Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Bil2

Leaf fra februar 2012:
58,01 AHr, SOH 88%, Hx=76,40, 74234km, 5 QCs, 3669 L1/L2

Alle streker inntakt.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

jsa061

#436
Sitat fra: tomrh på fredag 02. juni 2017, klokken 19:25
Sitat fra: jsa061 på fredag 02. juni 2017, klokken 09:12
SOH 85, Hx=82,89
Du har sånne rare tall som lifern.
Kvadratrot av Hx er 0,91, så om det er den som styrer batterihelse så er SOH i realiteten på 91.

Når bilen var ny reagerte jeg på at batteriet hadde rare målinger. Jeg målte f.eks. Ah til 62 og ikke 65-66 Ah som det burde være, men det jeg fant ut var at det var en skjult reserve i bunn.

Så i går la jeg ut på en liten elbil-safari med Leafspy i hånd, på jakt etter skjulte reserver. Kjørte Bergen-Voss, Voss-Bergen.

Ankomst voss
Hadde 80% når jeg kjørte fra Bergen Sentrum og ankom voss med "---". Tok dessverre ikke bilde, men det var tomt for alt - inkludert barer.
Leaf spy viste at jeg hadde brukt 14,883 Wh, 0,5 kWh igjen med en SOC på 10%.
I vitenskapens navn kjørte jeg rundt i Voss sentrum for å se når skilpadden kom på besøk.

Skilpadde Voss
Padden kom når laveste celle gikk under 3 volt. Da hadde jeg brukt 15,910 Wh, 0,4 Kwh igjen og 4,8% SOC.
Så fra en rest på 0,5 kwh ankomst Voss til 0,4 kWh noen rånerunder senere skjulte det seg en hel deilig kWh.

Vet ikke om noen andre har sett noe tilsvarende?

Ladet på Voss fra 0%-84% på en knapp halvtime og hadde da dyttet inn 16,54 kWh.

Sjekket leaf spy i dag tidlig og etter gårsdagens trim hadde batteriet steget til:
AHr 57,37, SOH 87%, HX86,29
Moralen i denne historien må bli: Leaf-en din er god på bunn, det hjelper å trene, men det går den veien høna sparker.

DannyRS

Sitat fra: DannyRS på mandag 29. mai 2017, klokken 20:30
62 138 km
AHr 58.47
SOH 89%
Hx 88.68%
25 QC. 1760 L1/L2

SOC ved avlesning var 70,5%.
Bilen ble levert august 2014.

Skal snart på en tur med hurtiglading, skal lese av igjen etter det.

63 094 km
AHr 59.76
SOH 91%
Hx 91,45%
32 QC. 1778 L1/L2

SOC ved avlesning var 32,4%. Ser at samtlige verdier har økt ;)
'14 Nissan Leaf Acenta

lifern

SOH tilbake på 84.
Har ikke hurtigladet etter det var 82.
SVART EUROLEAF 2013

Myrvang

SOH bare faller og faller... har falt fra 100% for 2 mnd siden til 89 nå i dag. Lader alltid til 80% med mindre jeg skal kjøre langt, da lader jeg til 100, men lar den sjeldent stå lenge med fullt batteri. Fortsetter dette lover det ikke bra...Biøen er førstegangsregistrert i 2015, og tatt inn til Norge juli 2016, hadde 961 km på telleren da jeg overtok den. Skal lade den fullt opp i morgen og ta ny måling.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Go-carter

Sitat fra: Myrvang på onsdag 07. juni 2017, klokken 00:33
SOH bare faller og faller... har falt fra 100% for 2 mnd siden til 89 nå i dag. Lader alltid til 80% med mindre jeg skal kjøre langt, da lader jeg til 100, men lar den sjeldent stå lenge med fullt batteri. Fortsetter dette lover det ikke bra...Biøen er førstegangsregistrert i 2015, og tatt inn til Norge juli 2016, hadde 961 km på telleren da jeg overtok den. Skal lade den fullt opp i morgen og ta ny måling.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Jeg har sett fra en tilsvarende tråd på den internasjonale leaf-gruppa på facebook, at mange som lader til 80% har dårlige tall. Prøv å lad til 100% i en periode :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

Sitat fra: Go-carter på onsdag 07. juni 2017, klokken 10:19
Jeg har sett fra en tilsvarende tråd på den internasjonale leaf-gruppa på facebook, at mange som lader til 80% har dårlige tall. Prøv å lad til 100% i en periode :)
Og grunnen finner du mitt svar #401 i tråden. Kapasiteten går tilsynelatende ned pga ubalanserte celler, men går opp igjen etter gjentatte balanseringer. Betyr ikke at 100% ladinger er sunne, sannsynligvis ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#442
Sitat fra: leafnor på onsdag 17. mai 2017, klokken 00:30
Sitat fra: leafnor på søndag 19. mars 2017, klokken 09:34
Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:01
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%

111,938 km
AHr 55.43
SOH 84%
Hx 70.03%
GIDS 231
93 QC. 3519 L1/L2
SOC 93.0%
Ut av vinterdvalen, og SOH har som forventet falt i dag, og da til 83%

116,108 km
AHr 54.92
SOH 83%
Hx 68.62%
97 QC. 3617 L1/L2

Totalt ladet 3714 ganger. Snitt kjørelengde pr lading er da 31,3km, som sysnes å være vell kort.
Litt angstfylt lademønster kan det synes som.
Siste dager har min fått en merkelig oppførsel.
Den stopper på SOC omtrent 87%. GOM er i dag "rekordhøye" 121km, men Leafspy rapporterer 211 GIDS. Har startet ny lading igjen nå så får se hvor det ender.
Verdier "fulladet":
SOC 86,9%
Ahr 54,61
SOH 83
Hx 67,87 (K-Rot 82,84)
QC 98, L1/L2 3659
391,88 Volt
117.578 km


Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Etter restart lading ble SOC 89,5%. Ble 6 GID mer, så endte på 217.
GOM økt til 126 km.
Etter endt ballansering er det 32 mV, of en celle stikker ut lavevere på den grafiske fremstilling av cellene. Den er på 4, 078V, snittet 4,100, og maks 4,110.
Mon tro om jeg har fått en celle som henger i forhold til resten?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

jsa061

Sitat fra: leafnor på lørdag 10. juni 2017, klokken 17:52
Etter restart lading ble SOC 89,5%. Ble 6 GID mer, så endte på 217.
GOM økt til 126 km.
Etter endt ballansering er det 32 mV, of en celle stikker ut lavevere på den grafiske fremstilling av cellene. Den er på 4, 078V, snittet 4,100, og maks 4,110.
Mon tro om jeg har fått en celle som henger i forhold til resten?

Så vidt jeg har skjønt vil de beste cellene nå maks spenning sist. Jo dårligere en celle er jo før blir den full og når maks spenning. For at de andre cellene som da ennå ikke er fulle skal få fortsette å lade så blir det satt på en motstand som trekker strøm på de dårlige fulle cellene. Dermed kan de beste cellene fortsette å lade.

Grovt forklart som jeg har skjønt det.. Man kan ikke lade enkeltceller siden batteriet vel bare har en felles spenning som går inn batteriet.

leafnor

Ja, trolig slik er det. Den cellen som "henger" er trolig så at om alle andre var som den skulle batteriet vært langt friskere. Toppladet igjen nå i natt, og GOM sier 120km. Ikke brydd meg å ut å lese av antall GIDS.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

haheide

#447
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12  Ladet 100% eller nært:
















yearAhrSOH(%)GID(%)U(V)Hx(%)Odo(Km)KwhQC(#)L1/L2(#)mVLading
2016091778,09798356(99,7)396,2293,22217527,643110a
2016092177,5897353(98,9)395,2592,69246227,454610a(etter forv.)
2016121675,7195354(99,2)394,590,76456927,4815525
2017030377,3397353(98,9)394,5192,35815527,41023410
2017031177,6697352(98,6)393,1492,7858027,3112417
2017032377,3897354(99,2)395,3292,39908427,41125213
2017043077,2997350(98)394,3592,3936527,11126013
2017050676,8596351(98,3)395,291,82973427,2112688
2017051276,8596351(98,3)395,391,811001027,21227113
2017052176,9496352(98,6)394,4791,911067327,3122831722kw type2
2017052677,0496353(98,6)393,8492,021085127,314298103.3kw 10a
2017053177,7297355(99,4)395,4892,751131027,512287143.3kw 10a
2017060277,7297355(99,4)395,5592,761137527,514295163.3kw 10a
2017060777,5997352(98,6)393,192,611157727,314298143.3kw 10a
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

daggad

Hvor kjøper dere denne wifi dongle som brukes mot Leafspy, og hvor monteres den ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Go-carter

Sitat fra: daggad på tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:10
Hvor kjøper dere denne wifi dongle som brukes mot Leafspy, og hvor monteres den ?

Hvilken som helst OK obd-dongle over wifi eller blueooth. iPhone støtter kun wifi.

Teknikmagasinet har, ellers er ebay et godt alternativ om du vil spare penger :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA