Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beregne strømutgifter når en av 4 har elbil i et garasjeanlegg

Startet av larsk, mandag 12. oktober 2015, klokken 17:02

« forrige - neste »

larsk

Har en helt ny MiEV, og ser at det kommer til å bli "knotete" å surre med den lange kabelen og "klumpen" i garasjen hver eneste kveld/morgen. Ut av bilen, koble til vegg, koble til bil, omvendt på morgen + kveile sammen og legge i bil....  :D

Ser etter en hjemmelader som jeg kan montere på en vegg og som har fastmontert kabel.
Det vil være en stor fordel om denne kan hente strøm fra "vanlig husholdningsstikk"  - det er det jeg har i garasjen i dag.

Vil denne være ok? Finnes det rimeligere typer??
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Og ikke minst; kan dette monteres av normalt nevedyktige ikke-elektrikere??
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

goggo

Hmmm,   det er visst ingen som har svart deg på denne tråden, @larsk

Velkommen som elbilist.  Du blir nok veldig fornøyd med bilen din, det er veldig lite feil på disse "trillingene". Selv har jeg hatt både I-Miev og C-Zero, og det er de beste bilene jeg noengang har hatt :)

Hvis du vil gjøre det rimelig så kan jo henge den ladekabelen som fulgte med bilen fast i garasjen, og så kjøper du en til (helst en som kan justeres til forskjellige strømstyrker) som du har liggende i bilen og bruker når du trenger å lade fra vanlig 220 volt plugg andre steder enn hjemme.

Hvis du søker etter "ladekabel elbil" på Finn så pleier du å finne noen brukte der for 2500 - 3000 kroner.
For eksempel:  http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62027657

Eller du kan legge i litt mere  penger for å få en semiportabel  ladestasjon, f.eks den du lenket til. 


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

larsk

Takk for svar. Lærekurven er bratt når man går fra "elbil er ikke for meg" til "elbileier" iløpet av en dag....

Henge den klønete klumpen "fast" i garasjen og skaffe en enklere å putte i bilen var et veldig bra forslag. Takker og bukker! :)

Så vidt jeg forstår er det endel ladestasjoner som har bytta fra "vanlig husholdningstikk" til "type2", så da blir det en vurdering hva man skal ha i bilen. Er ikke lett dette :)

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

v-i-c

Sitat fra: larsk på lørdag 12. september 2015, klokken 20:31
Takk for svar. Lærekurven er bratt når man går fra "elbil er ikke for meg" til "elbileier" iløpet av en dag....

Henge den klønete klumpen "fast" i garasjen og skaffe en enklere å putte i bilen var et veldig bra forslag. Takker og bukker! :)

Så vidt jeg forstår er det endel ladestasjoner som har bytta fra "vanlig husholdningstikk" til "type2", så da blir det en vurdering hva man skal ha i bilen. Er ikke lett dette :)



Du har helt rett Type2 "lade-hull" er besluttet som ny elbilkontakt.
Det er ikke lengre lov å sette opp vanlige jordet kontakt på 16A til ladmning av elbil
(Maks 10A på ny slike kurser til elbil)
For spesielt interessert kan en benytte en blå CEE16A kontakt med 16 A sikring

Se f.eks  http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3623-her-kommer-86-nye-ladepunkt
Vil anbefale deg og skaffe deg en 32A type2 kabel som passer til din bil for å kunne bruke disse nye.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

emil

Skal du ha ladekabel med i bilen anbefaler jeg Charge-Amps Spark. Standard med schuko (husholdningskontakt) og kan justeres i intervallene 6A, 10A og 16A og ingen kladd siden all elektronikk ligger i ladehåndtaket/Type1 kontakten mot bilen.

I tillegg er en 32A Type2-Type1 kabel greit å ha hvis det er Type2 ladekontakter på steder du kan komme til å lade. Jeg har f.eks ikke hatt behov for en sånn kabel enda selv om jeg kun lader bilen fra offentlige plasser.

Noen andre ting som kan være kjekt å ha er CEE-Schuko adapter (ca 150kr fra f.eks ClasOhlson, Biltema eller Jula) samt en ordentlig skjøteledning (20M skjøteledning av god kvalitet fra Biltema på art.nr 46188).

Lader du med høy effekt (10-16A) på schuko er det det greit innimellom å sjekke om kontaktene blir varme. Litt lunk er normalt, men du skal ikke brenne deg når du tar på kontakten etter lading.


Hvis det nå er sånn at det er CEE (blå rundstift kontakt) på flere steder der du skal lade kan det være en fordel å få Charge-Amps kabelen levert med denne kontakten fast og heller bruke overgang til Schuko når behovet melder seg.

shuatorp

Velkommen som iMiev eier :-)

Du har gjort samme erfaring jeg gjorde da jeg kjøpte min i Juli.
Det jeg har gjort er å la den originale henge i garasjen og har kjøpt disse som jeg har med i bilen:

http://gronnemil.no/products/charge-amps-blue-spark-mode-2-type-1-6-16a-1f-240v-7-5m

http://gronnemil.no/collections/ladestasjon-type2-type1/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-240v-5m

Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

elektrolux

#6
Lurt å shoppe litt rundt.

F.eks kjører Nofuel knallhard prising på Spark: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23623.0.html

Og vi kjører fortsatt på med Bumpersticker kampagnen vår:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21714.0.html

Opplys gjerne om disse prisene til grønne mil og utnytt deres prismatch+ for den ultimate handelen:

Grønne Mil tilbyr Prismatch+ på dette produktet! Finner du varen rimeligere hos en av våre konkurrenter, så matcher vi prisen og gir deg ytterligere 100kr rabatt!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

larsk

Takker for alle gode svar! :)

Foreløpig plan:
- Spark kabel i bilen  (f.eks http://www.nofuel.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product )
- Den som fulgte med (m/kladd) hengende i garasjen

Men;
1. Er det mulig å "låse" Spark kabelen fast i bilen??
2. Er det noe poeng å gå for 32A kabel? Bilen klarer vel ikke å trekke mer enn en 16A kurs kan levere uansett??
Eller må man ha 32A kabel, sånn tilfelle det er 32A kurs der man lader?
Dette blir jeg ikke helt klok på... :)



2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

fredag

#8
Sitat fra: larsk på onsdag 16. september 2015, klokken 11:07
Men;
1. Er det mulig å "låse" Spark kabelen fast i bilen??

Nei. i-miev har ikke låsing av ladekabel på bilsiden.

Jeg har en liten kodelås med integrert wire som egentlig er beregnet på kofferter, som jeg bruker til å låse ladekladden når jeg lader offentlig. Trekker wire gjennom knappen på håndtaket på type1-pluggen og gjennomet hull i ladelokket.

Sitat fra: larsk på onsdag 16. september 2015, klokken 11:07
2. Er det noe poeng å gå for 32A kabel? Bilen klarer vel ikke å trekke mer enn en 16A kurs kan levere uansett??
Eller må man ha 32A kabel, sånn tilfelle det er 32A kurs der man lader?
Dette blir jeg ikke helt klok på... :)

For type2-type1 kabel kan det være et poeng å gå for 32A kabel selv om i-Miev bare lader på 13A. Alle nye offentlige ladestolper vil kun ha type2, og ikke schuko mormorkontakt. Feks den nye parkeringsgarasjen for elbiler i Oslo.

Dette fordi noen få type2 ladekontakter som tilbyr 32A ikke klarer å snakke med ladekabler som kun kan tilby 16A. Noe med at de har 32A sikring, men ikke 16A sikring, og dermed ikke kan begrense ladingen til 16A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

larsk

Sitat fra: fredag på onsdag 16. september 2015, klokken 11:21
Sitat fra: larsk på onsdag 16. september 2015, klokken 11:07
Men;
1. Er det mulig å "låse" Spark kabelen fast i bilen??

Nei. i-miev har ikke låsing av ladekabel på bilsiden.

Jeg har en liten kodelås med integrert wire som egentlig er beregnet på kofferter, som jeg bruker til å låse ladekladden når jeg lader offentlig. Trekker wire gjennom knappen på håndtaket på type1-pluggen og gjennomet hull i ladelokket.

Sitat fra: larsk på onsdag 16. september 2015, klokken 11:07
2. Er det noe poeng å gå for 32A kabel? Bilen klarer vel ikke å trekke mer enn en 16A kurs kan levere uansett??
Eller må man ha 32A kabel, sånn tilfelle det er 32A kurs der man lader?
Dette blir jeg ikke helt klok på... :)

For type2-type1 kabel kan det være et poeng å gå for 32A kabel selv om i-Miev bare lader på 13A. Alle nye offentlige ladestolper vil kun ha type2, og ikke schuko mormorkontakt. Feks den nye parkeringsgarasjen for elbiler i Oslo.

Dette fordi noen få type2 ladekontakter som tilbyr 32A ikke klarer å snakke med ladekabler som kun kan tilby 16A. Noe med at de har 32A sikring, men ikke 16A sikring, og dermed ikke kan begrense ladingen til 16A.

Oj, flott, takker! Da går jeg for en 32A kabel når/hvis jeg skal ha type2-type1 kabel etterhvert.

Men; på den medfølgende kabelen er det "hull" i pistolen som skal inn i bilen, så der ser jeg at du kan bruke wire, eventuelt en hengelås. Men er dette mulig på den SPARK-kabelen?? På bildene ser det ikke sånn ut...
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

TB

Sitat fra: larsk på onsdag 16. september 2015, klokken 11:33
Men; på den medfølgende kabelen er det "hull" i pistolen som skal inn i bilen, så der ser jeg at du kan bruke wire, eventuelt en hengelås. Men er dette mulig på den SPARK-kabelen?? På bildene ser det ikke sånn ut...

Eg har den gamle "spark" kabelen, den kan ikkje låses slik som original kabelen. Eg har løyst det med ein enkel sykkel lås, slik:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8964.msg117435.html#msg117435

Det har fungert greit så langt. Klart, ikkje vanskelig å få den laus om ein vil, men krev litt meir innsats enn om den er ulåst.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

larsk

Genialt! og enkelt!
Bra tips, da er saken biff!  ;D

Takker igjen. Bra med forum  :)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA