Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

lifern

#405
Nye bilder
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

 :+1:veldig godt ballansert batteri med bare 7 mV på fulladet. Og regner man kvadratroten av Hx så blir det 88. Om det da er så at barer forsvinner bassert på Hx og ikke SOH, så har du jo en bra stund frem ennå til din mister første bar.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

LeafSwe

Jag tror fortfarande det är SOH som avgör, men lifern hade 85% för två veckor sedan. Det är en fördröjning innan baren försvinner, vet inte hur länge, gissar på en månad, så baren är snart garanterat borta, tror jag  :)
3P+
3SR+

lifern

Ved fulladet batteri får jeg bare rundt 18 kwh.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

DannyRS

62 138 km
AHr 58.47
SOH 89%
Hx 88.68%
25 QC. 1760 L1/L2

SOC ved avlesning var 70,5%.
Bilen ble levert august 2014.

Skal snart på en tur med hurtiglading, skal lese av igjen etter det.
'14 Nissan Leaf Acenta

lifern

GIDS husker jeg ikke i farten. Skal sjekke i morgen.
SVART EUROLEAF 2013

jkirkebo

#412
Jeg har 238 GIDs fulladet, SOH på 85% og HX på 71.30%...

Alle barer intakt, bil fra oktober 2011 (norsksolgt bil), gått 46.000km.

Fulladet 95.2% SOC, 84.7% GIDs (238) og 18.4kWh. Ahr=55.97
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: LeafSwe på mandag 29. mai 2017, klokken 19:32
Jag tror fortfarande det är SOH som avgör, men lifern hade 85% för två veckor sedan. Det är en fördröjning innan baren försvinner, vet inte hur länge, gissar på en månad, så baren är snart garanterat borta, tror jag  :)

Min har stått bom på 85% siden jeg kjøpt LeafSpy Pro for godt over ett år siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. mai 2017, klokken 22:24
Alle barer intakt, bil fra oktober 2011 (norsksolgt bil), gått 46.000km.
Interessant at bilen din er nede på SOH = 85 selv om du bare har kjørt 46.000. Det viser at kjørelengde har vesentlig mindre å si enn alder.  Tror det er sommertemperaturene som drar ned kapasiteten, nesten uavhengig av hvordan vi lader. Observerte SOH på 83 her i dag, faller som en stein virker det som, var jo 86 i begynnelsen av mai..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 29. mai 2017, klokken 22:44
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. mai 2017, klokken 22:24
Alle barer intakt, bil fra oktober 2011 (norsksolgt bil), gått 46.000km.
Interessant at bilen din er nede på SOH = 85 selv om du bare har kjørt 46.000. Det viser at kjørelengde har vesentlig mindre å si enn alder.  Tror det er sommertemperaturene som drar ned kapasiteten, nesten uavhengig av hvordan vi lader. Observerte SOH på 83 her i dag, faller som en stein virker det som, var jo 86 i begynnelsen av mai..

MIn bil er rar. Tror den falt ned til SOH på 85% når P3227-"oppdateringen" ble lagt inn for flere år siden, ihvertfall falt antall GIDs den ladet til til dagene nivå allerede da og har ikke rørt på seg siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lifern

SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Sitat fra: lifern på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:48
Ladet til 100 %.
17,9 kwh
231 GIDS
Vet ikke om "dere" følger øvelsen under, men:
Prøver da formel Spenning x Ahr x SOC x SOH jeg har funnet har stemt godt på min bil på din avlesning i går:
395,4 V x 54,24 Ahr x 0,949 x 0,82 = 16,69 kWt
Det blir regnet for lite energi i forhold til GIDS. For skulle bety en GIDS var 72 Wh, og så lite er det ikke.
Bytter ut SOH med kvadratroten av Hx (Som blir 88,67%), og får da 18 kWt, som trolig er mer riktig. For ser i display at bilen på GOM sier 134km, mens min som nå tilnærmet lader likt i GIDS men har Hx nær roten av SOH, vise GOM 120km fulladet.
Jeg heller mot at strekene forsvinner på kvadratroten av Hx=85
Kanskje Hx står for HealthX eller noe i den dur.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

Ikke vet jeg.
Sleit med x og y på skolen også.  :D
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

#419
Sitat fra: leafnor på tirsdag 30. mai 2017, klokken 17:25
Kanskje Hx står for HealthX eller noe i den dur.
Etter P3227 datt Hx ned. Hos jkirkebo som knapt nok kjører Leaf, verken han eller kona, har den blitt stående der, for det er jo ikke mye annet tap å snakke om fra ladesykluser.

Det virker for meg som om oppdateringen hadde til hensikt å redusere tilgjengelig kapasitet bare for å øke batterilevetiden. Og de måtte samtidig kompensere i SOH, for batteriet ble jo ikke dårligere, og SOH kunne justeres muligens fordi den bare er utledet av andre parametre, mens Hx kanskje er en basisparameter som BMS styrer etter? (Teorien faller imidlertid fort om lifern mister baren sin nå.)

Jeg har vært inne på det før, jeg heller mot at batteriene i gen1 og gen2 i praksis er like gode i vårt klima. Men Nissan fikk panikk når gen1-batteriene ble svekket i USA-varmen og økte rett og slett ubrukt buffer på en kamuflert måte. Vi gen1-eiere tror at batteriene våre er dårligere enn de er fordi nedjusteringen også medførte at GIDs er lavere og at batterihelsebarene forsvinner tidligere.

Om man hadde montert et gen1-batteri inn i gen2-Leaf, mon tro om Hx da hadde økt? Ville en tapt kapasitetsbar kommet tilbake?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA