Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skift til vinterhjul- fikk de ikke på

Startet av Baard, søndag 11. oktober 2015, klokken 16:53

« forrige - neste »

Baard

Hei,

Vi har en 1 år gammel Zoe som nå står på verksted fordi vi har ladetrøbbel. Vi har en 11kw ladestasjon hjemme. Det har gått bra til frem for ca. 4 uker siden, før det har vi kun hatt sporadiske problemer med at enten jordfeilbryter mellom trafo og podpoint har slått ut eller at bilden bare har stoppet å lade.

Nå stopper den ladingen hele tiden, og vi må dra kabel ut/inn for å fortsette ladingen. Vi kan gjøre dette så mange ganger som 10 før vi får ladet bilen helt opp.

Nå har de byttet PodPoint, og jordfeilbryter, og bilen har vært på verksted i en uke. På verkstedet lader bilen sier de, og de har ikke oppdaget samme feil som oss. Jeg har heller ikke hatt trøbbel med lading andre steder enn hjemme. 100kg trafo på veggen er ikke byttet.

Noen som har erfaring fra samme problem her begynner å bli lei av trøbbelet, og vil gjerne ha igjen bilen vår som vi ellers er fornøyd med.....

/Baard
Renault Zoe, 2014

emil

Hvis PodPoint og jordfeilbryter er byttet og bilen lader andre steder er jo det neste naturlige punktet å sjekke transformatoren. Nå har det jo vært et ganske vanlig problem andre steder at elektrikker glemmer lask mellom N og jord på utgangen av trafo, men normalt sett vil ikke bilen lade i det hele tatt da.

Logger ikke bilen årsak til at den stopper lading gitt at det er den som avbryter ladingen og ikke podpoint.

Kan det ellers være tidvis lav spenning som får bilen til å stoppe lading?

Baard

Verkstedet skulle se på logger i dag, så jeg er spent på hva de finner.....
Renault Zoe, 2014

torjen6

Har samme problemet. Har få ny PodPoint tre gonger, har no 11 kw lader koblet på ein traffo. Bilen har no stått på verksted i fem veker, det starta med at bilen ikkje ville lade, fikk fiksa det sån noenlunde så når eg starta ladinga brukte den mellom 3 - 11 timer på å lade fullt. Når eg fekk problemet i starten var det slik du beskriver, måtte ta kontakte inn og ut mange gonger før bilen ville lade. Fekk så ein oppdatering på bilen software og då starta bilen med å landa men bruker som sakt 3 - 11 timer, er ikkje hold bart.
Så min Zoe står framleis på verkstedet.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

emil

Sitat fra: Baard på fredag 11. september 2015, klokken 13:09
Verkstedet skulle se på logger i dag, så jeg er spent på hva de finner.....

Det at verkstedet tar inn bilen og ikke sjekker trafo kan jo være at det faktisk er en feil kjent intert hos Renault siden det nå også er andre her på forumet som melder om tilsvarende problemer.

pudderjagar

Sitat fra: torjen6 på fredag 11. september 2015, klokken 14:44
Har samme problemet. Har få ny PodPoint tre gonger, har no 11 kw lader koblet på ein traffo. Bilen har no stått på verksted i fem veker, det starta med at bilen ikkje ville lade, fikk fiksa det sån noenlunde så når eg starta ladinga brukte den mellom 3 - 11 timer på å lade fullt. Når eg fekk problemet i starten var det slik du beskriver, måtte ta kontakte inn og ut mange gonger før bilen ville lade. Fekk så ein oppdatering på bilen software og då starta bilen med å landa men bruker som sakt 3 - 11 timer, er ikkje hold bart.
Så min Zoe står framleis på verkstedet.

Dette er eit typisk problem der det er dårlig jording i huset. Spesielt hvis da har vært tørt lenge. Kan og oppstå hvis jordledningen eller jordspydet korroderer. Ein del gamle jordspyd hadde bare eit kobberbelegg utenpå ein jernstav eller i værstefall var det bare ein aluminiumsvaier som jordspyd. Når du starter lading så ser ikkje Zoe at jordinga er dårleg, men når den har lada ei god stund så bygger det seg opp spenningsforskjell mellom N leder og jordleder. Dette reagerer Zoe på.

Når du då trekker ut ladekabelen og setter inn igjen ladekabelen så vil denne spenningsforsjellen forsvinne og bilen starter å lade på nytt til det bygger seg opp igjen. Og då er da stopp.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Baard

Hei igjen,

Bilen er hjemme igjen nå. Hentet den i går. De hadde ikke klart å fremprovosere problemet på verkstedet, men de ser i loggen at det er mye start/stopp, men det ble ikke sagt noe om dårlig jording....

Huset her er gammelt, men hele det elektriske anlegget ble byttet for ca. 10 år siden. Da ble det også slått ned nytt jordspyd. Det er IT anlegg i huset. Jordspydet er koblet til skapet som står på loftet inni huset med en 8 kvadrat kabel. Så går det en tykk kabel ut i garasjen i fra skapet. Lengden er vel rundt 15 meter.

Jeg kan ikke helt se at jeg skal ha dårlig jording i huset når alt er "på stell" ellers. Og om Zoe er så kilen på jordingen at den ikke kan lade i mitt hus, så er det etter mitt syn ikke mitt problem, og det må fikses. Tørt kan man vel ikke si at det har vært her i det siste... forrige uke øste det ned med regn her på østlandet, så det rnt nedover gatene her....

Pod Point ringte meg i går etter at forhandler hadde kontaktet dem, og de ville at jeg skulle følge med på lyssignalene i fra ladestasjonen ved opplading. I dag ladet bilen fra 62% til 100% uten problemer, så ble litt overrasket over det, da den bare plundret forrige helg. Får prøve igjen i morgen etter en kjøretur....

/Baard
Renault Zoe, 2014

Baard

Har ladet og kjørt litt i helgen. PodPoint ba oss om å sjekke statusysene på ladestasjonen når den stoppa....Når den lader lyser den grønt. Når den stopper lyser den rødt. Noen som vet hva rødt betyr?
Renault Zoe, 2014

overter

Sitat fra: Baard på lørdag 12. september 2015, klokken 19:35
Hei igjen,

Bilen er hjemme igjen nå. Hentet den i går. De hadde ikke klart å fremprovosere problemet på verkstedet, men de ser i loggen at det er mye start/stopp, men det ble ikke sagt noe om dårlig jording....

Huset her er gammelt, men hele det elektriske anlegget ble byttet for ca. 10 år siden. Da ble det også slått ned nytt jordspyd. Det er IT anlegg i huset. Jordspydet er koblet til skapet som står på loftet inni huset med en 8 kvadrat kabel. Så går det en tykk kabel ut i garasjen i fra skapet. Lengden er vel rundt 15 meter.

Jeg kan ikke helt se at jeg skal ha dårlig jording i huset når alt er "på stell" ellers. Og om Zoe er så kilen på jordingen at den ikke kan lade i mitt hus, så er det etter mitt syn ikke mitt problem, og det må fikses. Tørt kan man vel ikke si at det har vært her i det siste... forrige uke øste det ned med regn her på østlandet, så det rnt nedover gatene her....

Pod Point ringte meg i går etter at forhandler hadde kontaktet dem, og de ville at jeg skulle følge med på lyssignalene i fra ladestasjonen ved opplading. I dag ladet bilen fra 62% til 100% uten problemer, så ble litt overrasket over det, da den bare plundret forrige helg. Får prøve igjen i morgen etter en kjøretur....

/Baard
Kan det være jordfeil hos noen av naboene? Jordfeilstrømmer i IT anlegg kan ta uransakelige veier...
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

bjaolsen

Med riktig koblet trafo skal en vel være isolert fra jordstrømmer fra annet en det som ligger etter trafoen (galvanisk skille).
Det samme gjelder vel for så vidt også for potensialforskjell mellom N og PE, men nå har ikke jeg sett hvordan dette kobles siden jeg har TN-nett.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Griffel

#10
Sitat fra: bjaolsen på mandag 14. september 2015, klokken 11:59
Med riktig koblet trafo skal en vel være isolert fra jordstrømmer fra annet en det som ligger etter trafoen (galvanisk skille).
Det samme gjelder vel for så vidt også for potensialforskjell mellom N og PE, men nå har ikke jeg sett hvordan dette kobles siden jeg har TN-nett.
Det er riktig dette, med en skilletransformator og en lasking på sekundær siden av transf. mellom PE og N skulle ikke feil i nabollaget kunne påvirke bilens system. Med en lask mellom PE og N vil det uansett jording ikke bli noen potensialforskjell, med mindre det er dårlig kontakt i N eller PE forbindelsen mellom transf. og bil eller i laskingen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 12:19
Sitat fra: bjaolsen på mandag 14. september 2015, klokken 11:59
Med riktig koblet trafo skal en vel være isolert fra jordstrømmer fra annet en det som ligger etter trafoen (galvanisk skille).
Det samme gjelder vel for så vidt også for potensialforskjell mellom N og PE, men nå har ikke jeg sett hvordan dette kobles siden jeg har TN-nett.
Det er riktig dette, med en skilletransformator og en lasking på sekundær siden av transf. mellom PE og N skulle ikke feil i nabollaget kunne påvirke bilens system. Med en lask mellom PE og N vil det uansett jording ikke bli noen potensialforskjell, med mindre det er dårlig kontakt i N eller PE forbindelsen mellom transf. og bil eller i laskingen.

Da er rett. Men pass på at du har god jording ut av huset. Ellers vil spenningsforskjellen mellom PE og L1 endre seg. Dette registrerer Zoe og kutter ladinga.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

???
Med trafo så "ser" jo ikke Zoe noenting av forskjell mellom L1 og PE ?
#confused
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Er da 1 fase eller 3fase? Med eller uten trafo?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Det stod 11kW med trafo lenger oppe i tråden....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA