Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat - gir ikke varme før den står på ca 27 grader

Startet av hoffa, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:46

« forrige - neste »

lunitiks

KmanAuto sier at hjørnespjeldene stenges/holdes stengt i HI modus.

https://www.youtube.com/watch?v=FT7MBH2Ecrk#t=8m14s
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Han snakker om inntaksventiler for frisk luft og hvordan den/disse lukkes for å oppnå rask oppvarming, dvs resirkulering av lufta. Hjørnespjeldene er noe annet; det eneste de gjør er å åpne/lukke for lufta som skal gå gjennom varmevekslerene tilhørende AC-systemet. Når lufta har passert disse går den ut i i hjulbuen via åpninger. Med andre ord, kman snakker om noe helt annet enn hjørnespjeldene.

Hva som er hensikten med disse spjeldene kan man jo lure på.

lunitiks

Nei han bruker ikke ordet "hjørnespjeld" (hva enn dette måtte være på engelsk), men han sier "The Vents Flaps Closing".. Tolket dette som hjørnespjeld.

Hvis det ikke er hjørnespjeldene så må han mene luftinntaket foran frontvinduet.


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Eneste jeg tenker meg de er der for er for å minke luftmotstand. Er derfor bla Bmw bruker slike. Men der brukes det også for å få motoren fortere varm eller holde seg varmere i kulden hvis det er diesel.
2015 P85D

Thor2014

Min startet med duringen etter SC og når jeg begynte å kjøre sist.
Det varte i et par minutter.
Tidligere har spjellene stått åpne under SC og viftene suser i vei.

lunitiks

På tide å komme til bunns i disse mystiske hjørnespjeldene.

Som mange har nevnt, har spjeldene tilsynelatende sammenheng med AC-systemet, superlading og «during». Selv har jeg opplevd dryppende saltlake fra bilen etter kjøring på tungsaltede veier med spjeld åpen (AC på). Ka farsken!

AC, uansett om det er i en bil eller i en bygning, skal kjøle ned inneluften. Tesla har i tillegg behov for å kjøle ned motorene, og ikke minst kjøle ned batterisystemet under superlading.

Til å kjøle noe ned har man kjølevæske. Kjølevæske har den egenskapen at kokepunktet er lavt. Tesla bruker type R1-34a eller 1234yf, som begge har kokepunkt godt under -20 grader Celsius. Kjølevæsken oppbevares i Model S under høyt trykk for å unngå uønsket fordamping. (Økt trykk øker nemlig kokepunktet.)

Kjøleprosessen initieres ved at kjølevæsken slippes gjennom rør inn til områder med lavere trykk. Konsekvensen er at kjølevæsken fordamper (omdannes til gass). Fysikkens lover forteller oss at når væske fordamper, opptar den varme fra omgivelsene. Omgivelsene gir altså fra seg varme; kjøles ned. (Som når du smører alkohol på huden og kjenner at huden blir kald idet alkoholen fordamper. Eller sprayer trykkluft fra boks og boksen blir iskald.)

I Teslaen er målet for det første å nedkjøle noen ribber i klimaanlegget. Disse ribbene har stor overflate, og når luft blåses over dem reduseres temperaturen på luften og du får kjølig luft inn i kupeen. For det annet skal motorer og batteri kjøles. Også disse avgir varme til kjølevæsken når den fordamper.

Så ønsker vi at prosessen skal gjenta seg. Vi behøver altså en metode for at gassen skal reverseres tilbake til væskeform under høyt trykk som senere kan fordampe. Til dette bruker Model S først en kompressor. Som «durer». Kompressoren øker trykket i gassen, slik vi ønsker. Dessverre gir høyere trykk også høyere temperatur, hvilket vi ikke ønsker siden poenget er å frembringe en væske.

Den varme gassen fra kompressoren må derfor sendes til en eller flere kondensatorer. I kondensatoren blir gassen – fortsatt under høyt trykk – avkjølt til væskeform (kjølevæske). Selve avkjølingen i kondensatoren skjer i utgangspunktet via vanlig uteluft. Enten uteluft som blåser over kondensatoren når du kjører langs veien, eller ved hjelp av vifter som slås på når du står parkert, f.eks. og superlader.

Her kommer hjørnespjeldene, og det som er innenfor disse, inn. Bak spjeldene finner man nemlig både kondensatorer og vifter for å avkjøle gassen fra kompresoren. Vi ønsker spjeldene åpen og viftene på når vi superlader, står parkert og trenger kjøling, og vi ønsker de åpen (uten viftene på) når vi kjører bil med AC. Så ønsker vi spjeldene lukket når det ikke er behov for å kjøle kompressorgassen, fordi MANNSKIT på kondensatorene reduserer effektiviteten i kjølesystemet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#36
Du blander kjølevæske og kjølemedium. Model S har begge. Du finner kjølemediumet i vekslerene bak hjørnespjeldene. I veksleren som står i midten er det kjølemedium. Der er det ingen spjeld foran, og i likhet med radiatorer på de fleste biler tåler de å stå slik. Jeg tror ikke at det ville hatt noen merkbare negative effekter å fjerne spjeldene heller. Det som står  bak der tåler nok skitt og møkk akkurat like godt som det som står i midten. Cookie Monster er nok inne på noe når han antyder at hensikten med spjeldene er bedre aerodynamikk. Effekten er nok omtrent like (lite/mye) merkbar som dørhåndtakene som trekkes inn, både på luftmotstand og i form av flere ting som kan gå istykker.

Denne er litt utbrukt, men la gå:

lunitiks

#37
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. februar 2016, klokken 17:36
Du blander kjølevæske og kjølemedium. Model S har begge.

Ja det var kanskje upresist. Men med kjølevæske mente jeg kjølemiddel; refrigerant. Som brukes i AC-anlegg.

Frostvæske; anti-freeze, brukes til motor- og batterikjøling. Og det stemmer nok bra at MS har begge deler.

Jeg konstaterer likevel at hjørnespjeldene står åpne og viftene bak går ved supercharging.

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. februar 2016, klokken 17:36
I veksleren som står i midten er det kjølemedium. Der er det ingen spjeld foran, og i likhet med radiatorer på de fleste biler tåler de å stå slik.

Radiatoren i midten er for så vidt "beskyttet" av en mesh grill. Kondensatorene har ingen slik beskyttelse utenom spjeldene.

Om ikke spjeldene er designet med det _formål_, så har de i alle fall den _virkning_ at de stenger ute veisalt vinterstid og annen dritt (bugs og asfalt) resten av året. Betviler sterkt at de er konstruert kun for aerodynamikkens skyld.


EDIT: Ahh, hjørnespjeldet heter på teslarabisk "Active Louver" / "Louvres" (flertall). Her er en kar som virkelig har tatt problemet med fremmedlegemer på alvor:


2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Viktig å holde udyr og fremmedlegemer ute av bilen!


lunitiks

Legger meg paddeflat. Ifølge Teslas patent på dette spjeldsystemet vil spjeldene - i lukket posisjon - forbedre aerodynamikken: "When closed ... the plane of the louvers is positioned in a relatively forward position, thus minimizing drag and providing improved aerodynamic performance."

Samtidig fremgår det at meningen med regulerbare spjeld er å fine-tune luftmengder inn til kondensatorene. Jau, jau feskehau  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Eneste tuningen de trenger er å få mest mulig tilgang til luft. Gimmick imo.

N00b

Det er garantert for luft til kjøling under superlading

Muffinman

#42
Hehe, velkommen til fjells  ;)

Når kjølingen ikke er tilstrekkelig med bare radiator/vifter i midten starter kompressoren , og da skal spjeldene åpne slik at viftene klarer å trekke luft gjennom kondenserene. Fasekjøling av batteriet med andre ord, og det er jo litt tøft. Samme ved kjøling av kupeen. Men dette ville fungert like fint om spjeldene ikke var der.

petersv

#43
Denne posten (og den forrige tror jeg, husker ikke nøyaktig da det er nesten to år siden jeg leste det) gir et godt innblikk i hvordan de fungerer og at de må fungere for å kjøre bilen. Er litt om protokollen de snakker også, ganske kult.

http://cafeelectric.com/stretchla/2014/04/18/wreckla-supercharge-test-complete/

Havebigfun

Omsider har jeg også et "spjeldproblem". Etter å ha vært innom 10 Sc på 1800 km har jeg ikke sett spjeldene åpne noen gang- selv om bilen var godt og varm ved ankomst og det er opptil 20 grader. Vifta duret imidlertid voldsomt- i ca 5 min for å starte igjen etter avgang i nye ca 5 min :o
Sitter hos Tesla i Düsseldorf: ingen klimagass på anlegget (P85D fra mars 15 gått 21k km)
Fortsettelse følger...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA