Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Gnilre, mandag 12. oktober 2015, klokken 10:05

« forrige - neste »

Gnilre

Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere. De koster 250.000 kr stykket og er altfor dyre. Jeg kan ikke si at jeg ser noe til dette i Norge med utbyggingstakten til Fortum, Grønn Kontakt og muligens Arctic Roads. Eller tar jeg feil ?

Jeg tittet på en Mercedes B-klasse som bare har en feil, og det er manglende hurtiglader. 11kW lading blir litt for lite når jeg skal på lang tur; å vente 1,5-2,5 timer på en fullading orker ikke jeg, så da ble det heller en Kia Soul som bare bruker ca 30 minutter på å lade til litt over 80%.

De pratet om kundesegmentet som var jobb-pendlere. Men det er vel litt sneversynt av Mercedes. Jeg tror at B-klasse er en bil Mercedes har laget for California. Så håper jeg at de installerer bedre lademuligheter i neste modell når BEV har blitt et litt mer modent produkt, kanskje et litt større batteri også, for bilen er jo flott.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

emil

Selvfølgelig sier selgere av en bil som ikke kan hurtiglades at hurtiglading er ut. Jeg er i hvertfall sikker på at en batteribil uten hurtiglading (40-50kW eller mer) ikke vil bli vurdert uansett andre kvaliteter.

OlavEmil

Dette burde Mercedesseljaren halde seg for god til. Han framstår jo berre som ein tullebukk med slike utsegn.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

v-i-c

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 16:51
Selvfølgelig sier selgere av en bil som ikke kan hurtiglades at hurtiglading er ut. Jeg er i hvertfall sikker på at en batteribil uten hurtiglading (40-50kW eller mer) ikke vil bli vurdert uansett andre kvaliteter.

Jeg har sett noen få av Mercedes B-klasse her i Norge, det ser ikke ut til å være så mange av dem på veien. Jeg har sett Bensin, EL og Hydrogen utgaven ute på Norske veier i Oslo området.

Som rein pendlerbil med en annen bil i hustanden, så vil denne dekke behovet for mange i Norge.
Legger du også inn AC11kw hjemme vil den dekke behovet for svært mange i Norge i og rundt Oslo.

Den egner seg ikke til for mange turer Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen.

Har prøvekjørt denne, men jeg likte faktisk bedre å kjøre ZOE, bedre oversikt. P.G.A Sein AC-ladning prøve-kjørte jeg f.eks ikke Leaf.

En må huske på at ulike personer har ulike behov.

Jeg vil fra rådet noen å kjøpe Mercedes B-klasse elbil om de ofte kjører så langt at de må lade underveis. Har du god tid er det jo teknisk mulig å kjøere Oslo -Trondheim med den.

"Kraftig mortor og stor tank til å være elbil"

Om noen kun ønsker å ha en bil og den skal være elbil, bør den kunne lades fra "tom" til 95% på maks 30 minutter om man vil bruke den ofte på langtur, Mange finner det praktisk å ha minimum 80 km igjen etter å ha kjørt hjem-jobb-hjem, slik at de ikke må vente på ladning i egen heim ved bruk om etter jobb.

Alle som skal kjøpe elbil bør vurdere om hurtigladning er nødvendig for dem. Svært mange elbiler lader jo nesten aldri på hurtigladning selv om de har mulighet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på fredag 11. september 2015, klokken 16:32
Hurtiglading er på vei ut ble jeg fortalt av et par Mercedesselgere. De koster 250.000 kr stykket og er altfor dyre. Jeg kan ikke si at jeg ser noe til dette i Norge med utbyggingstakten til Fortum, Grønn Kontakt og muligens Arctic Roads. Eller tar jeg feil ?

Jeg tittet på en Mercedes B-klasse som bare har en feil, og det er manglende hurtiglader. 11kW lading blir litt for lite når jeg skal på lang tur; å vente 1,5-2,5 timer på en fullading orker ikke jeg, så da ble det heller en Kia Soul som bare bruker ca 30 minutter på å lade til litt over 80%.

De pratet om kundesegmentet som var jobb-pendlere. Men det er vel litt sneversynt av Mercedes. Jeg tror at B-klasse er en bil Mercedes har laget for California. Så håper jeg at de installerer bedre lademuligheter i neste modell når BEV har blitt et litt mer modent produkt, kanskje et litt større batteri også, for bilen er jo flott.

Mercedes sin store feil er at de ikke tilbyr 22kW AC som opsjon. Det ville ikke kostet all verdens ekstra (Tesla tok ca. 10k når det ennå gikk an å bestille det sammen med bilen) og det gir rask nok lading til å gjennomføre en og annen langtur. Tror en slik opsjon ville solgt veldig bra og ført til økt salg av bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gnilre

Sitat fra: nime01 på fredag 11. september 2015, klokken 18:08
Om MB B hadde kommet med hurtiglader, så hadde jeg hatt veldig vanskelig for å velge mellom den og Soul.
Om Merc B hadde kostet 50-60' mer enn Soul og begge hadde hurtiglading hadde jeg definitivt valgt Merc B fremfor Soul som vi har nå. Selv med 22kW AC lader tror jeg det hadde blitt Mercen som er en del større både når det gjelder bagasjeplass og kupe.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

tutti

Selv om jeg har en bil med hurtiglader idag så irriterer feil og ladekøer meg såpass at jeg ikke helt tror på dette konseptet lenger. 11-22 kwh ladere derimot synes som et greit kompromiss til det kommer noe bedre/nytt.

3-fase laderne pleier å være gratis, køfrie og har nesten 100% oppetid der jeg har vært. Tenk om det hadde vært like påregnelig med hurtigladere. Hvis 3-fase hadde blitt den nye standarden på offentlig plasser så kunne man nesten redusert behovet for saktelading til noen langtidstanse turer.

v-i-c

Sitat fra: tutti på fredag 11. september 2015, klokken 22:34
Selv om jeg har en bil med hurtiglader idag så irriterer feil og ladekøer meg såpass at jeg ikke helt tror på dette konseptet lenger. 11-22 kwh ladere derimot synes som et greit kompromiss til det kommer noe bedre/nytt.

3-fase laderne pleier å være gratis, køfrie og har nesten 100% oppetid der jeg har vært. Tenk om det hadde vært like påregnelig med hurtigladere. Hvis 3-fase hadde blitt den nye standarden på offentlig plasser så kunne man nesten redusert behovet for saktelading til noen langtidstanse turer.

Egentlig så er det best å være elbilsjåfør i Sverige: Der er mange hurtigladere gratis og det er så få elbiler at det ikke er særlig kø!

Husk på at hurtigladning ikke er det samme som DC-ladning.

AC43kw er en glimrende form for hurtigladning som er billig å bygge ut
(En ladestasjon med med evne til å levere AC43kw koster under 20.000,- plus MVA gitt at man har tilgang på 64A 400V TN-strøm)
-- -- --
-- -- --

automat

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 22:43

Husk på at hurtigladning ikke er det samme som DC-ladning.

(En ladestasjon med med evne til å levere AC43kw koster under 20.000,- plus MVA gitt at man har tilgang på 64A 400V TN-strøm)

Husk at det er ingen biler lenger som støtter 43KW AC. Bare tull å bygge ut noe som ingen (nye) biler støtter.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Jeg har så langt opplevd minimalt med tekniske problemer eller ladekø på DC laderene. Så jeg forstår egentlig ikke at dette er noen stor problemstilling. På 20 hurtigladinger har jeg måttet vente på tur 3 ganger og aldri lenger enn maks 20 minutter. Hvis du sjekker status på ladestasjoner.no er det ikke vanskelig å finne ladere som ikke har vært benyttet de siste 24 timene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

Snart 300 hurtigladinger og:

- lang ventetid (over 15 min) har kanskje vært en av 50 ladinger
- defekte DC-ladere som har gjort at jeg må saktelade for å komme videre har vært totalt 2 stk

Andre har selvfølgelig andre tall, og hvor og når man kjører har også mye å si. Har ladet på ca 60 forskjellige hurtigladere det siste året.

arthur

Etter femten måneder med el-bil har jeg/vi enda ikke savnet muligheten av å kunne benytte hurtiglading. Med andre ord kommer det an på så mangt, og noen av oss har et bruksmønster hvor hurtiglading er unødvendig. At andre har andre ønsker og/eller behov endrer ikke på vårt bruksmønster eller behov.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

v-i-c

Det er derfor det er så viktig å finne ut hva en egentlig trenger av sin elbil.

et lite eksempel for andre er det svært viktig å ha muligheten til å komme seg raskt opp i fart helst skal en klare å komme seg fra 0 til 100km/t på under 3 sekunder.

Jeg som stort sett bruker min elbil som pendlerbil til og fra Oslo med en snittfart under 50km/t har ikke bruk for denne raske hastighetsøkningen.

Men jeg må kunne kjøre hjem-jobb-hjem--kveldskjøring på en tank.
Primærladning over natten, men har evnen til rask AC-ladning noe som er nyttig nå som AC22kw / AC43kw lademuligheten stadig øker.

Jeg setter pris på hurtigladermuligheten og valgte bevist AC43kw. Andre har andre behov og tar da naturligvis andre valg. Mange har funnet Leaf er riktig bil for dem. Jeg prøvekjørte ikke Leaf engang grunnet manglede tre-fase AC ladning.
-- -- --
-- -- --

Panduck

Tror dette kommer veldig mye an på hvor man bor. Vi har vært på flere lengre turer med LEAF'en, uten noen som helst problem, men drar kun steder der det iallefall er 2 stykk hurtigladere på hver lokasjon. Det trenger vel ikke komme noe spesielt "bedre" eller "nytt", bare nok ladere til at det skal være trygt.

11kW er ingen bra kompromiss når man skal på litt lengre turer. MB'en ville vært helt flott til turer på 400km om den hadde hurtiglader. Med 11kW er det totalt utenkelig med mindre man VIRKELIG har god tid.

Uansett, det er greit at ikke alle har behov for rask lading, men skal man ha en bil til "kortdistansependling" virker MB'en som litt overkill. Da vil Zoe virke som et langt bedre alternativ, som også lader dobbelt så raskt.

Panduck

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 22:43

Finnes det EN TRÅD du ikke nevner dette i? Jeg forstår du er frustrert over fremtiden til AC43kW, Renault fikk det jo til å virke som det var den soleklare veien å gå, og så dropper de det selv. Men, altså... Renault droppet det. Om AC43kW er så fantastisk, hvorfor droppet de det? Det hjelper ikke om man dekker norge med AC43kW, man kan ikke kjøpe nye biler som tar 43kW, så da er det litt håpløst å snakke om hvorfor man burde velge dette.

Men igjen, jeg forstår frustrasjonen. Jeg ville vært relativt irritert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA