Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. september 2015, klokken 18:13
Apropos kontakt punkter og strøm. Denne pitelille dingsen er godkjent opp til 32A. Vil påstå at norsk 2 pin kontakt har større kontaktareal en denne og er altså farlig over 8A ?

http://www.wago.com/221/no/wago-221/360/
Du verden, et profesjonelt kabelskjøtestykke med sakselås-mekanisme som sikkert tilsvarer bortimot samme lede-evne som kabeltverrsnittet selv innehar. Låser du av Schuko-kontakten din med slik mekanisme du også, Ingeniøren ? Har du en "låsespak" på siden ? Eller er stikkontakten din slapp, løs, stram, middels løs, tight, supertight, passelig, lemfeldig, upålitelig, ny, gammel, utslitt eller modifisert ? Jeg tror forskriftene tar høyde for de "uten slik låsespak" ;)

Rio

Sitat fra: moonbuggy på fredag 18. september 2015, klokken 12:03
Dårlig kontakt som gir farlig varmeutvikling senses i bilen og ladingen stopper. Det gjøres ikke på andre store strømbrukere.

Det gjør det da ikke. Her jeg bor er det 240 V. Kladden skal ikke kutte før 207 V (230 V -10%). Det vil si at man kan utvikle 33 V x 10 A = 330 W (!) uten at noe kuttes.

Trekker man 16 A så blir det 33 V x 16 A = 528 W. Uten at sikringen går. Uten at kladden kutter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

Sitat fra: Ferry på mandag 14. september 2015, klokken 22:56
Jeg er visst ikke helt med på tankegangen din her. Snakker du om varmgang bak schukokontakten på veggen nå? Og selvantenning av treverk? Jeg trodde vi snakket om varmgang i kontakt/støpsel som forplanter seg gjennom ledningen på 1-1,5 m og inn i ladekladden slik at denne tar skade? Noe jeg syns høres utrolig ut.
OK, et siste sett med resultater fra et useriøst lab-forsøk før jeg pensjonerer meg.
Som tidligere nevnt var det ikke skade som var poenget, men om kladden ville øker temperaturen 10 grader slik at varmesensoren ville slå ut.
Oppsettet var som følger:
En gryte med kokende vann med en schuko kontakt i.
God lufting av kabelen, for å unngå for mye indirekte varme. (antar da at lederne ved gryten når 100 grader etter noen timer).
1. Måling av temperatur utenpå kabelen ca 10-15cm fra gryten.
2. Måling av temperatur utenpå kabelen ca 20-30cm fra gryten.
3. Måling av temperatur i en provisorisk "kladd" langt borte fra indirekte varme (samme lengde som standard kladd).

Omgivelsestemperatur når koking startet var ca 26 grader. Ved en koblingsfeil, så vil også kabelen utsettes for både direkte og indirekte varme.

Temperaturen i 1. stabiliserte seg på ca 38 grader etter ca 1 time.
Temperaturen i 2. stabiliserte seg på ca 34 grader etter ca 1 time.
Temperaturen i 3. stabiliserte seg på ca 29 grader etter ca 1 time.

Jeg tviler nå på om en klarer å slå ut temperatursensoren i standardkladden. Det er for lang kabel. Er nok mer sannsynlig for Mennekes e.l. Vil naturlig nok være større effekt på 250 grader.

Dette var for morro skyld. Resultatet endrer ikke på om risikoen er sterkt overdramatisert, tvert imot. Det viser hvor fort temperaturen avtar fordi kabelen på begge sider i en garasje er en effektiv varmeavleder/kjøler.

Ellers var det bilen jeg henviste til er sensitiv for spenningsfall Rio, ikke kladden. (antar moonbyggy refererte til det samme). Skal prøve å få testet dette neste gang jeg finner et sted bilen gir feilmelding, hvis ikke noen andre kommer referanser til den algoritmen. Den har for meg slått ut noen ganger på tur, gjerne etter en stund, men som oftes på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Det betyr jo ikke noe om det er laderen eller kladden som avslutter lading pga for lav spenning. Effekten man man få i Schuko-kontakten er jo identisk.

I går hadde Schuko-kontakten fra en BMW i3 smeltet seg fast i den lokale ladestolpen, for øvrig. Og de trekker kun 10 A, etter det jeg husker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

Sitat fra: Rio på torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:32
Det betyr jo ikke noe om det er laderen eller kladden som avslutter lading pga for lav spenning. Effekten man man få i Schuko-kontakten er jo identisk.
I går hadde Schuko-kontakten fra en BMW i3 smeltet seg fast i den lokale ladestolpen, for øvrig. Og de trekker kun 10 A, etter det jeg husker.
Jeg antok at du hadde rett når det gjelder at spenningsfall detekteres først ved 207 V med standardlader, og at du allerede hadde trukket fra varmen i kabelen fra sikringsskap til lader.
Da er det relevant å finne ut om bilen selv detekterer problemer før kladden, selv om alt annet er likt.

Det hadde vært nyttig å finne ut årsaken til i3 referansen din. Hvis dette var et ladepunkt i god stand, så er dette høyst relevant dokumentasjon. Hvis ikke så burde det etter hvert være klart at dette er forutsetningen for spørsmålet i denne tråden. De fleste er ikke uenig i at offentlige ladepunkt er en helt annen kategori, da vi ikke har noen mulighet for å sjekke tilstanden før vi setter bilen til lading, slik vi har hjemme. De må også tåle røffere bruk og behandling.

Selv om det ikke er relevant for risikoen, så kan det være relevant for spørsmålet om kladd eller bil detekterer et problem. Da trenger vi også informasjon om den aktuelle bilen avbrøt lading, eller om ladingen avsluttet normalt, eventuelt at det ble oppdaget under lading.

Denne type ny informasjon er det verd å få med seg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Homecast på onsdag 16. september 2015, klokken 09:26
Har dialog med ELKO, dessverre var deres tekniske ingeniør i Tyrkia pr nå på ferie og kunne ikke sende over, de hadde laget et lite skriv ang dette med elbil lading på deres kontakter.
Kommer tilbake med dette når jeg mottar dette.
Hvordan går det med denne Homecast?
Dette var et av de få reelle dokumentene som kan kaste nytt lys over denne saken
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 16. september 2015, klokken 09:26
Har dialog med ELKO, dessverre var deres tekniske ingeniør i Tyrkia pr nå på ferie og kunne ikke sende over, de hadde laget et lite skriv ang dette med elbil lading på deres kontakter.
Kommer tilbake med dette når jeg mottar dette.
Hvordan går det med denne Homecast?
Dette var et av de få reelle dokumentene som kan kaste nytt lys over denne saken

Byttet jobb siden sist og vært litt hektisk, glemt litt av å kontakte han igjen (mulig han er tilbake fra ferie nå) skal se om jeg får gjort det iløpet av neste uke =).
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Flott, venter i spenning.

Mens vi venter, og vi snakker om brannrisiko, og vi holder oss til vår kollektive sunne fornuft. Må kanskje presisere at jeg overhode ikke ønsker å oppnå noe annet enn å få svar på et av de mange spørsmålene som interesserer meg.

Gitt at jeg har en kontakt som jeg trodde skulle tåle 16A i mer enn 10 timer, og denne har vært brukt til lading opp til 7 timer på 11,5A i 18 måneder. Pinnene har ikke vært mer enn 20-25 grader varmere enn omgivelsene.

Gitt at jeg velger en tilfeldig travelt opptatt montør til å enten sette opp en CEE kontakt eller en veggboks.

Hva gir da den høyeste sannsynligheten for brann de neste 10 årene:

1. Kjøre videre slik det står nå
2. Bytte til noe som tilfredstiller normen

Dette er relevant for meg og mange andre eksisterende installasjoner. Det er blitt antydet i denne tråden og mange andre steder at det eneste forsvarlige er å velge 2. For meg er det derimot opplagt at risikoen ved 1. er lavest, basert på den dokumentasjonen jeg har lagt ut i denne tråden. Det stemmer for så vidt godt med at normen ikke gjelder eksisterende anlegg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Sitat fra: LMOR på torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:03
Sitat fra: Rio på torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:32
Det betyr jo ikke noe om det er laderen eller kladden som avslutter lading pga for lav spenning. Effekten man man få i Schuko-kontakten er jo identisk.
I går hadde Schuko-kontakten fra en BMW i3 smeltet seg fast i den lokale ladestolpen, for øvrig. Og de trekker kun 10 A, etter det jeg husker.
Jeg antok at du hadde rett når det gjelder at spenningsfall detekteres først ved 207 V med standardlader, og at du allerede hadde trukket fra varmen i kabelen fra sikringsskap til lader.
Da er det relevant å finne ut om bilen selv detekterer problemer før kladden, selv om alt annet er likt.

Det hadde vært nyttig å finne ut årsaken til i3 referansen din. Hvis dette var et ladepunkt i god stand, så er dette høyst relevant dokumentasjon. Hvis ikke så burde det etter hvert være klart at dette er forutsetningen for spørsmålet i denne tråden. De fleste er ikke uenig i at offentlige ladepunkt er en helt annen kategori, da vi ikke har noen mulighet for å sjekke tilstanden før vi setter bilen til lading, slik vi har hjemme. De må også tåle røffere bruk og behandling.

Selv om det ikke er relevant for risikoen, så kan det være relevant for spørsmålet om kladd eller bil detekterer et problem. Da trenger vi også informasjon om den aktuelle bilen avbrøt lading, eller om ladingen avsluttet normalt, eventuelt at det ble oppdaget under lading.

Denne type ny informasjon er det verd å få med seg.

Det endrer egentlig ingenting, all den tid regler må være "dimensjonert" for at folk ikke jevnlig sjekker temperaturen på pinnene i kontakten.

Når man kan potensielt miste så mange watt i kontakten (og det er heller ingen garanti for at en lader/kladd ikke aksepterer en lavere spenning) så er den nøyaktige utregningen irrelevant. Det er uansett langt mer effekt enn som er nødvendig for å starte en brann.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 12:53
Flott, venter i spenning.

Mens vi venter, og vi snakker om brannrisiko, og vi holder oss til vår kollektive sunne fornuft. Må kanskje presisere at jeg overhode ikke ønsker å oppnå noe annet enn å få svar på et av de mange spørsmålene som interesserer meg.

Gitt at jeg har en kontakt som jeg trodde skulle tåle 16A i mer enn 10 timer, og denne har vært brukt til lading opp til 7 timer på 11,5A i 18 måneder. Pinnene har ikke vært mer enn 20-25 grader varmere enn omgivelsene.

Gitt at jeg velger en tilfeldig travelt opptatt montør til å enten sette opp en CEE kontakt eller en veggboks.

Hva gir da den høyeste sannsynligheten for brann de neste 10 årene:

1. Kjøre videre slik det står nå
2. Bytte til noe som tilfredstiller normen

Dette er relevant for meg og mange andre eksisterende installasjoner. Det er blitt antydet i denne tråden og mange andre steder at det eneste forsvarlige er å velge 2. For meg er det derimot opplagt at risikoen ved 1. er lavest, basert på den dokumentasjonen jeg har lagt ut i denne tråden. Det stemmer for så vidt godt med at normen ikke gjelder eksisterende anlegg.

Jeg, som ikke jobber som elektriker, har sett nok brente Schuko-kontakter i løpet av de siste årene til å vite at den selvsagt ikke bør brukes til vedvarende høy strøm, spesielt ikke utendørs, og spesielt ikke med en tung last som en ladekladd. Det tar bare én gang at den faller ned for å deformere pinnene i kontakten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

#145
Sitat fra: Rio på fredag 02. oktober 2015, klokken 22:54
Det tar bare én gang at den faller ned for å deformere pinnene i kontakten.
Det tar jeg som en utfordring. Skal få testet dette. Hva mener du skjer? Min ELKO kontakt holder støpselet fast, så jeg tror ikke det skjer noe som helst.

Tolker ellers svaret ditt som et klart nr.2.

Det hadde vært fint om de andre som svarer holder seg til temaet. Dette er en innendørs kontakt, av god kvalitet som får stå i ro. Kladden faller ikke ned. Hvis ikke noe har blitt varmt på 18 mnd, hvor lenge må jeg da vente før jeg merker at jeg må ta affære?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

#146
Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:13
Sitat fra: Rio på fredag 02. oktober 2015, klokken 22:54
Det tar bare én gang at den faller ned for å deformere pinnene i kontakten.
Det tar jeg som en utfordring. Skal få testet dette. Hva mener du skjer? Min ELKO kontakt holder støpselet fast, så jeg tror ikke det skjer noe som helst.

Tolker ellers svaret ditt som et klart nr.2.

Det hadde vært fint om de andre som svarer holder seg til temaet. Dette er en innendørs kontakt, av god kvalitet som får stå i ro. Kladden faller ikke ned. Hvis ikke noe har blitt varmt på 18 mnd, hvor lenge må jeg da vente før jeg merker at jeg må ta affære?

Du har misforstått problemstillingen.

Fartsgrensen forbi barnehager er vanligvis 30 km/t.

Det er mange som kjører i 60 km/t forbi en barnehage, uten å kjøre på noen barn.
En F1-sjåfør kunne trolig gjort det i 180 km/t.
Det betyr ikke at det er greit å gjøre det, ei heller trygt.

"Fartsgrensen" (altså, 10 A) er satt for "vanlige mennesker" og for å beskytte også de som ikke har nye kontakter, ikke står innendørs, ikke behandles med silkehansker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

#147
Jeg kan vel ikke ha misforstått min egen problemstilling?

Det var ellers et lett eksperiment å gjennomføre. Jeg hadde en brukt Elko 4er som er blitt byttet ut (den stod på kjøkken i ca 2år, men med maks 2 støpsel i som er satt inn/tatt ut maks 5-10 ganger). Det ene bildet viser hvor god støtte det er rundt en jordingskontakt. Pinnene beveger seg nesten ikke ved 3kg trykk.

For å hjelpe litt på din teori tok jeg av dekselet, og satte stikket direkte i klemmene. De er ikke så tynne som noe her inne vil ha det til, og de har en stor kontaktoverflate.

Så har jeg rusket i stikket frem og tilbake 100 ganger hver vei (frem og tilbake, opp og ned), vil anta med ca 3-5kg trykk. Altså med en helt annet utslag enn jeg noen gang vil kunne klare med kladden. (ca 5mm vs 1mm)

Noen som kan se hvilken av de 4 som ble utsatt for dette? Jeg kan i hvert fall avsløre at jeg ikke klarer å kjenne forskjell i kraft for å sette inn eller ta ut stikket. Den skal mye kraft til. (litt primitiv måling viser ca 2,5kg på hver)

Legger ved 2 bilder til i tilfelle jeg formulerer meg dårlig. Det ene viser utslaget ved ca 3 kg gjennom dekselet, og det andre viser direkte (som jeg brukte i testen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Rio på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:22
"Fartsgrensen" (altså, 10 A) er satt for "vanlige mennesker" og for å beskytte også de som ikke har nye kontakter, ikke står innendørs, ikke behandles med silkehansker.
Synes ikke sammenligningen med fartsgrenser var veldig god. Fartsgrenser gjelder alle, og det er mange andre på veien også. Den normen du tenker på gjelder jo bare helt nye flotte kontakter som den over. Den gjelder ikke for de du tenker bør beskyttes. Det er jo nettopp et av paradoksene. Den kontakten jeg testet har du ikke lov å sette utendørs.

For de som ikke har lest hele tråden, så er jeg 100% enig i normen ift offentlige kontakter med dedikert kurs.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rio

Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:39
Jeg kan vel ikke ha misforstått min egen problemstilling?

Du har misforstått hvorfor man har reguleringer/direktiv, osv.

De skal gjelde for "alle" tilfeller (eller, i hvert fall så mange som mulig), og ikke bare optimle situasjoner.

Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:39

Noen som kan se hvilken av de 4 som ble utsatt for dette? Jeg kan i hvert fall avsløre at jeg ikke klarer å kjenne forskjell i kraft for å sette inn eller ta ut stikket. Den skal mye kraft til. (litt primitiv måling viser ca 2,5kg på hver)

Jeg ville blitt overrasket dersom man faktisk kunne se det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA