Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

LMOR

#165
Sitat fra: Rio på lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:40
Dvs. at dersom en offentlig ladestolpe blir brent etter f. eks. ett år, så skjer det samme kanskje etter 5 år hjemme.
Det første du skrev først Rio, er jeg helt enig i, og oppsummerer prosessen godt. Altså sunn fornuft, og ikke alltid god dokumentasjon.

Men det du skriver til slutt, som fagmann, er for meg helt uforståelig. Belastningen hjemme for en kladd som for de fleste ligger fast koblet til, tilsvarer 1/5 av et offentlig ladepunkt?
(jeg er også siv.ing med erfaring fra internasjonal standardisering som prøver å bruke sunn fornuft)

Ellers setter jeg stor pris på at du holder deg til å argumentere Rio, i motsetning til visse andre.

Noen må avslutte tråden med noen kloke ord som overlater dette til andre, ikke nye påstander?
Dette inkluderer moonbuggy og Rio, for begge deres innlegg nå på slutten inneholder en veldig god og klok oppsummering. (Bortsett fra detaljen over)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

e-curious

Litt off-topoc;  vil man redusere sjansene for varmgang og brann vesentlig ved å dele ladingen opp i intervaller, fks 2x5 eller 3x3,5 timer? 

Jeg tenker da på både kontakter og det som er inne i veggen/huset.

LMOR

Sitat fra: e-curious på lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:13
Litt off-topoc;  vil man redusere sjansene for varmgang og brann vesentlig ved å dele ladingen opp i intervaller, fks 2x5 eller 3x3,5 timer? 

Jeg tenker da på både kontakter og det som er inne i veggen/huset.
Dette er ikke off-topic. Det er vel heller midt i den sentrale diskusjonen.
Svaret er definitivt JA, men så diskuterer vi fra hvor mye.
Og det som er i veggen/skapet, vil være en utfordring uansett hvilken ladeløsning du velger. (Men så lenge den er forskriftsmessig lagt så skal en ikke trenge å bekymre seg om den delen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Sitat fra: e-curious på lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:13
Litt off-topoc;  vil man redusere sjansene for varmgang og brann vesentlig ved å dele ladingen opp i intervaller, fks 2x5 eller 3x3,5 timer? 

Jeg tenker da på både kontakter og det som er inne i veggen/huset.

Her er det to aspekter man må tenke på:

1) Dersom det er varmgang, hvor raskt øker temperaturen til noe som er farlig?
Svaret er sannsynligvis: "ganske raskt", altså, mindre enn en halvtime.

2) Dersom det er litt varmgang, hvor raskt kan det utvikle seg til å bli stor varmgang.
Dette avhenger jo av mye, men svaret kan potensielt være måneder. Det kan gå langsomt. Men forverringen skjer "per time med bruk", så det blir ikke verre av 1 x 8 timer enn av 2 x 4 timer.

Så svaret på det du spør om:

1) Her måtte man ha langt mindre perioder enn 3,5 timer, for det blir varmt langt raskere enn 3,5 timer.

2) Forverringen skjer "per time" (hvis kontakten først er litt brent), så det hjelper ikke å dele det opp.


Den billigeste og enkleste fiksen er å bruke en kontakt som er beregnet for vedvarende høy strøm - CEE 16 A, for eksempel, eller et hjemmeladeuttak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Larser

Som elektriker så kan jeg si, at viss det først har blitt varmgang, så blir det aldri bedre! Er som regel støpte støpsel som er synderen, siden kobberet utvider seg og trekker seg sammen. Løsningen da er en å fastkoble kabelen der støpselet har vært, forutsatt at man skrur laderen til veggen og har strekkavlaster! Ett godt alt nr2 er å montere ett nytt støpsel man skrur selv på. Det et sjelden at det er stikkontakten sin feil med mindre pinnene inni stikken er skadet eller sotlag på de!

Rio

Hei Larser,

Problemet akkurat her er at på grunn av vekten til "ladekladden" så blir pinnene inne i kontakten også deformert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Sitat fra: Rio på lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:30
1) Dersom det er varmgang, hvor raskt øker temperaturen til noe som er farlig?
Svaret er sannsynligvis: "ganske raskt", altså, mindre enn en halvtime.

Jeg har også tenkt i disse baner. Kontakt og støpsel utgjør ganske lite termisk masse. Derfor tar det ikke timesvis å få opp temperaturen, det bør skje mye allerede de første minuttene. Når temperaturen øker vil avgivelsen av varmeenergi øke, slik at grader/tid avtar inntil det blir en likevektstilstand der utviklet varme = avgitt varme. Jeg tipper temperaturkurven vil ligne oppladningskurven for en kondensator i et rc-ledd. Her må det måles, LMOR! :)
Hvis varmetapet skyldes en konstant motstand så vil det være omtrent slik jeg beskriver. Men så er spørsmålet om det er andre fenomener ute og går? Blir det enda dårligere kontakt når temperaturen øker, f.eks? I så fall vil varmeutviklingen akselerere og sluttemperaturen vil bli enda høyere. Evt. blir spenningstapet så høyt at bil eller kladd skrur av ladinga.
I verste fall blir det så dårlig kontakt at strømmen brytes, og evt. kommer tilbake når temperaturen synker. Eller det blir en lysbue med ekstreme lokale temperaturer. I følge "loven om effekttilpasning" så blir det høyest effekt når lastmotstanden er lik utgangsmotstanden. Eksempel: 11,5 A ved 230 V utgjør 20 ohm last. Hvis utgangsmotstanden også er 20 ohm så blir totalen 40 ohm, og det vil utvikles 230^2/40=1323 watt. Halvparten går til batteriet, den andre halvparten blir varme i kontakten, 660 watt. Både høyere og lavere utgangsmotstand vil gi mindre varmeutvikling i kontakten. I praksis fungerer ikke lading av elbil slik, men det er greit å ha grunnleggende teori i bakhodet. For det første trekker elbilen 11,5 ampere uansett, og for det andre så stopper ladinga ved 207 volt. Dvs. at maks varmeutvikling er (230-207) volt*11,5 ampere = 265 watt. Og det er absolutt nok til å lage varme!
Hvis jeg har god tid en dag så skal jeg rigge opp noe utstyr for å stressteste schuko og måle temperaturer. Jeg tror jeg har alt jeg trenger. Bortsett fra tid, da ;)

LMOR

Leste du denne Ferry:

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjABahUKEwjzu5GV_abIAhVLvXIKHfx7CPI&url=http%3A%2F%2Fen.spfr.no%2Fmedia%2Fpublikasjoner%2Fupload%2Fnbl-a08120-rev2.pdf&usg=AFQjCNFo2QTmMgU-HpR0pLG74l__uSML_Q&bvm=bv.104317490,d.bGQ

Ellers var tanken å få stormen til å legge seg nå. Ser ikke ut til at dette er rette forum for denne typen diskusjon, så hvis alle som fremdeles er usikre søker råd hos en kompetent elektriker, og ikke her inne, så er vi kommet langt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Larser

#173
Sitat fra: Rio på lørdag 03. oktober 2015, klokken 13:40
Hei Larser,

Problemet akkurat her er at på grunn av vekten til "ladekladden" så blir pinnene inne i kontakten også deformert.

Jeg har da brukt skruehullene i laderen(kontrollboksen)til det de faktisk er til, skrudd 2 skruer 80% inn og kan enkelt henge opp eller ta ned laderen om jeg vil. Er jeg den eneste som har gjort det?

Poenget er at det i 90% av tilfellene ikke er stikken sin feil men støpselet og har det først kommet sot på pinnene i stikken er det uansett for sent og den må skriftes. Sot eller brennbelegg kommer enten av dårlig kontakt eller utrekk under last! Ellers tar det lang tid før du får ett betydelig belegg

Edit: på generelt erfaringsmessig grunnlag vil jeg kunne si at 80% av varmgangsproblemer vil forsvinne ved skifte av støpsel og riktig bruk

Ferry

Sitat fra: Larser på lørdag 03. oktober 2015, klokken 21:38
Jeg har da brukt skruehullene i laderen(kontrollboksen)til det de faktisk er til, skrudd 2 skruer 80% inn og kan enkelt henge opp eller ta ned laderen om jeg vil. Er jeg den eneste som har gjort det?

Jeg har også gjort det slik, på flere steder til og med. Hullene er som nøkkelhull, bare opp/ned. De har kanskje et spesifikt navn også? Keyhole screw mount på uttabygds. Videre henger jeg pluggen til bilen løst over denne når den ikke er i bruk. Hengelås rundt kablene til et øye på veggen. Nøklene i ei snor på innsiden av boddøren. Da er de alltid i nærheten, men innelåst og lett tilgjengelig for den som har husnøkkel.

Sitat
Edit: på generelt erfaringsmessig grunnlag vil jeg kunne si at 80% av varmgangsproblemer vil forsvinne ved skifte av støpsel og riktig bruk

Jeg opplever varmgang i varierende grad med hvilken stikkontakt jeg bruker. Støpslet ser fint og blankt ut. Så inntrykket mitt er at stikkontaktene er problemet, og ikke støpslet. Pinnene på støpslet er ca. 18 mm^2, stikkontaktene har noe stanset blikk som kontaktpunkter. Hadde vært interessant å hatt stikkontakter av en annen konstruksjon og teste med. Beholde støpslet som det er, men ha en bedre motsats med flere fingre i likhet med type 2-kontaktene. Jeg har sett og jobba med ganske mange forskjellige kontakttyper, fra bittesmå overflatemonterte på kretskort til store industrikontakter for 95 mm^2. Det er ikke mange av dem som har like simpel konstruksjon som vanlige stikkontakter. CEE er heller ikke spesielt imponerende i så måte. Det bærer litt preg av at pris er en vesentlig parameter.

EinarV

Bare et lite innspill. Jeg parkerer flere ganger i uken i parkeringshuset til Aker Solutions i Stavanger. Der er der vel ca 30 ladeplasser med dobbel Elko schuko kontakter. Noen få ladeplasser deler på en 16Ah kurs på dobbel schuko, men disse er merket med denne infoen. Som det vane dyret jeg er så parkerer jeg ofte på den samme plassen i et hjørne ved siden av en del andre i3er. Scukoen er plasser ca 160cm over bakken og det er ingen krok for å henge opp kladden. Jeg bruker snoren som var med i startpakken fra elbilforeningen gjennom disse "nøkkelhullene" og henger opp kladden med den. Hos Aker legger jeg denne snoren over schuko "dekselet" for å avlaste stikket. Hvis kladden legges på gulvet kan den avlastes ved å stilles opp mot veggen, men velter da lett slik at den delvis blir hengende i stikket. De siste ukene har jeg lagt til merkes at ledningen har vært varmere for hver gang jeg har vært der. Jeg er der som regel minst to timer hver gang og SOC ligger som regel mellom 40 og 80% ved ankomst. Denne garasjen er jo som rene labben for testing av schuko til lading av elbil. Alle kontaktene er merket med 16Ah og det er alle typer elbiler som står der å lader. Tesla lader vel gjerne med litt høyere strøm mens de andre er vel rundt 11-13Ah på maks. Min tanke er at hvis noen trykker støpselet litt skevt inn i kontakten en gang så kan man skade innmaten slik at man etterhvert får litt belegg osv som skaper dårligere og dårliger kontakt.

Jeg lader på schuko hjemme, men foretrekker å gjør der på laveste hastighet selv om jeg har sjekket for varmgang på hele ledningsstrekket ved lading på maks. Tanken er å etterhvert få innstallert en 32Ah boks med fast kabel. Hadde det eksistert en slik boks med et gjeste T2M3 uttak på som delte effekten på de to utakene når begge var i bruk så hadde det vært min foretrukne løsning. Jeg regner med å kjøre elbil fremover og ser personlig på det som en fremtidsrettet løsning.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

ganton

#176
Interessant tråd, og betimelig spørsmål siden det nok er både elbransjeinteressenter her og media som selger på overskrifter som omhandler både ordene brannfare og elbil i samme setning :-)

Trodde installasjonsnormer var basert på vitenskapelige forsøk, men virker på meg mer som man tar worst case erfaringer og legger på en del marginer for å være på den sikre siden.

Kanskje begge "leire" har rett - siden folk flest er slurvete med å sjekke anlegg/varmgang etc bør marginene være store, mens det rent vitenskapelig/beviselig egentlig ikke er noe stort problem med lading med standard kladd hjemme vs andre elforbrukere man plugger i kontakten.

I mange artikler i media virker det som om elbillading generelt er den veldig mørke og problematiske baksiden av den blanke medaljen, både mht til branner og overbelastning av nett. (Hører ofte fra bekjente at de ikke ønsker elbil der bla redsel for brannfaren ved lading i garasjen er et moment)

Håper det kommer mere konktrete tall etter hvert ...  :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

turfsurf

Sitat fra: EinarV på søndag 04. oktober 2015, klokken 23:28
Tesla lader vel gjerne med litt høyere strøm mens de andre er vel rundt 11-13Ah på maks.
Tesla er begrenset til maks 13A hvis originalt schuko adapter er brukt. Hvis det er rødt eller blått adapter med overgang til schuko, så kan det trekkes mere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

EinarV

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. oktober 2015, klokken 11:12
Sitat fra: EinarV på søndag 04. oktober 2015, klokken 23:28
Tesla lader vel gjerne med litt høyere strøm mens de andre er vel rundt 11-13Ah på maks.
Tesla er begrenset til maks 13A hvis originalt schuko adapter er brukt. Hvis det er rødt eller blått adapter med overgang til schuko, så kan det trekkes mere.

Ok, takk for info, ikke så mye erfaring med den bilen...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Homecast

Uttalelse fra Elko lagret som bilde og justerte litt på navnet til vedkommende så han slipper å bli nedlesset med diverse fra folk og fe (selvom han kan søkes opp på elko sine sider dersom man er veldig interresert)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA