Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

bromm

#30
Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 19:44
Den blir sikker ikke sensurert bromm, og du stiller nå det samme spørsmålet som meg; hvorfor?

Dokumentet du nå refererer til er interessant på mange måter, og en av grunnene til denne tråden.
Men igjen tar de utgangspunkt i et EU "direktiv" basert på et gjennomsnittsforbruk i husholdningen som er langt under det norske.

Det de skriver betyr i praksis at mye av oppvarmingen i Norge bør bygges om. Jeg må få dobbelt så mange kurser, som i stedet for 15/16A nå skal sikres med 10A.

Norge er litt spesielt:

Norske husholdninger ligger på verdenstoppen, etter Kuwait, i bruk av elektrisk strøm.....
Her ligger etter min mening kjernen til problemet med å blindt godta EU tiltak i Norge ift dette. Og det har egentlig ikke noe med lading av elbil på 11-12A å gjøre, men at vår oppvarming også dermed blir indirekte truffet av dette.

Jeg stiller ikke spørsmålet "hvorfor" - JEG VET HVORFOR

Snakk gjerne om strømforbruk i andre land og Kuwait - kravet om 10A er kun nevnt i delforskriften som heter NEK 400-7-722 Forsyning av elektriske kjøretøy Andre kontakter som baserer seg på "vanlig" bruk, kan fortsatt sikres med 16A

Har du fortsatt noe å tilføye ?

Griffel

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 18:50
Spørsmålet i denne tråden går konkret på standardkladd til i3 hjemme på en dedikert 16A kurs i god stand. Fint hvis en leser første innlegg før en svarer på noe annet.
Så lenge ting er i god stand virker det meste. Sikkerhet økes ved et antall barriærer slik at anlegget er sikkert selv om en av komponentene ikke lenger er i god stand.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 19:44
Det de skriver betyr i praksis at mye av oppvarmingen i Norge bør bygges om. Jeg må få dobbelt så mange kurser, som i stedet for 15/16A nå skal sikres med 10A.

Norge er litt spesielt:

Ja, vi er litt spesielle. Panelovner med schuko-støpsel er en norsk spesialitet. Dra til f.eks Sverige så finner du ut at de fleste panelovner er koblet fast til nettet og drives med 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

LMOR  hva har du av utdanning/kunskap som gjør at du mener at du vet så mye bedre enn DSB, NK64 komiteen, og de fleste elektrikere samt Enmira som jeg linket til tidligere her?

Du tviler og tviler, linker har blitt gitt til deg og det eneste du svarer er at folk skal tjene penger på dette.

Som sagt, hva slags faglig bakgrunn har du som gjør at du tviler på de beste i landet innen dette?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 19:52
Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 18:50
Spørsmålet i denne tråden går konkret på standardkladd til i3 hjemme på en dedikert 16A kurs i god stand. Fint hvis en leser første innlegg før en svarer på noe annet.
Så lenge ting er i god stand virker det meste. Sikkerhet økes ved et antall barriærer slik at anlegget er sikkert selv om en av komponentene ikke lenger er i god stand.
Det høres ut som en god strategi. Men da er du enig i at risikomessig er det da viktigere for meg å øke sikkerheten rundt mine varmeovner inne i huset, enn en lader på 11-12A ute i garasjen?
Spesielt når flere apparater deler samme kurs i huset, og laderen henger på en dedikert kurs uten koblingspunkter på veien?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#35
Sitat fra: Homecast på mandag 14. september 2015, klokken 20:04
LMOR  hva har du av utdanning/kunskap som gjør at du mener at du vet så mye bedre enn DSB, NK64 komiteen, og de fleste elektrikere samt Enmira som jeg linket til tidligere her?
Du tviler og tviler, linker har blitt gitt til deg og det eneste du svarer er at folk skal tjene penger på dette.
Som sagt, hva slags faglig bakgrunn har du som gjør at du tviler på de beste i landet innen dette?
Hvis dette er så enkelt, hvorfor er det ikke enkelt å komme med dokumentasjon? Registerer da også at du mener Sintef ikke rager der oppe blandt de beste i landet.
Utdannelsen er vel mindre viktig, da de lærde strides om det meste. Men selv om utdannelsen gjør at jeg burde forstå dette raskere enn gjennomsnittet, så gjør jeg ikke det. Men jeg gir meg alltid hvis noen dokumenterer godt nok.
Men jeg kan godt gi meg nå, siden det ikke ser ut til at noen kan bidra med dokumentasjon, og det ser ikke ut til at en leser det jeg prøver å få frem som gjør at jeg setter spørsmålstegn ved dette. Og det er ikke så enkelt som at det eneste jeg har å bidra med er en mistanke om at noen skal tjene penger på dette. Men en er naiv hvis en tror at ingen av aktørene har det som motivasjon.
Så får hver og en gjøre seg opp en mening. Jeg er like langt. Forstår ikke hvorfor jeg skal sikre kontakten i garasjen med 10A, mens jeg kan kan koble så mange 2000W ovner jeg vil til samme kurs inne. Sikringen går heldigvis, men det trodde jeg den gjorde på kursen i garasjen også... Får fundere litt mer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 19:52
Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 18:50
Spørsmålet i denne tråden går konkret på standardkladd til i3 hjemme på en dedikert 16A kurs i god stand. Fint hvis en leser første innlegg før en svarer på noe annet.
Så lenge ting er i god stand virker det meste. Sikkerhet økes ved et antall barriærer slik at anlegget er sikkert selv om en av komponentene ikke lenger er i god stand.
Det høres ut som en god strategi. Men da er du enig i at risikomessig er det da viktigere for meg å øke sikkerheten rundt mine varmeovner inne i huset, enn en lader på 11-12A ute i garasjen?
Spesielt når flere apparater deler samme kurs i huset, og laderen henger på en dedikert kurs uten koblingspunkter på veien?
I mitt hjem (bygget i 1978) var alle panelovner fast tilkoblet et antall 10A kurser, automatsikringer og jordfeilbryter var installert  (ikke krav den gang) jordfeilbryter har blitt byttet 1 gang da forbedringen fra AC type til A type kom, og senere er alle automatsikringer og jordfeilbryter byttet til kombiautomater. (Panelovnene er nå erstattet av varmepumpe på egen kurs.) Hvordan anlegget er hjemme hos deg og om noe bør gjøres vet jeg svært lite om.

En betydelig forskjell mellom garasje og inne er klima. Utendørskontakter er vesentlig mer utsatt enn de inne, så dette med "god stand" varer nok vesentlig lenger innendørs enn utendørs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Homecast på mandag 14. september 2015, klokken 20:04
samt Enmira som jeg linket til tidligere her?
Glemte å kommentere denne, som var ganske bra, men det er igjen spesielle tilfeller som trekkes frem, og illustrasjonen klarer ikke jeg å forstå.

Utgangspunktet for spørsmålet er en i3 eier med en gjennomsnittlig kjørelengde og et gjennomsnittlig strømforbruk. Da utgjør ladingen 7% av forbruket.

På figuren utgjør ladingen ca 60%, noe som er direkte villedende. Nesten 10 ganger mer enn der som er riktig. Laget av en ekspert?

(det hjelper ikke om figuren var laget med en Tesla i tankene, fordi gjennomsnittene endres ikke av den grunn, men forbruket er kanskje 10% i stedet for 7%).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 20:14
Forstår ikke hvorfor jeg skal sikre kontakten i garasjen med 10A, mens jeg kan kan koble så mange 2000W ovner jeg vil til samme kurs inne. Sikringen går heldigvis, men det trodde jeg den gjorde på kursen i garasjen også... Får fundere litt mer.
Jeg skal gi deg et hint: varmovnene dine har en termostat som slår de ut og inn etter hvert som temperaturen svinger rundt sett-punktet. Dette var tydelig illustrert i linken som Homecast delte tidligere http://www.enmira.net/#!Derfor-duger-ikke-husholdningskontakten/c1jvv/55bf1e6c0cf27acb2d8f92fc Å koble til x antall panelovner (tilsvarende det en kladd trekker) men da UTEN slik termostat ville nok gitt deg varmgang, ja (både i kontakt og huset forøvrig ;) ) Jeg vet ikke om du leser det du får servert, for det ser nesten ikke slik ut.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 20:26
I mitt hjem (bygget i 1978) var alle panelovner fast tilkoblet et antall 10A kurser, automatsikringer og jordfeilbryter var installert  (ikke krav den gang) jordfeilbryter har blitt byttet 1 gang da forbedringen fra AC type til A type kom, og senere er alle automatsikringer og jordfeilbryter byttet til kombiautomater. (Panelovnene er nå erstattet av varmepumpe på egen kurs.) Hvordan anlegget er hjemme hos deg og om noe bør gjøres vet jeg svært lite om.
Skal slutte snart, men må svare siden du refererer til meg.
Du bekrefter med dette det jeg ville få frem, at en egentlig bør gjøre som deg, noe jeg ikke er uenig i (merk det) Men da er dette, som jeg prøver å få frem, mye større enn lading av en elbil.

Ellers blir det litt for generelt å si at en kontakt i en garasje er mer utsatt enn i et hus. Jeg vet om mange hus som har fuktigere rom enn garasjen, der en trekker mye strøm fra, i enkelte perioder.
En må selvfølgelig sjekke kvaliteten i anlegget ofte uansett hva en velger å gjøre.
En kan også snu på det, og si at det er enklere å sjekke tilstanden på en kontakt på veggen, enn om veggladeren som henger ute på veggen i vestlandsklima har fuktskader innvendig...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#40
Ignorerer fra nå av enkelte elementer her inne, men hvis andre tar like lett på det, så presiserer jeg følgende:

Jeg er 100% enig med Griffel (som jeg ofte er), i følgende:
Sikkerhet økes ved et antall barriærer slik at anlegget er sikkert selv om en av komponentene ikke lenger er i god stand.
Hvis jeg noengang har blitt tolket i noen annen retning, så er det feil. Det vi kan diskutere er hva det i praksis skal bety for folk flest, som ikke er som Griffel. Det betyr at jeg f.eks. er enig i at det å gå fra 16A til 10A øker sikkerheten.

Håper også de fleste forstod at poenget mitt med å kommentere figuren var at den ikke stemmer belastningsmessig med virkeligheten, og ikke det at jeg først nå i dag har forstått at det er termostater i en moderne panelovn, og at det er derfor det er blokker i stedet for kontinuerlig belastning i figuren.
Figuren gir et sterkt fordreid bilde av virkeligheten, som dermed skaper en illusjon om at noe er mer alvorlig enn der er. Jeg stiller spørsmålstegn ved dokumentasjonen av at 10A i 2-3 timer per dag sliter mer på klemmene enn en mye lengre belastning per dag på 5-8A fra en varmeovn gjør (men som ikke vises i figuren). Jeg kan ikke varme opp huset mitt med 700kWh per år per ovn, slik figuren gir inntrykk av.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 20:59
Du bekrefter med dette det jeg ville få frem, at en egentlig bør gjøre som deg, noe jeg ikke er uenig i (merk det) Men da er dette, som jeg prøver å få frem, mye større enn lading av en elbil.

Ja, det er det. Restriksjoner kommer stadig på andre området også. F.eks er det nå altså ikke lov å koble VV-beredere på 1500W eller mer via schuko. Før var kravet 2000W og før det igjen ikke noe. Reglene blir altså strammet inn på flere områder, men gis ikke tilbakevirkende kraft.

Tidligere var det også mulig å sikre 1.5mm2 kurser med 13A, noe som ikke er lov lengre. Man kunne tidligere sikre 2.5mm2 med 16A standardautomater, nå kreves enten 15A med i2=1,3 eller 16A med i2=1,2. Evt. bare 13A om man vil bruke standardautomater med i2=1,45. Vil du sikre med standard 16A automater nå må tverrsnittet opp på 4mm2 (noe jeg da har fått lagt opp på kursene til stekeovnene på det nye kjøkkenet - valgte i samme slengen å bruke CEE-støpsler istedenfor schuko).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#42
Fint, da er vi nesten enige, for dette har ikke noe med vegglader eller kladd å gjøre, som jeg skrev i første innlegg.
Jeg refererte til en godkjent 16A kurs.
Referansen til VV har jeg kommentert nok ganger nå, det er ikke sammenlignbart med risikoen ved å lade med kladd. Og det at en endrer til 1500W er slik jeg har forstått det, at produsentene bare la seg rett under 2000W for å unngå ekstra kostnad ved installasjon.
Hvis nå den generelle grensen for schuko skal gå ved 6,5A, så sliter Norge seriøst.

Men siden jeg også har dedikert kurs til både elbil, varmtvann og varmeovner, så ser jeg at nye målinger må til for å se hvor forskjellige strømtrekk-kurver de egentlig har. Kanskje de vise menn har dokumentasjon vi amatører må lage selv  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 18:44
Du ser vel svaret av filmen? Isolasjonen på hele kabelen smelter lenge før kontakten smelter.

Joda, men her kjører de jo en voldsom overlast. 120 ampere på noe som på øyemål ser ut til å være 1,5-2,5 kvmm. At det blir en varmekabel er ingen overraskelse. På i3-kladden går det 11,6 ampere på en 3G1,5 H05VV-F fra Top Electro SRL. I følge databladet tåler den 16 ampere ved 30 ºC omgivelsestemperatur. Og om nå noen av dere som skal vite sånt kan si meg hvilke regler/forskrifter/tabeller/whatnot som regulerer hvor mye strøm som er lov å kjøre på en slik kabel på denne typen utstyr? Altså kabelen mellom støpsel og ladekladd.

Sitat
For å få til en måling som er relevant, så må du først varme opp lederne til en temperatur som gir ca 110 grader ved veggen bak kontakten, og så la denne stå på i et halvt år.

Jeg er visst ikke helt med på tankegangen din her. Snakker du om varmgang bak schukokontakten på veggen nå? Og selvantenning av treverk? Jeg trodde vi snakket om varmgang i kontakt/støpsel som forplanter seg gjennom ledningen på 1-1,5 m og inn i ladekladden slik at denne tar skade? Noe jeg syns høres utrolig ut.

Sitat
Jeg har brent fingrene mange ganger ved loddinger som har tatt litt for lang tid, langt borte fra der loddebolten er  :)

Å holde fast hullmonterte motstander med fingeren under er en klassiker. Psst! og fin røyk sprer seg fra fingertuppen mens det lukter bacon ;)

LMOR

Det siste har jeg også gjort flere ganger... Men jeg mente litt lengre avstand enn det.

Trekker gjerne dette med oppvarming av kladden til jeg finner dokumentasjonen. La ut noen tall om varmetap i en typisk 1,5mm2 tidligere. Dette har egentlig ingenting med hovedpoenget i tråden å gjøre. Men, nei, jeg mente ikke at kladden skulle ta skade. Ja, det som betyr noe ift til temaet, er når det blir så varmt at det begynner å brenne.
Skal komme tilbake en annen dag når jeg får målt temperaturen i enden på en tilsvarende kabel som i3 bruker med samme lengde, og hvor fort varmen forplanter seg. Det er uansett et interessant eksperiment for nerder  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA