Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

lifern

Min har vekslet mellom 84-85 en uke nå.
Kjørt 147000km.Alle barer enda.
SVART EUROLEAF 2013

Myrvang

Sitat fra: Burger på fredag 12. mai 2017, klokken 07:31
Myrvang: Det virker som om det er en del faktorer som påvirker hvordan BMS-en (Batteri Management System) tolker batteriene. Det jeg vet om iallefall

  • BMS rapporterer mer kapasitet ved kulde, f.eks vinter
  • Ved å hurtiglade litt så rapporterer BMS mer kapasitet
Ved å lade fullt opp så klarer nok BMS-en å få ett bedre bilde av batteriet.

Tror mange henger seg alt for mye opp i hva BMS-en rapporterer til Leafspy, det er en pekepinn, ikke fasit.
Sitat fra: Burger på tirsdag 16. mai 2017, klokken 09:34
Myrvang: jeg gir deg ett svar lengre over. Det begynner å bli sommer og BMS rapporterer mer korrekt enn det den gjør om vinteren når det er kaldt.

Aha, hoppet over det første svaret. Hurtiglader ofte, lader stort sett til 80%, og kjører gjevnt, ca 2000 km i mnd. Men hvordan er 5% tap på 1 år/20.000 km i forhold til dere andre? Normalt? Ble litt redd for om det var noe feil og at batteriet skulle begynne å stupe nå.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

leafnor

Sitat fra: leafnor på søndag 19. mars 2017, klokken 09:34
Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:01
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%

111,938 km
AHr 55.43
SOH 84%
Hx 70.03%
GIDS 231
93 QC. 3519 L1/L2
SOC 93.0%
Ut av vinterdvalen, og SOH har som forventet falt i dag, og da til 83%

116,108 km
AHr 54.92
SOH 83%
Hx 68.62%
97 QC. 3617 L1/L2

Totalt ladet 3714 ganger. Snitt kjørelengde pr lading er da 31,3km, som sysnes å være vell kort.
Litt angstfylt lademønster kan det synes som.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Burger

Myrvang: Har 2015 August Leaf, den var nede på ~97-98% ish i fjor sommer, tipper den går lavere ned i år. Men egentlig gir jeg beng, fordi jeg har igjen over 10% strøm på de værste vinterdagene tur/retur jobb.

Kan se om jeg husker å koble meg opp i morgen før jeg kjører til jobb. Jeg lader alltid til 100%.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

haheide

#364
2016 Acenta 30kw - ELM327 v1.5 wifi dongle og Leafspy Pro v.1.3.12












2016AhrSOH(%)GID(%)U(V)Hx(%)Odo(Km)KwhQC(#)L1/L2(#)mVLading
17/9-1678,09798356(99,7)396,2293,22217527,643110a
21/9-1677,5897353(98,9)395,2592,69246227,454610a(etter forv.)
23/12-1675,7195354(99,2)394,590,76456927,4815525
3/3-1777,3397353(98,9)394,5192,35815527,41023410
11/3-1777,6697352(98,6)393,1492,7858027,3112417
23/3-1777,3897354(99,2)395,3292,39908427,41125213
30/4-1777,2997350(98)394,3592,3936527,11126013
6/5-1776,8596351(98,3)395,291,82973427,2112688
12/5-1776,8596351(98,3)395,391,811001027,21227113
21/5-1776,9496352(98,6)394,4791,911067327,3122831722kw type2
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

leafnor

Samlet info fra 18 Leafspyrapporteringer her, og ut av de lades det i gjennomsnitt hver 34,8 km.
Den "flinkeste" har snittet over 50km mellom hver lading, mens det er ned på 17 km for de som lader oftest i forhold til distanse.
Selv har jeg 31 km i snitt på min.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

leafnor

 :o merkelig. Ta et bilde av display for historiens del og poste her.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Rekord, og samtidig nok kun tid til det ramler ut en bar. Gikk litt tid på min også, men fulgte ikke med på hvor lenge den lå på 84 før en prikk forsvant.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Ei uke med SoH på 84 nå uten at baren har forsvunnet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: lifern på søndag 21. mai 2017, klokken 17:11
Fortsatt alle barer selv om SOH er på 83.
Du har forøvrig mye bedre Hx enn meg, din er på 79 mens min er på 69. Kan det være noe der som gjør at baren holder stand?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lifern

#372
En annen ting som er litt merkelig er at en gang 12v batteriet var flatt, bytta jeg til et annet jeg hadde som passet. Etter oppstart leste jeg av leaf spy, og da  var det eneste som stemte km stand. Lade sykluser og andre tall var plutselig mye lavere enn det var før batteri bytte. Jeg har 120 qc, leaf spy viser 113.
SVART EUROLEAF 2013

siggen7

Bilen gikk ned i SOH 85 i dag  :-1-: Den har falt fra 89% i jan 2017. Urovekkende fort ned syne jeg. Er dette normalt?

Tallene mine:
2013 Leaf (Første gen)
80300 km
AHr 56,377
SOH 85%
Hx 72.32%
GIDS 242
22 QC. 1478 L1/L2
SOC 92.5%

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA