Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av e-curious, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:40

« forrige - neste »

e-curious

Hvordan kan en finne restkapasiteten til batteriet?  Jeg er litt bekymret, for jeg har en mistanke om at forhandleren lot bilen min stå 100% fulladet to uker i sommer..

Jeg leste følgende artikkel på tu.no
http://www.tu.no/industri/2015/09/12/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte?utm_source=newsletter-2015-09-12&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Elmo

Sitat fra: e-curious på lørdag 12. september 2015, klokken 14:45
Hvordan kan en finne restkapasiteten til batteriet?  Jeg er litt bekymret, for jeg har en mistanke om at forhandleren lot bilen min stå 100% fulladet to uker i sommer..

Jeg leste følgende artikkel på tu.no
http://www.tu.no/industri/2015/09/12/slik-sjekker-du-om-elbil-batteriet-begynner-a-svikte?utm_source=newsletter-2015-09-12&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Ikke tull da. Slapp helt av !!!  To uker i Norsk sommer er ingen problem.
Husk på at det er en god sikkerhetsmargin , så når bilen viser 100% så er ikke batteriene virkelig på 100%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Men uansett uønsket hendelse. Bilforhandlerene burde vite bedre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bno

For langtidsopphold x ved ferie. Er det riktig oppfattet at en ca. ladestatus si 70% er ok. Og, hvor lenge ca. kan det bilen ha en slik ladestatus?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

e-Kvaase

#4
Sitat fra: bno på søndag 13. september 2015, klokken 09:36
For langtidsopphold x ved ferie. Er det riktig oppfattet at en ca. ladestatus si 70% er ok. Og, hvor lenge ca. kan det bilen ha en slik ladestatus?

Vet ikke om det er noen fasit på dette.
Det viktigste er vel å holde seg innenfor 30% - 80%?
Å la bilen stå lenge (uker) helt tom eller helt full er vel i alle fall ingen god ide.

e-Golfen stod stille 3 uker i strekk på 50% eller 60% i sommer, og det gikk selvfølgelig helt fint.
Kunne ikke se at batterinivået hadde gått noe ned når vi kom hjem.

Som tidligere nevnt så er det lagt inn sikkerhetsmarginer her for å optimere kapasiteten over tid.
Så man vil aldri lade batteriene helt fulle selv om man lader til 100%.

Det er denne sikkerhetsmarginen som gjør at det er mulig å ha 8 års batterigaranti.
Det er først når denne sikkerhetsmarginen er brukt opp vil man få dårligere kapasitet/rekkevidde etter 100% lading. Når dette inntreffer beror på faktorer som antall ladinger, antall huritgladinger,  ladenivå %, bruksmønster, temperatur osv.

Viktig å ikke bli for paranoid rundt dette, tror ikke det er batteripakken fra Panasonic som ryker først ved normal bruk. Ville vært mer opptatt av 12V elektronikk, hjuloppheng, rust osv. Dvs. kjente VW feil.
Mye tyder vel på at e-Golf kommer til å bli den mest driftssikre Golfen som noen gang er bygget, siden den har EL-motor og enkel giroverføring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA