Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nofuel.no kutter prisene på ladeløsninger for elbiler !

Startet av Svein Evensen, søndag 11. oktober 2015, klokken 20:43

« forrige - neste »

Svein Evensen

Jeg er en helt ny Kia Soul eier. Bruker den laderen som fulgte med bilen. Opplever at bilens datasystem forteller meg at ladetiden vil være 1 time og 50 minutter. Men da jeg lader tar det kanskje 5-6 timer. Lader på en vanlig utvendig kontakt (16A). Jeg har vel antagelig en tyPe1 lader. Vet ikke. Noen som vet hva som må til for å få bilens oppgitte ladetid til å stemme. Jeg er helt GRØNN..:-)

emil

Vil tippet at 1t50m vil være når man lader på 32A (7.2kW). Medfølgende ladekabel med kladd er 10A (2.2kW) og dermed vil ladingen ta ca tre ganger så lang tid. Bør vel være noen mulighet til å se ladetider for flere ladehastigheter. På Leaf stiller den estimatet automatisk etter hva du brukte sist av f.eks 10A og 16A ladekabel.

Skal du oppnå de raske ladetidene må man bruke en laderegulator/ladestolpe/veggboks med 32A,

Svein Evensen

Takk for svar.:-) så det hjelper ikke å kjøpe en type2 lader. På 16A kurs?

emil

Fastmontert laderegulator (eller f.ekst Charge-Amps Spark kladdløs ladekabel) på 16A kurs vil gi ca 50-60% raskere lading enn ladekabelen med husholdningskontakt og kladd. Men skal du legge opp ny kurs til parkering/garasje samt boks på veggen er nok ikke kostnaden med å gå fra 16A til 32A veldig stor.

Svein Evensen

Hmmmm.. Jeg kan leve med den trege ladingen. Men er det noen som vet om det er noen innstillinger i bilens system som kan stilles slik at antatt ladetid stemmer?

Nmk

Om du bruker bilens medfølgende ladekladd, så burde "riktig tid" bli oppgitt.
Min erfaring er at dette stemmer veldig godt nå i sommertempratur. Når det blir veldig kaldt er det mulig den vil bomme litt om du starter lading med varm bil.

Tror jeg ville kontaktet Kia og hørt hva de mener!

Forutsetter at du benytter displayet som dukker opp når du har koblet til lader og bilen er slått av!

OlavEmil

"Normal" ladetid som blir vist i displayet viser forventa ladetid ut frå korleis bilen vanlegvis blir lada. Mogleg bilen har blitt lada på 32A tidlegare. Etterkvart som du kun ladar med kabelen som følgjer med, vil bilen forstå at dette er "normal" ladefart, og justere tida deretter :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Svein Evensen

#7
Jeg avleste ladetida før jeg koblet til laderen. Bilen hadde gått 500 km da jeg kjøpte den. Hvis den inntil jeg kjøpte den hadde blitt ladet på hurtiglader, så er kanskje det årsaken, hvis jeg forstår deg rett.

OlavEmil

Ikkje hurtigladar, men 32A-ladar, som emil er inne på :) .

Hurtiglading går på eit eige inntak, og er heilt uavhengig av det øvrige ladesystemet i bilen.

Men ja, dette kan nok vere årsaka. Sjå kva som står som normal ladetid når du har lada med originalkabelen ein 4 - 5 gongar, vil tru det har endra seg då ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Svein Evensen

Veldig mange takk for svar.:-) litt klokere hver dag.

K S

Sitat fra: Svein Evensen på fredag 11. september 2015, klokken 13:19
Hmmmm.. Jeg kan leve med den trege ladingen. Men er det noen som vet om det er noen innstillinger i bilens system som kan stilles slik at antatt ladetid stemmer?

Når du plugger medfølgende lader (først i stikkontakt, så i bilen) så vil du kunne se i hvor lang tid ladingen vil ta, bare å åpne døren og se i dashboard.
Er nok ikke mulig å endre estimert ladetid for det som Kia kaller normal/standarlader, som er på 6,6 kW.

OlavEmil

K S: Viser ladetida i radiodisplayet alltid ladetid ut frå 32A-lading? Eg meinte å hugse at ladetida var vesentleg høgare etter at eg hadde lada på vanleg stikkontakt eit par gonger. Ladar normalt på 32A heime, så skal ikkje vere altfor sikker på dette.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ona IX

Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. september 2015, klokken 17:42
K S: Viser ladetida i radiodisplayet alltid ladetid ut frå 32A-lading? Eg meinte å hugse at ladetida var vesentleg høgare etter at eg hadde lada på vanleg stikkontakt eit par gonger. Ladar normalt på 32A heime, så skal ikkje vere altfor sikker på dette.

Ihvertfall på gamle softwaren viser den alltid 32a ladetid :) Kan hende de har endret det til "siste ladestyrke" på nye software-utgaven
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

OlavEmil

I så fall må eg berre beklage feilinfo, då har eg hugsa feil.

Skal vitje svigermor i Haugesund i helga, då blir det stikkontaktlading, eg kan sjekke om det slår ut på 2016-modellen vår då, om den har nyare software :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. september 2015, klokken 17:42
K S: Viser ladetida i radiodisplayet alltid ladetid ut frå 32A-lading? Eg meinte å hugse at ladetida var vesentleg høgare etter at eg hadde lada på vanleg stikkontakt eit par gonger. Ladar normalt på 32A heime, så skal ikkje vere altfor sikker på dette.

Jeg snakker om displayet ved speedometeret, det viser faktisk ladetid 10-30 sek ? Etter at lading har startet.
Ladetid før lading har startet er nok fast iht 6,6 kW ladeeffekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA