Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av illmatic, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 14:36

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 13. september 2015, klokken 14:25
Jeg tror absolutt jeg ville ventet på 30 kWh Leaf
I løpet av inneværende måned kan antakelig forhandlerne til NIssan opplyse
om bestilling og leveringstid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

v-i-c

Sitat fra: illmatic på søndag 13. september 2015, klokken 10:21
2016 Leaf har jeg ikke mulighet til åvente på. Er ikke dagens Zoe i så fall ganske nær på rekkevidden?

På jobb kan jeg lade hele dagen, tror det er 16a?

Slik jeg ser det har jeg per dags dato noen realistiske alternativ: Leaf 2013 og nyere, Zoe 2015, mulig Soul?

Viktige moment for deg om du kun vil basere deg på lading på jobb:
1 Gjør en skriftlig avtale med arbiedsgiver om at du får tildelt en parkeringsplass hvor du kan lade din nye elbil. Avtalen bør inneholde hvem som betaler for å tilrettelegge for elbil-ladning av din bil og for strømmen som går med.
2 Sikre deg at du får nok strøm slik at bilen har nok energi når du forlater jobben.
3 Må du ha mer enn 16A enfase? (Antall timer på lading / hvor mye bruker din nye elbil)
3 Anbefaler at du setter opp en dedikert ladestasjon gjerne med type2 som er den nye standard for lading av elbil i europa

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil som støtter AC lading på 11kw, 22kw og gjerne 43kw
Trefase lading med 400V TN strøm har en rekke for deler sammenlignet med "nødlading på vanlig jordet stikkontakt"

>>  Er ikke dagens Zoe i så fall ganske nær på rekkevidden?
Antagelig vil denne klare ditt behov.
(Kjører du gris / eller meget "aktivt" på mortorveien kan det spennende om vinteren)

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

illmatic

#17
Takk for svar alle!

Jobben har fire dedikerte ladestasjoner, ikke noe problem å få ladet.

Dette er kun for sparing av drivstoff og bompenger. Hver mnd uten elbil koster meg ca 3000,- i drivstoff og bom.

Høres jo dessverre ut som dette blir vanskelig å få til.

En 2013+ Leaf vil vel greie det lett vår, sommer, høst? Hvis jeg da bruker bensin på de kaldeste eller mest sørpete dagene evnt lader kommunalt (500m unna) så bør det vel gå?

emil

Sitat fra: illmatic på søndag 13. september 2015, klokken 16:27
En 2013+ Leaf vil vel greie det lett vår, sommer, høst? Hvis jeg da bruker bensin på de kaldeste eller mest sørpete dagene evnt lader kommunalt (500m unna) så bør det vel gå?

Bør gå problemfritt de aller fleste dagene gjennom vinteren også. Litt avhengig av hvor i Oslo du bor så har du flere hurtigladere tilgjengelig oppover langs E6 hvis du ikke skulle finne deg en ladekontakt en vinternatt.

Men uansett, prøv diverse biler på jobbturen. Hjelper ikke med anbefalinger fra andre hvis du ikke trives i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA