Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Tuxedo, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 09:46

« forrige - neste »

Torben_E

#15
Jeg er meget skuffet over accelerationen på min P85D og endnu mere skuffet over at Telsa Motors ikke svarer på en høflig henvendelse om at få udbedret manglende performance. Ligeledes ændre Tesla Motors på spec, roll out, benchmark etc.

Tesla Motors var meget præcise med hvor meget mere jeg skulle betale i merpris for P85D vs 85D. 150.000 DKK. Men de er ikke særlig præcise med hk 475 hk vs 700 hk og 3,7 sek vs 3,3 sek. Det er verdens dyreste røde bremsekalibre.

Se hvad jeg skrev på det danske forum 1 uge efter jeg havde lagt bestillign in i januar 2015 ...


Teslanewbie

#16
Bekrefter det jeg har antatt når 90D ble lansert , den er raskere enn angitt. Og dette lå til grunn når jeg bestilte 90D isteden for P90D

90D eiere i Usa måler tider ned mot 3.8 s på 0-60mph

Did another run on my 90D, this time to 100mph

0-30 in 1.8 seconds
0-60 in 3.875 seconds
0-62 in 4.0 seconds
0-100 in 9.375 seconds


30-50 in 1.2 seconds
50-70 in 1.9 seconds


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45582-which-is-faster-30-50-50-70-S85D-or-P85D/page2?p=1147434&viewfull=1#post1147434
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner


Sandvika

Ingen beskrivelse av metoden han har brukt da.... Forskjellige oppsett, måleutstyr og helning kan ha store utslag på resultatet på slike målinger. Når vi da snakker om noen små ti-deler tror jeg ikke du skal ta slikt som en etablert sannhet selv om "en fyr på internett" har sagt det...

Teslanewbie

#19
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:16
Ingen beskrivelse av metoden han har brukt da.... Forskjellige oppsett, måleutstyr og helning kan ha store utslag på resultatet på slike målinger. Når vi da snakker om noen små ti-deler tror jeg ikke du skal ta slikt som en etablert sannhet selv om "en fyr på internett" har sagt det...

At effekten skulle være større på 90kwh bilene er antatt da batteriet kan gi 1500A isteden for 1300A som på de gamle 85kwh batteriene. Jeg har snakket med en i tesla som også bekreftet at de regnet med at 90D bilene blir noe raskere enn 85D.
Blir spennende å se når de første 90D bilene leveres til Norge.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tuxedo

Det var da en solid rollout.  Fra stillestående er situasjonen litt annerledes:

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cookie Monster

#22
Viser jo veldig godt begge videoene at forskjellen er ikke stor når man først er igang. Maks 40-50hk mer i P85D slik den drar ifra ved 35mph. Den store forskjellen er at P85D har 4wd og kan starte med mye høyere effekt uten å være begrenset av grep slik P85 er.


Angående 90kwh batteri så har alle 90 batteriene samme delenummer og en av de siste testene av P90D bekreftet at Ludicrous bare er en software oppdatering sammenlignet mot P90D uten Ludi. Siden batteriet uansett er likt med samme sikringer osv.

P85D blir vel dermed den eneste 85 modellen med mulighet for de nye sikringene som muliggjør høyere effektuttak over tid. Selve volt osv er likt på 85 og 90 pakken så de ekstra kreftene kommer ikke fra at det er 5kwh mer men at sikringene tåler mer belastning. 90 pakka kan nok derimot holde på effekten litt lengre før man er nede i lavere volt pga SOC.

På 90D er det nok uansett motorene som begrenser at man ikke kan hente ut all effekten fra batteriet. siden maks fra de to små motorene er 262 x 2 som er 524hk. Det gamle batteriet skulle altså ikke være noe stor begrensning uansett til 100 km/t.

Siden vi vet at man får maks ca 415kw ut av 85 batteriet med de gamle sikringene ved 1300A så skulle 1500A muliggjøre 642 hk
415 kW * 1500 / 1300 = 478.85 kW = 642.15 hk teoretisk maks før tap i inverter/motor.
2015 P85D

OleJA

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:16
Angående 90kwh batteri så har alle 90 batteriene samme delenummer og en av de siste testene av P90D bekreftet at Ludicrous bare er en software oppdatering sammenlignet mot P90D uten Ludi. Siden batteriet uansett er likt med samme sikringer osv.
Tviler på at du kan lese alt om hva batterikassa inneholder utfra delenummeret utenpå batteriet. F.eks. så er det endel biler med D-batteri fra høsten 2013 som må bytte kontaktor, mens seinere biler, fortsatt med D-batteri, ikker er berørt. Så vidt jeg forstår så er det først når batteriet åpnes opp på servicesenteret at de ser om kontaktoren er av en type som må byttes.
Kan derfor utmerket godt tenke meg at 90kWh batteriet finnes i en variant med og uten 'Ludi', men med samme delenummer.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cookie Monster

#24
Tesla har flere leverandører av sikringer osv som er innafor samme specs. Ligger noen bilder av de forskjellige på TMC forumet men finner de ikke i farta.

Så lenge det er likt har kassa samme delenummer siden det da er et batteri med samme spesifikasjoner. Det har vist seg at det er sikringer fra en enkelte produksjons serier eller leverandør som er problemet. Derfor må pakken åpnes for å se om den er berørt av feilen.

De nye sikringene er av en helt annen type og endret også spesifikasjonene på batteripakken. Er også benyttet inconel flere steder i batteripakken. Ville vært galskap av Tesla å ha lukkende batteripakker med helt forskjellig innmat uten at man kan kjenne de igjen ved et egent delenummer. Også med tanke på når det skal bestilles nytt feks.
Er også mye enklere og billigere for Tesla å produsere en type batteri. Den gamle type kontaktorer har jo også vist seg å være for dårligere.

2015 P85D

HåkonE

Forskjellen mellom P85+ og P85D over 50 km/t er stor nok til at man kan gjøre en trygg forbikjøring.

I et lyskryss/ut av en rundkjøring/ut på en påkjøringsrampe er det fullstendig dominans, og for vinterhalvåret er AWD overlegent.

Men P85D-saken handler ikke om P85+ eiere som mener de ikke ønsker slike egenskaper. Hadde alle tenkt slik, så hadde ikke Tesla solgt en eneste P85D. 

Men P85D kundene ble lovt enda mer enn de fikk, og det bør Tesla rette opp i.

Harlex

#26
Sitat fra: HåkonN på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:17
Forskjellen mellom P85+ og P85D over 50 km/t er stor nok til at man kan gjøre en trygg forbikjøring.

I et lyskryss/ut av en rundkjøring/ut på en påkjøringsrampe er det fullstendig dominans,


Ja det var det man ble lovet men som mange er nå er skuffet over...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:06
Det var da en solid rollout.  Fra stillestående er situasjonen litt annerledes:


og
https://www.youtube.com/watch?v=JiESveWAOyI&feature=youtu.be

begge disse videoene er vel tatt opp før Tesla oppdaget kontaktorproblemet og P85D ble kastrert OTA

Sandvika

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. september 2015, klokken 12:42
At effekten skulle være større på 90kwh bilene er antatt da batteriet kan gi 1500A isteden for 1300A som på de gamle 85kwh batteriene. Jeg har snakket med en i tesla som også bekreftet at de regnet med at 90D bilene blir noe raskere enn 85D.
Blir spennende å se når de første 90D bilene leveres til Norge.
hmm...
P85D klarer 0-100 på 3,X skunder på med samme 1300A batteri. Klarer ikke å se at en større motor skulle bruke mindre strøm på å klare samme arbeidet så jeg har vel en følelse av at  flaskehalsen ikke ligger i batteriet men motor (og software)??

cirys1

Sitat fra: HåkonN på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:17
Forskjellen mellom P85+ og P85D over 50 km/t er stor nok til at man kan gjøre en trygg forbikjøring.

Hvor har du det ifra??
På Bjørn sin video så er det 0.1 sek forskjell ifra 100-160km/h og 0.9 sek ifra 0-100, si at den er 0,6 (med interpolering i hodet) ifra 50-120. Hvilke strekke kan man da trygt kjøre forbi på?


560hk vs Tesla sine 700 i fart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA