Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av Tuxedo, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 09:46

« forrige - neste »

Tuxedo

Lurer på om folk føler de har betalt veldig mye for liten forskjell, derfor denne avstemningen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Harlex

#1
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Eip

Veldig aktuelt spørsmål. Hadde uten tvil kjøpt 85D.
Kjøper 85(90)D om jeg hadde kjøpt ny i dag
VIN: 509XX PD

Havebigfun

Hos meg var det muligheten for NG-setene og direkte "treg" aksellerasjon som ble oppgitt for 85D i forhold til P85 jeg hadde da- og var meget fornøyd med- som vippet det over mot P85D.
Ser man på det retrospektivt er den marginale forskjellen i ytelse mellom 85D og P85D knapt en grunn til å legge 150k ekstra på bordet.
Jeg synes det var slett spill å oppgi for lav ytelse for 85D og for høy ytelse for deres toppmodell. Hadde det vært ekte konkurrenter til Tesla hadde jeg valgt en annen mer seriøs produsent i fremtiden- desverre.

d58palset

Jeg hadde ikke kjøpt p85d
Jeg hadde kanskje kjøpt 85d, kanskje bare beholdt eksisterende s85...vet faktisk ikke helt.

Tanken på å gå fra 367 (var det ikke det s85 i sin tid ble annonsert med) til 700!!! var avgjørende for meg. Så viste det seg da, at forskjellen visst ikke var så stor som man ble forespeilet....

d58palset

Jeg hadde ikke kjøpt p85d
Jeg hadde kanskje kjøpt 85d, kanskje bare beholdt eksisterende s85...vet faktisk ikke helt.

Tanken på å gå fra 367 (var det ikke det s85 i sin tid ble annonsert med) til 700!!! var avgjørende for meg. Så viste det seg da, at forskjellen visst ikke var så stor som man ble forespeilet....

Dag A.

På min opprinnelige bestilling mot slutten av okt-2014, så var leveranse for P85D oppgitt til medio februar 2015, mens 85D var oppgitt til tidlig sommer 2015.

Det faktum at jeg ikke kunne vente frem til sommeren var hovedutsalgsgivende.
men ytelsene til P85D var da også veldig medvirkende til valget jeg tok.

Sett i ettertid, med 60 ute av bildet, så ville jeg nok ha gått for en 70D, da de ytterliger 40 km ikke har betydning for oss i det hele tatt.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

HåkonE

Nær 80% mener de ikke kjøpt P85D om Tesla hadde oppgitt riktige tall.

Blir lek med tall (*), men tar man et et eksempel på 5 000 P85D-kunder, så tilsier denne undersøkelsen så langt at det er 4000 kunder som heller hadde valgt 85D.

Vi vet fra norske priser at forskjellen har utgjort ca. 100 000kr (forskjellen er mye høyere i dag). Hadde nær 4000 kundene valgt 85D og vi holder oss til 100k, så utgjør det en differanse på nesten -400 millioner kroner i omsetning for Tesla. På toppen av det kommer den ukjente verdien av enorm oppmerksomhet i media.

Uansett, er det lett å se at det var viktig for Tesla at P85D ble en suksess. Håper ikke de feilaktige opplysningene skyldes av at fristelsen ble for stor...

*flere ukjente variabler her, så regnestykket får tas med en stor klype salt.

Sandvika

Sitat fra: Harlex på lørdag 12. september 2015, klokken 12:45
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Her var det et par underlige påstander.
Tror det er flere som har behov for 4x4 enn ett sekund ekstra 0-100. Videre så skriver du "leken", denne lekenheten er vel noe mange vil betegne som uforutsigbarhet.

D.O

Sitat fra: Sandvika på søndag 13. september 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Harlex på lørdag 12. september 2015, klokken 12:45
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Her var det et par underlige påstander.
Tror det er flere som har behov for 4x4 enn ett sekund ekstra 0-100. Videre så skriver du "leken", denne lekenheten er vel noe mange vil betegne som uforutsigbarhet.
Jeg støtter Harlex på alt det han skrev i det innlegget, og tipper mange ville beholdt p85(+) istedet. Jeg er en av dem. P85 var den bilen som gav meg mest glede, den er rett og slett mye morsommere å kjøre og hadde vesentlig mer behagelig understell(men jeg likte heller ikke + understellet). I tillegg er Frunk plassen utrolig kjekk for min del. 
Hadde p85d hatt mulighet for å slå av 4x4(og dermed på kjøregleden) og hatt ett hakk snillere understell hadde jeg trolig beholdt den. Er noen få ganger på vinteren 4x4 hadde vært supert, men resten av året synes jeg det ødela sjela til Model S.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Harlex

#10
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. september 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Harlex på lørdag 12. september 2015, klokken 12:45
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Her var det et par underlige påstander.
Tror det er flere som har behov for 4x4 enn ett sekund ekstra 0-100. Videre så skriver du "leken", denne lekenheten er vel noe mange vil betegne som uforutsigbarhet.
Føler du deg truffet? Var ikke meningen å provosere... Har mange venner med Tesla men ikke nok til at det blir noe annet enn subjektive påstander jeg kommer med...Vet ikke om du fikk med det men det ligger et spørsmålstegn bak dette med behov for 4x4? At bilen er den mest lekne er det ikke bare meg som hevder... De fleste som ikke pisser i buksen når en bil slipper på bakhjulene er enige i det inkl. endel motorjournalister som har testet de ulike modellene opp mot hverandre....
Men nok en gang.... Behovene blir individuelle. For MEG og jeg har hatt litt ulike biler oppgjennom, så er model s rwd den beste vinterbilen med tohjulstrekk jeg har hatt og derfor er ikke 4x4 viktig for MEG. Lekenheten i P85 (som til en viss grad forsvinner med 4x4) underholder MEG stort.
Når det gjelder 0-100/effekt så trenger jeg ikke kommentere det ytterligere ettersom det er hovedessensen i frustrasjonen til dem som har punget ut med P85D.
På den andre siden har vi dem som kjører Tesla utelukkende av miljøhensyn. Det kunne egentlig bli hvilken som helst el-bil men det ble Tesla grunnet plass og 4x4. Antall hk og prestasjoner er irrelevant så lenge man kommer seg trygt fra a til å...
Så har vi alle de i mellom ytterpunktene...
Formålet med min kommentar var å peke på at det mest sannsynlig er noen som ikke bare angrer på p85d vs 85d men faktisk noen som angrer på at de ikke beholdt sin p85/+ (s85 for den saks skyld) istedenfor. Jeg har venner som erkjenner dette og det er vel noen som også antyder dette i denne tråden. Når der er sagt så føler jeg med dem som er frustrert og det er derfor ikke noe forsøk på "å strø salt i såret".
Er vel i ferd med å bevege meg enda lengre fra topic her så hvis du vil diskutere videre så får vi finne en tråd der vi diskuterer subjektive meninger om hva som er viktig med en bil. Det er nok av slike tråder allerede.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Teslanewbie

#11
Sitat fra: Harlex på søndag 13. september 2015, klokken 13:34
Sitat fra: Sandvika på søndag 13. september 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Harlex på lørdag 12. september 2015, klokken 12:45
En smule off topic men med bakgrunn i at mange gikk fra p85 til p85d... I den grad de angrer på at de ikke gikk for vanlig 85d.... Vil da påstå at noen kan angre på at de ikke beholdt sin p85....? Spec-ene er jo stort sett det samme (som 85d) utenom 4x4 ( som veldig mange egentlig ikke trenger?)og evt. autopilot. På en annen side er p85 den desidert mest lekne av alle modellene...
I den grad penger har noe som helst å si så registrerer jeg at en P85d med alt nå koster ca 1 150 000,- mens jeg til sammenligning betalte 680 000,- for min P85 med alt unntatt bakre seter.... Jeg kommer iallefall IKKE  til å selge godbilen min for å legge ut ytterligere 600-650 000,- for en P85D.
Her var det et par underlige påstander.
Tror det er flere som har behov for 4x4 enn ett sekund ekstra 0-100. Videre så skriver du "leken", denne lekenheten er vel noe mange vil betegne som uforutsigbarhet.
Føler du deg truffet? Var ikke meningen å provosere... Har mange venner med Tesla men ikke nok til at det blir noe annet enn subjektive påstander jeg kommer med...Vet ikke om du fikk med det men det ligger et spørsmålstegn bak dette med behov for 4x4? At bilen er den mest lekne er det ikke bare meg som hevder... De fleste som ikke pisser i buksen når en bil slipper på bakhjulene er enige i det inkl. endel motorjournalister som har testet de ulike modellene opp mot hverandre....
Men nok en gang.... Behovene blir individuelle. For MEG og jeg har hatt litt ulike biler oppgjennom, så er model s rwd den beste vinterbilen med tohjulstrekk jeg har hatt og derfor er ikke 4x4 viktig for MEG. Lekenheten i P85 (som til en viss grad forsvinner med 4x4) underholder MEG stort.
Når det gjelder 0-100/effekt så trenger jeg ikke kommentere det ytterligere ettersom det er hovedessensen i frustrasjonen til dem som har punget ut med P85D.
På den andre siden har vi dem som kjører Tesla utelukkende av miljøhensyn. Det kunne egentlig bli hvilken som helst el-bil men det ble Tesla grunnet plass og 4x4. Antall hk og prestasjoner er irrelevant så lenge man kommer seg trygt fra a til å...
Så har vi alle de i mellom ytterpunktene...
Formålet med min kommentar var å peke på at det mest sannsynlig er noen som ikke bare angrer på p85d vs 85d men faktisk noen som angrer på at de ikke beholdt sin p85/+ (s85 for den saks skyld) istedenfor. Jeg har venner som erkjenner dette og det er vel noen som også antyder dette i denne tråden. Når der er sagt så føler jeg med dem som er frustrert og det er derfor ikke noe forsøk på "å salt i såret".
Er vel i ferd med å bevege meg enda lengre fra topic her så hvis du vil diskutere videre så får vi finne en tråd der vi diskuterer subjektive meninger om hva som er viktig med en bil. Det er nok av slike tråder allerede.

Må ikke glemme dem  som bestilte p85d men som endte opp med å beholde den gamle P85 og selge den nye p85d .

Jeg ble skuffet når jeg prøvekjørte p85d etter å ha en bil i transitt . Valgte derfor å selge den nye bilen . Det var forskjell i aksellerasjon 0-100 , ja. Men jeg ble ikke "blown away"  og ved aksellerasjoner i hastigheter over 60kmh opplevet jeg at p85 føltes raskere enn p85d .

Dessuten er p85 som du beskriver mer leken og gir en mer gøyal kjøreopplevelse.

Jeg planlegger å beholde min P85 og har bestilt en 90D til kona.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Jeg får opp "innstillinger for stemmegivning". Det er vel en bug?

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. september 2015, klokken 14:33
Jeg får opp "innstillinger for stemmegivning". Det er vel en bug?
Jeg tror den knappen bare tar deg fra resultatvisning tilbake til selve stemmevinduet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på søndag 13. september 2015, klokken 13:34
Føler du deg truffet? Var ikke meningen å provosere... Har mange venner med Tesla men ikke nok til at det blir noe annet enn subjektive påstander jeg kommer med...Vet ikke om du fikk med det men det ligger et spørsmålstegn bak dette med behov for 4x4? At bilen er den mest lekne er det ikke bare meg som hevder... De fleste som ikke pisser i buksen når en bil slipper på bakhjulene er enige i det inkl. endel motorjournalister som har testet de ulike modellene opp mot hverandre....
Men nok en gang.... Behovene blir individuelle. For MEG og jeg har hatt litt ulike biler oppgjennom, så er model s rwd den beste vinterbilen med tohjulstrekk jeg har hatt og derfor er ikke 4x4 viktig for MEG. Lekenheten i P85 (som til en viss grad forsvinner med 4x4) underholder MEG stort.
Når det gjelder 0-100/effekt så trenger jeg ikke kommentere det ytterligere ettersom det er hovedessensen i frustrasjonen til dem som har punget ut med P85D.
På den andre siden har vi dem som kjører Tesla utelukkende av miljøhensyn. Det kunne egentlig bli hvilken som helst el-bil men det ble Tesla grunnet plass og 4x4. Antall hk og prestasjoner er irrelevant så lenge man kommer seg trygt fra a til å...
Så har vi alle de i mellom ytterpunktene...
Formålet med min kommentar var å peke på at det mest sannsynlig er noen som ikke bare angrer på p85d vs 85d men faktisk noen som angrer på at de ikke beholdt sin p85/+ (s85 for den saks skyld) istedenfor. Jeg har venner som erkjenner dette og det er vel noen som også antyder dette i denne tråden. Når der er sagt så føler jeg med dem som er frustrert og det er derfor ikke noe forsøk på "å strø salt i såret".
Er vel i ferd med å bevege meg enda lengre fra topic her så hvis du vil diskutere videre så får vi finne en tråd der vi diskuterer subjektive meninger om hva som er viktig med en bil. Det er nok av slike tråder allerede.

Godt skrevet. Jeg har selv beholdt min P85+, selv om jeg har hytte langt til fjells med 13km til dels dårlig brøytet grusvei på slutten. Bilen tar seg alikevel stort sett fint opp, og er forholdene for ille bruker jeg 3-5 minutter på å legge på et par skikkelig gode hurtigkjettinger. Da tar den seg bedre frem enn med 4WD.
Frunkplassen er uvurderlig for min del. Bl.a kunne vi på sommerferien i fjor ha med et vinterdekk som reservehjul, fikk plass til det under panseret foran. Fikk bruk for det dypt inne i de nord-svenske skoger så det ga utteling å ha det med for å si det pent.
Sportsunderstellet er jeg også veldig glad i, skjønner ikke at de har tatt vekk denne muligheten. Jeg synes det burde vært tilgjengelig på alle modeller, fra S70 og opp. Slik det er hos f.eks BMW og VW.
Planen er å beholde min 2 år gamle P85+ i 11 år til :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA