Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av TM, mandag 12. oktober 2015, klokken 09:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 17:19
De første som kjøpte elbil betalte åpenbart en høy pris for noe som knapt kunne kalles bil. Den første som kunne kalles bil var imiev, men de som kjøpte disse for 4 år siden og betalte nesten 300.000 kan se langt etter en "gevinst" i forhold til å kjøre fossil-bil.

Hvorfor det? En tilsvarende fossilbil kostet i beste fall 150k mindre, om man beholder sin iMiEV i 10 år er det 15k pr. år. Mange sparer det dobbelte pr. år i bompenger, ferge, parkering og drivstoff. Bare årsavgiften betyr 25-30k over de 10 årene, forutsatt at den ikke bli vesentlig hevet for elbiler de neste 6 årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. september 2015, klokken 19:23
Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 17:19
Hvorfor det? En tilsvarende fossilbil kostet i beste fall 150k mindre, om man beholder sin iMiEV i 10 år er det 15k pr. år. Mange sparer det dobbelte pr. år i bompenger, ferge, parkering og drivstoff. Bare årsavgiften betyr 25-30k over de 10 årene, forutsatt at den ikke bli vesentlig hevet for elbiler de neste 6 årene.
Ingen som er ved sine fulle fem vil kjøre 10 år med en trilling  ;) Virkeligheten er vel at de aller fleste som kjøpte bilen i 2011 har solgt dem og kjøpt noe nytt. Med nærmere 50.000 i avskrivning pr. år, så snakker vi om over 30.000 mer i avskrivning pr. år i forhold til en liten fossil-bil. Selv kjøpte jeg en 15 mnd. gammel trilling til 80.000 kr under det eieren hadde betalt som ny. (ref. kjøpskontrakt). Man kan betale mye bompenger, bensin og årsavgift for den avskrivningen. Men det finnes sikkert noen som kjøre daglig med dyre ferger eller bropasseringer som har tjent på å kjøpe ny trilling (i 2011), men mange er det nok ikke.

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 19:44
Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. september 2015, klokken 19:23
Hvorfor det? En tilsvarende fossilbil kostet i beste fall 150k mindre, om man beholder sin iMiEV i 10 år er det 15k pr. år. Mange sparer det dobbelte pr. år i bompenger, ferge, parkering og drivstoff. Bare årsavgiften betyr 25-30k over de 10 årene, forutsatt at den ikke bli vesentlig hevet for elbiler de neste 6 årene.
Ingen som er ved sine fulle fem vil kjøre 10 år med en trilling  ;) Virkeligheten er vel at de aller fleste som kjøpte bilen i 2011 har solgt dem og kjøpt noe nytt. Med nærmere 50.000 i avskrivning pr. år, så snakker vi om over 30.000 mer i avskrivning pr. år i forhold til en liten fossil-bil. Selv kjøpte jeg en 15 mnd. gammel trilling til 80.000 kr under det eieren hadde betalt som ny. (ref. kjøpskontrakt). Man kan betale mye bompenger, bensin og årsavgift for den avskrivningen. Men det finnes sikkert noen som kjøre daglig med dyre ferger eller bropasseringer som har tjent på å kjøpe ny trilling (i 2011), men mange er det nok ikke.

At det er dyrt å bytte bil hvert tredje år er en sannhet for alle bilmodeller. Jeg tror personlig det er mange som har sin trilling ennå, det er tross alt ganske dårlig utvalg av de på bruktmarkedet. Personlig pleier jeg å beholde bilene mine i ca. 10 år, og planen er å bytte vår straks 4 år gamle Leaf i en Tesla Model 3 om 6 år. Da blir det et hyggelig verditap pr. år, selv om vi ga 293k for den inkl. vinterdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA