Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Småmotorer er STORE forurensere

Startet av El rayo, onsdag 16. mai 2007, klokken 23:50

« forrige - neste »

El rayo

Kjøpte meg ny, liten lader til lithiumbatteriet i modellflyet i dag: Schulze LiPoCard2 fra Tyskland. Interessant å finne i bruksanvisningen (datert 11.06) at det finnes forkskjellige typer lithiumbatterier. Det står også eksempel på produsenter av de forskjellige typene.
A123 og Saphion omtales som LiFe - Lithium-Iron-Phosphate og har nominell spenning 3,2 V, maks ladespenning 3,65 V og minumum utladespenning 2,0 V per celle.
Sanyo og Kokam omtales som LiPo - Lithium-Polymer og har nominell spenning 3,7 V, maks ladespenning 4,2 V og minimum utladespenning 3,0 V.
DET ER ALTSÅ KJEMPEFORSKJELL PÅ LITHIUM BATTERIER.
Mellom disse ligger Saft LiIo - Lithium-Ion med nominell spenning 3,6 V, maks ladespenning 4,1 V og minimum utladespenning 2,5 V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Hei..

Jeg har også fått med meg at det er forskjellige teknologier..
Det som er litt skummelt er jo at de fleste som har Lithium i navnet tar seg svært godt betalt, uten at de nødvendigvis er bedre enn de beste bly baserte batteriene..
Jeg har tro på A123 sine batterier, men det er også flere spennende varianter på vei inn på markedet..
Den amerikanske Hybridbil populariteten vil heldigvis gjøre at prisene faller litt på Li baserte batterier!

Men for folk som prøver å kjøpe Lithium batterier til sine el-biler.. Vær svert oppmerksom på sikkerhetsnivået i de celletypene dere kjøper.. Lite hyggelig med total meltdown..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

Fikk ny Køfri brikke til bomringen i går. Kunne ikke styre min nysgjerrighet så jeg åpnet den gamle. Der sitter det en liten lithiumcelle (3,6 volt), Saft LS 14250. Det står på det at det ikke må lades, så det er vel ikke verd å prøve.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Klart det er verd å prøve! :)  Om ikke annet så kan det bli en artig liten snutt på YouTube av et batteri som eksploderer, samt en forklaring på *hvorfor* man ikke skulle lade det.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Her er det altså snakk om et primærbatteri og ikke en liten akkumulator. Jeg tipper at resultatet blir cra skriver, men det er jo greit å få det fastslått. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. juni 2007, klokken 23:57
Her er det altså snakk om et primærbatteri og ikke en liten akkumulator.
Kan du se det av typenummeret?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Svar til første posting:

LiFePO4 kan faktisk lades ut helt til bånns uten å ta skade (litt kortere levetid hvis man stadig kjører dem helt ned). Men det er ikke noe vits i å ta ut det under 2V, da er de så godt som tomme. Men de kan lades helt opp til 4.2V også uten å ta særlig skade av det heller. Det var en fyr på RCGroups.com som kjørte flere hundre sykler mellom 3,7V og 0,2V, utlading på 10C på en A123-celle uten at den så ut til å la seg affisere i det hele tatt.

A123 reklamerer spesielt med at det ikke trengs cut-off ved utlading. I tillegg klarer de vanvittig mye strøm: 30C kontinuerlig og 52C peak.

Se http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=672512&page=10, han som tester celler heter armengol.

Det ser ut til at det er umulig å ta livet av en A123-celle uten å bruke hammer eller lade den med feil polaritet :) Og selv da eksploderer de ikke.

Selv om en pakke A123-celler stor nok til å drive en elbil koster en halv mill i dag er dette gode nyheter - det viser hva vi får å leke med om noen år når patentene går ut.

Se også http://www.a123systems.com/newsite/index.php#/technology/life/lchart1/

Saphion er samme kjemi men uten nanotech i elektrodene. Lages av Valence (www.valence.com).
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lynet

Håper prisene på batterier kan få samme utvikling som minnebrikker har hatt de siste 10 år  ;D
Noen som husker 1000 kr pr MB?
Nå er det 100 kr pr GB!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eledille

Jeg er redd Moore's lov ikke gjelder for batterier, men jeg tror nok at A123 tar seg godt betalt siden de er de eneste som produserer store kvanta av en celle som kan levere så mye strøm og er så robust.

Det ser ut som de har tenkt å tjene fett på batteriverktøy og hybridbiler, hvor det trengs en relativt liten men kraftig batteripakke. Gjetter på at de har ganske mye å gå på hvis de skulle få konkurranse...

Jeg tror andre produsenter av LiFePO4-celler er mer interessante for elbilbruk, A123-batteriene er mye kraftigere enn det som er nødvendig for en noenlunde normal bil. Men de er jo kjempefine til dragracing :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hens

Nå skjer det en masse på lithiumfronten. Se www.plasmaboyracing.com og titt på John Waylands nye batteriprosjekt for "White Zombie".

Et lithiumbatteri på 150 kilo som gir 24kwh, og 800 kilowatt i noen sekunder! Riktignok et eksperimentbatteri men det ligger et solid batterinavn bak.

Jeg leker for tiden med et lithiumbatteri for Think-sykkelen min. Fikk et defekt 36 volt  30 celler "Golden" batteri fra Gurkelur.  Overvåkningselektronikken hadde tatt kvelden, og tatt med seg 12 celler. Etter fjerning av elektronikken ser det ut til at cellene har overlevd. Jeg har restablet 28 av cellene til 25 volt nominell. 4x4Ah i paralell, og 7 i serie. Ved første tapping kom det 12 Ah ut før spenningen ble 3 volt på enkelte av cellene. Foreløpig skal jeg sette på noen 4,3 volt zenerdioder på cellene for sikkerhets skyld.
Ladet opp batteriet til de nådde 4,3 volt, med hvilespenning 4.2, og la batteriet på terrassen. Når jeg målte hvilespenningen dagen etter , med 5 kuldegrader, var spenningen 4,4 volt pr celle. Noen som har forklaringen? 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 17. februar 2010, klokken 20:39
Når jeg målte hvilespenningen dagen etter , med 5 kuldegrader, var spenningen 4,4 volt pr celle. Noen som har forklaringen? 

Det hevdes at opplading i romtemperatur, og så lagring i kulde gjør at Litium batterier overlader seg selv. D.v.s. at de har mer lading innenbords enn temperaturen tillater, og kan faktisk ta fyr.

Lad ut, eller varm opp batteriene fort!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurkelur

Korleis går det med denne batteripakka, hens?
Trondheim, EVT 168

hens

36 volt  12 Ah pakken er åpnet og stablet om 28 av de 30 cellene til 24 volt 16Ah, (7 i serie og 4 i paralell). Ladet og tappet . Fikk ut 14 Ah før spenningen falt under 3volt /celle. Det må sies å være akseptabelt for en pakke som har vært ute en vinternatt.

Blir spennende å se hvordan den oppfører seg på sykkelen, men det er litt mye snøføre her enda.

Regner med å få vesentlig lengre rekkevidde, ettersom Peukert's ikke er så aggresiv på lithium som bly. Originalt er det 24V 8Ah/c5 på sykkelen, og det blir ikke stort ved c/1
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA