Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Gnilre, mandag 12. oktober 2015, klokken 10:05

« forrige - neste »

olegregert

MB har valgt feil løsninger i forhold til det norske markedet. AC kommer ikke til å bli vinner i det korte tidsperspektiv.  DC med over 43 KW er det som markedet kommer til etterspørre og utbyggingen tar tid men 2-3 år har Norge et solid utbygd ladenettverk.

MB skjønner vel hva som skjer om et par år.

Trikkern

Har selv Mercedes som eneste bil og fungerer foreløpig greit til vårt bruk. Men skal si meg enig i at 22kw lading så absolutt burde vært å kjøpe som tillegg. Har foreløpig kun kjørt dagsturer på inntil 30 mil uten problemer. Men 2 barn i bilen er det uansett begrenset hvor lenge vi kan kjøre i et strekk uten at de har behov for å strekke på bena og løpe litt fra seg  ;D men 2,5 time er uansett i grenseland for full tank. Skal tur/retur Tønsberg Stavanger (ca 47 mil hver vei) om 2 uker, så da får vi se hvordan jeg stiller meg til kun 11kw lading etter det  ::)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Gordon Retriever

Sitat fra: Gnilre på fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere.

Dette blir vel litt som at Toyotaselgere mener elbil ikke vil slå an. :)

Horsenose

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Gnilre på fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere.

Dette blir vel litt som at Toyotaselgere mener elbil ikke vil slå an. :)

Ja folk har sikkert ikke lyst til å lade bilen sin raskt på langtur :)

I praksis var nok noen hos Mercedes litt småfulle når de vurdere statistikken for hurtiglading. Ettersom man bare trenger det noen få ganger i året ble konklusjonen at man ikke burde tilby det i det hele tatt. For behovet oppstår så sjeldent. Genial konlusjon klokken 03:00 etter julebord.
Model X reservasjon

Rødkleiv

Sitat fra: Gnilre på fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere.

De har gått samme salgskurs som blant annet VW selgerne. De mente plutselig at varmepumpe ikke var noe poeng. Dette sammenfalt tilfeldigvis med leveringsproblemer med e-Golf VP. Subaru hadde også en runde hvor de mente at ESP ikke var nødvendig på biler med firehjulstrekk. Sammenfalt dengang med at Subaru var sent ute med den teknologien.

I den såkalte RDF modulen på bilselgerskolen lærer de om Steve Jobs og hans reality distortion field. Jobs hadde evnen til å få hvem som helst til å tro på hva som helst. Bilselgerne går ut fra dette kurset i den tro at de kan operere på samme måte med en tilfeldig kunde. Nå er det jo stor forskjell på bilselgere, og mange er karismatiske, dyktige og redelige. Andre er ikke fullt så redelige og har karisma på nivå med en strandet glassmanet. Det er spesielt når denne siste gruppen prøver seg på avanserte triks at det går skeis.



goggo

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 14. september 2015, klokken 09:40
karisma på nivå med en strandet glassmanet.

LOL. Tror kanskje Renault forhandlerne har endt opp med en del av disse. Jeg "hjalp" naboen til å vurdere elbil for et par måneder siden og han bestemte seg til sist for å kjøpe Zoe, en elbil som passer ham perfekt.  Det var nesten så han ga opp det prosjektet da det neimen ikke var lett å forstå seg på glassmanetene vi møtte hos Renault forhandlerne.

Men det endte lykkelig - det viste seg at selv glassmaneter kan overvinnes :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA