Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car net

Startet av Trekkoppbil, fredag 16. oktober 2015, klokken 08:23

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er enkelte som setter inn en liten EVSE som får plass i J1772-pluggen.

Det burde jo være unødvendig med en diger kladd.

Men er disse løsningene trygge? Har de tilfredsstillende overspenningsvern mm?

Eksempler:
http://www.ev-power.eu/Connectors-Cabling-1-1/EVSE-kit-for-EV-charging-station.html
http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/Assembly-kit-Charging-plug-J1772-with-cable-16-Amp-5m-incl-electronics.html
http://r-evc.com/en/13-type-1-j1772-32amp.html

TB

Tanken med EVSE "kladd" er at det står spenning på ein liten del av kabelen. Dermed vil kabel vere straumlaus om det skulle bli skada, eller mista ned i ein liten sølepytt.

Det er fleire som lagar kabler uten kladd, svenske Charge-amps har nylig oppdatert sin kabel, Spark er det nye navnet. http://charge-amps.com/spark/

Mulig eg tar feil, men tenker - om denne typen kablar ikkje var godkjent ville dei ikkje bli omsatt i stå store volum?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA