Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat - gir ikke varme før den står på ca 27 grader

Startet av hoffa, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:46

« forrige - neste »

mrexplode

Fant disse lenkene som jeg syntes var en fin innføring i hvordan spjelda blir styrt  ::)

5min video  https://www.youtube.com/watch?v=M1VI9wITmA4.

og den kjedelige måten  ;)
LIN - https://en.wikipedia.org/wiki/Local_Interconnect_Network

Muffinman

Men hvorfor åpner spjeldene på bilen til ts ved vask?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. september 2015, klokken 12:18
Sjekket mine nå. Den nederste klaffen på venstresiden står halvåpen,, resten er lukket.

Tror det er på tide at du får hevet kjøpet og får pengene igjen, evt slipper å betale på ny bil! Du må snart være oppe i en roman-bok hvis du printer ut alle reklamasjonene du har fått på PDF. Sinnsykt.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Muffinman

#18
Du kan så si.

Har sjekket litt nærmere, og når AC er innkoblet går begge viftene som er plassert i hjørnene. Dessverre er det ingen bevegelse i spjeldene - det ene har en permanent halvåpen klaff, og der kjenner jeg at det strømmer friskt med luft inn. Samtidig strømmer det luft ut av utløpet inne i hjulbuen (foran framhjulet). På den andre siden er spjeldene potte tett, åpner seg ikke selv om jeg hører vifta gå inni der og det kommer ingen luft ut inne i hjulbuen. Jeg har hatt merkbart dårligere effekt av AC denne sommeren enn den forrige og har bestilt etterfylling av kjølemedium (gass) i januar, men det er kanskje unødig? Tenker at manglende tilførsel av luft på disse varmevekslerene kan ha noe med saken å gjøre.

Kanskje noen kan sjekke om spjeldene åpner seg når AC-kompressor og vifter går? Er vel bare å sette AC i auto og skru ned temperaturen vil jeg tro. Man bør høre viftene.

Havebigfun

Varmeutviklingen under superlading får regelmessig frem åpning av spjeldene og vifte på høyt turtall- kanskje det er først over et visst kjølingsbehov spjeldene åpner.

Muffinman

Ikke umulig. Det er temperatursensorer festet på innerskjermene ved utløpet. Mulig det er verdien fra disse som trigger åpning av spjeldene.

Thor2014

Mine er i alle fall helt åpne under SC.

LA-Thing

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. september 2015, klokken 21:38
Når AC er innkoblet går begge viftene som er plassert i hjørnene. Jeg har hatt merkbart dårligere effekt av AC denne sommeren enn den forrige og har bestilt etterfylling av kjølemedium (gass) i januar, men det er kanskje unødig? Tenker at manglende tilførsel av luft på disse varmevekslerene kan ha noe med saken å gjøre.

Kanskje noen kan sjekke om spjeldene åpner seg når AC-kompressor og vifter går? Er vel bare å sette AC i auto og skru ned temperaturen vil jeg tro. Man bør høre viftene.

Jeg så effekten av defekt/tom AC i sommer. Ved superlading åpnet begge spjeld og viftene gikk for fullt. Når AC ble etterfylt (etter at defekt kompressor var byttet) åpner ikke alltid spjeldene ved superlading. Min konklusjon; dersom spjeldene åpner ved superlading under normale forhold (lav utetemperatur, 'lav' ladeeffekt) er det noe galt med AC.
Drammen, Tesla Model S #2510

Havebigfun

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 15. september 2015, klokken 18:48
Min konklusjon; dersom spjeldene åpner ved superlading under normale forhold (lav utetemperatur, 'lav' ladeeffekt) er det noe galt med AC.
Så enkelt er det nok antakelig ikke- har bilen blitt kjørt hardt før superlading er det meget mulig at varmeoverskuddet er så høyt at spjeldene åpner, selv om AC fungerer normalt.

Muffinman

Disse spjeldene later ikke til å åpne uansett på min bil, bortsett fra den ene klaffen som står halvåpen. Superladet fra 18-48%, og underveis startet kjølekompressoren med lavt turtall og fortsatte med det. Men jeg rakk ikke å kjøre mer enn 20 meter fra stolpen før et skikkelig spetakkel startet, ratt og diverse vibrerte og masse støy. Stoppet og gikk ut og skjønte fort at kjølekompressor og vifter stod og hylte på fullt pådrag. Gikk vel slik et minutt før den begynte å redusere hastigheten. Klaffene åpnet seg ikke nå heller, men jeg hørte at viftene gikk på full pinne bak dem.

Noen som har hatt slik oppførsel etter superlading forresten?

Tuxedo

#25
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:43
Noen som har hatt slik oppførsel etter superlading forresten?
Jepp.  Durer og rister ofte som ville f et par minutter etter avsluttet superlading, men spjeldene står nå på vidt gap, da.  Så sikkert noe feil med dine.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Hos meg har kjølingen kun gått mens ladingen var underveis, aldri opplevd at alt går på maks når jeg har begynt å kjøre. Første gangen på de to årene jeg har hatt bilen i kveld. Og jeg har superladet relativt mange ganger fra pluss 33 til mange minus uten at dette har skjedd. Snodige greier.

Tuxedo

De har vel endra noe i software i det siste da, for å forlenge levetiden på batteriene  ;D  Og det kan stemme, for det var ikke slik da bilen min var ny.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:43
Disse spjeldene later ikke til å åpne uansett på min bil, bortsett fra den ene klaffen som står halvåpen. Superladet fra 18-48%, og underveis startet kjølekompressoren med lavt turtall og fortsatte med det. Men jeg rakk ikke å kjøre mer enn 20 meter fra stolpen før et skikkelig spetakkel startet, ratt og diverse vibrerte og masse støy. Stoppet og gikk ut og skjønte fort at kjølekompressor og vifter stod og hylte på fullt pådrag. Gikk vel slik et minutt før den begynte å redusere hastigheten. Klaffene åpnet seg ikke nå heller, men jeg hørte at viftene gikk på full pinne bak dem.
Tesla har kjørt diagnose på klimaanlegget på denne bilen, og den gikk igjennom uten feil. Med andre ord, til tross for at jeg aldri har sett disse spjeldene åpne inkludert under episoden over er altså alt i orden.

Slik ser det ut på nybilen under superlading med kompressor og vifter på lav fart:

Ljosdal

Hmmmmm...... Jeg har hatt en håndfull feil på AC, inkl. på tur til middelhavet.. Aldri visst om diise spjellene i det hele tatt! Dette må jeg finne ut av. Tesla har byttet kompressor og sikkert annet.. Og tross oppdate, så blåser min bil hårfønevarme ved 19 grader innstilt i bilen! Enten eller!
Svart P85 Signature #88

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA