Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

v-i-c

Her har jo noen elbil selgere mye å lære av Renault.

Renault selger bilen med inkludert vegglader (og eventuel trafo hvis nødvendig)
Dette har selvfølgelig sammenheng med at ZOE er mest effektiv på ladning med høyest mulig strømstyrke samt kravet til TN-strøm.

Men likevel bør alle som kjøper elbil være så smarte at de inkluderer ladeboksen på veggen i den første faktura'en på en elbil som slipper MVA.

Flere elbil merker har dette som oppsjon, men alle forstår ikke at ladekladen kun er tiltenkt "nødladning på maks 10A" ikke til bruk som hovedlader for bilen.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bromm

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:49
bromm:
Det blir jo bare "tull". Du finner sikkert at den kalles OUC også i noen tilfeller, men dette er slett ikke det slike kladder normalt kalles i engelsktalende land.
Se bilde, moonbuggy - dette er det som BMW USA kaller den (og de er vel engelskspråklig, eller ?)
Det kan kanskje være litt interessant for alle sammen å se hva de Norske, Engelske og Amerikanske sidene av BMW sier om lading av i3 (se de følgende linkene). Det er vel ganske åpenbart at de selv anbefaler sin egen veggboks fremfor "standardkabel/OUC" til daglig lading. Jeg vil ikke si at kladden er å anse som det man skal bruke til daglig på noen av disse sidene:

http://www.bmwusa.com/Standard/Content/Vehicles/2015/i3/BMWi3/360Electric/BMWiChargingStation.aspx
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/charging.html
https://www.bmw.co.uk/en_GB/new-vehicles/bmw-i/i3/2013/charging.html

moonbuggy

#62
bromm:
Det er riktig av BMW i USA i noen brosjyrer kaller dette OCU. Grunnen er kommersiell. I USA er 110V mest i bruk i hjemmet og den portable EVSE'en fra Clipper leveres med 110V 12A som standard. Det gir håpløst lange ladetider, og man kan ikke reklamere for denne løsningen som standard.

Derfor kaller man ladekladden OCU og reklamerer for langt kortere ladetider med 240Volts ladebokser.

http://www.clippercreek.com/store/product/pcs-15-portable-level-1-evse

Som du ser fra denne linken, kalles produktet fra Clipper Creek, portable evse. Sjekker du litt ser du også er den betegnelsen er brukt på det aller meste av portable ladekladder som leveres.

Og igjen, det er ingen begrensninger på bruk av portable EVSE.

bromm

Skjønner ikke helt hva du vil frem til, moonbuggy - den er uansett en lader for tilfeldig bruk (ikke daglig) i både mine og mange andres øyne. Både engelskmenn (Brits) og amerikanere omtaler den for det meste som OUC på både forum og Facebook-grupper for i3. Om "portable EVSE", "kladd" eller "standardlader" er bedre ord, så får du gjerne bruke det du vil av de - det spiller absolutt ingen rolle.

Det er jo faktisk begrensninger for bruk av den, hvis man skal følge myndighetenes anbefalinger her i landet. Den er fortsatt kun egnet til å lade på "Reduced" (9A), iht. de nye retningslinjene med mindre man klipper av Schuko og monterer CEE.

LMOR

#64
Hvilke retningslinjer snakker vi om nå?

Jeg finner ikke noe annet enn råd, og råd som sier at hvis anlegget er i god stand, og du ikke lar vekten av kladden henge i kontakten, kan du uten problem lade på 12A.

I de land som har krav om maks 10A lading via kladd, leverer BMW standardkladden på 10A. Så vi som har lov å lade med 12A, må nå strupe til 9A?

Jeg var naiv nok til å tro av vi skulle ta til fornuft sammen. Men det går nok ikke før alle er enig med de som mener at alle må sette opp en vegglader.

Siden jeg startet denne tråden vil jeg minne om hva jeg bad om, og innledningen er like relevant:

Jeg forstår ikke hvorfor det er et hysteri rundt dette, og hvorfor noen hisser seg så voldsomt opp?

- Hvor er dokumentasjonen?
- Hvorfor selges det slikt utsyr merket 16A, hvis det ikke skal kunne brukes 2-3 timer hver dag på 11A?
- Hvordan er det lov å levere sikringer på 16A, som kan tåle 20A+ i 2-3timer, hvis det er brannfarlig å trekke 11A i 2-3 timer?

Ikke gjenta det som er bakgrunnen for spørsmålet, men svar med dokumentasjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:09
Hvilke retningslinjer snakker vi om nå?

Jeg finner ikke noe annet enn råd, og råd som sier at hvis anlegget er i god stand, og du ikke lar vekten av kladden henge i kontakten, kan du uten problem lade på 12A.

De retningslinjene som finnes er vel anbefalingen fra DSB om maks å belaste schuko med 8A over tid.

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#66
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:09
Hvilke retningslinjer snakker vi om nå?

Jeg finner ikke noe annet enn råd, og råd som sier at hvis anlegget er i god stand, og du ikke lar vekten av kladden henge i kontakten, kan du uten problem lade på 12A.

De retningslinjene som finnes er vel anbefalingen fra DSB om maks å belaste schuko med 8A over tid.

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Takk, altså en anbefaling, som jeg har lest, og her står det:

Ladestrømmen er begrenset av bilens elektronikk. Strømmen er vanligvis satt til ett sted mellom 8 og 13 A. Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Det er denne dokumentasjonen jeg leter etter, og det eneste jeg finner støtter ikke opp under den konklusjonen.

Jeg kan godt moderere meg til å be om en fysikalsk/elektronisk (som jeg samtidig kan røpe at var mitt fagområde på NTNU) forklaring/sannsynliggjøring av at å gå fra lengre tid på 8A til kortere tid på 12A på en dedikert og godkjent 16A kurs i god stand øker sannsynligheten for varmgang og brann signifikant nok til at vi skal bruke tid på å krangle om dette på et i3 forum?

Merk at vi faktisk ikke snakker om kontinuerlig belastning, som det finnes dokumentasjon rundt, for anlegg som ikke er i god nok stand. Et generelt "vær varsom" er på sin plass, men ikke en slik svart/hvitt holdning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

jkirkebo, jeg har forsøkt å linke til den nye veilledningen for installatører som er utarbeidet mellom Nelfo, NEK, DSB og Elbilforeningen før - bl.a her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23653.msg400038.html#msg400038 Har også forklart at "NEK 400-7-722 Forsyning av elektriske kjøretøy" er et eget tillegg til El-forskriftene, som spesielt omhandler opplegg for lading av biler....

....men det går altså ikke inn  :-\

LMOR

#68
Hadde det stått en henvisning til dokumentasjonen så hadde det gått inn. Det som ikke blir oppfattet, er at jeg får svar på noe annet enn jeg spør om, men tilbake til jkirkebo sin link, så står det følgende om mode2, som vi faktisk snakker om her i denne tråden:

Denne boksen inneholder et rele som overvåker jordforbindelsen til bilen. Ladingen vil stoppe dersom denne brytes. I tillegg sender boksen et pilotsignal til bilens ladesystem som begrenser ladestrømmen til innstilt verdi. Dette for å hindre at bilens ladesystem trekker mer enn 8 - 12 A (innstilt av fabrikk). Uoriginale ladebokser kan være innstilt på høyere verdi.
Styringsboksen for en mode 2 lader veier fra 1-3kg og henger cirka 30 cm fra støpselet. Dette medfører at støpselet blir dratt ut av kontakten, som igjen fører til at kontakten ødelegges med påfølgende varmgang, hvis den ikke er avlastet.
Denne problematikken kan unngås ved å montere en kurv eller krok hvor ladeboksen kan ligge under lading. Ladeboksen er bygget kraftig, slik at den skal kunne tåle å bli kjørt over.


Finner ingen begrensing som gjelder meg her.

Sa til din link broom:

På mode2 står det:

Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.

Under er det et bilde av offentlige ladeplasser.

Dette støtter jeg som tidlige sagt 100%, at offentlige utbyggere tvinges over på type2, slik vi ser nå.

Det som er synd at dette trekkes inn til de private hjem. Det gjelder kun nye anlegg, som igjen er synd, fordi vi da ikke kan få en installatør til å utbedre et anlegg som et utsatt, uten at disse bør følge veiledningen.
Det er også synd at de bruker ord som SKAL i en veiledning.
Det er også synd er det er lett å omgå med å montere en CEE kontakt, og så at en overgang til laderen, som ikke er noen god løsning, men som gir meg 12A på standardladeren uten at installatøren kan sies å ha ignorert veiledningen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:10
Det er også synd er det er lett å omgå med å montere en CEE kontakt, og så at en overgang til laderen, som ikke er noen god løsning, men som gir meg 12A på standardladeren uten at installatøren kan sies å ha ignorert veiledningen.
Det er veldig synd at du ikke skjønner alvoret i dette, LMOR. At du foreslår å bruke overgang til Schuko hvis installatøren legger opp CEE er jo bare et bevis på at du er en "loose canon", og at du tenker alt annet enn sikkerhet (og bare tenker "billigst og høyest strømstyrke") når det gjelder dette her. Jeg håper ikke andre følger dine råd, som er å gå imot anbefalingene til fagfolk som faktisk har slik sikkerhet som en del av jobben sin !!!

Ferry

CEE/schuko-overgang har vært dratt fram på elbilforum i mange tråder, f.eks den om lademuligheter på Gardermoen. Der ble det montert drøssevis av CEE, i motsetning til f.eks den nye "ladegarasjen" ved festningen i Oslo, som gikk for type 2. Lavere pris på CEE kontra type 2 var et av argumentene. Heller mange CEE enn få type 2 osv. CEE vil føre til bruk av overgang til schuko, lik det eller ei.

Ferry

Sitat fra: Ferry på mandag 14. september 2015, klokken 22:56
Og om nå noen av dere som skal vite sånt kan si meg hvilke regler/forskrifter/tabeller/whatnot som regulerer hvor mye strøm som er lov å kjøre på en slik kabel på denne typen utstyr? Altså kabelen mellom støpsel og ladekladd.

Noen som har svaret?

LMOR

#72
Sitat fra: Ferry på tirsdag 15. september 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Ferry på mandag 14. september 2015, klokken 22:56
Og om nå noen av dere som skal vite sånt kan si meg hvilke regler/forskrifter/tabeller/whatnot som regulerer hvor mye strøm som er lov å kjøre på en slik kabel på denne typen utstyr? Altså kabelen mellom støpsel og ladekladd.
Noen som har svaret?
Ja, du har det regner jeg med. Jeg er fornøyd så lenge det er mer enn 12A, men siden kabelen tåler 1000V/16A, så antar jeg det er litt mer enn 12A siden det ikke er rare motstanden i en slik kort bit, nærmere bestemt ca 0,013 Ohm?, som skulle gi et varmetap på ca 1,8W på 12A, og er spenningsfall på ca 0,15V?
Du kan øke temperaturen med 30 grader til 60 (noe du ikke klarer med 1,8W med en omgivelsestemperatur på 30 grader), men hva som er "lov" er jo litt ullent om dagen. Brann blir det ikke av at kabelen når sin maks temperatur hvis den brukes riktig.
Og da håper jeg du er enig i at hvis kabelen har nådd 60 grader, så vil temperatursensoren i kladden klare å koble ut. På Mennekes laderen struper kladden til 6A hvis temperaturen når 55 grader, (kladden er varmere enn omgivelsene i utgangspunktet), og kobler helt ut ved 65 grader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Nei, jeg har ikke svaret. Og ikke trenger jeg ha det heller. Men "de lærde", altså elektrofolk med riktig kompetanse, elektrikere, installatører, elkraftingeniører m.fl. vet vel dette? Jeg spør fordi jeg gjerne vil vite hva jeg skal lese for å bli klokere. Hvis en elev på en elektroeksamen skal bevise/dokumentere valget av en kabel, hvor er det han slår opp? Jeg presiserer at kabelen det gjelder er fra støpselet til ladekladd, eller for så vidt til et hvilket som helst apparat.
12 ampere i en 1,5 kvmm enkelt kobberleder gir ca. 1,6 watt varme pr. meter. 3,2 watt for en tolederkabel. Så for kabelstumpen til ladekladden skulle det bli i området 5 watt på full rulle, hvis den er 1,5 meter lang. I gamle dager kunne jeg "ro-ganger-l-på-a", nå til dags googler jeg "cable resistance calculator" og får f.eks denne: http://www.epanorama.net/index.php?index=calc_cable :)

LMOR

#74
Jeg har brukt databladet og "ro-ganger-l-på-a", så det er 1,8W per meter som gjelder. Så hvis du fremdeles har rett i at det er 1,5meter, og du er sikker på at vi bruker 2 ledere  :-[, så er det som du sier 5W totalt, ikke nok til å øke temperaturen til 60 grader det heller.

Det er ikke lengre slik at en bare kan regne på dette, fordi en skal bruke veiledere med solide sikkerhetsmarginer.

Ellers stod jo anbefalingene på siden du linket til, 13,5A for kabling i hus, og 16A for slike stumper  :)

Du har selvfølgelig LOV å belaste alt utstyret ditt det som det er godkjent for.
Noe annet ville vært oppsiktsvekkende.
Det er ikke tvil om at det er lov å bruke standardladeren på max på en 16A dedikert kurs. Med eller uten en godkjent 16A adapter/kabel i mellom.
Men om det er brannfarlig på anlegg med god helse er heller tvilsomt, ellers ville det blitt forbudt. Kan heller ikke forstå at myndighetene da ville frita alle eksisterende anlegg, når det er de gamle som er mest brannfarlig.
De ville også gjort dokumentasjonen tilgjengelig for å overbevise slike som meg som tar så lett på sikkerheten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA