Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av olaover1, torsdag 15. oktober 2015, klokken 16:17

« forrige - neste »

olaover1

Har en nov 2013 Tekna som nå er rulla 51tkm. Problemet er at den sliter ut bakkdekka dobbelt så fort som dekkene foran. Uansett merke!
Satte på 4 helt nye Goodyear Efficient Grip Performance 225/40-18 rundt om og jeg har i sommer kjørt ca 18000 km på dem.
Er som regel alene i bilen da den brukes mest til jobbpendling.
Framdekka er ca halvslitt og bakdekka er slitt ned til slitasjemerket??? (alle dekk jevnt slitt)
Teori om hva som kan være galt?
Merkeforhandler hadde heller ingen teori om hva som kunne være galt. Skal på 4 hjulskontroll snart, men hadde vært greit å høre om flere har opplevd lignende.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

nr1rayner

Ser det blir litt mye bla bla her, men håper du kan få noen hint ;)

Selv om du skriver jevnt slitt, er den "hakkete" slitt, altså på selve knastene.. Såkalt "trapping" f.eks...
Hvis du drar hånden på tvers av dekket, er det helt jevnt både når du stryker ut og inn?
Kjenn etter på alle 4 dekk ;)

Har ikke sett etter om det er justerbart på bakaksel.. Men mest sannsynlig er det snakk om justering.
Legg merke til at produsent har et spesifisert område alle verdier skal ligge innenfor. De kan dermed få "grønne lys" på alle punkter, men det kan likevel være justering som er problemet!

Kan vel også være dårlige støtdempere, slitt foring e.l.

Har du samme slitasje på vinterdekk?
Hvis ikke er det nok noe med dekkbredden du bruker. Har du prøvd andre dimensjoner?
Er bilen senket...?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Så er vel ikke 18.000 km strengt tatt så ille heller da.. Spesielt når vi begynner å snakke såpass stor dimensjon..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

olaover1

ingen trapping. Helt jevnt. Bør vel ikke være utslitte støtdempere på så lav km stand. (men hva vet jeg)
Men dette "fenomenet" kom på første settet med sommerdekk, etter ca 6000 km på vinterdekk.
Ikke merka så mye på original dim vinterdekk.
Ikke prøvd andre dim enn dette.
Bilen er kliss original ellers.
Men ærlig talt, bilen burde jo tåle at man går opp 1 cm i bredden uten at man skal oppleve sånnt fjas som dette!
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

olaover1

Ang 18000 km. Om dette hadde vært på drivende hjul i front, så ok, men på bakhjula som bare dingler med. Nei dette er ikke akseptabelt synes jeg.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

nr1rayner

Sitat fra: olaover1 på mandag 14. september 2015, klokken 20:02
Ang 18000 km. Om dette hadde vært på drivende hjul i front, så ok, men på bakhjula som bare dingler med.
Skal ikke krangle på den påstanden nei ;)
Og du er sikker på at det ikke er en fjøsnisse som har vært og byttet om fram og bak for deg? :P

Ser svak trapping på mine framdekk, som mest sannsynlig kommer pga regen (de har samme problem på drivhjul på bussene pga retarder).

Tekna-dim er vel 215 det ja.. Innbilte meg at det var 205!

Når du har jevn slitasje så burde jo dekktrykk være ok. Men hvor mye bruker du? Sjekker du ofte?

Ang. støtdempere anbefales det vel at de testes hver 20'km, og byttes (?) hver 40'km såvidt jeg husker (selvsagt anbefalt fra demperprodusenter). Men så ofte er det jo (nesten) ingen som skifter.
Slitte støtdempere "burde" vel også normalt sett gi punktslitasjer, altså ikke helt jevnt som du skriver.

Enkelte mønster er veldig utsatt for sporing, og vel dertil slitasje. Men det er jo da også gjerne snakk om skjev slitasje...

Du får kanskje høy slitasje bak hvis bremsene henger på. Kjenn etter varme på dekk, felg, skiver, calipre og nav på alle 4 sider etter å kjørt en liten tur, men IKKE stikk fingrene rett på skivene, de kan bli sabla varme!!

Ellers er nok greieste å starte med en 4-hjulskontroll som du nevnte  ;)
"Normalt" sett vil jo også skjeve innstillinger føre til skjev slitasje (inn eller utside).. Men ingen regel uten unntak  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rødkleiv

Noen som låner dekkene dine om natten og spinner rundt i en bakhjulsdrevet rånerbil :o

Sorry ingen gode forslag, men det du beskriver må jo bety at noe er feil.

gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

nr1rayner

Sitat fra: gausel på tirsdag 15. september 2015, klokken 05:54
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17267.15.html
Stemmer, trådstarter hadde samme problem forrige sesong..

Ser at sporvidden frem og bak kun er 5mm forskjellig. Med stor forskjell i sporvidde havner jo dekkene i forskjellig spor, men det skal jo ikke utgjøre så mye på Leafen.

Ser trådstarter skriver at vinterdekkene ikke har samme problem.
Myke vinterdekk burde slites mer enn sommerdekk, og derav skjevslitasje også vises fortere.. Men, så skjer det noe når man går opp på felgstørrelse og ditto dekkbredde.
Kan fortsatt være feiljusteringer, men det spørs om 215-bredde er den magiske grensen på Leafen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ser at du ble overrasket over slitasjen i fjor.. Du ble kanskje det nå også?
Må da se over dekkene gjennom sesongen gut! Spesielt når du kjører så mye. Utslitte dekk burde ikke komme som noen overraskelse...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

olaover1

Ser da over dette stadig, MEN man regner jo ikke med at bakdekka skal forsvinne dobbelt så fort som foran.
Dette er kansje noe man må bli vant med på Leaf da??? Mener det kan være feil fra fabrikk.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

nr1rayner

Sitat fra: olaover1 på onsdag 16. september 2015, klokken 06:33
Ser da over dette stadig
Bra  8) Folk er generelt alt for sløve til å sjekke dekk, lys ++
Har ikke sett noe unormalt på min, 215/50-17 Tekna-hjul. Men så har den "bare" trillet ca 6-8'km siden jeg la på..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Strømbil

Har selv 225/40-18 på min Leaf.
Ikke noe unormal slitasje bak hos meg.
Kjører 95% av tiden på E6 \ E39 med 70+ fartsgrense og grei kvalitet på asfalt.
Svart Nissan Leaf 2013.

olaover1

Da må det nesten være en feil fra fabrikk. Tror jeg.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Carl Anton Stenling

En annen mulighet kan være feil i bakbremsestyringen. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer på Leaf, men på min gamle Kewet så var den en ventil som styrte hvor hardt bakbremsene ligger på. Når man bremser hardt opp må bakbremsene ikke ta like hardt som forbremsene for å unngå at bakhjulene slipper.
En teori kan være at denne mekanismen ikke fungerer på din bil, dvs. at bremseeffekten på bakhjulene er for høy ved kraftig oppbremsing.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA