Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av kjølholdt, tirsdag 13. oktober 2015, klokken 08:09

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Thor2014 på søndag 13. september 2015, klokken 16:11
Det er det vel biltilsynet som gjør etter at politiet har beslaglagt sykkelen til han som kom syklende i 50 km/t.
En dreven syklist med dertil egnet sykkel kommer vel lett opp i 50 km/t selv om sykkelen er helt manuell?  Tror du må nærme deg 100 km/t før politiet reagerer.  Verdensrekorden for manuell sykkel på flatmark er 133,78 km/t.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Det er ikke noe problem å sykle fort på en vanlig sykkel også, men med raske elsykler kan hvem som helst - ikke bare noen få godt trente syklister. Klare å holde høyere snitthastighet enn en proffsyklist. Når en el-sykkel også veier mye mer enn en rask vanlig sykkel, så er det ikke akkurat  bra å treffe på fotgjengere eller vanlige syklister. Hvis noe skjer vil konsekvensene bli større med mer vekt og større energi og høyere fart. Derfor skal raskere elsykler registreres som moped og bare kjøres i bilveien.

Ja. De er tregere enn biler, men de setter ikke andre mykere trafikanter i fare. Bare seg selv. Eventuelt kan man trimme den slik at den også følger trafikken. Da går det ikke ut over noen andre enn seg selv.
Fremtiden er elektrisk.

ToWalkOrDrive

#17
Kona fikk seg en elsykkel som gikk maks 25km/t men etter å ha syklet 1 dag på de lange slettene mellom Sandnes og Stavanger så angret hun for ikke å ha gått for den som kan gå i 45km/t. Sykkelbutikken Bikebrothers var veldig greie og lot henne oppgradere til en annen sykkel og har brukt den mye siden. Bikebrothers sa de hadde pratet med Politiet og hørt at ettersom Vegvesenet ikke hadde skilt i rette størrelsen eller en ordning for disse kjøretøyene så ville de ikke legge seg oppi og stoppe dem. Så det var bare tut og kjør. Økonomisk vil du visstnok slippe mva om du får den registrert som elmoped, men må betale litt årsavgift og forsikring....men en 5000 i mva besparelse varer lenge. Hun har ikke registrert den. Mulig det har forandret seg etter dette. Er forresten veldig gøy å låne denne sykkelen til Viking-kamp, og frese forbi landeveisryttere.....men jævelig plagsomt å bli sneiet av en slik når jeg selv bruker raceren....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Toonster

Ikke for å ødelegge moroa di, men jeg tipper de på landevei skjønner du har en el-sykkel :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Toonster på mandag 14. september 2015, klokken 00:55
Ikke for å ødelegge moroa di, men jeg tipper de på landevei skjønner du har en el-sykkel :)

Ja, det skjønner jeg at de skjønner der jeg fyker forbi med ballong-hybriddekk og 600Wh stort batteri, dongeri  og blafrende jakke, i en ånnas-oppreist sittestilling, med mine 1,95 på en damesykkel str Small med setet skrudd litt over Max :-)
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018


kjølholdt

Tenkte meg at politiet var nødt til å prioritere!!!!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA