Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av torjen6, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 22:05

« forrige - neste »

torjen6

Hvis det stemmer som dei skriver på nette at Kia Soul kjem med 4X4, blir ein allerede kjempebil, veldig interessant. Har testa Kia Soul i 14 dager og eg likte bilen veldig godt og/vis han kjem med 4X4 må eg berre vurder ein Kia. Blei Mercedes Benz class B ELCTRIC den gong, er ikkje alein å bestemmer og for nokre er farge og utsjånad viktigare enn teknikk, og kone bil er vel kone bil.

Dei spion fotoene som er på nettet og teser bilda til Kia ser dette ut til å bli veldig vellukka bil, med lit rundene front, store hjul og etter sigende høg klaring.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Gnilre

Sitat fra: torjen6 på søndag 13. september 2015, klokken 07:06
Hvis det stemmer som dei skriver på nette at Kia Soul kjem med 4X4, blir ein allerede kjempebil, veldig interessant.
Stemmer nok at Soul kommer som 4x4. Men da jeg undersøkte ble det dementert at det kommer noen Soul EV 4x4. Saken kan ha utviklet seg, men jeg tviler sterkt på at Kia vil lage en EV 4x4, når de har så lav produksjonstakt på Soul EV. Er det noe plass til motor bak forøvrig; vil ikke batteriet stå i veien ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på søndag 13. september 2015, klokken 10:47
Sitat fra: torjen6 på søndag 13. september 2015, klokken 07:06
Hvis det stemmer som dei skriver på nette at Kia Soul kjem med 4X4, blir ein allerede kjempebil, veldig interessant.
Stemmer nok at Soul kommer som 4x4. Men da jeg undersøkte ble det dementert at det kommer noen Soul EV 4x4. Saken kan ha utviklet seg, men jeg tviler sterkt på at Kia vil lage en EV 4x4, når de har så lav produksjonstakt på Soul EV. Er det noe plass til motor bak forøvrig; vil ikke batteriet stå i veien ?

Små in-wheel motorer på kanskje 10-20kW hver er jo en mulighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Hvis du ser på bildene av grill og gearspak så ser det ut til å være fossilgreier, kanskje hybrid, og da er ikke jeg interessert....

OlavEmil

Det kom vel fram at dette er ein bensinbil, med "elektrisk 4-hjulstrekk", kva no det måtte vere.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rødkleiv

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:49
Hvis du ser på bildene av grill og gearspak så ser det ut til å være fossilgreier, kanskje hybrid, og da er ikke jeg interessert....

Da tipper jeg aksjekursen til Kia får seg en skikkelig smekk når Soulbørsen åpner i natt!

elektrolux

Sitat fra: OlavEmil på søndag 13. september 2015, klokken 22:08
Det kom vel fram at dette er ein bensinbil, med "elektrisk 4-hjulstrekk", kva no det måtte vere.

Fra: http://www.dinside.no/932674/dette-kan-bli-en-suksess-kia-soul-med-e-awd

Enkelt å lage
Elektrisk firehjulsdrift er for bilprodusentene enkelt å implementere. Det handler i stor grad bare om å implementere en elektrisk motor på det hjulparet som ikke har drift fra før. I de aller fleste tilfeller er biler nå forhjulsdrevne, så tillegget må da monteres på bakakselen, så også på Kia Soul.

Det aller viktigste
Men det dukker opp et nytt spørsmål. Er dette e-AWD systemet montert på en Soul med forbrenningsmotor eller er det på den elektriske utgaven av Soul?

Dette sier den foreløpige meldingen ingen ting om. Per i dag er det ingen elbiler på markedet som har fått en slik konvertering fra to til firehjulstrekk, selv om Tesla har annonsert at de snart kommer med en firehjulsdreven versjon av Model S.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ona IX

Denne ble jo vist fram for lenge siden, det er ingen elbil i norsk forstand. Når nordmenn snakker om elbil har den et batteri og elmotor som driver bilen, derimot er en hybrid en elbil i andre land, dette er en hybrid på lik linje som vanlig prius. Den har:
1. vanlig bensinmotor som driver forhjulene
2. mindre elmotor som driver bakhjulene
3. batteri på 1.6kWh (om jeg ikke husker feil), som tilsier at den kan kjøre bare noen minutter på eldrift.

Man kan ikke engang lade den fra veggen. Tror den blir en hit i mange land, men Norge? tvilsomt. Spesielt ikke når man får Outlander PHEV for en god pris, og generelt jeg vil anse som en bedre SUV, mer plass, hengerfeste, lang rekkevidde, kan lades fra veggen.
Denne bilen sloss mot mer mot Auris Hybrid, og jeg vil gjette på at prisen vil også være stivere enn Auris dessverre.

Jeg syntes den bilen her er en tullebil, samme syntes jeg om Prius og de andre hybridene med lite batteri. Det er ikke så mye å tjene på regenerering at det vil være merkbart. Og alle som sutrer over at batteriene i elbilene skader miljøet mer enn alt annet, hvordan kan man forsvare 0.2-0,5L/mil, men med et lithium batteri? Ulempene er flere enn fordelene i mine øyne. Da er det bedre å slenge inn et større batteri og en lader så man faktisk kan lade den med ren strøm fra veggen. Og "elektrisk awd"? Hvis den har elmotor på bakhjulene og bensinmotor på forhjulene så har den ikke elektrisk awd i mine øyne.

Det argumentet at det fins skitten strøm i tyskland er forøvrig også tull. Det er fullt mulig å legge ned kulldrift og sette opp fornybar kraft, f.eks. vindmøller, eneste som trengs er kapital. Hvis EU hadde lyst kunne de fint sette opp større krav til endring, så flesteparten hadde ren strøm i veggen. Hvis Nederland klarer det med vindkraft, hvorfor skal ikke Tyskland klare det? Eneste som holder igjen er vilja. Verdens befolkning hadde tålt noen prosent høyere nettleie mot å få ren strøm. De fleste i Norge kunne fint fått en strømavtale som hadde spart dem hundredsvis av kroner hvert år, disse pengene kunne blitt brukt til å lage renere strøm.

(Edit: la til info om elektrisk awd)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Ona IX

Sitat fra: Ona IX på mandag 14. september 2015, klokken 11:13
Denne ble jo vist fram for lenge siden, det er ingen elbil i norsk forstand. Når nordmenn snakker om elbil har den et batteri og elmotor som driver bilen, derimot er en hybrid en elbil i andre land, dette er en hybrid på lik linje som vanlig prius. Den har:
1. vanlig bensinmotor som driver forhjulene
2. mindre elmotor som driver bakhjulene
3. batteri på 1.6kWh (om jeg ikke husker feil), som tilsier at den kan kjøre bare noen minutter på eldrift.

...

Denne bilen sloss mot mer mot Auris Hybrid, og jeg vil gjette på at prisen vil også være stivere enn Auris dessverre.

...
Beklager, har tatt litt feil.
1. Trail'ster kan ikke sammenlignes med Prius eller Auris hybrid, siden begge toyota sine biler kan kjøres på ren elkraft, selv om det er korte distanser og opp til en lav hastighet. Det kan ikke trail'ster med sin 35 hk kraftig elmotor på bakhjulene.
2. Batteriet er ikke 1.6kWh, men på hele 1.2kWh. Det er like mye kraft som i 57 D batterier. Høres kanskje mye ut når man sammenligner med batterier til lommelykter. Men her er det faktisk en 1.5 tonn (trolig mer) tung bil som skal dyttes fram i høye hastigheter. Hvis man bruker 12kWh/100km vil man komme 10 km på ren elkraft om elmotoren hadde klart å dytte bilen alene.

Her er det litt mer info om bilen: http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/13/0932/Kia/suv-for-friskuser
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA