Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

Yeyeye

Har du mistet en bar, så er det en bar du ser i dashbordet ja, den første mistes ved 85% SOH ( state of health), den neste er det vel kortere til, det står her inne på forumet, men jeg husker ikke. ::)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh


kjbu

Hva syns dere om disse resultatene?
Juli 2013 modell, 2. generasjon. Ladet utelukkende til 80%, til 100% et par håndfull ganger.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tomrh

Bra tall det. Men legger mer merke til at 12V spenningen din er under 12V.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på søndag 02. oktober 2016, klokken 17:26
Bra tall det. Men legger mer merke til at 12V spenningen din er under 12V.
Dessverre ser det ut til at det er ganske normalt, hvis bilen er slått på men ikke startet (altså 2 trykk på power uten bremsepedal)..
Den starter vel ikke DC-DC før bilen er startet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

@kjbu
Du har mye bedre tall enn min, samme årsmodell og gått omtrent like langt, legger ved siste avlesing.
Har din fått software-oppdateringen fra Nissan?
Hvilken versjon av Leafspy har du?
Jeg hadde omtrent samme tall som du viser, eller bedre, før jeg fikk oppdateringen.
Tviler på at du har så mye bedre batteri enn meg, men forskjellen ligger i software..

Prove me wrong  ;)  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

@kjbu, kan du gjøre en 100% lading og se hvor høyt den lader til SOC, State Of Charge, for å bli fulladet.
@nr1rayner, ser du kommer svært høyt på SOC, 97%. Ladet den like høyt i SOC før du fikk oppgradert software?

Min 2012 har siden mai falt med 3%-verdier på SOH, men samtidig så er SOC gjerne nær 2%-verdier høyere ved endt lading.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kjbu

Jeg hadde bilen på service for noen uker siden og har fått alt av software oppdateringer. LeafSpy lastet jeg ned i dag så den er siste  versjon. Skal gjøre en 100% oppladning neste gang og legge ut ny screenshot.

Kan også legge til at jeg kjører "aldri" med  varme eller AC. Bruker heller lue for å skåne batteriet for den ekstreme energimengden som trengs for å varme opp kupeen. Bruker ca 70% mer energi på vei til jobb med varme på vinteren
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kodalse

70k sjekk på min 2012 modell gir disse verdiene:

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

@Kodalse, din 2012 lik i alder med min men 2/3 av kjørelengden har jo svært bedre verdier enn min i dag
Men det skiller 34000 km. Da min var gått litt lengre enn din ett år tilbake var den nesten som din i dag. Kjørelengde og antall ladinger kan det set ut som har mer å si enn alder.

"min" ett år siden:
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%


Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

@Leafnor - Ja det kan se ut som om batterikapasiteten ihvertfall på 2011/12 modellene nesten lineært følger kilometer.
Nå skal det sies at jeg foretar ingen spesielle grep for å holde verdiene, lader når jeg kan og stort sett alltid til 100% med mindre jeg skal videre før den tid.

Det som overrasket meg var verdiene på 2013 modellene (med bedre batterikjemi) som slett ikke ser noe særlig bedre ut.
Sammenlignet med verdiene jeg hadde 4. februar 2015 http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19444.msg320507.html#msg320507 hadde jeg topp verdier på 2012 modellen 2,5 år etter den ble overlevert fra forhandler.
Svaret får vi vel om et par år for 2013/14/15 modellene.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på søndag 02. oktober 2016, klokken 17:53
@nr1rayner, ser du kommer svært høyt på SOC, 97%. Ladet den like høyt i SOC før du fikk oppgradert software?
De skjermdump jeg har funnet med fullt ladet har den alltid vært på 97,0-97,3% SOC, så ja.
Litt usikker på når min ble oppdatert, men det var nok en stund etter jeg hadde Leafpsy.
Har vært oppe på Ahr 65 og SOH 98.
Nå ligger den som regel på Ahr 57-60 og SOH 85-89 sånn litt etter dagsform.



Sitat fra: kjbu på søndag 02. oktober 2016, klokken 20:23
Jeg hadde bilen på service for noen uker siden og har fått alt av software oppdateringer. LeafSpy lastet jeg ned i dag så den er siste  versjon. Skal gjøre en 100% oppladning neste gang og legge ut ny screenshot.
Hmm, merkelig.. Kan ikke begripe at min skal være så "elendig" i forhold til alle andres..
Nå kan det jo hende de har kommet med nok en oppdatering siden min ikke har vært inne siden i fjor sommer engang.
Men, så har jeg nok også et litt unikt lademønster siden jeg egentlig mangler lading hjemme.
Det blir mye klattlading her og der, og svært sjelden den lader til den stopper selv.
Tviler på at det sliter mer på batteriet, men det kan hende at min da er mer usikker (eller mer kalibrert) på hvordan tingenes tilstand egentlig er, slik at vi får ulike resultater.
Kan godt hende at mine tall begynner å røre på seg hvis den plutselig får lading til 80 eller 100 hver dag..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Oddvar

Tror ikke dette har så mye å bety som dere tror .
Min bil varierer fra SOH 94 til 95 %
Det har den gjort siden jeg begynte å sjekke den .
Den er nå kjørt 53000 km pluss, og kjørelengden har aldri vært bedre .

Sjekker dette enket . Lader somregel til 100% en gang i uken og da kommer jeg lenger nå ( før jeg mister den første streken ) en når bilen var ny .

Det jeg merker er at før kunne jeg få 21 kwh på batteriet . Nå 19,5 til 20,6 når den er 100% , men rekkevidden er den samme og muligens lengre ..
Bruker ca 0,14 pr km .
Webasto oppvarme så " samme" rekkevidde sommer sommvinter . Pluss minus . :))

Er kjempe fornøyd med bilen , men bytter den glatt inn når Tesla ,eller andre kommer med lengre rekkevidde til en fornuftig pris .

Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

LeafSwe

3P+
3SR+

lifern

SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA