Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Porsgrunn, fredag 16. oktober 2015, klokken 08:51

« forrige - neste »

Porsgrunn

Tyske Tank & Rast skal bygge 400 nye trippel ladere på sine rasteplasser i Tyskland.

http://tank.rast.de/presse/news-details/article/tank-rast-startet-deutschlandweiten-aufbau-von-e-ladesaeulen-an-autobahnraststaetten/

Dette skal gi en snittavstand på 30km mellom laderne på autobahn. I tillegg skal de inntil videre være gratis i bruk.

THE

400 nye ladere med 43kW AC.

Lurer på om det er en grunn til at de setter opp 43kW AC ladere? "Alle" hevder jo at 43kW er død. Nå var jo 43kW utgaven av Zoe i salg i Tyskland et par år før den kom til Norge, så det går nok en del biler med 43kW lader der. Uansett produseres det pr i dag ikke biler med 43kW AC lader, og med så massiv utbygging begynner jeg å lure litt på om det er noen bilfabrikanter som fremdeles leker med tanken på 43kW AC lader i fremtidige biler?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

PerBear

Jeg tror 43kW ladere vil bli standard på litt større kjøretøy som lastebiler, varebiler og bobiler. Med batteripakker som etter hvert blir på minst det doble av Tesla vil det bli for tregt med 11-22 kW.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Electrix

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 15. september 2015, klokken 02:17
Tyske Tank & Rast skal bygge 400 nye trippel ladere på sine rasteplasser i Tyskland.

http://tank.rast.de/presse/news-details/article/tank-rast-startet-deutschlandweiten-aufbau-von-e-ladesaeulen-an-autobahnraststaetten/

Dette skal gi en snittavstand på 30km mellom laderne på autobahn. I tillegg skal de inntil videre være gratis i bruk.
Veldig bra å se at man satser såpass bra i Tyskland også nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Nydelig :)

For de som har bedre tysk kunnskaper enn meg: står det noe om betalingsløsninger i teksten?
Er det både bankkort og RFID leser ved siden av hverandre her?

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

OlavEmil

Draumen om å køyre til Ukraina med Kiaen blir plutseleg litt meir oppnåeleg :) . Spennande!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ladov

Sitat fra: THE på tirsdag 15. september 2015, klokken 08:37
400 nye ladere med 43kW AC.

Lurer på om det er en grunn til at de setter opp 43kW AC ladere? "Alle" hevder jo at 43kW er død. Nå var jo 43kW utgaven av Zoe i salg i Tyskland et par år før den kom til Norge, så det går nok en del biler med 43kW lader der. Uansett produseres det pr i dag ikke biler med 43kW AC lader, og med så massiv utbygging begynner jeg å lure litt på om det er noen bilfabrikanter som fremdeles leker med tanken på 43kW AC lader i fremtidige biler?
Jeg gjetter på at merkostnaden ved å ta med 43kW AC er ganske lav i forhold til totalkosten på hver ladestolpe og da er man 'fremtidsrettet' i forhold til eventuelt nye modeller.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tutti

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:33
Draumen om å køyre til Ukraina med Kiaen blir plutseleg litt meir oppnåeleg :) . Spennande!
Hvis du tar biltoget fra Tyskland via Tjekkia og frem til Kosice (nær grensen ved Ukraina) så trenger du knapt å lade..

OlavEmil

Sitat fra: tutti på onsdag 16. september 2015, klokken 08:43
Hvis du tar biltoget fra Tyskland via Tjekkia og frem til Kosice (nær grensen ved Ukraina) så trenger du knapt å lade..

Interessant. Det kjente eg ikkje til. Kvar i Tyskland går det frå?

Kjenner ein del folk i Ужгород / Uzhgorod, det er jo berre ein liten svipptur frå Kosice.

Hadde sjølvsagt vore moro å klart heile turen, men om ein kan ta toget eine vegen, gjer det jo turen mykje meir overkommeleg :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

Klykken

Sitat fra: goggo på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:10

Nydelig :)

For de som har bedre tysk kunnskaper enn meg: står det noe om betalingsløsninger i teksten?
Er det både bankkort og RFID leser ved siden av hverandre her?
*snip*

Hugo
Det som står på kortleserens display ifølge google translate er "Igangkjøring nødvendig". Det jeg leste på displayet er: "Inbetriebnahme erforderlich".

Ser ut som man kan stappe et bankkort i denne i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tutti

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 16. september 2015, klokken 09:27
Sitat fra: tutti på onsdag 16. september 2015, klokken 08:43
Interessant. Det kjente eg ikkje til. Kvar i Tyskland går det frå?

Kjenner ein del folk i Ужгород / Uzhgorod, det er jo berre ein liten svipptur frå Kosice.

Hadde sjølvsagt vore moro å klart heile turen, men om ein kan ta toget eine vegen, gjer det jo turen mykje meir overkommeleg :) .
Nesten riktig; toget går mellom Praha og Kosice: http://www.cd.cz/en/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-8446/

Jeg har tatt toget på deler av strekningen og landskapet er flott!

OlavEmil

Ja, eg guggla litt på det, såg at dei internasjonale biltoga frå Tyskland er lagt ned.

Praha blir nok i overkant optimistisk nett no, finst jo ikkje hurtiglading mellom Hamburg og Berlin (som eg kan finne)! Frå 2018 bør det derimot vere problemfritt å kome seg til Praha, masse Tank & Rast på strekninga :) .

Har køyrd Praha - Kosice nokre gongar med trailer, flott tur ja!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

v-i-c

La oss håpe at vi i Norge er like smarte som Tyskland.

Her skal det altså installeres "universielle hurtigladere" med 30 km mellomrom langs hovedtrafikk årene.

Her har vi i Norge noe og lære av Tyskland.

Når Tyskland først setter igang... tenk bare på reele planer om utfasing av atomkraft, Kraft fra vind og sol og nå kommer ladestasjoner systematisk langs hovedtrafikk årene. Tyskland mener alvor og tar klimautforringeren og gjør noe .....Vi har vel noe å lære ....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

pudderjagar

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 16. september 2015, klokken 23:17
Ja, eg guggla litt på det, såg at dei internasjonale biltoga frå Tyskland er lagt ned.

Praha blir nok i overkant optimistisk nett no, finst jo ikkje hurtiglading mellom Hamburg og Berlin (som eg kan finne)! Frå 2018 bør det derimot vere problemfritt å kome seg til Praha, masse Tank & Rast på strekninga :) .

Har køyrd Praha - Kosice nokre gongar med trailer, flott tur ja!

Biltoga går fremdeles i Tyskland. Dei startar i Hamburg og du kan ta dei til Munchen eller Sveits. Perfekt for elbil. Uten å ha sjekka fakta så har eg høyrt at Sveits har eit greit hurtigladenett.

Her er link til bestillingssida til biltoget som DeutcheBahn kjører:
https://buchung.dbautozug.de/book/1.asp
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Ja, ser at dei framleis har nasjonale ruter, men berre til sørtyskland, ingenting austover. Men takk for tipset :) .

Satsar på at ladenettverket blir bygd ut etter planen, så kan vi kome oss til Praha om to somarferiar, og tog derifrå. Det blir bra!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA