Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har tesla faset ut 85kwh og leverer alle biler med 90kwh batteri nå?

Startet av krisrst, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 14:53

« forrige - neste »

krisrst

Hei! Sikkert et enkelt spørsmål, men - hvordan finner jeg ut hva rullemotstanden er på et dekk, og hva slags rullemotstand skal man ha på dekkene til en leaf?

PerBear

Uten profft testutstyr så må du enten stole på produsentens tall eller finne Crr empirisk, f.eks. slik:
http://www.instructables.com/id/Measure-the-drag-coefficient-of-your-car/

Har du lyst å gjøre det mer nøyaktig så er dette en grei håndbok som beskriver hvordan proffene gjør det:
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/4274/bac0913.0001.001.pdf

Herfinner du mer gjør-det-selv (DIY) stoff for å få ned energiforbruket til kjøretøy, mye gøy!  :D
http://www.autospeed.com/S_10/cms/section.html
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

krisrst

Takk for gode innspill. Jeg fant spesifikasjonene til mine dekk her:

http://www.mrtire.com/datasheets/Autogrip-P308.pdf

Jeg har altså en variant av "P308" på bakhjulene. Mistenker at disse har veldig stor rullemotstand, men jeg skjønner ikke hvordan jeg leser ut dette av tabellen. Det står "E" eller "C" under "RRC" (som jeg antar er rullemotstand), men hva indikerer "E"? :P

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på fredag 25. september 2015, klokken 08:42
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg326988.html#msg326988

Hei tomrh,

Har du informasjon om rullemotstand til Nokian Hakka Blue?

Jeg kjører både e-GOLF og Leaf. e-GOLF kom med "Continental Conti.eContact", og de har det vært noe feil med, så de er bulket (både innover og utover).

Nå må jeg velge nye dekk, og jeg har ikke vært spesielt besatt av dekk ;) , men ønsker et annet merke. Jeg har god erfaring med Nokian vinterdekk, så jeg lurte på om Nokian Hakka Blue (ev. Green) kan anbefales?

Jeg tenker da på både rullemotstand og stoppdistanse.

Takknemlig for tips og ideer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

#5
Både blå og grønn Hakka har rullemotstand C i 205/55R16, litt for høy etter min smak. Det finnes utmerkede dekk med både laveste rullemotstand A og beste våtgrep A, se tråden jeg lenket til over. Bridgestone Ecopia EP001S f.eks.

Personlig vurderer jeg sterkt å gå for smalere dekk neste gang, tenker da spesielt på Toyo Proxes R39 i 185/60R16, rullemotstand B, våtgrep B. Leveres originalt til Mazda 2. Tror denne smalere dimensjonen gir noe lavere luftmotstand samt veier mindre (flytter vekt mot sentrum, reduserer hjulenes treghetsmoment). Men vet ikke helt om jeg tør å anbefale det til andre ennå. ;) Det er så nytt at det ennå ikke har fått tilbakemeldinger fra brukere, og det er foreløbig det eneste i sitt slag i denne dimensjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Tusen takk for svar.

Jeg så på NAFs test, og der lå jo Nokian Blue nær "best" på rullemotstand.

Jeg har så dårlig erfaring med Continental Conti.eContact at jeg definitivt ønsker noe annet. Forhandleren (dersom det blir en garantisak) har Nokian, Pirelli og Continental.

Jeg skal sjekke ut Bridgestone-dekket. Jeg har Bridgestone på Leafen, men husker ikke hvilken modell.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på lørdag 26. september 2015, klokken 17:14
Tusen takk for svar.

Jeg så på NAFs test, og der lå jo Nokian Blue nær "best" på rullemotstand.

Jeg har så dårlig erfaring med Continental Conti.eContact at jeg definitivt ønsker noe annet. Forhandleren (dersom det blir en garantisak) har Nokian, Pirelli og Continental.

Jeg skal sjekke ut Bridgestone-dekket. Jeg har Bridgestone på Leafen, men husker ikke hvilken modell.
Det var ingen dekk med rullemotstand A i den NAF-testen du tenker på, mener det var Goodyear EfficientGrip Performance som vant med et dekk med B.

Continental og Pirelli har noen bra dekk med rullemotstand B: Continental har ContiEcoContact 5 og Pirelli har Cinturato P1 Verde og Cinturato P7 Blue. Det finnes også EcoContact 5 med rullemotstand A, men de er merket AO og er originalutstyr på Audi.

Leafen ble levert originalt med Bridgestone Ecopia EP150.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Hei Tomrh,

Glemte å takke deg for det.

Vet du om noen nyheter innen dette feltet?

Jeg skal ha nye sommerdekk, selv om det ikke akkurat haster så veldig! ;)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Det finnes et nytt dekk fra Sumitomo Rubber Indistries (Falken og Dunlop): Enasave 100, som er det første dekket i verden uten fossile komponenter. Lansert allerede sent i 2013 i 195/65R15. Vant innovasjonspris i 2014. Skal ha betydelig lavere rullemotstand enn de øvrige i Enasave-serien. Selges dessverre bare i Japan men virker å være på vei til Europa nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

PerBear

Det finnes gode oversikter på sykkelvei med rullemotstand, vekt og pris. Finnes det en tilsvarende oversikt over bildekk?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA