Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat - gir ikke varme før den står på ca 27 grader

Startet av hoffa, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:46

« forrige - neste »

hoffa

Noen som kan forklare meg når spjeldene i front av bilen skal være åpne?

Har radiatorene noe med AC eller kjøling av batteriet å gjøre?

Har lagt merke til at spjeldene åpner seg når jeg vasker bilen og lukker seg når jeg åpner en dør etterpå. Har sjekket om de åpner seg ved SC-lading, det gjør de ikke.

Egentlig bare nysgjerrig, tror ikke noe er galt :D

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Muffinman

Jeg har faktisk aldri sett disse i åpen tilstand på min bil. Og jeg vasker OFTE. Stiller meg i rekken av nysgjerrige jeg også.

cstromme

Har aldri sett dette selv heller.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Thor2014

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. september 2015, klokken 16:38
Jeg har faktisk aldri sett disse i åpen tilstand på min bil. Og jeg vasker OFTE. Stiller meg i rekken av nysgjerrige jeg også.
Faktisk så ante jeg ikke engang at de kunne åpnes.  Og jeg har hatt bilen i snart to år.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cookie Monster

Åpner seg når det er kjølebehov pga varmt batteri/motor eller på varme sommerdager for at ac radiatorene skal få kjøling.

Har også opplevd at de ofte åpner seg når man vasker bilen.
2015 P85D

Helidoc

Henter min 85D om 3 uker og gleder meg enda mer til å utforske denne superbilen. Artig at det finnes slike funksjoner som mange ikke engang visste om ;D
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Dag A.

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 12. september 2015, klokken 17:50
Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. september 2015, klokken 16:38
Faktisk så ante jeg ikke engang at de kunne åpnes.  Og jeg har hatt bilen i snart to år.

+1

Helt nytt for meg også.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Thor2014

I tillegg til at de åpner seg under SC og viftene går for fullt, vil du på noen varme sommerdager kunne få beskjed om at kjøling i bilen er redusert på ladingen/temperatur.

BMW bruker samme system på sine biler.
Mindre vindmotstand og raskere opp i ønsket temp er vel fordelen.

petersv

På denne bloggen (som i seg selv er interessant) er det demo og beskrivelse av disse spjeldene i en av de tidligste postene http://cafeelectric.com/stretchla/

nortrahof

Det er flere biler som har en tilsvarende funksjon (blant annet på nye MB C-klasse (W205) i "Exclusive-utførelse" men da som tilvalg). Dette gjøres av flere årsaker. Hovedårsaken er at dette forbedrer luftmotstanden når ikke kjøling trengs. Andre årsaker er at man får raskere oppvarming til driftstemperatur for fossilbiler. Dessuten økes levetiden og virkningsgraden på kjølere som ikke tettes igjen av insekter og salt/støv.
Ulempen er at det er vanskeligere å vaske slike varmevekslere.
- Tror neppe dette blir noe problem på TMS da man bare har behov for A/C når det ikke er veisalt - ellers hadde jeg nok vært bekymret for levetiden til kondenseren?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Sjekket mine nå. Den nederste klaffen på venstresiden står halvåpen,, resten er lukket.

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. september 2015, klokken 12:18
Sjekket mine nå. Den nederste klaffen på venstresiden står halvåpen,, resten er lukket.

Da lurer jeg på om du har en feil på ene aktuatoren som ikke lukker helt?
I flg. Drwg. 21.1 skal det være 4 slike aktuatorer og alle får det samme signalet.
Det er 3 ledninger til hver aktuator de får pluss, signal og jord. Alle er parallellkoblet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sisc1337

Hvor har du fått tak i denne type dokumentasjon? Ligger den åpen for alle? :)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

petersv

https://service.teslamotors.com/

Litt info som er gratis i bloggen jeg linket til over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA