Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:52
Ellers stod jo anbefalingene på siden du linket til, 13,5A for kabling i hus, og 16A for slike stumper  :)

Det gjorde riktignok det, men det stod ikke noen kilde til verdiene. Jeg har skummet gjennom databladene til diverse kabler, og det er høyst varierende verdier, avhengig av konstruksjon. F.eks finnes det 1,5 kvmm gummikabel som er oppgitt å tåle 23 ampere.

bromm

...og hva er det nå som er så veldig interessant med tilførselkabelen til OUC'en ? Er dette nok et forsøk på å snakke seg vekk fra det som er det virkelige problemet, nemlig kombinasjonen CEE 7/3 (NEK502) og CEE 7/4 (Schuko), som ikke tåler høye strømmer over tid ?

Dere kan sikkert snakke om overganger fra blå, røde og hva som helst av kontakter - det er helt ok for en lading her og en lading der, altså på farten. Det som er kritisk er "faste" installasjoner for "daglig" lading (i eget hus). Der bør det altså ikke lades med mer enn 10A, HVIS DET ER MINST ÉN Schuko-kobling inkludert i opplegget (overgang eller ikke).

Dere er så opptatt av å få dette dokumentert av fagfolk, og samtidig så "blåser" dere i at myndigheter og installatører har laget en egen tilleggsforskrift spesielt for ladeopplegg til Elbil. NÅ ER DET PÅ TIDE Å SNU PÅ FLISA : SKAFF TIL VEIE DOKUMENTASJON SOM TOTALT  FRISKMELDER BRUK AV KLADD OPPTIL 16A OVER SCHUKO (dette er en helt egen og ny problemstilling pga. høy strøm over lang tid - så det forventes dokumentasjon fra nyere dato som spesifikt adresserer akkurat dette problemet, og som er produsert av eksperter i el-teknikk og/eller installatørbransjen. Når dere har dette på plass, så kan dere få fortsette å diskutere det dere har funnet som en sammenligning til NEK400:2014. Sistnevnte vil uansett være det som er gjeldende, om det er noen som helst tvil !

elektrolux

Sitat fra: bromm på onsdag 16. september 2015, klokken 00:33
NÅ ER DET PÅ TIDE Å SNU PÅ FLISA : SKAFF TIL VEIE DOKUMENTASJON SOM TOTALT  FRISKMELDER BRUK AV KLADD OPPTIL 16A OVER SCHUKO

Enig at lading med 16A mens en tung kladd som tåler overkjøring med forskriftsmessige 30 cm ledning drar schuko støpselet skjevt og halveis ut av stikket skaper problemer, men hva med 10 års lading av Classic Elbil på Schuko før kladdene dukket opp?

Nå som problemet med kladdene har seget inn hos produsentene av disse, har de implementert temperatursensing av Schuko støpselet sammen med 10A begrensning. Dermed er sikkerheten bedre enn noengang.

Skal det bli enda bedre er neste trinn Cee uten og så med tempsensing, og tilslutt type 2 uten og med temp sensing.

Som en paralell skulle jeg gjerne fulgt NAF sine anbefalinger og byttet til nye og bedre dekk hvert år, og byttet hjelm for motorsykkel hvert annet år slik de som selger dette ønsker, men i en realistisk verden er er sikkerhetsgevinsten med slike kostbare tiltak så liten og kan kompenseres med andre tiltak som er mye rimeligere / gratis. F.eks 5 km/t redusert hastighet.

Tilbake til lading, så kan eier av ladekabel og stikk som han uansett er ansvarlig for å gjøre, skjekke for uregelmessigheter og få ordnet opp i dette. Bruker bør selvfølgelig også påse at ikke kladden henger og overbelaster schukostikket med mer enn 1/2 kg tyngde.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

#78
Det som er fint, er at en trenger ikke dokumentere noe som er godkjent og stemplet med 16A. Det er hele poenget med testing, sertifisering og godkjenning. En har selv ansvaret for å sjekke at anlegget holder seg i god stand, eller en kan bestille en profesjonell sjekk.

Problemet er at noen prøver å begrense bruk av lovlig og godkjent utstyr, med å peke på dokumentasjon som ikke støtter at det er behov for begrensing eller sitter på dokumentasjon som burde komme frem fordi konsekvensene av denne er mye mer omfattende enn lading med standardkladden til BMW som altså bare trekker 40% av min VV bereder som nå har stått på via Schuko i 22 år. Den ligger mye nærmere en kontinuerlig last på 10A enn standardladeren gjør, og er inne i huset, under der vi sover.
Vi har vel minst 1 000 000 slike risikopunkt i Norge, og av disse brenner hvor mange?
Og i de få berederne som har begynte å brenne, så har årsaken vært for dårlig kvalitet på berederen eller støpselet som fulgte med.

Jeg blir som vanlig uthengt og tillagt egenskaper, meninger og motiver jeg ikke visste jeg hadde. Her i denne tråden et jeg en løs kanon som kun bryr meg om å spare penger, mens risiko for brann en noe jeg tar lett på. For å demonstrere det, og samtidig mine typisk useriøse tester (som jeg er naiv nok til å tro er bidrag til dokumentasjon), så kan jeg klippe inn fra mine kontinuerlig målinger av varme og branntilløp, som står rett over ladekontakten. Den var på plass lenge før bilen kom, og den står også i rom med andre betydelig høyere risiko for brann en elbilen utgjør. Skjer det noe på et av disse punktene i huset/garasjen, går alarmen direkte til en alarmsentral. Så lett tar jeg på brannsikkerhet  :o
Jeg må også skuffe den som måtte se på toppene på temperaturkurven, at det ikke er bilen som lader som er grunnen, men at utetemperatur og sol påvirker temperaturen i garasjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

#79
Har dialog med ELKO, dessverre var deres tekniske ingeniør i Tyrkia pr nå på ferie og kunne ikke sende over, de hadde laget et lite skriv ang dette med elbil lading på deres kontakter.
Kommer tilbake med dette når jeg mottar dette.
Regner med at ELKO er ok som referanse siden alle mener at stikk med god kvalitet tilsvarer ELKO ifølge andre tråder her =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

bromm

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2015, klokken 06:10
Nå som problemet med kladdene har seget inn hos produsentene av disse, har de implementert temperatursensing av Schuko støpselet sammen med 10A begrensning. Dermed er sikkerheten bedre enn noengang.
Dette er fint, men det gjelder IKKE den medfølgende kladden til BMW i3. Det er allerede flere (meg selv inkludert), som har oppdaget skikkelig varmgang på pinnene i Schuko-pluggen på akkurat denne ladekladden. Det blir så varmt at det absolutt er helt umulig å ta på pinnene uten å få brannsår. Som alle bør kunne tenke seg, så er dette selvfølgelig avhengig av kontaktovergangene i hver enkelt kontakt - og derfor er det helt logisk at myndighetene og fagfolk har sett det som nødvendig å begrense slike kontakter (spesielt tiltenkt lading av elbil) med overstrømsvern på </=10A. Man kan nemlig ikke forvente at folk på generelt grunnlag sjekker slik varmgang på regulær basis, spesielt ikke ved semi-fast montasje (hvor en slik kladd monteres "fast" i garasjen/hjemmepunkt).

SitatNEK 400 Elektriske lavspenningsinstallasjoner er et viktig kontraktsdokument mellom bestiller av en elektrisk lavspenningsinstallasjon og de profesjonelle aktørene. En elektrisk lavspenningsinstallasjon bør prosjekteres og utføres i samsvar med NEK 400. NEK 400 er det sentrale henvisningsgrunnlaget i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Myndighetene angir at forskrift, veiledning til forskrift og norm samlet spesifiserer det minimums sikkerhetsnivå som kreves.
Dette dokumentet er ikke offentlig publisert (av naturlige årsaker), men de som er spesielt interesert kan kjøpe en kopi for 1.195,- (eks. MVA) på denne siden: http://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/elektro/lavspenningsinstallasjoner/2014/ny-nek-400-tilgjengelig-na/?gclid=CjwKEAjwpuSvBRDSkaes4OasuEESJACfwIc_vOBx5OfwqLucDgc6ZNaCHpvd1VF5SkgPFgSHlxfI5xoCfALw_wcB

NEK NK64 v/Eirik Selvik har imidlertid lagt ut en gjennomgang av NEK400:2014 offentlig på nett: https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/NEK_seminar_Eloaden_2014/1330-1400%20-%20NEK%20400%20-%20nyheter%20ES.pdf - her blir det viktigste med NEK 400-7-722:2014 forklart. Bildet nedenfor viser side 22 i denne gjennomgangen. Der står det spesifikt at NEK502 bare er tilrådelig der overstrømsvernet er </=10A:

LMOR

Vi betviler ikke eksistensen av de nye normene, de er nå påpekt og dokumentert en rekke ganger i denne tråden.
Nå synes jeg vi skal vente å se om Homecast eller andre kan komme med nye opplysninger om hvorfor disse normene er strammet inn. Det fører ingen vei og fortsette kranglingen når de fleste momenter vi kjenner til allerede er beskrevet i denne tråden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Den er grei, noen betviler altså ikke at innstrammingene foreligger - de betviler nå bare at det er en grunn til at det har skjedd...

PS! Det er viktig å merke seg at disse forskriftene også gjelder for "verifikasjon av anlegg" (i tillegg til planlegging og montasje). Dette betyr at ved en evt. EL-sikerhetskontroll så vil eier av anlegg bli pålagt å endre opplegget slik at det samsvarer med forskriftene. Dette vil i praksis bety endring av strømvern (sikring) til 10A hvis man fortsatt ønsker NEK502 (husholdningskontakt) eller bytte til industrikontakt  "NEK EN 60309-2" hvis man fortsatt vil lade med opptil 16A.

LMOR

Sitat fra: bromm på onsdag 16. september 2015, klokken 12:31
Den er grei, noen betviler altså ikke at innstrammingene foreligger - de betviler nå bare at det er en grunn til at det har skjedd...
Yes, da er vi der denne tråden egentlig skulle startet. Endringen skjer med konkret referanse til dokumentert risiko for brann som starter i utstyr som i utgangspunktet er godkjent. Jeg vil gjerne forstå denne dokumentasjonen, som indirekte setter spørsmålstegn med mye annet i mitt hus.
Selv om du stoler på myndighetene bromm, så håper jeg vi kan være enige om at det hadde vært interessant å forstå mer. Jeg ønsker i hvert fall det, og jeg startet denne tråden  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

#84
Sitat fra: bromm på onsdag 16. september 2015, klokken 10:03
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2015, klokken 06:10
Nå som problemet med kladdene har seget inn hos produsentene av disse, har de implementert temperatursensing av Schuko støpselet sammen med 10A begrensning. Dermed er sikkerheten bedre enn noengang.
Dette er fint, men det gjelder IKKE den medfølgende kladden til BMW i3. Det er allerede flere (meg selv inkludert), som har oppdaget skikkelig varmgang på pinnene i Schuko-pluggen på akkurat denne ladekladden. Det blir så varmt at det absolutt er helt umulig å ta på pinnene uten å få brannsår. Som alle bør kunne tenke seg, så er dette selvfølgelig avhengig av kontaktovergangene i hver enkelt kontakt - og derfor er det helt logisk at myndighetene og fagfolk har sett det som nødvendig å begrense slike kontakter (spesielt tiltenkt lading av elbil) med overstrømsvern på </=10A. Man kan nemlig ikke forvente at folk på generelt grunnlag sjekker slik varmgang på regulær basis, spesielt ikke ved semi-fast montasje (hvor en slik kladd monteres "fast" i garasjen/hjemmepunkt).

SitatNEK 400 Elektriske lavspenningsinstallasjoner er et viktig kontraktsdokument mellom bestiller av en elektrisk lavspenningsinstallasjon og de profesjonelle aktørene. En elektrisk lavspenningsinstallasjon bør prosjekteres og utføres i samsvar med NEK 400. NEK 400 er det sentrale henvisningsgrunnlaget i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. Myndighetene angir at forskrift, veiledning til forskrift og norm samlet spesifiserer det minimums sikkerhetsnivå som kreves.
Dette dokumentet er ikke offentlig publisert (av naturlige årsaker), men de som er spesielt interesert kan kjøpe en kopi for 1.195,- (eks. MVA) på denne siden: http://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/elektro/lavspenningsinstallasjoner/2014/ny-nek-400-tilgjengelig-na/?gclid=CjwKEAjwpuSvBRDSkaes4OasuEESJACfwIc_vOBx5OfwqLucDgc6ZNaCHpvd1VF5SkgPFgSHlxfI5xoCfALw_wcB

NEK NK64 v/Eirik Selvik har imidlertid lagt ut en gjennomgang av NEK400:2014 offentlig på nett: https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/NEK_seminar_Eloaden_2014/1330-1400%20-%20NEK%20400%20-%20nyheter%20ES.pdf - her blir det viktigste med NEK 400-7-722:2014 forklart. Bildet nedenfor viser side 22 i denne gjennomgangen. Der står det spesifikt at NEK502 bare er tilrådelig der overstrømsvernet er </=10A:

Hehe - det mener ikke BMW's forlengde arm / selger på Bilia  :D

Får levert bil om en mnd's tid og foreslo at de leverte den med en Volvo lader istedet da original kladden ikke var helt ihht dagen krav, og BMW kunne da ikke være dårligere enn Volvo. For info så selger Bilia både BMW og Volvo. Det var han ikke enig i da lader var helt super og man trenget ingen annen, og BMW hadde ingen planer å bytte til en bedre med f.eks CEE kontakt etter det han kjente til. Volvo leverer med CEE eller Schuko, og denne kunne jeg få kjøpt for 5500,- - relativt uaktuelt...

Forøvring blir det en dedikert vegglader hos meg på CEE kontakt. På jobb er det bare Schuko så der får BMW laderen duge. Litt spent på hva de legger opp i det nye parkeringshuset som er under bygging, CEE eller Schuko...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#85
Sitat fra: bromm på onsdag 16. september 2015, klokken 10:03

Dette er fint, men det gjelder IKKE den medfølgende kladden til BMW i3. Det er allerede flere (meg selv inkludert), som har oppdaget skikkelig varmgang på pinnene i Schuko-pluggen på akkurat denne ladekladden. Det blir så varmt at det absolutt er helt umulig å ta på pinnene uten å få brannsår. Som alle bør kunne tenke seg, så er dette selvfølgelig avhengig av kontaktovergangene i hver enkelt kontakt - og derfor er det helt logisk at myndighetene og fagfolk har sett det som nødvendig å begrense slike kontakter (spesielt tiltenkt lading av elbil) med overstrømsvern på </=10A. Man kan nemlig ikke forvente at folk på generelt grunnlag sjekker slik varmgang på regulær basis, spesielt ikke ved semi-fast montasje (hvor en slik kladd monteres "fast" i garasjen/hjemmepunkt).


Oppdager en varmgang bør en snarest fikse problemet. I praksis bytte stikk. Selv om det kan gå årevis før varmgang utvikler seg til brann er det lurt å minimere problemet. Er det noen som kjenner til om slik varmgang ved lading av elbil som noengang har utviklet seg til en brann? Har sett noen svidde stikk, men de blir ofte totalt ubrukelige før de brenner.

Ellers så er det lurt å be om en Volvo ladekabel i stedet for BMW sin som ikke bare mangler tempsensing av støpselet, men som har tvilsom tetting basert på lim, og kabel som tåler dårlig å bøyes.

Tror det aller beste hadde vært å be om å få med en Charge-Amps Ray kabel i stedet for originalkabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. september 2015, klokken 13:08

Forøvring blir det en dedikert vegglader hos meg på CEE kontakt. På jobb er det bare Schuko så der får BMW laderen duge.

Som hos meg, bare at den dedikerte veggladeren er en 32A ladekladd, som også kan brukes alle andre steder når det passer, noe som gir maksimal fleksibilitet. Den henger i stativ, med plass for kabel. Like enkel å koble til bil som fast installasjon.

LMOR

#87
Nå er vi litt vel mye off topic. Vi har flere tråder der en kan gi råd om veggladere og kladder.
Det hadde vært fint om vi kunne holde oss til saken her, og nå er det så mange innspill i denne tråden at den neste som poster bør komme med noe nytt i forhold til "Brannfare ved bruk av standardkladd"
Vi har vel konkludert med at feilen da må komme fra overgangen kontakt/støpsel, fordi resten av anlegget inkludert om ledingene er festet godt nok, er identisk mellom en standardkladd og en CEE/Type2/vegglader.

Og som er det samme normen bromm har pekt på sier, og som også er bakgrunnen for tråden:
Der står det spesifikt at NEK502 (Schuko) bare er tilrådelig der overstrømsvernet er <=10A
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Hovedproblemet med elbil ladere er vel ikke bruken av 2 pin norsk kontakt opp til 16 A men konstruksjonen av lade kabelen. Kladden er plasser innenfor en halv meter fra kontakten og stort sett henges der uten avlastning. Vi har rundt 20 plasser på jobb, en installasjon som er rundt 3 år gammel. Her henger 90 % av kladdene etter kabelen og noen av kontaktene er faktisk dratt ut av festet og dyttes på plass mellom hver bruk av noe samvittige sjeler. Ikke en optimal konstruksjon men montert i hht norsk standard av lokale Lefdal. Har dog ikke hørt om noen tilfeller av varmgang eller tilløp til brann.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

Med forbehold om en ny versjon av standarden, så er det maks 30 cm fra kontakt til ladekladd, med unntak for Tyskland hvor det er maks 150 cm, etter det jeg husker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA