var med å besiktiget før kjøp

SOH:98
Hx 97
Ahr 63.7
QC 255   L1/L2 Husker bare at det var over 5000
145k km

Facelift  Tekna fra slutten av 2013

Klattladet ofte og nesten aldri ladet til 100%. De gangene den har vært ladet fult har det vært rett før avreise.

Med disse dataene og en bil som ellers var veldig ryddig var mitt råd løp og kjøp. Anbefalte også å fortsette med samme type lading som første eier.

Myrvang

Hadde 102% for 2 uker siden, 93% nå som sola har stekt et par uker. Får håpe den bare har stabilisert seg, var omtrent der i fjor sommer også, rett under 90%. Bilen er uansett en nærmiljøbil, skal ikke nedover Europa med Leafen min.

Så denne artikkelen: https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

Ser 24kWh ligger på i snitt 3,1% tap i året, noe som stemmer bra med min bil.

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

leafnor

#669
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. april 2018, klokken 20:43
Spenning: 392V
GIDS: 218
SOC: 90,1%
SOH:83
Hx 67,64
Ahr 54,51
QC 133   4299 L1/L2
134.665 km

Ser den sjelden lader over 220 GIDS på maks. Og SOC er gjerne av og til under 90% når ferdigladet.
Erfaring er den at når det blir varmere ut over våren, synker SOH men den lader til høyere SOC etter hvert.
Ut fra observasjoner tror jeg SOH sånn rundt midtsommer er 83 x 90/94 = 79.
Som kommentert, når SOH faller på våren, øker max SOC. Så batteriet holder stort sett samme mengde energi, men BMS beregner andre styringsparametre. Ladet med kladd fra Outlander (Gir ca 1,8kW), da det virker som den gir batteriet litt bedre tid på ballansering.

Spenning: 392,75V
GIDS: 219
SOC: 93,5%
SOH:80
Hx 62,89 (Kvadratrot av 0,6289=0,793, dvs ikke lenge til SOH=79)
Ahr 52,63
QC 133   4355 L1/L2
136.284 km
Batteripakken = 16,5 grad

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Håkon77

Hvordan leser man av dette? Skal batteriet være fulladet, tenning på/av? Så i dag tidlig at SOH Var 90,10% og nå i ettermiddag 89,76%. Synker det så fort på en halv dag og noen få kjørte kilometer? Fikk litt angst av dette.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

leafnor

Batteri trenger ikke være fulladet. Tenning må vell være på for å få aktivert OBD, så ja.
Ingen krise om SOH rører på seg. Det skjer. Og over tid går SOH mer ned enn opp 8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Sitat fra: leafnor på tirsdag 22. mai 2018, klokken 20:38
Tenning må vell være på for å få aktivert OBD,
OBD er aktiv når bilen lader selv om tenning er av :+1:

Om man går inn på service menyen når OBD er aktiv men tenning avslått vil bare noen få DTC koder leses av.
Med tenning på vil alle DTC kodene bli avleset!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Håkon77

Men er det normalt å ha mistet 10% på en 2014 mod som har gått 57000km? Nissan sier batteriet er i topp stand, men det er ganske relativt da.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

tomrh

#674
Ja. De norske 24 kWh Leafene taper seg erfaringsvis ~3% pr år. Fant også noe dokumentasjon på det her: http://batteriselskab.dk/article/accelerated-reported-battery-capacity-loss-in-30-kwh-variants-of-the-nissan-leaf.htm
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA