Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

User Manual - PDF

Startet av Tesla-x15, søndag 11. oktober 2015, klokken 20:58

« forrige - neste »

Tesla-x15

Hei
Jeg er ny på forumet og har noen spørsmål som seniorene her sikket kan svare på?
- Hva er prosedyren på å kjøpe en reservasjon som noen selger?
- Noen som vet ca. pris på en velutstyrt bil ikke signatur utg.?
- Hvis man bestiller nå, når kan man forvente bilen ?
- Er den lagt ut for konfigurasjon i USA med ulike tillegspakker

MeTesla

Det er ikke mulig å selge reservasjoner i seg selv. Men man kan så klart alliere seg med en som har reservasjon og ikke ønsker å benytte seg av den. Det er nok mange av de vil jeg tro ettersom prisen har steget veldig mye siden flere av oss gjorde våre reservasjoner.

Har selv en fra 2013 (ikke signatur) og tror vel ikke jeg kommer til å benytte meg av den. Men jeg teller på knappene og har ikke kansellert den, ei heller bestemt meg.

petersv

Sitat fra: MeTesla på fredag 11. september 2015, klokken 14:01
Det er ikke mulig å selge reservasjoner i seg selv. Men man kan så klart alliere seg med en som har reservasjon og ikke ønsker å benytte seg av den. Det er nok mange av de vil jeg tro ettersom prisen har steget veldig mye siden flere av oss gjorde våre reservasjoner.

Har selv en fra 2013 (ikke signatur) og tror vel ikke jeg kommer til å benytte meg av den. Men jeg teller på knappene og har ikke kansellert den, ei heller bestemt meg.

Reservasjonstidspunkt har ikke noe å si på prisen hvis det er det du mener?

asbkar

Reservasjonstidspunkt har noe å si for forventet prisnivå den gang reservasjonen ble gjort. Prisstigningen har gjort at drømmen nok ikke går i oppfyllelse for alle som har reservert.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

petersv

Sitat fra: asbkar på fredag 11. september 2015, klokken 18:33
Reservasjonstidspunkt har noe å si for forventet prisnivå den gang reservasjonen ble gjort. Prisstigningen har gjort at drømmen nok ikke går i oppfyllelse for alle som har reservert.

Tenkte meg du mekte det, men det gjelder både kjøpere og besittere av reservasjoner, så jeg tviler det er noe spesielt marked for "brukte" reservasjoner :)

samotholt

Jeg tror nok det er et marked også for "brukte" X. Når man tar i betraktning hvor mange som faktiske er reservert vil det ta tid for å få levert nye reservasjoner. Når det er sagt tror jeg også at prisen begynner å bli såpass høy at det er de billigere versjonene som er enklest å selge.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sigurdi

Sitat fra: samotholt på lørdag 12. september 2015, klokken 00:49
Jeg tror nok det er et marked også for "brukte" X. Når man tar i betraktning hvor mange som faktiske er reservert vil det ta tid for å få levert nye reservasjoner. Når det er sagt tror jeg også at prisen begynner å bli såpass høy at det er de billigere versjonene som er enklest å selge.

Dette kommer helt ann på opprampingen av produksjonen og hvordan Tesla produserer til Europa.

Dersom de kjører alle Signatur etter USA Signatur og sender de på en båt til Europa for ulevering i Desember, eller dersom de kjører en Europa batch siste ukene av 2015 og Januar for utlevering i Mars.

Får de opp produksjonen til 1000 biler iløpet av året er det 4-5 uker så er alle EU bilene produsert og kan fraktes på en båt til Europa.
Med for eksempel The Aniara som tar opp til 8000 biler. (Verdens største) og som kan gå gjennom Panama Kanalen og kan da laste så nært fabrikken som mulig eks LA og bruker 30-40 dager til Drammen (via EU)

Så enig i at tidlig reservasjons nummer kan være innteresant, men ikke nødvendigvis.
Signature kan være, men som sakt ikke nødvendigvis, jeg har begge så får nok litt indikasjon på når design studio blir åpen på dem og når de går i produksjon.
(Min bror skal mest sannsynlig ha den ene og flytting av reservasjoner mellom familie medlemer (samme etternavn osv) har visst gått greit hos Tesla)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Joa. De kan nok klare å produsere alle EU-biler i løpet av 4-5 uker, men vi snakker jo her om Tesla - så da blir det jo 4-5 Tesla-uker  ;D  (Synes å huske at jeg skulle få bil i 2014  :o).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

toppi

Når de første bilen ruller inn i landet ved årsskiftet?? vil det nok ikke være veldig vanskelig å bli kvitt disse.
Har ingen tro på at Tesla fyller opp en båt til Europa. Køen skal opprettholdes i alle markedene, og det er allerede forhåndsbestilt en hel årsproduksjon.
Tipper minst 6 mnd ventetid på bil, om man skal bestille når de første ruller inn på norsk jord.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sigurdi

Sitat fra: toppi på lørdag 12. september 2015, klokken 22:58
Når de første bilen ruller inn i landet ved årsskiftet?? vil det nok ikke være veldig vanskelig å bli kvitt disse.
Har ingen tro på at Tesla fyller opp en båt til Europa. Køen skal opprettholdes i alle markedene, og det er allerede forhåndsbestilt en hel årsproduksjon.
Tipper minst 6 mnd ventetid på bil, om man skal bestille når de første ruller inn på norsk jord.
Dersom Tesla klarer planlagt oppramping er det et godt stykke igjen til at de har solgt ut hele produksjonen for 2016, men sier vi nesten halparten kan vi nok være enige.

Tesla sitt produksjonsmål for Model X i 2016 er 50 000 biler, reservasjoner nå er kanskje oppe i 25 000 når en tar med sannsynlige kanseleringer.

Dersom det ikke blir mulighet å legge ned 2.seterad tror jeg det blir mye mer kanseleringer.
(Noe det er mye rykter om, men jeg tror det ikke før jeg får det bekreftet/avkreftet ved lansering)
Horten

petersv

Sitat fra: toppi på lørdag 12. september 2015, klokken 22:58

Selvfølgelig, blir jo leveringstid, men her er det snakk om å kjøpe reservasjon i dag, eller reservere selv. Når de første ruller inn i landet har nok ingen av dagens reservasjonsholdere sine reservasjoner lengre da frist for konfig mest sannsynlig har gått ut for lenge siden.

Hvis du skal profittmaksimere, med litt risiko, bør du konfigurere en ok bil og selge den når den kommer til Norge.

pej

Er spent på hvor lenge det er til jeg får konfigurere bilen. Reserverte igår og har #4032. Noen som vet hvor langt de har kommet? Har noen som ikke har signatur fått muligheten til å konfigurere?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sigurdi

Sitat fra: pej på søndag 13. september 2015, klokken 13:12
Er spent på hvor lenge det er til jeg får konfigurere bilen. Reserverte igår og har #4032. Noen som vet hvor langt de har kommet? Har noen som ikke har signatur fått muligheten til å konfigurere?
Signatur 171 i USA ingen rapporter at andre signatur holdere har fått mulighet det gjelder også Canada. :-)

Men mulig de åpner opp for flere på Tirsdag om de følger samme takt som tidligere.
Horten

THL

Sitat fra: pej på søndag 13. september 2015, klokken 13:12

Reserverte for 2 uker siden og fikk #4257

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA