Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av mortnbh, mandag 12. oktober 2015, klokken 23:21

« forrige - neste »

mortnbh

Min kontakt er sliten og må byttes. Det er stikkontakten som er sliten og gummien rundt kablene ligger nå åpent.

Kan jeg gå til en elektriker og få satt på ny, eller må jeg kjøpe en helt ny lader.

Ny lader er jo fryktelig dyre. Hvor kan jeg få kjøpt ny lovlig 3. part lader
Kjører en Peugeot Ion :-)

TB

Sitat fra: mortnbh på lørdag 12. september 2015, klokken 08:47
Min kontakt er sliten og må byttes. Det er stikkontakten som er sliten og gummien rundt kablene ligger nå åpent.

Kan jeg gå til en elektriker og få satt på ny, eller må jeg kjøpe en helt ny lader.
Ny lader er jo fryktelig dyre. Hvor kan jeg få kjøpt ny lovlig 3. part lader
Dette er eit godt spørsmål som stadig fleire vil oppleve framover. Det er ein ny marknad her, service av ladekabler som idag ikkje er dekka. Bilverkstadene utfører normalt ikkje slike reparasjoner (har heller ikkje lov?) Kjøpe av ny ladekabel er unødvendig, avhengig av type ladekabel er det frå svært enkelt til meir komplisert å skifte pluggen.

På andre tråder har eg forstått elektrikere ofte ikkje vil skifte slike pluggar, men det vil sikkert variere.

I følge DSB er regelverket slik:
http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
SitatHva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording
b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording
(..)

Punkt a betyr du kan på eigen hand skifte pluggen, så lenge som punkt "utføres sikkerhetsmessig forsvarlig" er oppfylt.

I praksis er det som skal til slik:
- Sjekke om ladekabelen har magnetisk rele som skiftar mellom 8 og 14A. Om den har det, og funksjonen skal bli videreført må magnetisk rele fortsatt vere kobla til på samme måten. Ved skifte av plugg kan det vere vanskeleg å få plassert rele på rett plass.

- Sjekke om ladekabelen har temperaturføler som automatisk stoppar lading ved varmeutvikling. Om den har det, og funksjonen skal bli videreført må temperaturføler fortsatt vere kobla til på samme måten. Ved skifte av plugg kan plassering av føler bli eit plassproblem, pluggen er ikkje så stor.

Om ladekabelen ikkje har magnetisk rele for 8/14A - og ingen temperaturføler er det enklere.

- Er pluggen ok, og har skruer kan den bli demontert, litt av kabelen fjerna og pluggen satt på igjen. Stumpen mellom "kladden" og plugg blir litt kortere, men det kan vere til å leve med.

- Skifte pluggen til ein ny plugg. Ny må være av tilsvarende type, laga for utendørsbruk. For enklere montering kan blå CEE / industri kontakt bli brukt. Den er større, enklere montering. Så kjøpes ein ferdig overgang mellom CEE og standard plugg, omtalt som schuko. Fordelen er at lenger total lengde mellom "kladden" og schuko gjer det enklere å henge opp ladekladden.

Om ledningsstumpen ut av "kladden" er for kort må kladden bli åpna, og ny ledningstump bli satt inn. Dette vil vere utanfor det ein ufaglært har lov til å utføre, men absolutt teknisk mulig.

Ved all montering av plugg på ledning som består av fleire tråder er det anbefalt (krav?) at det blir montert hylser som "samlar trådane". Dette sikrar god kontakt. Skal dette bli gjort rett krev det hylser av korrekt dimensjon, og tang som pressar fast hylsene.

Oppsummert: Det vil oppstå feil på mange ladekablar framover - der mange vil bli kassert uten forsøk på reparasjon. Andre vil på eigen hand forsøke seg på reparasjon, med varierende grad av kvalitet og resultat.

Mulig det vil komme firma i Norge som http://evseupgrade.com som kan ta inn kabler og bygge om / skifte pluggar osv. på ein gjennomført god måte.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elbilgrossisten

TB har svart svært utfyllende og bra :)

Det går helt fint å bytte støpsel selv på ladekabelen hvis du er fingernem.

Ny ladekabel er relativt kostbare, men 3.parts ladere har bruksfordeler som den originale ladekabelen ikke har, som f.eks. er lettere å anvende. De er like trygge å bruke som den originale laderen som medfulgte bilen.
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

TB

Sitat fra: Elbilgrossisten på mandag 14. september 2015, klokken 23:24
TB har svart svært utfyllende og bra :)
Det går helt fint å bytte støpsel selv på ladekabelen hvis du er fingernem.
Ny ladekabel er relativt kostbare, men 3.parts ladere har bruksfordeler som den originale ladekabelen ikke har, som f.eks. er lettere å anvende. De er like trygge å bruke som den originale laderen som medfulgte bilen.
Ser du driv Elbilgrossisten. Utfører du reparasjon av ladekabler, eller er dette noko som ikkje svarer seg?
Kva er regelverket for å utføre denne typen reparasjon for andre?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nofuelno

Vi tar på oss reparasjon av ulike ladekabler.

Det vi selv ikke får reparert, sender vi videre til produsenten.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA