Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 24. mai 2017, klokken 10:04
Interessant om Hx: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19543#p419193
I samme tråd er det noen som foreslår at Hx står for Heat eXposure? Hx varierer mye mer med temperatur, som mange i denne tråden har observert, og jeg tenker at siden batterikjemien er såpass varmefølsom så gjorde P3227-oppdateringen at SoH ble omprogrammert til å følge Hx direkte? Men lik kvadratrota av Hx for å dempe utslagene.

Sitat fra: lifern på onsdag 24. mai 2017, klokken 22:29
Min har vært på 83 noen dager. I dag var den på 84.Alle barer enda. 148200 km.
Dette viser jo tydelig at barene ihvertfall ikke kan styres av SoH. P3227 gjorde Hx lik SoH^2, og alle vi som har denne oppdateringen opplever at en bar forsvinner ca når SoH går på 84, dvs Hx på 0,84^2 * 100 = 70. Hypotesen min er at du kanskje mister en prikk når din Hx kommer ned på dette nivået?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

Lynet

2011 modell 55000km SOH85% Hx72,38% 12streker, men tipper den første forsvinner snart.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trekkoppbil

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:49
Hentet ut brukt 2015 US-leaf i dag, gått rett over 20.000km. SOH på 95 %. Spent på utvikling fremover :)
Spennende. Jeg har lurt på hvordan disse 2015-modellene utvikler seg. Hvor gammel er bilen, og hvilken stat er den gått i? 2015-modellen kom våren 2014, og noen er 3 somre gamle, andre er 2 somre gamle, og noen kan være 1 sommer gammel. 2015 er vel ikke så følsom for varme. Mange av dem er kjørt i Georgia.

Trekkoppbil

Kjøpte en 2012 og en 2011 i 2014. Begge hadde historikk fra Tennessee.
Den første var 2012-modellen som jeg kjøpte på Ebay har jeg fortsatt.

2012 hadde ca 18-19 kwt, og 2011-modellen lå en kwt lågere. Det føltes som stor forskjell. Det dalte litt etterhvert. 2011 gikk ned på 11 barer i 2014, og 2012 gikk ned på 11 barer i 2015. 2012 har jeg fortsatt. I fjor la jeg merke til at kapasiteten var gått en del ned, uten at jeg har fulgt med på det. Inntil jeg sjekka i vår 2 mnd etter en dag med en rekke små hurtigladinger, så var den kommet over 18kwt igjen. Normalt lades den til 80%.

Sommeren 15 fikk vi en 2013 fra NY eller NJ. Den hadde 95%SOH og lå på 21,5kwt. Etter å ha blitt brukt som bil nr 1 med enkelte hurtigladinger, gikk den opp på 100% SOH og 22kwt hvor den holdt seg lenge.  Den siste tida er den gått ned på nærmere 20kwt.

Vi har også hatt et par 2012-modeller med nytt batteri. Vi kjøpte 8-barers biler i Florida, og fikk nytt batteri der, før vi frakta dem til Norge. Kapasiteten var ca 21,8kwt, og Hx var 104,95% på den ene.

På 2013-modeller med nytt batteri har vi kommet over 22kwt.

LeafSwe

Sitat fra: tomrh på fredag 26. mai 2017, klokken 00:15
Da er bilen din en unik mulighet for oss andre å se hva som hadde skjedd om vi ikke hadde fått den oppdateringen. Du har altså kjørt over 147.000 km med alle barer, mens de fleste andre mister mellom 100.000 og 120.000. Og du har SoH på 83 men Hx på 79.

Det ene som slår meg er da at det er Hx som styrer når prikkene forsvinner, ikke SoH.

Det andre er at et 2012-batteri med en mistet prikk ikke nødvendigvis har tapt 15%, men heller at det kanskje har tapt seg 10% mens oppdateringen stjal 5%.

Det hade varit intressant, men lifern har en euroleaf. P3227 är enbart för japanleaf tillverkade före uppdateringen släpptes
3P+
3SR+

Go-carter

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 26. mai 2017, klokken 21:11
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:49
Hentet ut brukt 2015 US-leaf i dag, gått rett over 20.000km. SOH på 95 %. Spent på utvikling fremover :)
Spennende. Jeg har lurt på hvordan disse 2015-modellene utvikler seg. Hvor gammel er bilen, og hvilken stat er den gått i? 2015-modellen kom våren 2014, og noen er 3 somre gamle, andre er 2 somre gamle, og noen kan være 1 sommer gammel. 2015 er vel ikke så følsom for varme. Mange av dem er kjørt i Georgia.

November 2014 tror jeg. SC stod det når jeg slo opp vin, blir vel South Carolina? Er vel en midt-på-treet stat, hverken ekstrem varme eller kulde.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tomrh

Sitat fra: LeafSwe på fredag 26. mai 2017, klokken 21:55
Det hade varit intressant, men lifern har en euroleaf. P3227 är enbart för japanleaf tillverkade före uppdateringen släpptes
Ja så dumt av meg, du har et poeng der...
Skulle ønske vi hadde et forum-medlem med 1. gen Leaf uten P3227.

Men det er likevel merkelige tall lifern har. Tydeligvis et helt annet forhold mellom SoH og Hx på 2. gen. Og at SoH skal kunne ligge på 83-84 uten at han mister en kapasitetsbar gjør at jeg fortsatt tviler på om det er SoH det egentlig styres etter. Blir spennende å se hva SoH og Hx viser når baren forsvinner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sjekket litt på http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss

Der er det mange rapporter fra 1. gen Leaf idet de mistet sin første kapasitetsbar, noen såpass tidlig at det må ha skjedd før P3227. To iøynefallende av disse:

Sitat
1.2.14, 2011-mod: Readings on the day the bar was lost were: 80% Charge GIDS 189, 53.92 Ah, 82% SOH, 66.14 Hx
Han kom helt ned på 82% SoH før baren forsvant. Mens Hx er "riktig" ift post-P3227 (som han kanskje rakk å få oppgradert?)

Sitat
16.6.14, 2011-mod: From LeafScan Pro morning of lost capacity bar: 55.45Ah SOH 84% Hx 80% 12 QC's 3412 L1/L2
Hx etter P3227 burde vært 70% men er 80%. (Pre-P3227?)

Ingen av disse stemmer med mine antagelser....
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

Jeg holder dere oppdatert når det skjer noe med mine verdier.
Litt interessant å følge med.
SVART EUROLEAF 2013

Lynet

Dette skjønner jeg ikke, GIDS går ned og Ah opp!
Lader normalt til 80%, men siste uke har det vært mange langturer og 100% lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Leste på mynissanleaf forumet et sted at ved 100% lading så balanseres cellene i flere omganger selv etter at bilen er ferdig å lade. Og gjennom dette frigjøres bittelitt mer kapasitet, fordi det er de svakeste cellene som bestemmer Ah. Når cutoff spenning nås for den svakeste så stopper bilen. Med bare 80% lading vil ubalansen mellom cellene øke gradvis, og kapasiteten ser ut til å degradere tilsynelatende. Etter balansering henger ikke de svake cellene igjen lenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cornelius70

Sitat fra: Lynet på søndag 28. mai 2017, klokken 21:06
Dette skjønner jeg ikke, GIDS går ned og Ah opp!
Lader normalt til 80%, men siste uke har det vært mange langturer og 100% lading.

Ingen av de GiDs tallene i tabellen der er ved 100% SOC, så jeg sér ikke hvordan du kan sammenligne de?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

LeafSwe

Sitat fra: Cornelius70 på mandag 29. mai 2017, klokken 06:53
Sitat fra: Lynet på søndag 28. mai 2017, klokken 21:06
Dette skjønner jeg ikke, GIDS går ned og Ah opp!
Lader normalt til 80%, men siste uke har det vært mange langturer og 100% lading.



Ingen av de GiDs tallene i tabellen der er ved 100% SOC, så jeg sér ikke hvordan du kan sammenligne de?

SOC spelar ingen roll vid avläsning av SOH och AHr. Max SOC är 93-97%
3P+
3SR+

Olee

Men det gjør det ved avlesing av GIDs, og det var vel det Lynet stusset på.
Lad opp til 94,2% SOC, og se om GIDs går over 237.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA