Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av LMOR, onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

LMOR

Helt fra jeg vurderte å kjøpe elbil leste jeg om brannfare og hvor forsiktig en måtte være med å bruke standard kladd som følger med bilen.

Jeg har ikke klart å finne en eneste dokumentasjon på at dette er riktig, tvert imot, og denne tråden er ment for de som faktisk har dokumentasjon i den ene eller andre retningen. Vi trenger mer enn synsing og utskjelling når en stiller spørsmålet.

At lading med 11A er farligere med standardkladd enn vegglader vil jeg gjerne forstå:

- Det kan være feil i anlegget frem til kontakten, men da hjelper det ikke med vegglader
- Det er mest vanlig at støpselet smelter/tar fyr, som også er en av grunnen til at varmtvannsberedere nå bør kobles direkte. Det er ikke relevant for støpselet på en i3 lader på 11A. Ikke har i3 en termostat og varmeelement som kan gå i stykker og trekke dermed trekke mye mer strøm enn forventet.
- Den vanligste årsaken til varmgang i en kontakt er at en ikke har skrudd ledningene fast, men det er det ingen grunn til skal skje oftere i en kontakt enn i en vegglader.

Da gjenstår selve kontakten, som bortsett fra at laderen ikke bør henge i kontakten, skal være godkjent for 16A. Hvis støpsel/lader blir så varmt at en ikke kan ta på, så er det noe feil, og den må monteres riktig eller byttes.

Standardladeren trekker bare 11A noen få timer hver dag, ikke kontinuerlig over lang tid som det blir skrevet mange steder.

For å sette dette litt i perspektiv, her er noen kontakter som virkelig har liten og svak kontaktoverflate, men som er godkjent for 10A trekk like lenge som en elbil lader på 11A:

http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-1-pol-on-off/36-1282
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-1-pol-on-off/22-3119
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-2-polet-on-off/22-1114-1


og en kabel vi nesten kunne brukt mellom kontakt og bilen, godkjent for 10A (med 1/3 av tverrsnittet til en 16A kabel):

http://www.clasohlson.com/no/Ledning-PL/Pr490191050

Jeg forstår ikke hvorfor det er et hysteri rundt dette, og hvorfor noen hisser seg så voldsomt opp?

- Hvor er dokumentasjonen?
- Hvorfor selges det slikt utsyr merket 16A, hvis det ikke skal kunne brukes 2-3 timer hver dag på 11A?
- Hvordan er det lov å levere sikringer på 16A, som kan tåle 20A+ i 2-3timer, hvis det er brannfarlig å trekke 11A i 2-3 timer?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm


Ferry

Sitat fra: LMOR på søndag 13. september 2015, klokken 13:47
- Den vanligste årsaken til varmgang i en kontakt er at en ikke har skrudd ledningene fast,

Er det? Jeg har forstått at ankepunktet mot schuko er disse "halvmånene" i stanset metall som ligger an mot pinnene på støpslet. En elendig løsning forøvrig. Ut fra prisen på materiell og montasje fra elektrikere skulle en tro schuko var det råeste av det råe, men i realiteten er det noe dårlig stanset metall pakket inn i billig plast. Det er bare å sammenligne med andre typer kontakter, så ser en hva jeg mener. CEE er bedre, men jeg er ikke videre imponert over den konstruksjonen heller. Det finnes bedre. Type 2 støpslene ser jo ut som et sveitsisk urverk sammenlignet med shuko og cee. Jeg har forresten montert en del sveitsiske kontakter. Kvaliteten er milevis bedre enn schuko/cee, men så koster de deretter.

Forøvrig deler jeg din undring over hysteriet rundt brannfaren med standardlader. Det dør 50-70 personer av brann pr. år, hvorav ca. 0 relatert til lading av elbil. Til sammenligning dør det 4000-6000 av tobakksrelaterte skader pr. år. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hvor innsatsen bør settes inn.

LMOR

Sitat fra: bromm på søndag 13. september 2015, klokken 15:50
Her er en fin artikkel som bør leses http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Har lest den og mange andre. Denne er faktisk ganske god. Men ingen dokumentasjon på at en nyere 16A kurs ikke skal tåle 11A belastning i noen timer hver dag, tvert imot:

Det å lade en elbil og bruke originale ladeledninger skal i seg selv være trygt så lenge bilen eller ladeledningen ikke er tuklet med av ukyndige, eller på annen måte skadet.

Råd 1-4 har jeg absolutt fulgt, alle 4.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Greit tema, men kanskje ikke spesielt i3 relatert. Foreslår at tråden flyttes tilf.eks: ladeplasser og kabler.    http://elbilforum.no/forum/index.php/board,48.0.html

LMOR

#5
Sitat fra: Ferry på søndag 13. september 2015, klokken 16:15
Sitat fra: LMOR på søndag 13. september 2015, klokken 13:47
- Den vanligste årsaken til varmgang i en kontakt er at en ikke har skrudd ledningene fast,
Er det? Jeg har forstått at ankepunktet mot schuko er disse "halvmånene" i stanset metall som ligger an mot pinnene på støpslet. En elendig løsning forøvrig. Ut fra prisen på materiell og montasje fra elektrikere skulle en tro schuko var det råeste av det råe, men i realiteten er det noe dårlig stanset metall pakket inn i billig plast. Det er bare å sammenligne med andre typer kontakter, så ser en hva jeg mener. CEE er bedre, men jeg er ikke videre imponert over den konstruksjonen heller. Det finnes bedre. Type 2 støpslene ser jo ut som et sveitsisk urverk sammenlignet med shuko og cee. Jeg har forresten montert en del sveitsiske kontakter. Kvaliteten er milevis bedre enn schuko/cee, men så koster de deretter.
Men sammenlignet med de kontaktene jeg la ut, og små lampe-brytere som vi har på veggen, som skal tåle 10A, så er jo schuko massivt ;)
Ellers er jeg selvfølgelig enig i at jo større jo bedre! Jeg vil helst ikke lade 16A på noe annet enn CEE-industikontakt eller bedre. Men Type 2 er dimensjonert for litt mer enn 1x16A...
Ellers henviste jeg til en Sintef rapport tidligere som hadde statistikk på at det at en glemmer å skru fast kablene skikkelig er den viktigste årsaken til varmgang i nyere kontakter. Men hvis du har virkelig gamle kontakter av bakelitt derimot, så kommer det flere risikomomenter inn.

Hittil er det blitt konkludert med at det er løse koblingspunkter, forskjellige typer av lavnivå kortslutningsfeil og krypestrøm som er de mest aktuelle elektriske feil i elektriske anlegg som fører til brann

De fleste av oss har trevirke som brannfelle rundt kontakten i garasjen:

Forsøkene har hittil vist at en konstant temperatureksponering i området 110-115 °C av tre i over et halvt års tid, medførte at trematerialet ble relativt svakt brunsvidd. Det vil sannsynligvis ta svært lang tid (flere år) før slike temperatureksponeringer medfører pyrofort materiale og brann. Jo høyere temperatureksponeringen er på trematerialer, jo kortere tid er nødvendig for å forårsake antennelse.

Tre begynner å brenne ved ca 250 °C, altså en helt annen temperatur enn det vi forbinder med en "varm kontakt".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Kanon på søndag 13. september 2015, klokken 16:20
Greit tema, men kanskje ikke spesielt i3 relatert. Foreslår at tråden flyttes tilf.eks: ladeplasser og kabler.    http://elbilforum.no/forum/index.php/board,48.0.html
Noen kan gjerne lage en der også, men for min del er denne diskusjonen relatert til i3 laderen spesielt, siden vi har hatt mange tråder her på i3 forumet som det har gått "varmgang" i.
Hvis det mot formodning skulle komme frem noen fakta som skulle tilsi at en generelt ikke bør lade på 11A via en 16A stikkkontakt på en dedikert 16A kurs, så skal jeg påta meg å legge ut denne dokumentasjonen til alle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Har oppgradert 16 amp kursen til garasjen som var trukket med 1.5mm2 til 4.0 mm2. Testet anlegget i helga da jeg lot en varmevifte på 3.3 kW går i et par timer. Denne trekker 14 amp og standard 2 pin kontakten var knapt lunken.

Slike vifter er laget for å gå mer eller mindre konstant. Var på jobb i mange uker på Stordbase i vinter. Der hadde vi flere slike vifter som gikk 24/7 i mange uker - ingen problem med schuko kontakter.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sitat fra: LMOR på søndag 13. september 2015, klokken 16:30
Ellers henviste jeg til en Sintef rapport tidligere som hadde statistikk på at det at en glemmer å skru fast kablene skikkelig er den viktigste årsaken til varmgang i nyere kontakter.

Okey, slik å forstå. Skruklemmer skulle vært bannlyst! Jeg har sett mange, det må vel dreie seg om hundrevis, skruklemmer som er dratt til feil. Jeg foretrekker fjærklemmer, der forblir lederne på plass med korrekt trykk hver gang. Raske og enkle i bruk er de også. "Alle" de store produsentene har fjærklemmer i sortimentet, Wago, Weidmüller, Phoenix Contact m.fl.

LMOR

Helt enig, da hadde en unngått dette problemet, men igjen, dette gjelder generelt, og har ingenting med kontakt vs fast installasjon å gjøre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 13. september 2015, klokken 22:31
Har oppgradert 16 amp kursen til garasjen som var trukket med 1.5mm2 til 4.0 mm2. Testet anlegget i helga da jeg lot en varmevifte på 3.3 kW går i et par timer. Denne trekker 14 amp og standard 2 pin kontakten var knapt lunken.

Slike vifter er laget for å gå mer eller mindre konstant. Var på jobb i mange uker på Stordbase i vinter. Der hadde vi flere slike vifter som gikk 24/7 i mange uker - ingen problem med schuko kontakter.
Det var slike ting, inkl. egen bruk av varmeovner som står på konstant, som gjorde at jeg satte spørsmålstegn til hva som er så spesielt med elbilen som faktisk ikke står på konstant, slik flere av nettsidene hevder de gjør.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

#11
Det letteste er å henvise til en av de ledende innen elbil lading i Norge, Enimra ved Jan Tore Gjørby
http://www.enmira.net/#!Derfor-duger-ikke-husholdningskontakten/c1jvv/55bf1e6c0cf27acb2d8f92fc

I tillegg så er det ikke bare i selve kontakten, men en kurs som går igjennom kanskje 4-5 koblingsbokser fra sikringsskapet før det når stikkontakten som brukes til lading, hver og en av disse får da ekstra belastning og økt varmegang som i sin tur kan gå utover isolasjonen på kablene som kan føre til at det blir sprøtt.... osv dere skjønner
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

bromm

#12
Sitat fra: LMOR på mandag 14. september 2015, klokken 08:30
Det var slike ting, inkl. egen bruk av varmeovner som står på konstant, som gjorde at jeg satte spørsmålstegn til hva som er så spesielt med elbilen som faktisk ikke står på konstant, slik flere av nettsidene hevder de gjør.
Dette må du nok forklare litt i dybden, LMOR. Hvor i all verden har du fått for deg at ikke elbilen lader med et konstant OG høyt strømforbruk ? Det er ikke sikkert at alle kjører like kort pr. lading som deg - de fleste lader vel daglig fra ca. 40% (+/- 20) og da snakker vi om en konstant belastning på 11,6A (målt med clamp-meter på max) i godt over 5 timer (iht. ladetabellen). Dette bør forstås som at elbilen "står på konstant" - HVER dag.

De fleste som uttaler seg om denne problemstillingen anbefaler sterkt at man IKKE bør lade med mer enn 10A på vanlige husholdnings-kontakter. Og det betyr i praksis at man ikke bør lade med høyere innstilling enn "Reduced" på BMW i3 og originalkladd m/Schuko.

Her er en fin oppsummering av det Jostein Ween Grav (DSB) og Leif T. Aanensen (NEK) har prøvd å kommunisere via VG i den senere tid http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/
Ja da, jeg vet at ikke VG er av de mest åpenbare og troverdige kildene til slik informasjon, men akkurat denne artikkelen ser ut til å være kvalitetssikret av de som har bidratt med innholdet. Det er også en fin forklaring for Volt/Ampere og Watt nederst i artikkelen, for de som evt. trenger det  :)

Sitat:
SitatVeggboks er nødvendig ekstrautstyr å montere hjemme, punktum, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner.

LMOR

5 timer med 11-11,6A (gjennomsnittet mitt over 5 timer er 11A, før reduksjonen starter, sikker avhengig av spenningsnivå), kan ikke defineres som konstant høy last på en kurs som er på 16A, og skal tåle over 20A i 2-3 timer. 
Kjører du daglig betydelig mer en gjennomsnittet, så bør du ha en vegglader på 32A. Det mener jeg også!
(merk at 5 timer hver dag tilsvarer 30 000km i året)

Kravet om maks 10A kommer fra EU, der en i gjennomsnitt bruker 10-20% av strømforbruket vi har i en husholdning i Norge, og der installasjonen derfor er betydelig dårligere.

Artikkelen du viser til er ikke god, selvfølgelig kan det være farlig, men enda mer farlig å gå fra en varmeovn på 2000W i stua.

En av hans referanser er:

Han forteller om en eier en av en tidlig modell på markedet som fikk branntilløp i en stikkontakt i stuen mens han ladet bilen i garasjen. Den gangen ladet man for øvrig med for høy strøm på vanlige stikkontakter.

Dette er langt fra laderen som følger med i3. Og han hadde tydeligvis ikke en dedikert kurs, men en kurs med feil i kontakten i stuen. Da hjelper det ikke å sette opp en veggboks på denne kursen, men det hjelper med dedikert kurs på kladd like mye som med veggboks.

Veggladeren har også den fordelen at den kan gi mye raskere lading, dersom nettselskapet kan levere nok strøm.

Dette høres litt magisk ut. Får jeg en gratis oppgradering fra 1 x 16A til 3 x 32A når jeg trenger det?

Det er også mulig å fordele tilgjengelig strøm mellom bilene.

??

En vanlig stikkontakt på veggen skal normalt tåle en halv kilos belastning. Sikkerhetsboksen og ladeledning kan ofte gi en belastning på rundt tre kilo. Det er ikke bra for brannsikkerheten, mener DSB.

Her kommer noe som irriterer. Når noen som tilsynelatende har greie på dette sier noe slikt (og han nok fått lese korrektur), så må målet være at noen skal tjene penger. Det er direkte feil (og brannfarlig) å skrive at dette uten samtidig å forklare at en må passe på at laderen ikke henger i kontakten, og dermed er problemet løst.

Slutter der, og jeg har fremdeles ikke sett noen dokumentasjon som kan brukes til å forsvare en veggboks pga brannfare.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#14
Jeg ikke har ikke holdepunkt for at akkurat denne artikkelen var "betalt", men de fleste som har vært i media i det siste, kan spores tilbake til en bransjeforening som skal tjene penger.

Jeg kan godt tilskrive blunderen med at det var journalisten som fant på dette selv, og at ingen kvalitetssikret innholdet, men da kan vi heller ikke stole på at resten av innholdet er riktig.

Jeg stoler ikke alltid på at "myndighetene" vet best, og denne konkrete artikkelen inneholder mye surr.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA