Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bmw i3 vs Nissan Leaf vs e-Golf etc

Startet av TM, mandag 12. oktober 2015, klokken 09:38

« forrige - neste »

TM

Leser at også Nissan nå øker garantitiden til 8 år / 160.000 km. Samtidig økes rekkevidden til 250 km, slik at Zoe ikke lenger er "best" i klassen verken på papiret eller i virkeligheten. Da går det nok ikke lang tid før Renault annonserer utvidet garanti, for nå har jo alle konkurrentene 8 år.

Ole Petter

Det kommer nok til å skje det ja. Nå er jo Leaf og Zoe i samme konsern uansett.

Slik jeg har skjønt har Zoe god batteribuffer og håndtering av denne, slik at batteriet sannsynligvis vil vare lenge før forringelse.

Når R240 lading/motordel er fikset og Zaptec vegglader og laveffektlader er tilgjengelig vil denne igjen være et bedre kjøp enn Leaf og konkurrentene.

kos

Sitat fra: Ole Petter på lørdag 12. september 2015, klokken 16:27
Det kommer nok til å skje det ja. Nå er jo Leaf og Zoe i samme konsern uansett.

Slik jeg har skjønt har Zoe god batteribuffer og håndtering av denne, slik at batteriet sannsynligvis vil vare lenge før forringelse.

Når R240 lading/motordel er fikset og Zaptec vegglader og laveffektlader er tilgjengelig vil denne igjen være et bedre kjøp enn Leaf og konkurrentene.

samtidig så er Norge et av de få landene som lot oss eie batteriet - bare i seg selv er det et kvalitets stempel

TM

#3
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 16:31
samtidig så er Norge et av de få landene som lot oss eie batteriet - bare i seg selv er det et kvalitets stempel
Forstår ikke på hvilken måte du kan kalle det et kvalitets-stempel at garantien bare gjelder i 5 år. Det betyr jo at de overlater til kundene i Norge å ta risikoen for eventuelle batteriproblemer. Nå som de med R240 sannsynligvis har redusert bufferet til batteriet så blir garanti mer viktig enn før. Hvis leverandøren mener at batteriet holder mye lenger enn 5 år, vil jo en garanti ikke koste noen verdens ting. Jeg tror bruktprisene vil påvirkes av garantitiden. De fleste vil vel heller kjøpe en 4 år gammel brukt elbil med 4 års gjenværede garanti enn en bil hvor det bare gjenstår 12 mnd av garantien. De færreste kunder planlegger å ha bilen "livet ut", og da er det vel naturlig å tenke på framtidig verditap når man kjøper bil. 8 år / 160.000 km - rest 70 % vil fjerne mye av usikkerheten ved kjøp av elbil.

v-i-c

En må forvente at bilfabriklantene stadig gjør fremskritt.

Bruksmønsteret til den enkelte bruker bør være avgjørende for hvilken elbil brukeren kjøper.

Til tider har det vært slik at bilens egenskaper har bestemt bruksmønsteret til brukeren.

I  dag kan de aller fleste i Norge få dekket sitt bil behov med en elbil.

Tesla som mange anser som beste elbil, har vel hatt sin del av barnesykdommer med ny teknikk.
Måten Tesla tatt disse problemene, gjør at jeg ikke har møtt Tesla eiere som ikke er fornøyd. Dette gir meg et signal om at Tesla tar vare på kunden.

Presis melding fra bilfabrikant om hvor lenge et batteri vil holde til et bestemt bruksmønster er viktig informasjon ved kjøp av elbil. Batteri-garanti er en presis måte gi denne informasjonen.

Det må forventes at disse AC-mortorene som nå brukes i elbiler kan opptimaliseres noe i tiden fremover slik at energitapet blir mindre i alle komponenter som inngår i energiforflyttningen i en elbil.

Vekten av batteriet vil nok ikke øke så mye for den enklete biltype, men energimengden pr kilo batteri vil nok øke noe fremover og dermed vil rekkeviden kunne øke.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

froskemann_erik

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 07:25
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 16:31
samtidig så er Norge et av de få landene som lot oss eie batteriet - bare i seg selv er det et kvalitets stempel
Forstår ikke på hvilken måte du kan kalle det et kvalitets-stempel at garantien bare gjelder i 5 år. Det betyr jo at de overlater til kundene i Norge å ta risikoen for eventuelle batteriproblemer. Nå som de med R240 sannsynligvis har redusert bufferet til batteriet så blir garanti mer viktig enn før. Hvis leverandøren mener at batteriet holder mye lenger enn 5 år, vil jo en garanti ikke koste noen verdens ting. Jeg tror bruktprisene vil påvirkes av garantitiden. De fleste vil vel heller kjøpe en 4 år gammel brukt elbil med 4 års gjenværede garanti enn en bil hvor det bare gjenstår 12 mnd av garantien. De færreste kunder planlegger å ha bilen "livet ut", og da er det vel naturlig å tenke på framtidig verditap når man kjøper bil. 8 år / 160.000 km - rest 70 % vil fjerne mye av usikkerheten ved kjøp av elbil.

Du virker ganske innsatt i batterigarantien. Kan du fortelle hva garantien innebærer for en fersk Zoesjåfør?

kos

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 07:25
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 16:31
samtidig så er Norge et av de få landene som lot oss eie batteriet - bare i seg selv er det et kvalitets stempel
Forstår ikke på hvilken måte du kan kalle det et kvalitets-stempel at garantien bare gjelder i 5 år. Det betyr jo at de overlater til kundene i Norge å ta risikoen for eventuelle batteriproblemer. Nå som de med R240 sannsynligvis har redusert bufferet til batteriet så blir garanti mer viktig enn før. Hvis leverandøren mener at batteriet holder mye lenger enn 5 år, vil jo en garanti ikke koste noen verdens ting. Jeg tror bruktprisene vil påvirkes av garantitiden. De fleste vil vel heller kjøpe en 4 år gammel brukt elbil med 4 års gjenværede garanti enn en bil hvor det bare gjenstår 12 mnd av garantien. De færreste kunder planlegger å ha bilen "livet ut", og da er det vel naturlig å tenke på framtidig verditap når man kjøper bil. 8 år / 160.000 km - rest 70 % vil fjerne mye av usikkerheten ved kjøp av elbil.

Ja - er ikke så helt uenig med hva du tenker, men så har man et lite moment som ikke alltid er like relevant.
Hvor lenge kommer vi til å ha disse elbilene ?

Om bilens karosseri ikke ruster i filler og bremsene er skiftet - da sitter man igjen med batteriet ?
Om batteriet fortsatt er like bra og man har en liten 4 -5 år gammel bil som på det tidspunktet ikke har verdens største rekkevidde og de nye har vesentlig lengre så er spørsmålet hva får du for bilen - så lite at man antagelig resirkulerer den i familien. Det er nemlig svært lite som kan bryte sammen i en elbil og det som kan bryte sammen tror jeg ikke er batteriet - men heller datamaskinene -om disse holder så er bilen egentlig svært holdbar og da er levetiden man har en elbil vesentlig annerledes enn en fossilbil - spesielt den første generasjonen som startet med Leaf - tvillingene - zoe - kia .

Bare i besparelser er disse bilene nedbetalt innen 5 år. - så ja garantien teller på batteriet men jeg tror at om det holder til de er 4 -5 år så holder de den tiden du har bilen og det vil komme et etter marked for batterier.

Så jeg er ikke bekymret for batteriet - heller elektronikken.

kos

Sitat fra: froskemann_erik på søndag 13. september 2015, klokken 10:43
Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 07:25
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 16:31
samtidig så er Norge et av de få landene som lot oss eie batteriet - bare i seg selv er det et kvalitets stempel
Forstår ikke på hvilken måte du kan kalle det et kvalitets-stempel at garantien bare gjelder i 5 år. Det betyr jo at de overlater til kundene i Norge å ta risikoen for eventuelle batteriproblemer. Nå som de med R240 sannsynligvis har redusert bufferet til batteriet så blir garanti mer viktig enn før. Hvis leverandøren mener at batteriet holder mye lenger enn 5 år, vil jo en garanti ikke koste noen verdens ting. Jeg tror bruktprisene vil påvirkes av garantitiden. De fleste vil vel heller kjøpe en 4 år gammel brukt elbil med 4 års gjenværede garanti enn en bil hvor det bare gjenstår 12 mnd av garantien. De færreste kunder planlegger å ha bilen "livet ut", og da er det vel naturlig å tenke på framtidig verditap når man kjøper bil. 8 år / 160.000 km - rest 70 % vil fjerne mye av usikkerheten ved kjøp av elbil.

Du virker ganske innsatt i batterigarantien. Kan du fortelle hva garantien innebærer for en fersk Zoesjåfør?

Som eier av elbil og kjører over 50 000 km i året så kan jeg fortelle deg at det er ikke batteriet du trenger å bekymre deg over. men det er noen som fortsatt gjør det. Garanti er bra men langt fra et kvalitetsstempe.

TM

Jeg er ikke så bekymret for batteriet, for jeg har jo. garanti i 8 år siden jeg har kjøpt i3  ;) Hvis jeg selger bilen om 4 år, så er den garantert rustfri og med 4 års gjenværende batteri.  Men det er tydelig at Renault ikke er 100 % sikre. Markedssjefen i RBI fortalte meg at å innføre en garanti på 8 år medfører at de må foreta avsetninger i regnskapet til framtidige garanti-utgifter. Nissan fortalte for noen mnd. siden at de ikke ville innføre 8 års garanti fordi erfaringene var at de varte så lenge at det ikke betyr noe for kundene. Nå øker de plutselig garantien fra 5-8 år, i likhet med hva Peugeot og Citroen har gjort tidligere i år. Å si at garanti ikke betyr no virker vel ikke helt logisk.

kos

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 12:34
Jeg er ikke så bekymret for batteriet, for jeg har jo. garanti i 8 år siden jeg har kjøpt i3  ;) Hvis jeg selger bilen om 4 år, så er den garantert rustfri og med 4 års gjenværende batteri.  Men det er tydelig at Renault ikke er 100 % sikre. Markedssjefen i RBI fortalte meg at å innføre en garanti på 8 år medfører at de må foreta avsetninger i regnskapet til framtidige garanti-utgifter. Nissan fortalte for noen mnd. siden at de ikke ville innføre 8 års garanti fordi erfaringene var at de varte så lenge at det ikke betyr noe for kundene. Nå øker de plutselig garantien fra 5-8 år, i likhet med hva Peugeot og Citroen har gjort tidligere i år. Å si at garanti ikke betyr no virker vel ikke helt logisk.

Nissan og Renault er samme konsern. men å legge vekt på garantier når man kjøper bil er fornuftig - men for meg er det ikke batteriet men bilen jeg bekymrer meg for. Men Om 2 år kommer Tesla med bil som kjører over 30 mil og som koster under 300 000. Hva tror du noen betaler for BMW din da?

pudderjagar

Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:38
Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 12:34
Jeg er ikke så bekymret for batteriet, for jeg har jo. garanti i 8 år siden jeg har kjøpt i3  ;) Hvis jeg selger bilen om 4 år, så er den garantert rustfri og med 4 års gjenværende batteri.  Men det er tydelig at Renault ikke er 100 % sikre. Markedssjefen i RBI fortalte meg at å innføre en garanti på 8 år medfører at de må foreta avsetninger i regnskapet til framtidige garanti-utgifter. Nissan fortalte for noen mnd. siden at de ikke ville innføre 8 års garanti fordi erfaringene var at de varte så lenge at det ikke betyr noe for kundene. Nå øker de plutselig garantien fra 5-8 år, i likhet med hva Peugeot og Citroen har gjort tidligere i år. Å si at garanti ikke betyr no virker vel ikke helt logisk.

Nissan og Renault er samme konsern. men å legge vekt på garantier når man kjøper bil er fornuftig - men for meg er det ikke batteriet men bilen jeg bekymrer meg for. Men Om 2 år kommer Tesla med bil som kjører over 30 mil og som koster under 300 000. Hva tror du noen betaler for BMW din da?

Ikkje sikekrt at prisen vært så mykje lavare. Da kjem moms og årsavgift på bilane ein eller annan gong. Vært den innført fullt over natta kræsjer elbilmarkedet fullstendig. For min del trur eg ikkje at da skjer. Nokon har ikkje bruk for bilar som går lenger enn 150 km mens andre treng lengre rekkevidde. Å drasse rundt på ei blytung batteripakke bare for å kjøre 4 mil for dagen er ikkje lønsomt. Problemet er at normenn kun ser på rekkevidden og ikkje på andre ting.

Eg har vært på ferietur fra Bergen via sørlandet, Langesund, Københam og Oslo. OM eg hadde hatt ein bil med dobbelt rekkevidde så hadde da kanskje blitt halvparten med ladestopp men dobbelt så lange kjøreetapper. (Slek som eg har gjort når eg er på tur med dieseldyret) Denne ferieturen ga stopp på mange fine plasser og atraksjonar som eg ellers hadde rast forbi. Syntest faktisk da var mykje meir behageleg måte å reisa på tur med elbil med ikkje alt for lang rekkevidde eg!

Og kva skal eg då med bilar som går 400 km??

(OK savnar ein ting: kunne erstatte 4wd caravellen med ein batteribil men har ikkje klart å finna noko tilsvarande som går rundt 300 km. Den dagen eg gjer da vært denne familien fullelektrisk)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kos

Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. september 2015, klokken 13:19
Sitat fra: kos på søndag 13. september 2015, klokken 12:38
Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 12:34
Jeg er ikke så bekymret for batteriet, for jeg har jo. garanti i 8 år siden jeg har kjøpt i3  ;) Hvis jeg selger bilen om 4 år, så er den garantert rustfri og med 4 års gjenværende batteri.  Men det er tydelig at Renault ikke er 100 % sikre. Markedssjefen i RBI fortalte meg at å innføre en garanti på 8 år medfører at de må foreta avsetninger i regnskapet til framtidige garanti-utgifter. Nissan fortalte for noen mnd. siden at de ikke ville innføre 8 års garanti fordi erfaringene var at de varte så lenge at det ikke betyr noe for kundene. Nå øker de plutselig garantien fra 5-8 år, i likhet med hva Peugeot og Citroen har gjort tidligere i år. Å si at garanti ikke betyr no virker vel ikke helt logisk.

Nissan og Renault er samme konsern. men å legge vekt på garantier når man kjøper bil er fornuftig - men for meg er det ikke batteriet men bilen jeg bekymrer meg for. Men Om 2 år kommer Tesla med bil som kjører over 30 mil og som koster under 300 000. Hva tror du noen betaler for BMW din da?

Ikkje sikekrt at prisen vært så mykje lavare. Da kjem moms og årsavgift på bilane ein eller annan gong. Vært den innført fullt over natta kræsjer elbilmarkedet fullstendig. For min del trur eg ikkje at da skjer. Nokon har ikkje bruk for bilar som går lenger enn 150 km mens andre treng lengre rekkevidde. Å drasse rundt på ei blytung batteripakke bare for å kjøre 4 mil for dagen er ikkje lønsomt. Problemet er at normenn kun ser på rekkevidden og ikkje på andre ting.

Eg har vært på ferietur fra Bergen via sørlandet, Langesund, Københam og Oslo. OM eg hadde hatt ein bil med dobbelt rekkevidde så hadde da kanskje blitt halvparten med ladestopp men dobbelt så lange kjøreetapper. (Slek som eg har gjort når eg er på tur med dieseldyret) Denne ferieturen ga stopp på mange fine plasser og atraksjonar som eg ellers hadde rast forbi. Syntest faktisk da var mykje meir behageleg måte å reisa på tur med elbil med ikkje alt for lang rekkevidde eg!

Og kva skal eg då med bilar som går 400 km??

(OK savnar ein ting: kunne erstatte 4wd caravellen med ein batteribil men har ikkje klart å finna noko tilsvarande som går rundt 300 km. Den dagen eg gjer da vært denne familien fullelektrisk)

Du har et poeng der  - men avgiftene ble avgjort i år og vil inntre i 2018 og 2020 - så det er en tid til og de fleste garantier vil være på vei ut da. Elbilmarkedet er som PC markedet - her går det fort og jeg tror at bruksverdien på disse bilene vil være langt større enn markedsprisen.

pudderjagar

Ingen veit korleis dette bærer hen. Men da er ei kjensgjerning at da er mange som har lyst til å kjøpe elbil men som ikkje har råd til ein 2dre bil eller for den saks skyld 1ste bil. Dei vil då få seg eit marked dei kan gå inn på sidan da ikkje er så dyrt å kjøre elbil.

Me har vel og sett same skepsisen med alt anna nytt som kjem på markedet. Hvis da ikkje flopper ganske raskt så vært da eit brukande ettermarked.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TM

Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. september 2015, klokken 16:30
Ingen veit korleis dette bærer hen. Men da er ei kjensgjerning at da er mange som har lyst til å kjøpe elbil men som ikkje har råd til ein 2dre bil eller for den saks skyld 1ste bil. Dei vil då få seg eit marked dei kan gå inn på sidan da ikkje er så dyrt å kjøre elbil.

Me har vel og sett same skepsisen med alt anna nytt som kjem på markedet. Hvis da ikkje flopper ganske raskt så vært da eit brukande ettermarked.
De første som kjøpte elbil betalte åpenbart en høy pris for noe som knapt kunne kalles bil. Den første som kunne kalles bil var imiev, men de som kjøpte disse for 4 år siden og betalte nesten 300.000 kan se langt etter en "gevinst" i forhold til å kjøre fossil-bil. Nå får man en godt utstyrt ordentlig bil for samme pris. Hvis batteriene vil virke tilfredsstillende i hele bilens levetid så er det vanskelig å se at dette ikke vil lønne seg i forhold til en fossil bil. Nå er jo en elbil billigere enn en identisk utstyrt bil av samme merke. Men det gjenstår å se. Uansett er det vel bare KOS som ikke er enig at jo lengre garanti på batteriet, desto bedre.

kos

Sitat fra: TM på søndag 13. september 2015, klokken 17:19
Sitat fra: pudderjagar på søndag 13. september 2015, klokken 16:30
Ingen veit korleis dette bærer hen. Men da er ei kjensgjerning at da er mange som har lyst til å kjøpe elbil men som ikkje har råd til ein 2dre bil eller for den saks skyld 1ste bil. Dei vil då få seg eit marked dei kan gå inn på sidan da ikkje er så dyrt å kjøre elbil.

Me har vel og sett same skepsisen med alt anna nytt som kjem på markedet. Hvis da ikkje flopper ganske raskt så vært da eit brukande ettermarked.
De første som kjøpte elbil betalte åpenbart en høy pris for noe som knapt kunne kalles bil. Den første som kunne kalles bil var imiev, men de som kjøpte disse for 4 år siden og betalte nesten 300.000 kan se langt etter en "gevinst" i forhold til å kjøre fossil-bil. Nå får man en godt utstyrt ordentlig bil for samme pris. Hvis batteriene vil virke tilfredsstillende i hele bilens levetid så er det vanskelig å se at dette ikke vil lønne seg i forhold til en fossil bil. Nå er jo en elbil billigere enn en identisk utstyrt bil av samme merke. Men det gjenstår å se. Uansett er det vel bare KOS som ikke er enig at jo lengre garanti på batteriet, desto bedre.

Om noen gir 8 års garanti på et batteri så vil det vare i 8 år- om man så tar det vekk så betyr ikke det at det ikke varer i 8 år. garantier gir man når man har et produkt som vil vare i 8 år ellers er det rent økonomisk fjasko. Om jeg fikk velge så ville jeg heller hatt 8 år på bilen og 5 år på batteriet med det vi vet i dag.

For øvrig er jeg ikke imot garantier - men ser heller saken fra en annen side - der  batteriet faktisk ikke er det svake leddet i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA