Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 08 Think med Zebra batteri - Har prøvd å lade men batteri lys har blinket 4 døgn

Startet av Brorson, mandag 12. oktober 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

Brorson

Er det mulig at en kan få redusert bremse effekt når en bremser ned med Regenerering?
Føler at jeg mistet mere fart tidligere, enn nå når jeg regenerer,kan det være noe feil?

Homecast

ved fulladet bil vil regen minke, er det det du opplever?

Eller så er det jo forskjell om man står i drive, drive + eco og B mode føler jeg selv ihvertfall
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Brorson

Har vell merket det at den regenerer mindre på fulladet batteri,
Men merker mindre nedbremsing når jeg bruker eco når jeg skal bremse ned i kryss!

JBS

Temperatur har også en effekt.
Jo koldere batterierne er, jo mindre regering.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

grind

Merket dette i dag med 100% batteri, merker du ikke noe regen. Det er kanskje naturlig nok..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan Tekna 30kW

Trekkoppbil

Regenerering går på 2 hjul.
Bremser man bare hardt nok, så tipper jeg det er ABS som styrer til slutt uansett.  Men karakteristikken før man kommer dithet, kan nok avhenge av regenerering, men det er synsing fra min side.

Hvis man vil unngå regenerering, så kan man sette bilen i N. Det kan være nyttig hvis man vil kjøre bremesene varme en gang i blandt.

Hvis man regenererer, så regnerer man typisk før man treffer bremsepedalen, og da lurer jeg på om det kanskje føles som at det ikke bremses så kraftig som man virkelig gjør når man tråkker til.

Ellers har jeg erfaring med at man ikke regenerer stort, hvis man bråbremser ved å plutselig å hugge til pedalen.

sylwester

#6
Hvis du ser på dette bilde er det en midtposisjon og så går det en rekke ringer på høyre side som indikerer hvor mye effekt motoren bruker og denne går også motsatt vei i mot venste hvis den regenererer. Hver sirkel har dobbel ring hvis den er mulig så f.eks. kan denne bilen altså bruke all motoreffekt, men den kan kun bruke 2 av 4 på regenerering. Prikkene i midten vider hvor mye av hva som er mulig den faktisk til enhver tid bruker. Bilen på bilde bruker hverken energi eller regenerer så den "seiler".

Et batteri som er nesten toppladet kan ikke ta imot så mye energi spå regen "slåes" av. Når jeg kjører nedover bakken fra jobben etter å ha ladet 100% så er ingen av de 4 regen-rundingene med dobbel strek og jeg bremser kun med bremsen. Jeg liker ikke det siden bilen oppfører seg forskjellig dette kvarteret i forhold til de neste 5 dagene så jeg lader ofte kun til 80% for å ha all regen tilgjengelig og at bilen oppfører seg nogenlunde likt. Skal visst muligens øke batterilevetiden og, men det er da kun en liten bonus for neste eier.

På vinteren, når batteriet er kaldt, så vil batteriet ta skade av lading. Da er også muligens regenering delevis eller helt avslått frem til batteriet har en ok temp.

Et motor som er varm eller et batteri som nesten er tomt vil ikke ha alle ringene på effektsiden. Dette har jeg ikke opplevd ennå.

Så Ja, hvis du kjøler ned batteriet eller lader det fullt så vil du ha null regen uansett om du har ECO eller D.
Kjører du i D vil ta ut mindre regen enn ECO og jeg tror den er litt avhengig av hastigheten og.

Jeg kjører ofte med CC på og bytter til ECO for at den skal holde hastigheten i nedoverbakke siden CC regulerer kun "gass" og bruker regen etter om du er i ECO eller ikke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

Sitat fra: sylwester på lørdag 17. september 2016, klokken 23:18
Jeg kjører ofte med CC på og bytter til ECO for at den skal holde hastigheten i nedoverbakke siden CC regulerer kun "gass" og bruker regen etter om du er i ECO eller ikke.

Min Leaf øker da vitterlig regenereringen for å holde hastigheten konstant nede i nedoverbakker, altså den justerer også regenereringen...? Dette er i D og vanlig modus.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sylwester

Kan være at dette er fikset i gen2,  men på min så bruker ikke vanlig modus mer enn to prikker regen og ved nedoverbakker i 50-sone er man oppe i 70 i bunn av bakken,  mens ECO (B-gir i gen2?)  for at den holder hastigheten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Spørsmålet til trådstarter var vel om redusert bremseeffekt, og ikke om redusert regenereringseffekt?

sylwester

Med bremseeffekt så leste jeg det som deakselerasjon.  Det som står for det når man slipper gassen er friskjon og regenerering.
For meg så er da  redusert bremseeffekt og redusert regenereringseffekt det samme siden man ikke kan gjøre så mye med friksjon og alle moduser bortsett fra fri har noe regenerering når gassen er sluppet helt ut og bremsen ikke er rørt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA