Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7

Startet av mo73ro, torsdag 15. oktober 2015, klokken 12:07

« forrige - neste »

mo73ro

Har forsøkt å søke litt på dette uten å finne noen produkter / løsninger, så muligheten er stor for at det ikke finnes (ennå). Tenkte å spørre her siden noen andre muligens har tenkt på det samme.

Finnes det en portabel likeretter som gjør det mulig å lade på CHAdeMO inntaket på bil som støtter dette (f.eks. LEAF)? Tanken er å kunne lade Leaf'en fra Type 2 ladestolper uten å være begrenset av likeretteren i bilen (16/32A).

Er det i det hele tatt realistisk, eller blir en slik løsning for dyr?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

elektrolux

Vi håper å kunne tilby en 11 kW versjon for både It og TN nett i løpet av neste år for 1/3 av dagens pris. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

v-i-c

OBS ...
dette er helt off topic ....

Men se på linken
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453

Dette er prisen for AC43kw
Som sakt off topic , men kunne ikke dy meg ...... :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

#5
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 14:01
OBS ...
dette er helt off topic ....

Men se på linken
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453

Dette er prisen for AC43kw
Som sakt off topic , men kunne ikke dy meg ...... :)
Og hva er merkostnaden per bil for å kunne lade med 43kW AC istedenfor eksempelvis 3,5-7kW? Strømmen må omformes fra AC til DC ett eller annet sted før strømmen kommer frem til batteriet.

Det betyr da større, tyngre og dyrere utstyr i bilen. Bør alle betale ekstra for dette og kjøre rundt med utstyret fastmontert i bilen, eller burde det bygges inn i stasjonære ladestasjoner?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2015, klokken 14:47
Og hva er merkostnaden per bil for å kunne lade med 43kW AC istedenfor eksempelvis 3,5-7kW? Strømmen må omformes fra AC til DC ett eller annet sted før strømmen kommer frem til batteriet.

Det betyr da større, tyngre og dyrere utstyr i bilen. Bør alle betale ekstra for dette og kjøre rundt med utstyret fastmontert i bilen, eller burde det bygges inn i stasjonære ladestasjoner?

Vel. Renault Zoe kommer med 43 kW onboard lader og koster miondre enn de fleste biler med 3,6-7,4 kW lader ombord.

Smart kommer med 22 kW lader ombord og er vel den rimeligste elbilen på markedet, så en skulle nesten tro at det er rimeligere med slike ladere i bilene enn langs veiene.

Og så slipper en Hurtigladekøer, hurtigladepriser, hurtigladebrikker og hurtigladeabonementer.

Alt en trenger er et 3 fase TN stikk ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:50
Smart kommer med 22 kW lader ombord og er vel den rimeligste elbilen på markedet, så en skulle nesten tro at det er rimeligere med slike ladere i bilene enn langs veiene.

Ikke i Norge, importøren tar kun inn 11kW-utgaven. Antageligvis fordi de mener at 22kW lader gjør den for dyr i forhold til konkurrentene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#8
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2015, klokken 14:47
Og hva er merkostnaden per bil for å kunne lade med 43kW AC istedenfor eksempelvis 3,5-7kW? Strømmen må omformes fra AC til DC ett eller annet sted før strømmen kommer frem til batteriet.

Det betyr da større, tyngre og dyrere utstyr i bilen. Bør alle betale ekstra for dette og kjøre rundt med utstyret fastmontert i bilen, eller burde det bygges inn i stasjonære ladestasjoner?

Vel. Renault Zoe kommer med 43 kW onboard lader og koster miondre enn de fleste biler med 3,6-7,4 kW lader ombord.
Så du mener 43kW utstyret er rimeligere enn 3,6-7,4kW utstyr fordi bilens totalpris er lavere?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:50
Smart kommer med 22 kW lader ombord og er vel den rimeligste elbilen på markedet, så en skulle nesten tro at det er rimeligere med slike ladere i bilene enn langs veiene.
Tror du 43kW onboard lader er billigere enn 3,6kW onboard lader? Du har antakelig bedre innsikt i dette enn mange, så flott med en beskrivelse av utstyr du kjenner som kan omforme 3,6kW til DC og 43kW til DC. Både pris og vekt.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:50
Og så slipper en Hurtigladekøer, hurtigladepriser, hurtigladebrikker og hurtigladeabonementer.
Så 43kW er per definisjon ikke hurtiglading slik som 50kW CHAdeMO, og bør derfor være gratis?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

#9
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:29
Så 43kW er per definisjon ikke hurtiglading slik som 50kW CHAdeMO, og bør derfor være gratis?

Ja for når det er gratis blir det jo ikke kø  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA