Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW Connected

Startet av illmatic, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 14:36

« forrige - neste »

illmatic

Heisann

Skal kjøpe elbil, og skal pendle fra Oslo og 5 mil nordover mot Gardermoen på e6. Problemet er at jeg bor i blokk uten lademuligheter hjemme, så jeg må lade på jobb, og komme meg hjem OG tilbake til jobb på hver lading. Dvs 2 x 5 mil per lading. Kan gjerne kjøre økonomisk, men må jeg ligge i 80-90 hele veien for å greie dette synes jeg det blir slitsomt.

Tesla er ikke aktuelt fordi jeg ikke kan rettferdiggjøre pengebruken.

Hvilke elbiler bør jeg se etter?

Softblue

#1
Mange aktuelle kandidater, men du må nok lade fullt hver dag. Regn med å bruke mellom 150.000 - 300.000 kroner for ny eller brukt.
- Nissan Leaf
- Renault Zoe
- Ford Focus Electric
- BMW i3
- VW eGolf
- Mercedes B Electric Drive
(Redigering: Glemte Kia Soul, som er nevnt nedenfor)

Mellom Oslo og Gardermoen er det mange steder å lade etter hvert. Ta en titt på ladekartene. Jeg nevner bare Ikea Furuset, Kiwi Frogner overfor Skedsmo ligger nær E6 på vei sørover, McDonalds Berger ovenfor Skedsmo ligger rett ved E6 på vei nordover.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

emil

Hva budsjettet er er ganske avgjørende for valg av bil.

En eller flere hurtgiladere på strategiske steder kan være redningen på de værste vinterdagene.

timingbeltkiller

Sitat fra: illmatic på lørdag 12. september 2015, klokken 18:01
Skal kjøpe elbil, og skal pendle fra Oslo og 5 mil nordover mot Gardermoen på e6. Problemet er at jeg bor i blokk uten lademuligheter hjemme, så jeg må lade på jobb, og komme meg hjem OG tilbake til jobb på hver lading. Dvs 2 x 5 mil per lading.
Alle elbilene i klassen over "Trillingene" klarer 100km om sommeren dersom timene på jobben
og lademuligheten der fullader bilen.

Om vinteren må du enten kjøre langsomt eller hurtiglade underveis på hjemturen.

Sitat
Kan gjerne kjøre økonomisk, men må jeg ligge i 80-90 hele veien for å greie dette synes jeg det blir slitsomt.
Med 50 km kjøring er nok dette mer en psykologisk ulempe enn en reell.
Det tar ikke mye tid å kjøre 50 km selv med nonnefart.
På motorvei i høyre fil er du til mindre ulempe for øvrig trafikk enn noe annet sted.

Og det skal mye til om ikke tilstrekkelig langsomt uten lading tar mindre tid
enn hurtigere kjøring med ladestopp.

Oppskriften er med erfaring å finne ut farten du til vanlig kan holde uten ladestopp underveis.
For deretter skaffe erfaring hvor mye seinere du må kjøre under forskjellige negative vær- og føreforhold.


Sitat
Hvilke elbiler bør jeg se etter?
Du bør absolutt velge bort bilene uten hurtiglademulighet på hjemveien.
Dernest bør du velge bilen med lengst rekkevidde.
For tiden er det 2016 modell Leaf med 30kwh batteri.

Denne har i følge EPA omlag 40km lengre rekkevidde enn eldre Leaf, eGolf & CO.
Som nok vil gi ferre dager med lusekjøring eller ladestopp enn røkla.

Du bør ikke kjøpe brukt.
For da enten har bilen redusert batterikapasitet eller vil få det raskere.

BTW
Bor/arbeider du slik til at kollektivt til arbeidet er upraktisk?
Dersom NEI, ville jeg valgt denne løsningen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

illmatic

Har ikke sagt så mye om budsjettet fordi jeg ønsker forslag på alt uansett pris. Alle elbiler er aktuelle mtp pris, med unntak av Tesla.

Lading på veien er egentlig ikke aktuelt, det må være et unntak fra regelen. De aller verste dagene har jeg mulighet til å bruke bensinbil, men det også bør være unntaket.

2016 Leaf har jeg ikke mulighet til åvente på. Er ikke dagens Zoe i så fall ganske nær på rekkevidden?

På jobb kan jeg lade hele dagen, tror det er 16a?

Slik jeg ser det har jeg per dags dato noen realistiske alternativ: Leaf 2013 og nyere, Zoe 2015, mulig Soul?

Leafen er det delte erfaringer med, og det er nok det som gjør meg så usikker på valget. Leser en her på forumet er det mange bastante meninger. Noen greier 100km på vinteren greit, andre greier det ikke på sommeren engang. Kjørestil har mye å si, og jeg er ganske bevisst på dette selv med bensinbil. Kjedelig hvis jeg tar feil...



emil

Skal du ha best rekkevidde med kortest mulig levering ville jeg kjøpt en "brukt" Kia Soul fra finn.no med få km på telleren.

Vurderer du Zoe må du sørge for at du får en fast ladeplass på jobb der du kan installere veggboks og eventuelt transformator. Så blir utfordringen å finne lademuligheter i Oslo ved bruk i f.eks helgene siden denne ikke kan lade fra de fleste vanlige ladeplassene i byen.

illmatic


emil

Sitat fra: illmatic på søndag 13. september 2015, klokken 11:38
Gjelder dette også 2015 zoe?

Gjelder alle Zoe. Zaptec-ladekabelen som kanskje kommer vil løse de fleste utfordringene, men er du villig til å la en ladekabel til 20.000kr henge ute uten oppsyn? Det er irriterende nok når en ladekabel til noen få tusenlapper blir stjålet.

Softblue

#8
En annen ting du bør vurdere, er om batteriet fullades på 16A (1-faselading) eller den styrken du har tilgjengelig i løpet av de 7-8 timene du er på jobb? Gjør det ikke det, så spiller det ingen rolle om bilen normalt sett klarer rekkevidden.

Har du tilgang på en 32A 1-fase kontakt som gir 7,2Kw eller 400v 3-fase kontakt som enten gir 11Kw(16A/3) eller 22Kw (32A/3) så hadde jeg vurdert biler som kunne nyttiggjøre seg det for raskere ladetid om du jobbet halv dag eller om du skulle ha behov for å benytte bilen i løpet av dagen.
(Jeg vet ikke om du har barn så du kan bli oppringt av barnehage eller skole ved sykdom o.l.).
Men selvfølgelig kan du benytte en hurtiglader i nærheten.
Men jeg tror at vurdering av lademuligheter er en vel så viktig vurdering som selve bilen.

Ellers bør du ta deg tid til å prøvekjøre de aktuelle bilene før du bestemmer deg.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

emil

Sitat fra: Softblue på søndag 13. september 2015, klokken 11:58
En annen ting du bør vurdere, er om batteriet fullades på 16A eller den styrken du har tilgjengelig i løpet av de 7-8 timene du er på jobb? Gjør det ikke det, så spiller det ingen rolle om bilen normalt sett klarer rekkevidden.

Ellers bør du ta deg tid til å prøvekjøre de aktuelle bilene før du bestemmer deg.

Trenger ikke å få fulladet batteriet, bare nok til at man kommer seg tur/retur neste tur. En Tesla vil f.eks ikke fullades fra tom til full på en normal arbeidsdag med 16A 230V lading, men den vil lade mer enn nok til 2x50km.

Fra 16A 230V vil man normalt sett få ca 3.3kWh inn på batteriet pr time ladet. Med 8t ladetid hver dag vil man da kunne lade 26.4kWh. Dvs at både nye Leaf og Kia Soul vil gå fra nesten tom til full på den tiden og det bør ikke være noe å bekymre seg for der.

v-i-c

#10
Sitat fra: emil på søndag 13. september 2015, klokken 11:23
Skal du ha best rekkevidde med kortest mulig levering ville jeg kjøpt en "brukt" Kia Soul fra finn.no med få km på telleren.

Vurderer du Zoe må du sørge for at du får en fast ladeplass på jobb der du kan installere veggboks og eventuelt transformator. Så blir utfordringen å finne lademuligheter i Oslo ved bruk i f.eks helgene siden denne ikke kan lade fra de fleste vanlige ladeplassene i byen.

Emil da nå igjen ...
Alle må ikke ha "en fast ladeplass på jobb der du kan installere veggboks og eventuelt transformator"
Hvorfor kommer du med slik tøys.

Det er avstanden fra hjem til jobb som er avgjørende.

Det er da på ingen måte nødvendig å lade på jobb når man har en ZOE.

Selv bruker jeg min ZOE som pendlerbil inn mot Oslo vestfra. Jeg lader ikke på jobb.

Det er noen som bor så "langt unna i Leaf målestokk" som er nødt til å sakte-lade for å komme seg hjem, fordi de har leaf med "for lite" batteri må de lade på jobb for å komme seg hjem. Da lar jeg dem få benytte seg av ladeplassene på jobben.

Emil du glemmer også en vesentlig ting her. ZOE har mulighet for å nytte seg av alle disse AC22kw som kommer opp i tilknytning handleplasser. Leaf kan jo f.eks ikke dra nytte av disse AC22kw da AC ladning på Leaf er veldig sein og kun enfase.

Emil du kan ikke overføre "alle" dine erfaringer fra Leaf til ZOE. ZOE har et meget bedre ladesystem på AC-siden med hensyn på å lade i fornuftig hastighet.
Ja det er noen som fremdeles på død og liv skal lade på disse vanlige jordet kontaktene som ikke er egnet til annet enn nødladning på 6A og 10A.

Min anbefalig er å kjøpe en elbil som kan kjøre tur/retur hjem-jobb om vinteren uten ladning. Har du mulighet :) for all del lad på jobben.

Men det er da mye bedre å lade med AC22kw den halv-timen du handler på vei hjem.

Er ditt kriterie for elbil : "Skal ha best rekkevidde med kortest mulig levering" så er det ZOE som er beste kjøp slik markedet er i dag. Om du da ikke heller vil ha/har råd til en Tesla.

Emil har helt rett at du skal være klar over at den kun vil lade med TN-strøm. For det store flertall av elbil-brukere er det ikke et problem når du har f.eks AC11kw type2 "lade-hull" hjemme (som følger med bilen) og "fri ladning" hos Fortum(som følger med bilen)

Det er ikke ufornuftig å gjøre som Emil foreslår ved et eventuelt ZOE kjøp.
La den installasjon av ladestasjon som følger med bilen bli installert på jobben om du får til det. De felste arbeidsgivere er posistive til det om det er praktisk mulig. Her vil det heller ikke påløpe noen instalasjonskostnader på arbeidsgiver.

Konservativ anslag på rekkevide om vinter. Ta "EU-kjørelengden" del den på 2 så får du vinterlengden i Norge. For Renault er det da 105 (gammel model) og 120 ny model
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 12:42
Emil da nå igjen ...
Alle må ikke ha "en fast ladeplass på jobb der du kan installere veggboks og eventuelt transformator"
Hvorfor kommer du med slik tøys.

...

Det er da på ingen måte nødvendig å lade på jobb når man har en ZOE.

Nå foreslår jeg at du tar et dypt pust, roer deg ned litt og leser trådstarters første post. Fokuser så på denne setningen:

Sitat fra: illmatic på lørdag 12. september 2015, klokken 18:01
Problemet er at jeg bor i blokk uten lademuligheter hjemme, så jeg må lade på jobb, og komme meg hjem OG tilbake til jobb på hver lading

emil

@v-i-c: Det er normalt på forum å informere om endringer når du redigerer dine egne poster utover å rette eventuelle skrivefeil.

Du har nå lagt til følgende:

Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 12:42
Det er ikke ufornuftig å gjøre som Emil foreslår ved et eventuelt ZOE kjøp.
La den installasjon av ladestasjon som følger med bilen bli installert på jobben om du får til det. De felste arbeidsgivere er posistive til det om det er praktisk mulig. Her vil det heller ikke påløpe noen instalasjonskostnader på arbeidsgiver.

Konservativ anslag på rekkevide om vinter. Ta "EU-kjørelengden" del den på 2 så får du vinterlengden i Norge. For Renault er det da 105 (gammel model) og 120 ny model

uten å informere om det og det kan skape feil i andres kommentarer som har kommet til mellom første post og redigeringen din.

Et tillegg kan f.eks komme på følgende måte:

Edit:
Dette har blitt lagt til i ettertid og kan skape forvirring om det ikke informeres om dette.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror absolutt jeg ville ventet på 30 kWh Leaf. Man kan få det til med Zoe eller Soul, men de har begge ulemper. Zoe bruker en hurtigladestandard som er på vei ut, og har utfordringer rundt lading. Soul er ikke veldig aerodynamisk, noe som betyr dårligere rekkevidde ved høy fart.

Om ikke kjøpet er pga bompenger, kollektivfelt eller noe slik, men pga miljø og drivstoffkostnader, så ville jeg også sett på BMW i3 REX. Dette er en plug-in hybrid, men de fleste dagene i året vil du ikke ha bruk for fossilmotoren. (Men her må man muligens vente noen måneder.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 12:42
Konservativ anslag på rekkevide om vinter. Ta "EU-kjørelengden" del den på 2 så får du vinterlengden i Norge.
Her er du antakelig mer optimistisk enn konservativ.
Tror nok EPA om sommeren og EPA/2 om vinteren gir bedre sikkerhetsmargin.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA