Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

moderator 2


Nok en gang:

Vær så snill å diskuter sak, ikke person.

Et innlegg er slettet og et er redigert av moderator.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Lars C. Krogenæs

DSB advarer mot bruk av schuko, mens det de egentlig burde advare mot, er eldre anlegg med tynne ledninger (1,5mm) med mange koblingspunkter strømmen må gjennom før den havnet i garasjen.

Poenget er vel heller at man bør ha et bevist forhold til lading og en dedikert kurs med minst 2,5mm, helst 4mm ledning. Da tror jeg det er minimal forskjell i sikkerhet på veggboks vs. schuko i enden av kursen. Jeg ser i likhet med LMOR frem til dokumentasjon og ikke synsing på dette.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

moonbuggy

Skal man virkelig bekymre seg om brannfare, er jeg langt mer bekymret for billige varmeovner koblet til juletre av skjøteledninger som finnes i stort antall i Norge.

For ladekladder derimot, selv i bortimot worst case scenarier, vil det bare føre til at ladingen kuttes. Varmgang fører til sterkt økt motstand, spenningsfall inn til bil som registrerer for lav nettspenning, og forårsake at lading avbrytes. Man kan også få jordfeil.

Dumme, billige varmeovner koblet via i juletre derimot, registrerer ingenting, bare fortsetter å trekke strøm.

LMOR

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 14. september 2015, klokken 14:06
DSB advarer mot bruk av schuko, mens det de egentlig burde advare mot, er eldre anlegg med tynne ledninger (1,5mm) med mange koblingspunkter strømmen må gjennom før den havnet i garasjen.

Poenget er vel heller at man bør ha et bevist forhold til lading og en dedikert kurs med minst 2,5mm, helst 4mm ledning. Da tror jeg det er minimal forskjell i sikkerhet på veggboks vs. schuko i enden av kursen. Jeg ser i likhet med LMOR frem til dokumentasjon og ikke synsing på dette.
Det er akkurat dette jeg prøver å få frem, og kanskje på andre forum, men i hvert fall her på i3 forumet blir det til stadighet dratt inn synsing rundt elsikkerhet, som hvis vi skulle fulgt disse "reglene", så ville de gitt de fleste av oss store problemer med anlegget helt uavhengig av om en har elbil eller ei.
Slike påstander må det etter min mening utfordres, og enten dokumenteres eller trekkes tilbake.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på mandag 14. september 2015, klokken 14:53
For ladekladder derimot, selv i bortimot worst case scenarier, vil det bare føre til at ladingen kuttes. Varmgang fører til sterkt økt motstand, spenningsfall inn til bil som registrerer for lav nettspenning, og forårsake at lading avbrytes. Man kan også få jordfeil.
Nettopp, du glemte en ting. Lederne i kabelen fungerer som varmetråder, og det er kort vei til kladden. Temperaturen i kladden vil mest sannsynlig bli høyere enn den tåler, før det blir brann i kontakten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 17:40
Lederne i kabelen fungerer som varmetråder, og det er kort vei til kladden. Temperaturen i kladden vil mest sannsynlig bli høyere enn den tåler, før det blir brann i kontakten.

Du mener at varmen fra stikkontakten skal forplante seg inn i ladekladden og overopphete denne? Via en kabel som er min. 30 cm lang, for i3 er det vel snakk om 1,5 m. Umiddelbart høres det merkelig ut, men jeg har ikke regnet på det. Det må i så fall betinge at isolasjonen leder varme ekstremt dårlig. Hvis ikke vil jo varmen lekke ut lenge før den når kladden.
Eller mener du varmeutvikling i lederne? Utgangspunktet for kabelberegning er at pvc tåler max 70 grader over tid. Så med riktig dimensjonering vil det aldri bli kritisk varme i lederne.

Kanskje jeg må finne fram en kabelstump og varme kobberet i enden med propan for å se hvor langt kabelen ødelegges.

Apropos fjærklemmer. Video av Wago 222:

Griffel

#21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 14. september 2015, klokken 14:06
DSB advarer mot bruk av schuko, mens det de egentlig burde advare mot, er eldre anlegg med tynne ledninger (1,5mm) med mange koblingspunkter strømmen må gjennom før den havnet i garasjen.

Poenget er vel heller at man bør ha et bevist forhold til lading og en dedikert kurs med minst 2,5mm, helst 4mm ledning. Da tror jeg det er minimal forskjell i sikkerhet på veggboks vs. schuko i enden av kursen. Jeg ser i likhet med LMOR frem til dokumentasjon og ikke synsing på dette.

Lars
Sikkerhetskrav øker fra år til år ikke fordi ting blir farligere, men fordi teknisk utvikling gjør det mulig.

Vellkommen til 2015.

Det er jo ingen tvil om at Oslo kommune  har måttet skifte ut en rekke av Schuko kontakter i ladestolper.
En mode 3 veggboks øker sikkerheten sammenlignet med stikkontakter først og fremst ved at den forteller bilen hvor mye strøm den får lov å trekke på den aktuelle kursen.

For de som skal installere et nytt ladepunkt i garasjen er den eneste kvalifiserte annbefalingen i 2015 en mode 3 type 2 ladestasjon. (I felles garasjer burde ikke noe annet være tillatt.)

Men selvfølgelig er det mye annet som har større risiko enn lading fra en stikkontakt i god stand. Som for eksempel skjøteledninger og juletrepadder, men det forhindrer ikke at størst sikkerhet for elbil ladingen er via en veggboks.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

LMOR: Ta deg en tur rundt i Oslos Schuko-ladestolpeverden - jeg har sett mange som er svartbrente, en som kontakten stod smeltet fast i, og en haug som er i så dårlig forfatning at hele kontakten blir brennvarm.

Jeg sert også at i3 ser ut til å ha lampettledning mellom kontakt og ladekladd - den virker som 0,75 eller 1,0 mm2? Alle i3-kontaktene i stolpene utenfor her jeg bor blir merkbart varme. En måtte jeg trekke ut for den var så varm man brant seg på den.

Det er verd å huske at de fleste er enig i at det til og med er greit med 16A på en ny Schuko innendørs, som aldri har vært belastet med mer enn 500 g (maks vekt, i følge standarden). Da blir den ikke varm.

Når metallet er bøyd pga en 2 kg ladekladd, og oksidert på grunn av fukt og slitasje, så er derimot varmeutviklingen noe helt annet enn den man opplever på en ny veggkontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

Sitat fra: Ferry på mandag 14. september 2015, klokken 18:26
Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 17:40
Lederne i kabelen fungerer som varmetråder, og det er kort vei til kladden. Temperaturen i kladden vil mest sannsynlig bli høyere enn den tåler, før det blir brann i kontakten.
Du mener at varmen fra stikkontakten skal forplante seg inn i ladekladden og overopphete denne? Via en kabel som er min. 30 cm lang, for i3 er det vel snakk om 1,5 m. Umiddelbart høres det merkelig ut, men jeg har ikke regnet på det. Det må i så fall betinge at isolasjonen leder varme ekstremt dårlig. Hvis ikke vil jo varmen lekke ut lenge før den når kladden.
Du ser vel svaret av filmen? Isolasjonen på hele kabelen smelter lenge før kontakten smelter.
For å få til en måling som er relevant, så må du først varme opp lederne til en temperatur som gir ca 110 grader ved veggen bak kontakten, og så la denne stå på i et halvt år.
Jeg har brent fingrene mange ganger ved loddinger som har tatt litt for lang tid, langt borte fra der loddebolten er  :)
Men jeg kan fort være enig i at noe annet vil føre til at ladingen stopper før kladden blir for varm. Og i hvert fall hvis du har rett at det er 1,5 meter.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#24
Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 18:30
Det er jo ingen tvil om at Oslo kommune  har måttet skifte ut en rekke av Schuko kontakter i ladestolper.
En mode 3 veggboks øker sikkerheten sammenlignet med stikkontakter først og fremst ved at den forteller bilen hvor mye strøm den får lov å trekke på den aktuelle kursen.

...men det forhindrer ikke at størst sikkerhet for elbil ladingen er via en veggboks.
Ingen problem med være enig i dette, bortsett fra den generelle på slutten.
Spørsmålet i denne tråden går konkret på standardkladd til i3 hjemme på en dedikert 16A kurs i god stand. Fint hvis en leser første innlegg før en svarer på noe annet. Ingen som jeg har lest noe fra, inkludert meg selv er uenig i at lading på et dårlig anlegg er farlig, enten det er kladd eller veggboks.

Men et generelt råd er ikke godt nok hvis det er slik at jeg må installere en veggboks hjemme selv om jeg ikke trenger mer enn 11,5A i 2-3 timer per dag fordi noen andre har et dårlig anlegg?

Samme til RIO sitt innlegg: vi snakker ikke om dårlige offentlige anlegg. Sett gjerne CEE eller type 2 på alt.
Hvis det du skriver om i3 laderen er riktig, så burde vel jeg og andre i3 eiere opplevd det samme uansett ladepunkt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

LMOR: Hvor tykk er ledningen mellom ladekladden og kontakten hos deg? Kanskje det er forskjellige? Jeg ser flere i3 her, og det ser ut til å være original ladekladd, med det jeg vil kalle "lampettledning".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

#26
Sitat fra: Rio på mandag 14. september 2015, klokken 18:58
LMOR: Hvor tykk er ledningen mellom ladekladden og kontakten hos deg? Kanskje det er forskjellige? Jeg ser flere i3 her, og det ser ut til å være original ladekladd, med det jeg vil kalle "lampettledning".
Jeg er langt fra kladden akkurat nå, men jeg har tenkt at den er 3x1,5, helt standard. Men jeg kan ikke si at du har feil. Jeg satte den i for 18mnd siden, og kun tatt den ut pga noen få tester etterpå.

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3521/

ser OK ut på bildet?

På 12A ClipperCreek originalen bruker de 12AWG, 75oC copper wire, som er godkjent for 20A. Kan ikke forstå hvorfor de skulle gått ned til lampettledning i Norge som ikke er godkjent for mer enn 10A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Jeg synes den virker veldig mye tynnere enn både Nissans og VWs kabel til ladekladden. Jeg sier ikke at den er ulovlig, men jeg har stusset over den flere ganger når jeg ser den i stolpen ved siden av de andre kablene. Mulig den bare har veldig tynn kappe, men jeg legger merke til at den er varm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bromm

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf

Dette er den ny-etablerte veiledningen som omhandler installasjon av ladepunkter og ladestasjoner for elbiler. Den er utarbeidet i et samarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO. Hensikten med veiledningen er å gi råd og informasjon om sikker planlegging og utførelse til rådgivere, installatører og borettslag ol. Veiledningen skal gi grunnlag for å vurdere riktig valg av utstyr og løsning.

I denne er det uten unntak satt som et krav at "husholdningskontakt" (som passer til Schuko aka. NEK502) skal sikres med 10A. "NEK 400-7-722 Forsyning av elektriske kjøretøy" spesifiserer akkurat det samme NEK502 skal ha overstrømsvern på mindre eller lik 10A. CEE industrikontakt kan fortsatt sikres med 16A.

Spørsmålene blir derfor : Hvorfor har dette blitt besluttet ? Hvorfor skal akkurat "husholdningskontakt" (Schuko NEK502) sikres med lavere overstrømsvern enn 16A mens CEE-kontaktene forblir uendret? Er det underforstått at det oftere er "dårligere" ledningsnett der hvor det kan være aktuelt å installere kontakt for Elbil-lading (men at dette ledningsnettet er OK så lenge man benytter CEE) ? Finnes det en konspirasjon bak hele lovgivningen, slik at veggboks-produsenter kan gjøre seg gode penger på dette ?

...eller kan det rett og slett være så enkelt at en helt kontinent (EU) med el-installatører har funnet ut at Schuko i   praksis ikke bør benyttes på høyere strømstyrke enn 10A ? Jeg oppfordrer alle som leser dette om å stikke fingeren litt i jorda, for å muligens tenke litt videre på hvorfor det har blitt slik - lykke til (håper ikke dette blir sensurert)

LMOR

Den blir sikker ikke sensurert bromm, og du stiller nå det samme spørsmålet som meg; hvorfor?

Dokumentet du nå refererer til er interessant på mange måter, og en av grunnene til denne tråden.
Men igjen tar de utgangspunkt i et EU "direktiv" basert på et gjennomsnittsforbruk i husholdningen som er langt under det norske.

Det de skriver betyr i praksis at mye av oppvarmingen i Norge bør bygges om. Jeg må få dobbelt så mange kurser, som i stedet for 15/16A nå skal sikres med 10A.

Norge er litt spesielt:

Norske husholdninger ligger på verdenstoppen, etter Kuwait, i bruk av elektrisk strøm. I 2012 brukte hver husholdning i Norge i gjennomsnitt 20 230 kWh energi til bolig­ formål. Nesten 80 prosent av energiforbruket vårt er strøm, og mye går til oppvarming av bolig, viser tall for 2012.
At Norge topper strømforbruket per person i Europa, har sammenheng med at vi, i likhet med Kuwait, har hatt lave
strømpriser relativt sett, godt utbygd strømnett, og at vi dermed har basert oss på strøm både til oppvarming og andre energibehov


Gjennomsnittet i EU ligger på ca 3500kWh, og det er ikke "normalt" at et hus er bygget med elektrisitet som oppvarmingskilde.

Her ligger etter min mening kjernen til problemet med å blindt godta EU tiltak i Norge ift dette. Og det har egentlig ikke noe med lading av elbil på 11-12A å gjøre, men at vår oppvarming også dermed blir indirekte truffet av dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA