Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

LMOR

#105
Dette gir ingen mening. All dokumentasjon jeg har sett viser at det er gamle dårlige anlegg og kontakter med dårlig tilkobling som får varmgang.

En norm som kun gjelder nye anlegg vil ikke redusere dette antallet.

Men en anbefaling er OK, og en klar oppfordring til alle som lader mye. Men det er ikke disse denne tråden gjelder.

Denne tråden gjelder de som lader 4kWh per døgn i gjennomsnittet. Akkurat som oppvarming av hus eller vann, så vil det noen dager trekkes mer. Det er urimelig at de som har et godt anlegg skal gjøre dette fordi noen få har problemer?

Vi snakker tross alt om en kostnad som tilsvarer 15 års strømforbruk.

Hvis myndighetene virkelig hadde vært bekymret, så bør de gjøre som i UK, som har mye dårligere anlegg enn Norge. De betaler 75% av kostnaden.
En annen ting som vil fungere effektivt, er at forsikringsselskapet gir en solid rabatt på premien til de som monterer godkjent utstyr, slik som mange andre sikkerhetsrabatter. Det at det ikke allerede finnes på listen, f.eks. koblet til VV-bereder, er en klar indikasjon til at problemet ikke er stort nok. (jeg får derimot rabatt fordi det er sluk der berederen står). De som sitter på solid dokumentasjon over brann og bilskader er forsikringsselskapene, og premiene settes i forhold til dette. Det er ikke uten grunn at en BMW eiere betaler høyere forsikring enn en som kjører ...
Og det et ikke forsikringsselskapet som betaler for erstatningen, det er det vi som gjør. Premien går bare opp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

da tolker jeg at scuko på varmtvannbreder, varmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel og motorvarmer med coupevarmer er ulovlig og eller brannrisiko ,hvis maks trekk overstiger 8amp ?

eller ser strømmen at her er det støm til elbil, og derfor ekstra brannfarlig ?


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Rio

Sitat fra: 02jan på torsdag 17. september 2015, klokken 21:32
da tolker jeg at scuko på varmtvannbreder, varmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel og motorvarmer med coupevarmer er ulovlig og eller brannrisiko ,hvis maks trekk overstiger 8amp ?

eller ser strømmen at her er det støm til elbil, og derfor ekstra brannfarlig ?




Har du lest gjennom tråden?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

02jan

Ja.

Det henvises til nye forskrifter, NEK.

Ut fra de nye forskrifter , så toker jeg at apparat med bruk over 1500w, skal ha kontakt i forhold til NEK 60309 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Som er en type industrikontakt(blå).

Vi diskuterer dette i relasjon til om det nå usikkerhet om i3 originale standar-lader ( schuko ladekladd) , kan benyttes lovlig og brannsikkert, på lovlig og fagmessigt oppsatt kontaktpunkt (scukoingang, 16 amp på egen kurs, fastmontert kabel minimum 2.5 størrelse.
Beklager ikke fagperson på elfag, derfor ikke 100% presis på elfagtermologien.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Jeg har lest hele tråden og stilt samme spørsmål. For det er faktisk det de sier.
Kanskje litt mer tall hjelper:

De tre største forbruksområdene utgjør tilsammen nær 83 % av forbruket i hjemmet og er følgende forbruksgjøremål:
Oppvarming  57 %      eller 15675 kWh
Varmtvann    14.5 %   eller    3987 kWh
Belysning      11  %     eller    3025 kWh

Og min i3 ligger på 1400 kWh, og har ikke en kontinuerlig last på over 8A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#110
Sitat fra: LMOR på torsdag 17. september 2015, klokken 21:15
Dette gir ingen mening. All dokumentasjon jeg har sett viser at det er gamle dårlige anlegg og kontakter med dårlig tilkobling som får varmgang.

En norm som kun gjelder nye anlegg vil ikke redusere dette antallet.
Når en ser behov for å endre en norm, vil den nye normen gjelde nye anlegg. For gamle anlegg kan en ikke gjøre annet enn å anbefale oppgraderinger. Nye anlegg blir også gamle etterhvert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bromm

#111
Sitat fra: 02jan på torsdag 17. september 2015, klokken 21:32
da tolker jeg at scuko på varmtvannbreder, varmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel og motorvarmer med coupevarmer er ulovlig og eller brannrisiko ,hvis maks trekk overstiger 8amp ?

eller ser strømmen at her er det støm til elbil, og derfor ekstra brannfarlig ?
Dette er det veldig enkelt å svare på ! Vi får først og fremst snakke om et realistisk ladebehov som tilsvarer 4-5 og opptil 6-7 timer per dag. De 4 kilowatt-timene som LMOR bruker (22km) holder ikke for de fleste av oss. Så hvordan er det med temperaturen på varmtvannet ditt etter det har "kokt" i 4-5 timer, 02jan ? Hva er temperaturen i leiligheten din, hvis du har mulighet til å overstyre termostaten mens den "pumper" på i 4-5 timer på absolutt max ? Hvordan ser klærne dine ut etter at du først kokevasker dem på 95 grader og så kjører tørketrommel på full varme i 4-5 + 4-5 timer ? Starter bilen din etter full motorvarming i 4-5 timer med så varm motorblokk at den vil slå ut ECS-systemene, og kan du i det hele tatt sette deg inn i bilen etter 4-5 timer med absolutt full brenning på kupevarme ?

Det er mulig du fortsatt ikke skjønner hva dette faktisk handler om, men det er altså en liten forskjell på ting du benytter Schuko til, og siden "strømmen" ikke ser forskjellen (som du så sarkastisk forsøker å påpeke), så bør vel du selv kanskje begynne å se den ;)

Rio

Og i tillegg til det Griffel og bromm poengterer, så er det flere vesentlige aspekter til:

1) Normen må ta høyde for at en god del av befolkningen henger ladekladden etter Schuko-kontakten minst én gang, slik at pinnene i veggkontakten blir deformert (= varmgang).

2) Lading av elbil skjer vanligvis utendørs, og pinnene i veggkontakten er derfor mer utsatt for fukt og oksidering (= varmgang).

3) De fleste setter inn og trekker ut kontakten daglig, som de fleste ikke gjør med panelovner eller VVB.


Jeg er enig i at man kunne ha anbefalt CEE-kontakt, men da vil dessverre svært mange også bruke Schuko-til-CEE, og så er man like langt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bromm

Sitat fra: Rio på torsdag 17. september 2015, klokken 22:35
Jeg er enig i at man kunne ha anbefalt CEE-kontakt, men da vil dessverre svært mange også bruke Schuko-til-CEE, og så er man like langt.
Ja, selvfølgelig !!! Man kan aldri beskytte individet mot den absolutte dumskap ! Tresprit er også forbudt å omsette, og vi vet jo at det er en del som ikke lengre klarer å lese om akkurat det forbudet ;) Fornuft er fornuftig, men det er ALDRI en forutsetning at det finnes hos alle ;)

K S

#114
Sitat fra: bromm på torsdag 17. september 2015, klokken 15:49
Kabel-lengder, vekt og vann er faktisk mindre interessant i denne sammenhengen (selv om de også teller på den totale sikkerheten). Men det som virkelig er farlig er uansett det svake og syltynne klemmeprinsippet i CEE 7/3 (husholdningskontakt) som forårsaker at det er uegnet for høy strøm (altså over 10A) over lang tid (altså kontinuerlig i lengre tid enn noe annet utstyr med tilsvarende kontaktløsning).

Det er nevnt varmeovner, varmtvannsberedere osv. osv. - men disse er jo termostartstyrt. Det er INGENTING som har så høyt effektuttak som lading av Elbil OVER TID. Jeg skulle forresten likt å se en varmtvannsbereder som hadde stått på med full guffe i f.eks 5 timer hvis man kobler seg forbi termostaten slik at denne ikke kobler tilførselen inn og ut. - de laget jo et slikt eksperiment for akkurat dette i "Ikke gjør dette hjemme":
https://tv.nrk.no/serie/ikke-gjoer-dette-hjemme/DMPV73000412/sesong-2/episode-4#t=23m32s

Besserwisser broom:

For å regne ut hvor lang tid det tar å varme opp en forrådsbereder på 200 liter med 2 kW varmeelement fra 5 °C til 70 °C (∆t 65 K) blir formelen som følger:

Cj = Spesifikk varmekapasitet til vann er 4,18 J/(gram/°C)
Q = Volum i berederen i liter
∆t = differanse i temperatur (eks. 5 °C - 70 °C = ∆t 65K)
T = I dette tilfellet er tiden 3600 sekunder (1 time)
kWh = \frac{Q \times Cj \times \Delta t}{T}

Eksempel: 200 liter x 4,18 x 65 : 3600 = 15,09 kWh


Dette deles på effekten til varmeelementet i berederen. I en standard 200 liter er det 2 kW.

Det tar dermed 7, 55 timer å varme opp en 200 liters bereder fra 5 °C – 70 °C.

Må forøvrig tilføye at varmgang ikke har blitt påvist på vår vv bereder. Er nok mer bekymret for diverse dekodere osv som alltid er tilkoblet med varmgang.

bromm

Sitat fra: K S på torsdag 17. september 2015, klokken 22:57
Sitat fra: bromm på torsdag 17. september 2015, klokken 15:49
Kabel-lengder, vekt og vann er faktisk mindre interessant i denne sammenhengen (selv om de også teller på den totale sikkerheten). Men det som virkelig er farlig er uansett det svake og syltynne klemmeprinsippet i CEE 7/3 (husholdningskontakt) som forårsaker at det er uegnet for høy strøm (altså over 10A) over lang tid (altså kontinuerlig i lengre tid enn noe annet utstyr med tilsvarende kontaktløsning).

Det er nevnt varmeovner, varmtvannsberedere osv. osv. - men disse er jo termostartstyrt. Det er INGENTING som har så høyt effektuttak som lading av Elbil OVER TID. Jeg skulle forresten likt å se en varmtvannsbereder som hadde stått på med full guffe i f.eks 5 timer hvis man kobler seg forbi termostaten slik at denne ikke kobler tilførselen inn og ut. - de laget jo et slikt eksperiment for akkurat dette i "Ikke gjør dette hjemme":
https://tv.nrk.no/serie/ikke-gjoer-dette-hjemme/DMPV73000412/sesong-2/episode-4#t=23m32s

Besserwisser broom:

For å regne ut hvor lang tid det tar å varme opp en forrådsbereder på 200 liter med 2 kW varmeelement fra 5 °C til 70 °C (∆t 65 K) blir formelen som følger:

Cj = Spesifikk varmekapasitet til vann er 4,18 J/(gram/°C)
Q = Volum i berederen i liter
∆t = differanse i temperatur (eks. 5 °C - 70 °C = ∆t 65K)
T = I dette tilfellet er tiden 3600 sekunder (1 time)
kWh = \frac{Q \times Cj \times \Delta t}{T}

Eksempel: 200 liter x 4,18 x 65 : 3600 = 15,09 kWh


Dette deles på effekten til varmeelementet i berederen. I en standard 200 liter er det 2 kW.

Det tar dermed 7, 55 timer å varme opp en 200 liters bereder fra 5 °C – 70 °C.

Må forøvrig tilføye at varmgang ikke har blitt påvist på vår vv bereder. Er nok mer bekymret for diverse dekodere osv som alltid er tilkoblet med varmgang.
Lesserwisser K S - hvor mange ganger i døgnet, uka, måneden er varmtvannet ditt 5°C ? (PS! dette er er en temperatur som tilsvarer KALDT vann, året rund for de fleste av oss).

PS! 2 kW = 2000W og er godt under det som NEK400 anbefaler for Sckuko. Siden dette derfor er innenfor anbefalingene - hva er EGENTLIG poenget ditt ?

Rio

Sitat fra: K S på torsdag 17. september 2015, klokken 22:57
Må forøvrig tilføye at varmgang ikke har blitt påvist på vår vv bereder. Er nok mer bekymret for diverse dekodere osv som alltid er tilkoblet med varmgang.

Og min bestemor røykte sigarer fra hun våknet til hun la seg og levde til 141 år!

For det første er 2000 W omtrent 8 A. Altså, "innenfor" det DSB anbefaler.

For det andre så har VVB din ingen ladekladd som henger på ledningen, og ødelegger pinnene.

For det tredje så står sannsynligvis VVB din innendørs.

For det fjerde så trekker du neppe kontakten inn og ut på daglig basis.

For det femte så røykte ikke bestemoren min sigaretter, og hun levde ikke til 141 år heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Tror vi egentlig er enige om at Schuko lading er farligere enn Type 2 lading.

Og at schuko lading har vært problemfritt fram til ladekladdene kom.

Altså er problemet løst den dagen alle får sitt eget type 2 stikk å lade fra.

Fram til den dagen er det viktig å være obs på tegn til varmgang, og ta forholdsregler om det skulle oppstå. Eller omtrent som å skifte dekk når de er utslitt.... ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. september 2015, klokken 23:28
Og at schuko lading har vært problemfritt fram til ladekladdene kom.

Men husk at før den tid så var de fleste som kjørte elbil sivilingeniør i elektro! :D
Og det var jo ikke særlig mange.

Det var faktisk en del kontakter i Oslo som ble brent da også, men så var det mange som ladet på 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Torodd Stangeland

Bmw I3 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA