Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7

Startet av el-ole, onsdag 14. oktober 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

el-ole

Eg var til Geiranger på elbil treff siste helga i august.
Der var vi (eg og kona) einaste golf (eller VW).
Turen fra Førde til Geiranger måtte gå via Nordfjordeid. Hurtiglader der, men ikkje i Stryn.
Dessverre måtte vi, pga jobb, reise så seint fra Førde at vi ikkje rakk den siste fredagsferja fra Hellesylt. Dermed vart det ein lengre og BRATT tur fra Nordfjordeid, via Stryn og strynefjellet.
Vi la i vei i godt mot, og utan rekkeviddeangst, fra Førde. Til Eid er der "berre" ca 10 mil, så det er ei ganske smertefri etappe med ein e-golf. Middag medan vi H-lada på eid, før vi la i vei til Stryn.
Ei ganske flat etappe, eigentleg, men med kraftig stigning opp strynefjellet når ein passerer Oppstryn.
Då vi svinga av fra fjellet, og bort/opp mot toppen over Geiranger, hadde vi nesten 0 i rekkevidde. Ved Djupvasshytta stoppa vi, for no hadde vi køyrd i 2-3 km med 0 på rekkeviddemålaren. Ukjende som vi var på vegstrekka, så valgte vi å stoppe på ein oversiktleg stad. Smal, uoversiktleg og svingete veg her.

Elbilforeningen hadde ordna avtale med Falck, så det var ein bil i Geiranger i beredskap for oss som kom med elbil. Etter litt signaljakt (mobiltelefon), så kom eg i kontakt med denne, og han kom etter ca 20 min.
Han kunne no fortelle at det ikkje var langt att til "kanten" og vegen NED til Geiranger. Eg valgte derfor å køyre *sakte* siste biten mot toppen, med Falck rett bak oss.
Vi kom oss over "kneika" og på veg ned mot Geiranger, ca 1,8 mil, så rekupererte vi til 22 km i rekkevidde. Vi gjekk med andre ord ikkje tomme. :) :)

I Geiranger hadde vi ei flott helg, les litt om ulike ting derifrå på elbil.no.
På heimturen skulle eg heilt til Bergen, etter å ha sett kona av heime i Førde.

Dermed vart ladelogistikken slik;
-Geiranger-Sandane, (via Hellesylt-ferja og Eid) med lading ved Sandane senter. ca 25 min lading
-Sandane-Førde, med lading ved Coop Xtra. ca 25 min lading
-Førde-Lavik (Batteriferje Lavik-Oppedal), med lading på kaien på Oppedal. ca 30 min lading
- Oppedal-Knarvik, lading her, pga ingen lademulighet "heime" på hybel i Fyllingsdalen. (oppdaga veka etterpå at det er H-lader i fyllingsdalen). ca 25 min lading
Køyrde 36 mil denne søndagen.

PS: Med Tesla, eller diesel golf, hadde turen vorte ca 2 timer kortere. Men når eg ikkje hadde noko tidspress, så var dette ein fin tur å ta. Anbefaler andre å ta turen til Geiranger, med elbil. Mange ladepunkt i Geiranger.!

Har kjørt litt over 3500 km med elbil, sidan eg vart eigar av e-golf siste veka i juni 2015 :)
2015 eGolf med VP
2013 Tesla S85 pre AP
ingen fossilbil siden 25.05.2016 :)

gamer73


bno

Takk for deling av erfaringene dine ja artig lesing.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

mihkku

Flott at du deler turen med oss!

Tenkte selv å kjøre Oslo - Geiranger - Trollstigen - Oslo, men endte opp med å ta fossilbil da det var manko på ladrplasser når man kjører via Dombås. Fant ut at Otta - Skjåk går veldig fint med egolf selv med 18". Begynte å tvile Skjåk - Geiranger, men den bratte nedstigningen redder hele turen. Geiranger - Trollstigen går også fint da det er hurtiglader rett over fergeleiet.

Angrer på at vi ikke tok turen på elbiltreffet, må ha vært en opplevelse det også?

e-curious

Takk for at du deler erfaringen.  Er nyttig dersom jeg skal kjøre samme distanse, og også nyttig for hvordan jeg stiller inn GreenRace for estimering av rekkevidde.

als77

Spennende. Jeg har også tenkt å prøve Førde-Geiranger-Trollstigen med e-Golf :)
Betyr det at du ikke sakteladet på Stryn? Og ladet dere til 100% på hurtigladeren i Eid?

Jeg har mest lyst til å ta turen via Sandane, Innvik/Utvik/Olden, men det er 20km lenger enn Eid-Geiranger via Stryn. Green Race hevder at Nordfjord-Stryn-Geiranger krever 120km à 13,27kWh/100km=15,9kWh, mens Sandane-Olden-Geiranger krever 145km à 12,8kWh/100km=18,56kW :(
Klarte dere Nordfjordeid-Geiranger uten saktelading på Stryn, så kanskje jeg kan ta en middagsstopp i Stryn og klare Sandane-Geiranger :)

Vær og føre på turen? Og hvilken hastighet holdt dere?

el-ole

Vi lada til 95% på Eid, ingen sakte-lading i Stryn for vår del.
Kjørte i fartsgrensa, bortsett fra tunnelene opp strynefjellet, då hold eg ca 40 km/t, for å spare mest mulig. Fra krysset og bort til "kanten", så holdt det lenge med 25-30 km/t.
Føre og vær, stort sett tørr asfalt, og oppholdsver. Lavandstemperaturer rundt 15 grader og ca 5-8 oppe i fjellet.
Kjørte bilen i "vanlig" modus fram til vi skulle opp strynefjellet.

Elbiltreffet var forøvrig veldig bra for lærekurva mi. Hadde ikkje rekkeviddeangst før, og er ennå meir trygg på at e-golf'en skal ta meg og familien dit vi skulle ønske i framtida og. Må berre planlegge litt meir enn før.

Kommande fredag skal eg førsøke meg på Bergen-Førde, utan ladestopp. Det skulle gå fint, om det ikkje var for alle motbakkene. Så får vi sjå korleis DET går...

:)

Det eg savne mest, er faktisk tilhengerfestet eg hadde på V70'en :-p
2015 eGolf med VP
2013 Tesla S85 pre AP
ingen fossilbil siden 25.05.2016 :)

e-curious


el-ole

Den køyrde eg seinast idag, med lastebil, og retur via 570 Masfjorden.
(Bergen-Mongstad-Eivindvik-Hosteland-Masfjorden-Bergen)

Men det vert for langt å køyre via 57, iallefall utan lading. Men det er fint mulig å køyre den vegen med elbil, med hurtigladere i Knarvik, Mongstad og Oppedal. :)

Har fundert på å køyre slik:
Bergen (e39)-(570) Masfjorden FERJE Duesund (570)-(e39) Oppedal FERJE Lavik (e39)-(e39) Førde.
Det er omtrent nøyaktig like langt som Bergen - Førde via E39,
men det er mindre (bratt) stigning. (ein slepp Romarheimsfjellet)
Det er dog også dårlegare veg, smal veg og lokaltrafikk som vil kunne medføre meir ujamn køyring.
Men skal jo køyre ein del mellom Førde og Bergen, så det vert nok ein del forsøk på ulike ruter etterkvart.
2015 eGolf med VP
2013 Tesla S85 pre AP
ingen fossilbil siden 25.05.2016 :)

Smygel

Arti lesning ja.
Noen som har prøvd strekningen Skjåk - Olden. Jeg har familie der og bor på Kløfta rett sør for Gardermoen. Så når jeg ser på kartet over tilgjengelige hurtigladere så er nok dette strekke det lengste.
Har veldig lyst å prøve Kløfta - Olden når jeg  får bilen i midten av oktober  8)

hpe

Sitat fra: mihkku på mandag 14. september 2015, klokken 08:53
Tenkte selv å kjøre Oslo - Geiranger - Trollstigen - Oslo, men endte opp med å ta fossilbil da det var manko på ladrplasser når man kjører via Dombås. Fant ut at Otta - Skjåk går veldig fint med egolf selv med 18". Begynte å tvile Skjåk - Geiranger, men den bratte nedstigningen redder hele turen.

Kjørte Oslo-Geiranger i sommer. Fullt batteri i Oslo, 10 min hurtiglading på Rudshøgda, og så hurtigladinger til 90% på Øyer, Otta og Skjåk. Det gikk helt fint.

ebrondbo

Kjørte Trondheim - Snåsa uten mellomlading. 178 km, 16gr, tørr asfalt

krist10an

Jeg prøvde meg på langtur i helga, Trondheim-Sunndalsøra og tilbake. 400km med 3 ladinger, gikk overraskende bra :-) Litt småsvett på Sunndalsøra når det viste seg at laderen ikke funket hverken med app eller SMS og det var ca 13km igjen på batteriet. Heldigvis var det en annen elbilist som hjalp til med RFID. Takk til han for det! Skjelden kalkulator-regningen får så direkte konsekvenser, men artig å se at utregningene ble riktig og at man kom frem til neste ladestasjon med forventa margin. Syns det var spesielt nyttig å regne ut hvilket forbruk man måtte ha for å nå neste ladestasjon.

For å gjøre regningen enklere for meg sjøl neste gang lagde jeg en liten kalkulator som fungerer på mobilen. Den er primært laget for eget bruk, men kan kanskje være nyttig for andre også:
http://krist10an.github.io/

jensjacob

Hej Kristian

Det er en udemærket regnemaskine, men hvis batterikapaciteterne er inklusive reservetank så skal man køre helt til 0 hver gang ? Dvs. de sidste km kommer til at gå med kraftig reduceret fart ? Eller har jeg misforstået noget ?

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

krist10an

Hej Jacob,

Hyggelig om du har nytte av kalkulatoren. Jeg har tatt utgangspunkt i tilgjengelig kapasitet som er oppgitt her: http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag/977-vw-egolf#!VWeGolf_eksterior2_2160_1440

Jeg er usikker på om det faktisk er noe ekstra kapasitet i tillegg til det, men beregningene går fra oppgitt kWh til 0 kWh, så vil anbefale å legge inn margin ved enten mindre kapasitet tilgjengelig eller feks lengre rekkevidde enn det man trenger.

Du kan tilgjengelig kWh tallet til hva du vil, og det lagres i nettleseren til neste gang. Vil anta at jeg må justere ned tilgjengelig kWh etterhvert som batteriet degraderes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA